کد خبر: ۸۴۰۸۰۷
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷
تبلیغات

آیا شبکه ترون می‌تواند اتریوم را به چالش بکشد؟

ارز دیجیتال ترون و شبکه‌ی آن یکی از بزرگ‌ترین رقبای فعلی اتریوم است که توانسته به دلیل سرعت بالا و کارمزد بسیار پایین، کاربران بسیار زیادی را به سمت خود جذب کند.
آیا شبکه ترون می‌تواند اتریوم را به چالش بکشد؟
آفتاب‌‌نیوز :

اتریوم (ETH) پس از بیت‌کوین (BTC)، دومین ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار است که محبوبیت بسیارش را بیشتر می‌توان ناشی از خدماتی دانست که به کاربران و توسعه‌دهندگان در فضای بلاک‌چین ارائه می‌دهد. با این حال، شبکه‌ی اتریوم یِکّه تاز بازار ارز‌های دیجیتال نیست و رقبای بسیار زیادی پیدا کرده است که شاید از لحاظ ارزش بازار به اتریوم نزدیک نباشند، اما از نظر ویژگی‌ها و خدماتی که ارائه می‌دهند، می‌توانند اتریوم را به چالش بکشند. ارز دیجیتال ترون و شبکه‌ی آن یکی از بزرگ‌ترین رقبای فعلی اتریوم است که توانسته به دلیل سرعت بالا و کارمزد بسیار پایین، کاربران بسیار زیادی را به سمت خود جذب کند.

مقدمه‌ای بر ترون و اتریوم

اولین بار در نوامبر سال ۲۰۱۳ میلادی بود که ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) با انتشار وایت‌پیپری اتریوم را به جهانیان معرفی و راجع به آن صحبت کرد. با این حال، بوترین به تنهایی قادر به ایجاد یک شبکه غیرمتمرکز که بتواند به یک کامپیوتر جهانی تبدیل شود نبود و به همین دلیل، شروع به کمک گرفتن از دیگر افراد کرد که می‌توانستند به نحوی در توسعه‌ی اتریوم نقش مثبتی ایفا کنند. پس از آن در سال ۲۰۱۴، پروژه‌ی اتریوم به طور گسترده توسط عموم مردم شناخته شد، زمانی که بوترین در کنفرانس بیت‌کوین در آمریکا درباره اتریوم و هدف آن صحبت کرد. بلاک‌چین اتریوم سرانجام در جولای سال ۲۰۱۵ به طور رسمی راه‌اندازی شد، البته لازم به ذکر است که پیش‌فروش توکن اتریوم از اواخر سال ۲۰۱۴ آغاز شده بود.

ترون یکی از چندین شبکه‌های بلاک‌چینی غیرمتمرکز است که پس از بیت‌کوین و اتریوم و با هدف به چالش کشیدن آن‌ها به وجود آمد. شبکه ترون اهدافی بسیار متفاوتی با رقبای قدرتمند خود دارد و در تلاش است تا با بالا بردن مقیاس‌پذیری شبکه، افزایش سرعت انجام تراکنش‌ها و کاهش کارمزد آن‌ها، بهترین خدمات انتقال در فضای بلاک‌چین را به کاربران ارائه دهد. شبکه ترون توسط یک سازمان غیرانتفاعی از کشور سنگاپور به نام بنیاد ترون در سال ۲۰۱۷ تأسیس شده است.

جاستین سان (Justin Sun)، مدیرعامل بیت تورنت (Bittorrent) نقش اساسی‌ای در ایجاد بلاک‌چین ترون داشت و اکنون مدیرعامل ترون نیز است. ترون در حالی که در ابتدا در آسیا عرضه می‌شد، خیلی زود موفق شد تا در دیگر نقاط جهان به رسمیت شناخته شود، به طوری که در آگوست سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از ۵۰ میلیون کاربر در ترون حساب داشتند. لازم به ذکر است که ترون شبکه اصلی خود را در می‌سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی کرد و در جولانی سال ۲۰۱۸، اکوسیستم ترون با سیستم انتقال همتا به همتای بیت تورنت نیز یکپارچه شد.

اتریوم نسبت به ترون چه مزایایی دارد؟

 برخی از عواملی که اتریوم را به دارایی با ارزشی تبدیل کرده است به شرح زیر است:

شبکه اتریوم غیرمتمرکز‌تر است: شبکه اتریوم بسیار غیرمتمرکزتر از شبکه ترون است. حتی با وجود مهاجرت شبکه اتریوم از الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS)، امنیت شبکه اتریوم همچنان بالاتر از ترون است و هک شبکه اتریوم می‌تواند دشوار باشد.

شبکه اتریوم محبوب‌تر است: از آنجایی که توکن بومی شبکه اتریوم یعنی اتر دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان از نظر ارزش بازار است، می‌توان گفت که بسیار محبوب‌تر از توکن ترون است و سرمایه‌گذاران بیشتر به خرید توکن اتریوم تمایل دارند تا خرید ترون. ضمن اینکه شباهت‌های بین اتریوم و بیت کوین نیز کم نیست.

اتریوم ویژگی‌های متنوع‌تری برای ارائه دارد: توسعه‌دهندگان از بلاک‌چین اتریوم به عنوان یک پروتکل بلاک‌چینی پشتیبان برای توسعه و میزبانی پروژه‌های مختلفی در حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و برنامه‌های غیرمتمرکز (Dappps) استفاده می‌کنند. این به این دلیل است که اتریوم به دلیل گستردگی خدماتش، فرصت‌های بهتری را برای کاربران فراهم می‌کند.

شبکه اتریوم دارای استاندارد‌های مختلف توکن ERC۲۰ است: استاندارد‌های مختلفی با نشان ERC در شبکه اتریوم وجود دارد که هر کدام عملکرد منحصر به فرد خودشان را دارند. این استاندارد‌های منحصر به فرد ERC به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند که نه تنها بتوانند برنامه‌های غیرمتمرکز، قرارداد‌های هوشمند و توکن‌های مبتنی بر اتریوم ایجاد کنند، بلکه بتوانند آن‌ها را نیز به کار بگیرند.

شبکه اتریوم برای توسعه‌دهندگان فرصت‌های بهتری فراهم می‌کند: قرارداد‌های هوشمند را به راحتی می‌توان در بلاک‌چین اتریوم اجرا کرد. این ویژگی این فرصت را به تمامی توسعه‌دهندگان می‌دهد تا بتوانند به شکل بسیار کارآمدی این قرارداد‌های هوشمند را اجرا کنند. قرارداد‌های هوشمند یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌ها در اکوسیستم امور مالی غیرمتمرکز اتریوم است که نقش بسیار مهمی در اکوسیستم اتریوم دارد.

آیا شبکه ترون می‌تواند اتریوم را به چالش بکشد؟

ترون نسبت به اتریوم چه مزایایی دارد؟

سرعت انجام تراکنش‌ها در شبکه ترون ۱۵ ثانیه و حتی کمتر است، در حالی که انجام یک تراکنش در شبکه اتریوم می‌تواند بیش از ۶ دقیقه طول بکشد. شبکه ترون همچنین قصد دارد تا حوزه خدمات خود را گسترده‌تر کند و فضای مناسبی برای توسعه‌دهندگان پلتفرم‌ها و پروژه‌های غیرمتمرکز در حوزه‌های مالی و بازی‌های ویدیوی فراهم کند. شبکه ترون با پذیرش توکن‌های غیرقابل معاوضه و پلتفرم توسعه بازی‌های بلاک‌چینی، می‌تواند در دراز‌مدت به موفقیت بسیاری دست پیدا کند. برخی از عواملی که ترون را به دارایی با ارزشی تبدیل کرده است به شرح زیر است:

سرعت انجام تراکنش‌ها در شبکه ترون بالاتر است: ترون در مقایسه با شبکه اتریوم از سرعت انجام تراکنش بسیار سریع‌تری برخوردار است و کاربران می‌توانند تنها در عرض چند ثانیه، یک تراکنش کم کارمزد داشته باشند.

شبکه ترون قابل اعتماد‌تر و مقیاس‌پذیرتر است: وقتی صحبت از مقیاس‌پذیری به میان می‌آید، ترون قطعاً به میزان بسیار قابل توجهی از شبکه اتریوم برتر و مقیاس‌پذیرتر است. مقیاس‌پذیری بالا و سرعت بالای انجام تراکنش‌ها برای یک شبکه غیرمتمرکز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که ترون در این زمینه بسیار خوب عمل کرده است.

شبکه ترون پیشرفته‌تر از شبکه اتریوم است: پلتفرم مورد استفاده‌ی شبکه‌ی ترون در مقایسه با اتریوم بسیار پیشرفته‌تر است. ترون در مقایسه با اتریوم، الگوریتم‌های متفاوت و اجماع عملکردی بسیار بهتری دارد.

شبکه ترون توسعه‌دهندگان را توانمند‌تر می‌کند: ترون به واسطه‌ی تمرکز بر ارائه خدمات به توسعه‌دهندگان و تولید‌کنندگان محتوا، ویژگی‌های بیشتری برای ارائه به سازندگان محتوا و هنرمندان دارد.

جمع‌بندی

هر دو بلاک‌چین اتریوم و ترون به نوبه خود خاص هستند و هر کدام بسته به استفاده‌ی کاربران می‌تواند از دیگری برتر باشد. نمی‌توان گفت که فناوری بلاک‌چین کدام پروژه بهتر است، اما می‌توان با اطمینان گفت که هر دو کاربران بسیار زیادی دارند و هر دو خدمات بسیار خوبی به توسعه‌دهندگان فضای بلاک‌چین ارائه می‌دهند. فناوری بلاک‌چین در اتریوم و ترون مسائل خاص بسیاری را در دنیای واقعی مرتفع می‌کنند، اما فناوری بلاک‌چین هنوز بسیار جوان است و مسیر طولانی را برای بهتر شدن باید طی کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین