کد خبر: ۸۳۱۶۰۵
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۵

دمیدن دولت در آتش تورم/ عبور نقدینگی از مرز ۶ هزار همت در سال ۱۴۰۱،

آمار شاخص‌های پولی کشور نشان می‌دهد در حالی که در اولین ماه سال ۱۴۰۱، رشد ماهانه نقدینگی در کشورمنفی شده بود، پس از افت و خیزهایی، سرعت رشد این شاخص مهم تورم ساز در کشور مجدداْ روندی افزایشی را در پیش گرفته است.
دمیدن دولت در آتش تورم/ عبور نقدینگی از مرز ۶ هزار همت در سال ۱۴۰۱،
آفتاب‌‌نیوز :

کمترین رشد ماهانه نقدینگی در سال گذشته در فروردین ماه و بیشترین آن در شهریور رقم خورده است.

بررسی رشد ماهانه نقدینگی نشان می‌دهد که در فروردین ۱۴۰۱، حجم نقدینگی با ۲ درصد کاهش نسبت به ماه قبل، برابر با ۴ هزار و ۸۲۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

نقدینگی یک متغیر مهم در اقتصاد است که رشد بالای آن می‌تواند به رشد تورم در کشورمنجر شود.

باوجود افت نقدینگی در فروردین ماه، درماه‌های بعدی دوباره این شاخص صعودی شد و به سطح بالایی رسید به طوری که رشد نقدینگی در خرداد ۳.۲۷ درصد برآورد شده است. در ادامه، اما این روند نزولی شد مثلا در تیر ماه، نقدینگی کل کشور به ۵ هزار و ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به ماه گذشته خود در حدود ۲.۸ درصد رشد داشت. این کاهش در رشد ماهانه نقدینگی مرداد ماه نیز مشهود است.

خیز دوباره یک شاخص تورم ساز

در ماه شهریور، اما رشد نقدینگی جهش قابل توجهی کرد و به رکورد ۳.۵۸ درصد رسید که بیشترین مقدار در بازه زمانی ۱۰ ماهه بوده است. این افزایش از نظر مقداری معادل ۱۹۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. روندی که البته ادامه دار نشد و نقدینگی در اقتصاد کشور در ماه مهر رشد پایینی را ثبت کرد. این شاخص پس از افت و خیز‌هایی در دی ماه دوباره خیز قابل توجهی برداشت.

داده‌های بانک مرکزی حاکی از آن است که نقدینگی دی ماه از مرز ۶ هزار میلیارد تومان عبور کرد و ۲.۲ درصد نسبت به آذر ماه ۱۴۰۱ بیشتر شد.

بررسی رشد ماهانه در این مقطع بیانگر این موضوع است که سرعت رشد شاخص مهم تورم ساز در کشور دوباره روندی افزایشی پیدا کرده است.

دمیدن دولت در آتش تورم؛ عبور نقدینگی از مرز ۶ هزار همت در سال ۱۴۰۱،

منبع: اکوایران

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین