کد خبر: ۸۳۳۷۶۵
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹

سرنوشت آنفلوانزا برای کرونا هم محتمل است؟

یک متخصص ویروس‌شناسی پزشکی در پاسخ به این سوال که آیا کرونا هم می‌تواند سرنوشتی مثل آنفلوانزا داشته باشد و به ویروس فصلی تبدیل شود یا خیر؟ گفت: معمولا ویروس‌های تنفسی از الگوی اپیدمیولوژی یکسان تبعیت می‌کنند، در مورد آنفلوانزا در نواحی معتدل پیک عفونت در پاییز و زمستان است و در نواحی گرمسیری در کل فصل سال، به‌نظر می‌رسد ویروس کرونا نیز آرام آرام از این روند تبعیت کند.
سرنوشت آنفلوانزا برای کرونا هم محتمل است؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر ابراهیم فقیه‌لو به روند افزایشی بیماری کرونا اشاره کرد و افزود: یکی از عواملی که منجر به روند افزایش عفونت‌های تنفسی می‌شود ازدحام جمعیت و تردد در اماکن شلوغ است.

وی با تاکید بر این‌که کرونا هنور تمام نشده، گفت: کووید ۱۹ همچنان در چرخش است و قربانی می‌گیرد.

وی با اشاره به روند صعودی مبتلایان به کرونا طی روزهای اخیر، خریدهای پایان سال، سفر و دید و بازدیدهای نوروزی را از مهمترین عوامل چرخش کرونا عنوان کرد.

به گفته این ویروس شناس، در دوسال اخیر بعد از تعطیلات نوروزی موارد ابتلا به کرونا افزایش پیدا کرده است.

فقیه‌لو باتاکید بر این‌که کرونا هنوز تمام نشده است، خاطرنشان کرد: ویروس کرونا همچنان در چرخش است و ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه برای قطع چرخش ویروس مثل پوشیدن ماسک، شست‌وشوی دست‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید همچنان رعایت شود.

وی با بیان این‌که در فصل‌های گرمتر سال نیز شاهد پیک کرونا بوده‌ایم، گفت: این موضوع در مورد ویروس نوظهوری که هنوز ایمنی کافی ایجاد نکرده، متصور است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به استفاده خودسرانه از دارو در صورت علامت‌دار شدن خصوصا در کودکان و گروه‌های حساس هشدار داد و گفت: استفاده از دارو خصوصا آنتی بیوتیک باید با تجویز پزشک متخصص انجام شود، چون استفاده از برخی آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند شرایط بیماری را وخیم‌تر کند.

او یادآوری کرد: اگر نیاز به دارو دارید باید حتما با تجویز و معاینه پزشک متخصص دارو مصرف شود ضمن این‌که بنا به تشخیص پزشک آنتی‌بیوتیک موثر استفاده می‌شود.

فقیه‌لو افزود: ویروس فعلی کرونا که بیشتر در چرخش است قسمت‌های فوقانی دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند و با نشانه‌هایی مثل گلودرد، سردرد و سرفه بروز می‌کند.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، وی در پایان، توصیه کرد: از دست‌دادن و روبوسی اکیدا خودداری کنید، حتما در فضاهای بسته از ماسک استفاده کنید، به صورت مکرر دست‌ها را بشویید، حواسمان به واکسیناسیون به‎‌موقع گروه‌های پرخطر باشید و اگر فردی علامت‌دار شد خود قرنطینگی را جدی بگیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین