کد خبر: ۸۳۵۹۸۴
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
شایعه نرخ سوم سوخت صحت ندارد

کفگیر بنزین به ته دیگ خورده؛ ماجرای واردات بنزین از روسیه چه بود؟

مدیر اسبق تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: یکی از راه‌ها اینکه مثلا روزی ۱.۵ لیتر به هر خودرو بنزین داده شود و سهمیه آزاد را هم حذف کنند.
کفگیر بنزین به ته دیگ خورده؛ ماجرای واردات بنزین از روسیه چه بود؟
آفتاب‌‌نیوز :

حسین آقایان درباره افزایش مصرف بنزین و راهکار عبور از آن اظهار داشت: یکی از دلایل رشد مصرف این بوده که قیمت پایین است. وقتی به موقع قیمت بنزین را بالا نبردند، باید به تبعات آن می‌اندیشیدند. اکنون هم اگر اجرایی شود روی تورم اثر می‌گذارد و قیمت دیگر کالا‌ها را بالا می‌برد، اگر هم کاری نکنیم مصرف به صورت لجام گسیخته افزایش می‌یابد. یکی از راهکار‌ها اینکه باید از سهمیه کارت‌های سوخت شخصی کم، برداشت بنزین با نرخ آزاد را هم محدود کنند و قیمت را هم تاحدی بالا ببرند که مصرف قدری کنترل شود.

مدیر اسبق تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه ما اکنون تبدیل به واردکننده می‌شویم، افزود: تردد اتومبیل‌های فرسوده هم مزید بر علت شده و مصرف را به شکل سرسام‌آوری افزایش می‌دهد. همه این‌ها دست به دست هم داده که حل ماجرا را سخت کند. اگر قیمت بنزین در حد ۵ هزار تومان باشد شاید در حد اینکه درآمد‌های دولت را تاحدی بیشتر کند، تاثیرگذار است، اما واقعیت اینکه قیمت بنزین با وضع تورمی که وجود دارد شاید با نرخ ۱۰ هزار تومان هم کم باشد.

به نوشته خبرگزاری ایلنا؛ آقایان بیان داشت: باید برای دارندگان خودرو‌های اوراقی مشوق‌ها و امتیازاتی در نظر بگیرند، مثلا وام کم‌بهره اختصاص دهند تا این خودرو‌ها از رده خارج شوند، البته دارندگان این خودرو‌ها با قیمت بسیار بالای کنونی خودرو انگیزه‌ای برای تعویض آن ندارند. یکی از راه‌ها اینکه مثلا روزی ۱.۵ لیتر به هر خودرو بنزین داده شود و سهمیه آزاد را هم حذف کنند، به این ترتیب مصرف به میزان قابل ملاحظه‌ای کم می‌شود، ولی اگر بخواهیم در کنار آن سهمیه آزاد را حتی با نرخ بالاتر همچنان توزیع کنیم راه به جایی نمی‌بریم، جز اینکه تورم را زیاد می‌کند.

به گفته مدیر اسبق تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های آن نفتی؛ به حدی موضوعات مربوط به بنزین در هم پیچیده شده و تبدیل به کلاف سردرگم شده که امروز شاهد مشکلاتی هستیم که یافتن راه حل را سخت کرده است.

وی درباره تغییر کیفیت بنزین با روند صعودی مصرف بنزین نیز گفت: وقتی کفگیر به ته دیگ می‌خورد تمام هم و غم این است که در جایگاه‌ها صف ایجاد نشود. اگر بخواهیم بنزین باکیفیت تولید کنیم، میزان آن کاهش می‌یابد، مسئله پیچیده شده و اگر درست تصمیم‌گیری نشود اوضاع وخیم خواهد شد یا باید بنزین آزاد را حذف و سهمیه‌ای را محدود کنند که البته این رویه هم تبعات خود را دارد یا شاهد افت کیفیت بنزین باشیم، در هر حال باید بین بد و بدتر انتخاب درست‌تری داشته باشیم.

آقایان بیان داشت: در گذشته ما بنزین سوپر را وارد می‌کردیم و با نفتای سبک مخلوط می‌کردیم و مشکلی هم نبود، ولی اگر بخواهیم بنزین باکیفیت عرضه شود ناگزیر از واردات هستیم.

قاچاق روزانه ۱۰ میلیون لیتر گازوئیل از کشور

به نوشته خبرگزاری ایرنا، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به اختلاف قیمت فرآورده‌های نفتی در ایران و کشور‌های همسایه گفت: این اختلاف قیمت باعث جذابیت قاچاق شده تا آنجا که روزانه تا ۱۰ میلیون لیتر گازوئیل از کشور قاچاق می‌شود.

شایعه نرخ سوم سوخت صحت ندارد

مدیرعامل شرکت نفت منطقه ساری گفت: شایعه نرخ سوم سوخت صحت ندارد و افراد برای دریافت سوخت مازاد و برطرف کردن نیاز در این بخش، کمافی السابق به جایگاه‌های سوخت مراجعه کنند.

سبحان رجب پور اظهار کرد: براساس بند ه تبصره ۱۴ بودجه ۱۴۰۲ وزارت نفت مکلف شده است تا تدابیری اندیشه کند و تلاش شود تا برای جلوگیری از قاچاق سوخت، مردم از کارت سوخت شخصی استفاده کنند.در این راستا کارت سوخت خودرو برخی از افراد مفقود و مخدوش شده که باید با مراجعه به پلیس به علاوه ۱۰ برای درخواست المثنی اقدام کنند که تا دو ماه تحویل می‌شود. افرادی که فاقد کارت سوخت هستند در شرایط فعلی می‌توانند طبق روال سابق به پمپ بنزین‌ها مراجعه و از سوخت استفاده کنند که برای هر سکو حداقل یک کارت سوخت آزاد در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت نفت منطقه ساری یادآور شد: کارت سوخت جایگاه محدود است و انتظار است که افراد از سهمیه دوم موجود در کارت سوخت خودرو خود استفاده کنند.خودرو‌های عمومی هم‌مشکلی برای سوخت ندارند و ۵۰۰ تا ۶۰۰ لیتر نرخ دوم در کارت سوخت این خودرو‌ها وجود دارد و مشکلی وجود ندارد. انتظار است برای کاهش قاچاق و جلوگیری از آن، افراد از کارت شخصی استفاده کنند و افراد فاقد کارت سوخت برای استفاده از سوخت بیشتر به جایگاه‌ها مراجعه کنند.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت منطقه ساری، شایعه نرخ سوم سوخت صحت ندارد و هر گونه تغییر نرخ در فرآورده‌های نفتی نیازمند مصوبه مجلس و دولت است و در نتیجه موضوع نرخ سوم سوخت صحت ندارد.روال سوختگیری و نرخ سوخت همچون سابق است و تنها به منظور کاهش قاچاق سوخت، بر استفاده از کارت سوخت شخصی خودرو افراد توصیه شده است.

کمبود بنزین صحت ندارد!

دبیر انجمن صنفی جایگاه‌داران جنوب آذربایجان غربی گفت: شایعات مطرح شده در رابطه با کمبود و گرانی بنزین واقعیت ندارد.

بهنام رجب زاده در خصوص جمع‌آوری کارت‌های سوخت آزاد گفت:جمع‌آوری کارت سوخت جایگاه‌ها ارتباطی به گرانی و کمبود بنزین نداشته و شایعات مطرح شده در این زمینه واقعیت ندارند.: استفاده هموطنان از کارت سوخت شخصی این امکان را می‌دهد تا مصرف دقیق هر بخش کنترل و پایش شود و مبادی که از آن‌ها عرضه خارج از شبکه وجود دارد بهتر و موثرتر کنترل شوند که اقدامی حیاتی برای استمرار ارزانی و جلوگیری از قاچاق و کمبود‌های احتمالی سوخت است.

دبیر انجمن جایگاه داران جنوب آذربایجان غربی ادامه داد: موجودی سهمیه آزاد کارت‌های شخصی نیز به اندازه‌ای هست که مراجعین نیاز به استفاده از کارت آزاد جایگاه در طول ماه را نداشته باشند.

رجب‌زاده با بیان اینکه، برای موارد اضطراری  کارت‌هایی در جایگاه‌های سوخت  در نظر گرفته شده است که در تعداد تراکنش (تعداد ورود و خروج کارت) محدودیت دارند  گفت: به  شهروندان توصیه می‌شود به جز در موارد بسیار ضروری از کارت جایگاه استفاده نکنند تا افرادی که تاکنون موفق به دریافت کارت نشده‌اند نیز بتوانند سوخت دریافت کنند.کارت‌های جامانده در جایگاه‌ها روزانه در این سامانه ثبت و در صورت عدم مراجعه مالک تا ده روز کاری به شرکت‌های نفت نواحی تحویل می‌شود.

ماجرای واردات بنزین از روسیه چه بود؟

معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره واردات بنزین از روسیه به ایلنا گفت: اگر واردات هم باشد بسیار کم است. غیر از موضوع مصرف؛ بحث بالا بردن و حفظ ذخایر استراتژیک هم مطرح است، کشور نمی‌تواند بدون ذخیره باشد، پالایشگاه‌ها نیاز به دوره‌های توقف تولید و تعمیرات اساسی دارند و یا اینکه ممکن است حوادث غیرمترقبه پیش بیاید.

علی زیار درباره جمع‌آوری کارت سوخت در جایگاه‌ها اظهار داشت: کارت‌های سوخت جمع نشده بلکه محدود شده است و در حال مدیریت است که مردم بیشتر از کارت‌های سوخت شخصی استفاده کنند. در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد دارندگان خودرو کارت شخصی در اختیار دارند، علاوه بر آن تعدادی کارت سوخت اضطراری هم برای کسانی که کارت همراه خود ندارند، یا مفقود شده و یا سهمیه کارت‌شان تمام شده؛ در جایگاه‌ها موجود است. ولی سعی بر این است که مردم ترغیب شوند از کارت‌های سوخت شخصی استفاده کنند تا بتوانیم داده‌هایی برای بحث تولید، مصرف و کنترل قاچاق داشته باشیم.

معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه کارت در اختیار همه جایگاه‌داران قرار داده شده است، در برآورد کاهش مصرف و قاچاق با مدیریت کارت‌های سوخت گفت: باید مدتی بگذرد و داده‌های بعدی را بگیریم که تحلیل کنیم که مصرف نسبت به قبل از اجرای طرح چقدر تفاوت داشته است.

فرهنگسازی برای استفاده از کارت شخصی

وی تصریح کرد: ما در قانون بودجه تکلیف داریم که کارت‌های جایگاه‌ها را محدود کرده و فرهنگ‌سازی کنیم که مردم بیشتر از کارت شخصی استفاده کنند، چون سامانه سوخت قابلیت‌های بیشتری دارد، وقتی مردم از کارت شخصی خودشان استفاده کنند اطلاعات جمع‌آوری می‌شود و بر مبنای آن داده‌های تصمیم‌گیری را استخراج می‌کنیم و همچنین وضعیت تولید، مصرف و برنامه‌ریزی برای آینده تامین، توزیع سوخت و همچنین بحث قاچاق مشخص خواهد شد. این اطلاعات در مباحث انتقال و توزیع فراورده به ما کمک بیشتری می‌کند، در عین حال که برای مردم هم محدویت ایجاد نمی‌کند، اگر مردم از کارت شخصی استفاده کنند به اندازه کافی هم بنزین سهمیه‌ای با نرخ ۱۵۰۰ تومان و هم با نرخ آزاد ۳ هزار تومانی موجود است و دچار کمبود نمی‌شوند.

چرا سامانه سوخت لازم است؟

وی توضیح داد: از سال ۹۴ که تعطیلی سامانه سوخت مطرح بود استخراج داده‌ها متوقف شد، اکنون هرچند مصرف بیش از تولید نشده و تراز تولید مثبت است، اما باتوجه به ناترازی تولید و مصرف و تداوم رشد مصرف؛ باید بتوانیم روند تولید را پیش‌بینی کنیم و اطلاعات بیشتری جهت برنامه‌ریزی آینده داشته باشیم. چند سالی که سامانه سوخت نبود تا حدی چراغ اطلاعات و داده‌ها خاموش بود. اکنون مجددا بنا داریم اطلاعات را از طریق سامانه دریافت کنیم و تحلیل بیشتری داشته باشیم تا برای آینده تولید، سرمایه‌گذاری و پیش‌بینی مصرف برنامه‌ریزی کنیم.

اوضاع کارت سوخت در مناطق مرزی

معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره جمع‌آوری کارت سوخت مناطق مرزی بیان کرد: کارت سوخت استان‌های مرزی هم مدیریت شده به کل جمع‌آوری نشده و مانند سایر مناطق محدود شده است. ضمن اینکه به دلیل موضوع قاچاق نظارت و حساسیت در مناطق مرزی بیشتر است، در جایگاهی که سوخت کمتری توزیع می‌کند تعداد کارت‌های موجود کمتر و در جایگاهی که فروش بیشتری دارد تعداد کارت بیشتری موجود است.

وی درباره واردات بنزین از روسیه گفت: اگر واردات هم باشد بسیار کم است، غیر از موضوع مصرف؛ بحث بالا بردن و حفظ ذخایر استراتژیک هم مطرح است، کشور نمی‌تواند بدون ذخیره باشد، پالایشگاه‌ها نیاز به دوره‌های توقف تولید و تعمیرات اساسی دارند و یا اینکه ممکن است حوادث غیرمترقبه پیش بیاید، بنابراین باید ذخیره استرتژیک داشته باشیم، اکنون که مصرف بالاست شاید به ما این امکان را ندهد که ذخیره را افزایش دهیم.علاوه بر موضوع حفظ ذخایر استراتژیک سواپ همنام و غیرهمنام هم انجام می‌دهیم، در مناطقی که مسافت برای انتقال فراورده زیاد است و هزینه زیادی برای انتقال صرف می‌شود ما از کشوری که نزدیک‌تر است فروارده را وارد و مصرف می‌کنیم و در جای دیگری فراروده را به صورت همنام و یا غیرهمنام سواپ و یا معاوضه می‌کنیم. این واردات نیست، همیشه سواپ فراورده داشته‌ایم و بسته به سیاست‌ها است، به لحاظ اقتصادی هزینه و فایده‌ها را می‌سنجیم اگر لازم باشد سواپ همنام و یا غیرهمنام انجام می‌دهیم.

اجازه توزیع بنزین بی‌کیفیت را نمی‌دهیم

وی درباره کیفیت سوخت توزیعی نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر سوخت در پالایشگاه‌ها بر مبنای استاندارد تولید و توزیع می‌شود، سازمان استاندارد و محیط زیست هم نظارت دارد، بنابراین شاخص‌های کیفی را دارا هستند.

 معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با رد ادعا‌هایی مبنی بر پایین آمدن کیفیت بنزین تاکید کرد: اگر فراورده‌ای شاخص کیفی را نداشته باشد، اجازه توزیع را نمی‌دهیم.

بنزین آلوده وارداتی را برگشت می‌زنیم

وی اظهار داشت: در بحث سواپ هم اگر فراورده وارد کشور شود و شاخص کیفی را نداشته باشد اجازه توزیع داده نمی‌شود، حتی در گذشته وارد کشور شده و برگشت داده شده است. در بحث رعایت شاخص کیفی خودمان بیش از هر جای دیگر حساس هستیم، ضمن اینکه دستگاه‌های مربوطه هم نظارت می‌کنند و اگر نقیصه مشاهده شود اجازه تخلیه و توزیع داده نمی‌شود.

زیار میزان مصرف بنزین را در حال حاضر زیر ۱۱۰ میلیون لیتر در روز و رقم تولید را در ماه گذشته حدود ۱۱۷ میلیون لیتر بوده عنوان کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
0
28
اگر میخواید مشکل بنزین برای همیشه حل کنید در کارخانه ایران خودرو و سایپا گل بگیرید جلوی واردات خودرو دست دوم و باز کنید تو یک سال مصرف بنزین کشور نصف هم کمتر میشه
هموطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
1
20
گرانی وتورم راکه درست کردیدهمه قیمت هابه دوران مرحوم اقارفسنجانی برگشت.ان موقع سالی یک بارقیمت افزایش پیدامیکردالان لحظه ای قیمت بالامیره.توراخدابس نیس.خجالت بکشیدعرضه نداریدراه راواسه اوناییکه اقتصاددان هستن بازبزارید.
م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
3
15
بالاخره نفهیمیدیم کمبودداریم یانه.اگه داریم چرابه ونزوئلا چندین کشتی بنزین مفت میدیم واقعا خوش رکسی تااین حد!اگرنداریم پس یه دفعه بگیدمیخاهیم مثل مرغ یادیگراقلام قیمت رابالا ببریم مگه کسی باشما کاری داره! در ثانی یکی به این آقابگه درست افزایش مصرف بخاطر ماشین هایست که شماتولید میکنیدوچندین برابر ماشینهای خارجی مصرف دارند.یکی هم اینکه هرساله حدودا یک ونیم میلیون خودروی نودرحدفرسوده وارد بازاز می کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
19
2
همه تلاش‌های گران کردنها برای این است که شعار سال جدید مثل سالهای گذشته برعکس شده و تورم کنترل نشود و رشد تولید هم متوقف شود تا دشمنان شکست خورده به آرزوی شان برسند اینها نفوذی هستند و علنا به خواسته رهبری مخالفت می‌کنند و بیشتر می‌خواهند مردم ناراحت و بی اعتقادی و بی اعتمادی ایجاد کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
0
17
روزی یک و نیم لیتر نابغه ؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
2
8
یک راه بیشتر وجود ندارد بقیه راهها تکرار مکررات اشتباهات شماست
راه اصلی
فقط باید قیمت اتومبیل به حدی پایین بیاید که هر شخص فقط 5 سال از ان استفاده کند و بعد از پنج سال مجبور باشد ماشین را به زباله دان بفرستد
در ضمن قیمت سوار شدن و به حرکت دراوردن ماشین با اوجه به ابزارهای مالیاتی شهرداری. راهداری پلیس ومالیات سنگین به قدری بالا رود که حرکت ماسین خیلی مقرون به صرفه نباشد
و در 5 سال عمر دوم ماشین
مالیات و عوارض ان تساعدی بالا رود
با این کار اتوماتیک هزینه های پلیس زاهداری و.بیمه ها............به قدری زیاد پایین میاید
در ضمن همه میدانید همین امروزه فقط سرمایه دارانند که ماشینشان مدام روشنو در جاده ها در حال حرکت است دهکهای کم درامد فقط با ماشین دوردور میکنند
عاشق ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
0
14
آقای محترم وقتی خودرو زیاد میشه مصرف سوخت هم بالاتر میره
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین