کد خبر: ۸۳۷۶۱
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۹

وزیر آموزش و پرورش: حقایق را فدای مصلحت خود نمی‌کنم

دولتیها به سخنان من در هیئت دولت اعتراض می‌کنند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر آموزش وپرورش ‌با تشریح واقعیت‌ها و مشکلات پیچیده این بخش، ضمن تاکید بر اینکه حقایق را فدای مصلحت خود نخواهد کرد، گفت: «من برای این کسری بودجه آموزش و پرورش چند بار بغض کرده‌ام و ذلیل شده‌ام» .

به گزارش سرویس اجتماعی آفتاب، علیرضاعلی احمدی درجلسه مشترک مسئولان وزارت آموزش و پرورش با فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی ‌که شب گذشته در باشگاه فرهنگیان برگزار شد با اشاره به بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال 1388، کسریهای این وزارتخانه و اعتمادسازی در این زمینه بین نمایندگان مجلس و دولت گفت: «حل مسائل مربوط به نظام تعلیم و تربیت در کشور که آموزش و پرورش نیز یکی از زیرمجموعه‌های آن است نیاز به عزم ملی دارد و این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه دیدگاههای هم راستایی در این باره وجود داشته باشد».

وی به سخنان یکی از نمایندگان مجلس مبنی براینکه در فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی‌42 معلم حضور دارند اشاره کرد وگفت: «اگر این این افراد دیدگاههایشان هم راستا باهم باشد و با دولت همخوانی داشته باشد می‌توان راه حل مشترکی برای حل مسائل آموزش و پرورش پیدا کرد در حالی که هم اکنون این انسجام فکری وجود ندارد».

وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از اینکه حتی دیدگاه‌های مسئولان کشور درباره سرمایه گذاری در آموزش و پرورش هم یکی نیست گفت: «ایران کشوری است که تاکنون دولتی اداره شده و حالا هم که وارد دوران گذر از نظام مدیریتی دولتی به نظام مدیریتی دولت مردمی‌شده است آموزش و پرورش از آن فاصله دارد. در این باره دیدگاهها سنتی اداره مدارس به شیوه دولتی تا غیردولتی وجود دارد که بسیار از هم متفاوت است که این دیدگاه‌ها به نوبه خود تبعات متفاوتی هم خواهد داشت».

علی احمدی تاکید کرد: «ما نیاز داریم که در این زمینه دیدگاههای مشترکی داشته باشیم و چون هم اکنون این دیدگاه وجود ندارد نمی‌توانیم عزم ملی داشته باشیم و بسیاری از مصوبات را پیاده سازی کنیم».

تعطیلی مدارس غیردولتی به علت هزینه‌های سنگین

وی در ادامه خواهان همکاری مجلس برای رشد مدارس غیردولتی شد و تصریح کرد: «در آموزش و پرورش حتی فرهنگ رشد مدارس غیردولتی وجود ندارد و بنده نیز یک تنه نمی‌توانم در این زمینه کاری انجام دهم» .

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وجود صندلیهای خالی در مدارس غیردولتی گفت: «من باور ندارم که 7 درصد از مدارس ما غیردولتی هستند. حتی بسیاری از این مدارس هم صندلی خالی دارند و خرده خرده به علت هزینه‌های سنگین و... رو به تعطیلی هستند».

عده‌ای معتقدند که آموزش و پرورش را با بدهی باید جلو برد

علی احمدی با انتقاد دوباره از وجود دیدگاههای متفاوت درباره کسری بودجه اظهار داشت: «عده‌ای می‌گویند که بگذارید آموزش و پرورش بدهی داشته باشد و به همین روش اداره شود تا در طول سال این مشکل حل شود در حالی که من می‌خواهم در این باره دیدگاه‌های قانونی و آنچه را که بر مصلحت نظام است پیاده کنم».

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: «باید این دیدگاه‌های متفاوت وحدت پیدا کنند تا مشکلات کسری بودجه حل شود».

ضعف شدید سیستم آموزش و پرورش در ارائه آمار و ارقام

وی درباره اعتمادسازی آموزش و پرورش دربحث اعداد و ارقام بودجه این وزارتخانه گفت: «اعتماد سازی به آمار و ارقام دقیق نیاز دارد که بضاعت سیستم آموزش و پرورش در این حوزه آمار و اطلاعات محدود است و آماری که وجود دارد با مشکلات اساسی روبرو است».

وزیر آموزش و پرورش مثالی را در این زمینه آورد و گفت: «وقتی قصد درجه بندی مدارس را داریم و تعداد دانش آموزان یک مدرسه را می‌خواهیم اشتباه گزارش می‌دهند تا بتوانند نیروی بیشتری را برای تسهیل امور مدرسه خود جذب کنند یا ابتدای مهر یک آماری گزارش می‌دهند و در زمان امتحانات طور دیگری تعداد دانش آموزان خود را عنوان می‌کنند».


عدم به روز رسانی سیستم بکفای آموزش و پرورش طی 15 سال گذشته

علی احمدی با اعلام اینکه سیستم بکفای آموزش و پرورش از سال 72 تاکنون به روز نشده و این سیستم با مشکلات متعددی روبرو است افزود: «چون این سیستم طی سالیان گذشته به روز نشده حتی آمار دقیقی از مدارس نداریم و آیا شما باور می‌کنید که من آمار دقیقی از تعداد مدارس و دانش آموزان نداشته باشم. اینها واقعیتهای تلخی است که در آموزش و پرورش وجود دارد».

وی مشکل آمار و ارقام را مختص به آموزش و پرورش ندانست و گفت: «حتی وقتی که می‌خواستیم سرانه دانشجویی را برآورد کنیم هم این مشکل وجود داشت و ما را با دردسرهایی مواجه کرد».

وزیر آموزش و پرورش به آمار نامعلوم تعداد بی سوادان در کشور اشاره کرد و گفت: «با اینکه مرکز آمار باید تعداد بی سوادان را طی سرشماری به آموزش و پرورش اعلام کند اما هیچگاه به این تعهد خود عمل نکرده و ما حتی آمار واقعی در این زمینه نداریم».

علی احمدی ادامه داد: «به طور مثال همکاران ما امروز از خراسان شمالی آماری را از تعداد بی‌سوادان جمع آوری کرده‌اند که با آمارهای موجود متفاوت است».

وزیر آموزش و پرورش درباره صراحت بیان خود درباره واقعیت‌های موجود در آموزش و پرورش گفت: «یکی مثل من این حقایق را عنوان می‌کند و یکی دیگر با عنوان مصلحت نظام سکوت می‌کند».

حتی 10 فرهنگی هم راضی به دریافت سهام به جای پاداش نیستند

علی احمدی درباره کسری بودجه و دیدگاه‌های متفاوت در این موضوع توضیح داد و گفت: «کمیسیون دیون به ما اعلام می‌کند که اقلام مورد نیاز در مدارس را اگر بودجه داریم خریداری کنیم در غیر این از این امر اجتناب کنیم؛ اما واقعیت این است که مدارس ما باید اداره شوند و مدیر مدرسه ما با دلسوزی این کار را انجام می‌دهد ولی وقتی که همان میزان بودجه را که می‌خواهند این کمیسیون از پرداخت آن امتناع می‌کنند».

وی در ادامه به پاداش فرهنگیان اشاره کرد و گفت: «معلمان وقتی می‌بینند که به کارکنان بعضی از دستگاههای دیگر اندازه دو ماه از حقوقشان پاداش تعلق می‌گیرد ولی آموزش و پرورش حتی 80 هزار تومان نیز به عنوان پاداش به آنها نمی‌دهند آنها احساس می‌کنند که حقشان از بین رفته است».

علی احمدی ادامه داد: «همچنین شما در قانون پیش بینی کرده اید که اگر دولت بودجه ندارد از طریق سهام پاداشهای پایان خدمت را پرداخت کنیم ولی از بازنشستگان سال 86 تاکنون حتی 10 فرهنگی هم پیدا نشده که راضی به دریافت سهام باشد و من مجبورم که سهام‌ها را با توجه به بحران اقتصادی جهان بفروشم و آیا من باید این کار را انجام دهم».

وی با انتقاد از اینکه برای پاداش پایان خدمت فرهنگیان حتی یک ریال هم در بودجه پیش بینی نشده است گفت: «در ابتدا که بازنشستگی پیش از موعد مطرح شد همه آن را تایید و از اجرای آن استقبال کردند ولی حالا که بودجه برای پرداخت پاداشها نداریم می‌گویند بازنشسته پیش از موعد نگیرید».

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: «عده‌ای هم می‌گویند حالا از این ماجرا درس گرفتید برای سال آینده بازنشسته نگیرید و من باید کدام یک از این سخنان را گوش دهم».

در اجرای تعهدات خودم نمی‌دانم چه کار کنم

علی احمدی در ادامه این نشست با برشمردن تعهدات قانونی خود گفت: «تعهدات قانونی زیادی وجود دارد که زمان سررسید آنها رسیده است و برای بنده مقادیرتا تعهد در قانون وجود دارد که باید به آن عمل کنم که تعیین تکلیف نیروهای حق التدریس هم یکی از آنها است و من مانده ام که با این وضعیت باید چگونه به آنها عمل کنم».

وی افزود: «من چگونه قانون حذف کنکور را اجرا کنم و یا سهم آموزشهای فنی و حرفه‌ای را به 45 درصد برسانم وقتی که 95 درصد از بودجه آموزش و پرورش پرسنلی است من باید چه مصوبه ای را اجرا کنم وقتی بودجه ای وجود ندارد در نتیجه این مصوبات باقی بماند و شما نمایندگان به عنوان اعضای یک دستگاه نظارتی این موارد را از من مطالبه کرده و بعد هم می‌خواهید که من را استیضاح کنید».

وزیر آموزش و پرورش در ادامه راه حل‌هایی را برای کاهش کسری بودجه در این وزارتخانه عنوان کرد و اظهار داشت: «یکی از راه حل‌های این موضوع کاهش نیازها است که ما به دنبال آن دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی را اجرا کردیم که شما نیز بابت آن از ما سوال کردید و بازجویی به عمل آوردید».

علی احمدی واگذاری امور به دستگاه‌های دیگر را یکی از راه حل‌های جلوگیری از کسری بودجه آموزش و پرورش ذکر کرد و گفت: «هیچ دستگاهی برای قبول این مسئولیت‌ها وجود ندارد».

وی انتقاد کرد: «چه ربطی به آموزش و پرورش دارد که مدارس شبانه روزی را توسعه دهد در حالی که این وظیفه شهرداریها و وزارت مسکن و شهرسازی و... است که مدرسه بسازند. آموزش و پرورش باید مدرسه آماده در اختیار بگیرد و فعالیتهای آموزشی اش را انجام دهد».

در واگذاری امور آموزش و پرورش به مردم سوالات اساسی وجود دارد

علی احمدی با بیان اینکه در واگذاری امور به مردم سوالات اساسی وجود دارد گفت: «من هفته گذشته قبل از خطبه‌های نماز جمعه سخنرانی داشتم که خیلی کوتاه به این موضوع اشاره کردم ولی هنوز ازپشت تریبون پایین نیامده بودم گفتند که می‌خواهی آموزش و پرورش را خصوصی کنی و حتی یک نفر از مسئولان مهم و ارشد عنوان کرده بود که می‌خواهم بیایم جلوی وزارتخانه خودم را با نفت آتش بزنم که تو گفته ای می‌خواهی آموزش و پرورش را خصوصی کنی»!

وزیر آموزش و پرورش در ادامه خواهان تفسیر اصل سی ام قانون اساسی شد.

به خاطر بودجه آ موزش و پرورش ذ لیل شدم و بغض کردم

علی احمدی در ادامه به سخنان یکی از نمایندگان مجلس مبنی براینکه باید مواظب بود رقم پیشنهادی بودجه از این هم که هست پایین تر نیاید گفت: «من برای این کسری بودجه آموزش و پرورش چند بار بغض کرده ام و ذلیل شده ام و استیصال من را به این روز انداخت».

وی ادامه داد: «ما را بین طرح و لایحه مثل توپ فوتبال بین مجلس و دولت پاس کاری کردید و بالاخره یک سوم آن از طریق لایحه آمد حالا می‌گویید باید مواظب بود».

دولتیها به سخنان من در هیئت دولت اعتراض می‌کنند

وزیر آموزش و پرورش به تعداد آرای خود در دولت اشاره کرد و با انتقاد از آن گفت: «نصف کارمندان دولت در آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند و فقط یک رای به وزیر آموزش و پرورش داده اند. وقتی که می‌خواهم سخن بگویم همه سر تکان می‌دهند و می‌گویند ما کار داریم و تو باز می‌خواهی بحث کسری بودجه را مطرح کنی».

بودجه افزایش یافت ولی کافی نیست

علی احمدی با بیان اینکه بودجه آموزش و پرورش در سال 1388 افزایش یافته گفت: «این بودجه هم برای آموزش و پرورش کافی نیست».

وی در پاسخ به عده ای از اعضای فراکسیون فرهنگیان که عنوان می‌کردند که «باید برای بودجه آموزش و پرورش زودتر اقدام می‌کردید و حالا که لایحه بودجه در حال تقدیم به مجلس است نمی‌توان کاری کرد»، گفت: «هر کاری را که آن موقع می‌خواستید بکنید الان انجام بدهید چرا که بودجه کاملا روشن و واضح است و ما بیشترین مشکلاتمان در بخش استانی است و در ستاد مشکلی نداریم».

وی بودجه سال 1388 را شامل عملکرد سال 87 به علاوه یک درصد تورم و قسمت دیگر را هم مربوط به دیون گذشته عنوان کرد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره بودجه عمرانی ملی و استانی آموزش و پرورش نیز گفت: «ما در آموزش و پرورش متوسط بودجه ای را که شما در فعالیت‌های عمرانی به دستگاههای دیگر اختصاص می‌دهید را می‌خواهیم و بیشتر از آن را مطالبه نمی‌کنیم».

علی احمدی با بیان اینکه بودجه عمرانی در دوقسمت با توجه به در آمدهای حاصل از نفت و غیره پیش بینی شده است گفت: «در این قسمت هم اگر نفت گران شد و در آمدی حاصل شد می‌خواهیم که آموزش و پرورش بی بهره نماند».

قانون خدمات کشوری اجرا می‌شود

وزیر آموزش و پرورش در پایان این نشست 4 ساعته نیز در پاسخ به نمایندگان فراکسیون فرهنگیان مجلس که بر اجرا شدن قانون خدمات کشوری تاکید می‌کردند گفت: «تا آنجا که من خبر دارم دولت نیز قصد اجرای این قانون را دارد ولی این مصوبه نیز ردیف جداگانه بودجه را می‌طلبد».

علی احمدی همچنین خواستار در نظر گرفتن سهم آموزش و پرورش در صورت اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین