کد خبر: ۸۳۵۳۹۱
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
با ۳۰۰۰ برابر کردن قیمت بنزین هم نتوانستیم جلوی مصرف را بگیریم

جمع آوری کارت‌های سوخت و افزایش شایعات در خصوص قیمت بنزین؛ گرانی بنزین در راه است؟

در کنار این شایعات، طرح جمع آوری کارت سوخت در جایگاه ها نیز به شایعات گرانی بنزین دامن زده است. با این حال، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است: شایعات افزایش قیمت بنزین به صورت کامل تکذیب می‌شود و چنین مطلبی تا این لحظه در دستورکار دولت و مجلس نیست.
جمع آوری کارت‌های سوخت و افزایش شایعات در خصوص قیمت بنزین؛ گرانی بنزین در راه است؟
آفتاب‌‌نیوز :

با اینکه دولت همچنان گمانه زنی‌ها در خصوص افزایش قیمت بنزین را تکذیب می‌کند، اما شایعاتی در خصوص احتمال گرانی و نرخ جدید بنزین مطرح می‌شود. روزنامه وابسته به دولت نیز اخیرا با انتشار گزارشی احتمال گرانی بنزین را تقویت کرده است. روزنامه ایران نوشته بود "برای پالایش هر بشکه خوراک حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار دلار سرمایه‌گذاری نیاز است به عبارتی برای ساخت یک پالایشگاه ۲۰۰ هزاربشکه‌ای نفت خام حدود ۶ تا ۷ میلیارد دلارسرمایه نیاز خواهد بود و درشرایط فعلی، تولید هر لیتر بنزین ۱۸ هزار تومان هزینه در بردارد که این رقم برای هر لیتر نفتگاز ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان است. البته برای تولید هرلیتر نفت کوره استاندارد (کم گوگرد) ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان است. برخی شرکت‌های دانش‌بنیان مدعی هستند با قیمت‌های پایین‌تر امکان تولید وجود دارد، لذا امکانات مورد نیاز در اختیار برخی ازشرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفته است. "

در کنار این شایعات، طرح جمع آوری کارت سوخت در جایگاه ها نیز به شایعات گرانی بنزین دامن زده است. با این حال، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: شایعات افزایش قیمت بنزین به صورت کامل تکذیب می‌شود و چنین مطلبی تا این لحظه در دستورکار دولت و مجلس نیست.

شهباز حسن پور بیگلری نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره جمع آوری کارت‌های سوخت در جایگاه‌های پمپ بنزین گفت: وزیر نفت روز گذشته در صحن علنی مجلس اعلام کرد که هیچ سهمیه سوختی کاهش پیدا نکرده و نمی‌کند و اگر بحث‌هایی بوده به این دلیل بوده که عده معدودی تخلفاتی داشتند.طبق گفته وزیر نفت جایگاه داران مجاز نیستند که کارت‌های آزاد سوخت را جمع کنند و قرار شد این امر را با فوریت بررسی کنند و گزارش آن را به مجلس بدهند.

نماینده شهر‌های بردسیر و سیرجان در مجلس بیان کرد: در بعضی موارد تخلفاتی صورت گرفته و آقای وزیر هیئتی را برای بررسی تخلفات مشخص کردند برای مثال خودرویی که ترددی نداشته یا یک مینی بوسی که اصلا امکان جابجایی مسافر را هم نداشته و از رده خارج است در چهار پمپ بنزین سوخت گیری کرده که وزارت نفت در راستای هوشمندسازی کار و نظارت بر وضعیت بهینه مصرف سوخت اقداماتی صورت داده و وزیر هم اعلام کرد دغدغه مردم و نمایندگان را برطرف می‌کند.

حسن پور بیگلری اظهار کرد: شایعاتی که درباره افزایش قیمت بنزین بود به صورت کامل تکذیب می‌شود و چنین مطلبی تا این لحظه در دستورکار دولت و مجلس نیست. وزیر نفت در راستای بعد نظارتی مجلس، روز گذشته در صحن علنی حضور پیدا کرد و گزارش بسیار جامع و اقداماتی که در طول یک سال و نیم گذشته انجام دادند را با نمایندگان مردم در مجلس در میان گذاشتند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: وزارت نفت یکی از وزارتخانه‌های موفق در دولت سیزدهم است که و وزیر نفت توانسته به وعده‌هایی که در صحن علنی مجلس در روز رای اعتماد به نمایندگان داده، عمل کند و در بعضی پروژه‌ها جلوتر هم بوده و در بحث فروش نفت هم اقدامات مثبتی صورت گرفته است البته نمایندگان دغدغه‌هایی داشتند که از زبان رئیس مجلس به وزیر گفته شد؛ بعضی از نمایندگان هم در حاشیه جلسه مواردی را با وی در میان گذاشتند. بنده عملکرد وزیر نفت را مثبت ارزیابی می‌کنم و گزارش روز گذشته‌اش به مجلس جای تقدیر و تشکر دارد.

مجلس موافق جمع‌آوری کارت سوخت جایگاه‌ها نیست

مالک شریعتی نیاسر، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با ایسنا، با اشاره به زمزمه‌ها برای جمع آوری کارت سوخت از جایگاه ها، بیان کرد: بر اساس آسیب شناسی‌هایی که صورت گرفت و آماری که از سوی مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش داشتیم کارت‌های سوخت بنزین برای سهمیه‌های ۱۵۰۰ تومانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تقریبا بالای ۹۰ درصد  مردم از کارت سوخت شخصی خود برای سوخت گیری از ۶۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای استفاده می‌کنند. اما باتوجه به اینکه جایگاه‌ها دارای کارت بوده و همان سهمیه ۳۰۰۰ تومانی را هرکس بخواهد می‌تواند با استفاده از کارت جایگاه‌ها دریافت کند، عملا انگیزه‌ای وجود ندارد تا افراد از کارت شخصی خود برای دریافت بنزین ۳۰۰۰ تومانی استفاده کنند. به همین سبب میزان استفاده از کارت سوخت برای سوخت گیری از بنزین ۳۰۰۰ تومانی به زیر ۱۰ درصد رسیده است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: این امر سبب می‌شود دولت آمار دقیقی نداشته باشد که هر خودرو به طور دقیق چه میزان مصرف دارد و این باعث می‌شود دولت نتواند برنامه ریزی صحیحی داشته باشد. اما آنچه که مجلس تکلیف کرده این است که دولت باید تمهید کند تا افراد از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند بدون اینکه هیچ تغییری در قیمت صورت گیرد. البته مجلس درصدی را قائل شده تا اگر افرادی به هر دلیلی در مقطعی کارت ندارند، دچار مشکل نشوند. نظر مجلس این نبوده که کارت‌های سوخت جایگاه‌ها به طور کلی جمع شود چراکه اصلا امکان پذیر نیست.

سخنگوی کمیسیون انرژی در ادامه تاکید کرد:، اما دولت باید به نحوی تمهید کند که انگیزه مردم برای استفاده از کارت سوخت جایگاه‌ها را کم کند. بنده خودم تصورم این است که جمع کردن کارت سوخت‌ها از جایگاه‌ها و یا صرفا صدور اطلاعیه کافی نیست. شاید نیاز باشد استفاده از کارت جایگاه، یک عوارضی داشته باشد نه اینکه قیمت بنزین افزایش پیدا کند. اما مثلا هر فردی که کارت خود را نیاورد برای یکبار سوخت گیری ۵ الی ۱۰ هزار تومان  به عنوان عوارض به جایگاه‌ها بپردازد. این هم کمک به جایگاه‌ها است و هم قیمت بنزین تغییر نمی‌کند و هم افراد انگیزه پیدا می‌کنند که کارت سوخت خود را با خود به جایگاه بیاورند. اکنون زمانی که سهمیه ۶۰ لیتر کارت سوخت‌ها تمام می‌شود دیگر افراد با خودشان کارت نمی‌آورند.  به سمت استفاده از کارت جایگاه‌ها می‌روند. مجلس قبول ندارد که کارت‌های سوخت جایگاه‌ها به طور کلی جمع شود، اما باید مدیریت شود تا افراد از کارت سوخت شخصی استفاده کنند. دولت و وزارت نفت باید اهتمام لازم را داشته باشند تا به روز کارت‌های سوخت را به مردم تحویل دهد.

واردات بنزین مایه سرافکندگی یک کشور نفتی است

آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی نیز درگفت‌وگو با ایلنا درباره رشد مصرف بنزین و اقدام به واردات بعنوان یک راهکار برای پاسخگویی به تقاضا اظهار داشت:  قطعا واردات بنزین یک مُسکن است، باتوجه به اینکه ما بدمصرف هستیم و میزان مصرف سوخت در کشور ما خارج از عرف و استاندارد جهانی است چنانچه استراتژی کاهندگی و بهینه کردن مصرف بنزین داشته باشیم خیلی مسائل قابل حل است، عملیاتی شدن بهینه‌سازی مصرف مستلزم این است که نقشه راه کلان را طراحی کنیم اعم از اینکه خودروهای داخلی را تغییر ساختار دهیم و خودروهای کم‌مصرف را جایگزین خودروهای پرمصرف کنیم، احداث اتوبان برای کاهش ترافیک حمل و نقل بخصوص اتوبان‌های مجاور پایتخت که ایستایی بسیار زیاد است را در دستور کار قرار دهیم، همچنین برای افزایش خدمات الکترونیک و کاهش رفت و آمد شهروندان برنامه‌ریزی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه واردات بنزین برای یک کشور نفتی با این هم امکانات و زیرساخت قطعا راه‌حل معقولی نیست، افزود: اینکه بخواهیم به خاطر کمبود بنزین دست به واردات بزنیم مایه سرافکندگی است، قاعدتا ما باید پالایشگاه جدید احداث کنیم و این اقدام بعنوان یک استراتژی کشور باشد اما با این چشم انداز که نفت و بنزین و کل ساختارهای سوختی ۳۰ تا ۳۵ سال دیگر در دنیا مزیت نخواهد بود، بنابراین باید به گونه‌ای ساخت پالایشگاه را برنامه‌ریزی کنیم که ظرف ۳۰ سال آینده سرمایه‌گذاری و انتفاع خود را به دست آورده باشد و بعبارت دیگر مستهلک سرمایه‌ای شود.

هیچ خودرویی با مصرف بنزین بیش از ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر تولید نشود

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تصریح کرد: به هرحال ما به علت پرمصرفی کمبود بنزین داریم و باید آن را حل و فصل کنیم برای حل این موضوع چند رویکرد حائز اهمیت است یکی اینکه برنامه‌ریزی استراتژیک داشته باشیم که با چه راه‌حل‌هایی باید کاهش مصرف را در کشور رقم بزنیم یکی از موضوعات این است که ما باید خودروسازان داخلی را مجبور کنیم هیچ خودرویی با مصرف بنزین بیش از ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر تولید نکنند، اجازه دهیم خودرو‌های با تکنولوژی نوین وارد کشور شود، فضای رقابتی در کشور ایجاد و نرخ خودرو را به گونه‌ای مناسب‌سازی کنیم که جامعه رغبت کند خودروی خود را تعویض کرده و خودرو‌های فرسوده را نیز هرچه سریع‌تر اسقاط کنیم، در کنار این فرایند باید میزان تردد مردم را برای انجام امور کاهش دهیم.

اینترنت قوی؛ یک راه حل برای کاهش مصرف بنزین

وی خاطرنشان کرد: باید دولت الکترونیک را توسعه دهیم و زیرساخت‌های فضای مجازی و امکانات بهره‌گیری از دولت الکترونیک را توسعه دهیم که لازمه آن آموزش گسترده‌تر، ارائه تجهیزات بیشتر و اینترنت قوی‌تر است، در کنار آن باید برای کاهش تردد برنامه‌ریزی شود، مکانیزم آموزش مجازی به نحوی قوت بگیرد، مثلا برنامه‌ریزی تردد محصلین و دانشجوان کشور یک روز در میان باشد و یا تعداد دفعات حضور د محل تحصیل را کاهش دهیم و یا ساعات حضور در مدارس و دانشگاه را برنامه‌ریزی کنیم.

اتوبان جدید بسازیم

نجفی بیان داشت: ما در مبادی مختلف ترافیک‌های جدی داریم یکی از ترافیک‌های مهم اتوبان‌های اطراف تهران است وقتی بتوانیم ترافیک را کاهش دهیم و میزان ایستایی خودرو‌ها برای تردد اتوبان‌ها کاهش یابد؛ مصرف بنزین به شدت کم می‌شود، بهره‌گیری از اتوبان‌های جدید در کلیه راه‌های کشور باعث می‌شود که ما بر اساس اصول مهندسی جدید و استفاده از امکانات و تجهیزات راه‌سازی راه‌هایی احداث کنیم که مسافت کمتری بپیماییم و در نتیجه مصرف بنزین کم شود. کوتاه کردن مسیر اتوبان‌ها منجر به صرفه‌جویی بنزین می‌شود که هزینه ساخت آن نیز از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر قابل تامین خواهد بود.

استراتژی صرفه‌جویی موثرتر از تولید بنزین است

وی ادامه داد: یکی از مباحث احداث اتوبان‌های کارامد برای این است که هم سرعت انتقال را بالا برده و ایستایی را کاهش می‌دهد و هم مسافت و مصرف را کم می‌کند، ازجمله موارد دیگر اینکه زیرساخت‌های نقل و انتقال ریلی کشور را افزایش دهیم، بخش عمده‌ای از نقل و انتقالات و مسافرت‌ها از طریق جاده‌ها انجام می‌شود در حالی که در کشور پهناوری مثل ایران سرمایه‌گذاری در بخش ریل بخش زیادی از مشکلات را حل می‌کند؛ بنابراین به عنوان یک برنامه میان‌مدت و بلندمدت باید برنامه‌ریزی شود و در تعاملات جهانی و سرمایه‌گذاری خارجی این موضوع لحاظ شود، در داخل شهر‌ها سیاست تشویقی در نظر گرفته شود و پارکینگ‌های طبقاتی در شهر‌های پرترافیک و کلانشهر در دستور کار قرار گیرد، اکنون دو لاین خیابان‌ها برای پارک خودرو‌ها است و حتی به صورت دوبله پارک می‌کنند که این رویه تاثیر بزرگی در کلان موضوع تردد دارد، اگر در هر خیابان پارکینگ احداث کنیم و توقف ممنوع شود؛ حرکت سریع خودرو باعث می‌شود ایستایی و معطلی نداشته باشیم و ماشین در جا کار نکند به این ترتیب هم آلودگی کم می‌شود. هم سرعت بالا می‌رود و هم در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود، باید گروهی بعنوان رگولاتور و تنظیم‌گر مسئولیت داشته باشند و دستوارت‌شان اثربخش باشد تا بتوانند بسیاری از موضوعات را در کشور جا بیندازند که نتیجه آن صرفه‌جویی خواهد بود و نیاز به تولید بیشتر بنزین هم نخواهیم داشت، چراکه اکنون تولید بنزین در کشور عدد بسبیار بزرگی استف بنابراین استراتژی صرفه‌جویی موثرتر از تولید است.

با ۳۰۰۰ برابر کردن قیمت بنزین هم نتوانستیم جلوی مصرف را بگیریم

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: کمبود بنزین موضوع امروز نیست ما سال‌هاست که کمبود بنزین داریم و راه‌حل را در افزایش قیمت بنزین جست‌وجو می‌کنیم، از ابتدای انقلاب تاکنون قیمت بنزین بیش از ۳۰۰۰ برابر شده، ولی به هیچ عنوان کاهش مصرف رخ نداده و شدت آن روز به روز بالاتر هم رفته است، زمانی در سال ۹۸ قیمت بنزین ۳ هزار تومانی با معادل‌سازی ۳۰ سنت بود، اما ظرف ۳ ماه بر اثر تاثیر افزایش قیمت بنزین که پدیده تورم را داشتیم؛ قیمت بنزین به ۱۵ سنت رسید و امروز هم که قیمت بنزین به ۲ سنت است، بنابراین راهکار کاهش مصرف؛ بالا بردن قیمت نیست اگر قرار بود سیاست افزایش قیمت کارامد باشد از ۳ هزار برابر شدن قیمت می‌توانستیم تاثیر بگیریم، پس دنبال مسکن نباشیم، زیرا همواره این روند باعث شده راه حل موثری نداشته باشیم، باید بدانیم هیچ مشکلی در کشور ما در کوتاه‌مدت قابل حل نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
1
45
ایشون که اینقدر توی تبدیل قیمت به دلار و سنت مهارت دارند لطفا حساب کنند که دستمزد کارگر در ایران چند دلاره و قدرت خریدش توی این چند سال چطوری شده؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
2
9
... یه کامنت گذاشتی ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
1
20
با 10برابر کردن قیمت هم جلوی مصرف گرفته نمیشه.باید راه جایگزین پیداکرد.مثلا توی جنوب کشور از برج1 تا برج7باید کولر گرفت مصرف بالا میره اونم بااینخودروهایی که تولید میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
1
25
ایشان فرمودند که مینی بوسی یا خودزوی حرکت نداشته ولی کارت سوخت داشته و سوخت زده/ این چه ربطی به کارتهای ازاد دارد. یک نفری که شیر پاک خورده مرا رهنمایی کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
4
25
تمام شایعات کار خودتون هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
1
34
چرا هزینه همه چیز با دلاره به جز هزینه زندگی یک فرد ایرانی یا هزینه و خرج یک کودک ایرانی... به دنیا آوردن یک فرزند چقدر هزینه دارد... و متاسفانه تمامی دولتها با همین منطق ابتدا دولت قبلی را میکوبند و سپس راه او را با شدت بیشتر ادامه میدهند.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین