کد خبر: ۸۴۱۷۵۹
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
در یک مناظره مطرح شد

کوچی: خودروسازی ما لگن سازی است/ میرسلیم: فرقی بین لندکروز و ۲۰۶ وجود ندارد!

در حالی رشید کوچی نماینده مجلس صنعت خودروسازی را به لگن سازی تشبیه کرده است، میرسلیم از صنعت خودروسازی کشور دفاع کرده می‌گوید، "فرقی بین لندکروز و ۲۰۶ وجود ندارد" و واردات خودروی دست دوم واویلا است.
کوچی: خودروسازی ما لگن سازی است/ میرسلیم: فرقی بین لندکروز و ۲۰۶ وجود ندارد!
آفتاب‌‌نیوز :

جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس شورای اسلامی و مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در مناظره تلویزیونی با موضوع «اما و اگر‌های واردات خودرو‌های کارکرده برای مدیریت بازار خودرو» به بیان نکاتی مختلفی در مورد بازار خودرو پرداختند.

رشیدی کوچی در ابتدای این مناظره در خصوص دلایل موافقت خود با واردات خودرو‌های کارکرده، گفت: در ابتدا، آقای میرسلیم اعلام کردند که مخالف واردات خودرو‌های کارکرده نیستند و احتمالا نگاهشان عوض شده و ما این را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم این هفته که بحث واردات خودرو‌های کارکرده در دستور کار صحن مجلس است آقای میرسلیم به عنوان موافق حتما موضع گیری کنند تا شائبه مخالفت وی برطرف شود.اما برای پاسخ به این پرسش که چرا موافق واردات خودرو‌های کارکرده هستیم باید بگویم دلیلش خیلی ساده هست. باید انحصار خودروسازان که به دلیل تصمیمات غلط گذشتگان در ۴۰ و ۵۰ سال گذشته ایجاد شده شکسته شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انحصار در صنعت خودرو شکسته نمی‌شود مگر با واردات خودرو‌های نو و کارکرده و ایجاد رقابت در بازار، تصریح کرد: متأسفانه امروز خودرو‌هایی که در کشور ما چه مونتاژ و چه تولید می‌شوند به دلیل انحصار بازار از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند وحتی به راحتی در دسترس مردم قرار نمی‌گیرند. جالب اینجاست قیمت‌های آن‌ها هم نسبت به بازار جهانی بسیار بالا است.

* میرسلیم: ‎افتخاری برای هر ملت است که دسترنج هنر و دانش و تلاش و ‎خلاقیت خود را مصرف کند

میرسلیم در خصوص صحبت‌های خود در مخالفت با واردات کالا‌های مستعمل و توییتر اخیر خود مبنی بر اینکه "این ‎افتخار برای هر ملتی بس که دسترنج هنر و دانش و تلاش و ‎خلاقیت خود را مصرف کند، نه آن که با دریوزگی تفاله دیگران بر خود ببالد"، گفت: صحبت من درباره تصمیماتی که در نظام ما اتخاذ می‌شود و این تصمیمات هم برای اعتلا و پیشرفت کشور است. از جمله مهمترین مسائلی که با آن مواجه هستیم و من به آن اشاره و حتی دفاع کردم این است که ما در کشور با یک مشکلاتی از جمله گرانی، تورم، اشتغال روبه رو هستیم که باید بررسی شود واردات کلاً برای کشور چه کار خواهد کرد.

وی با اعلام اینکه امروز ما به طور ویژه در شرایط خاص تحریم قرار گرفتیم، افزود: در شرایط عادی مبادله تجاری برقرار است و ما به راحتی می‌توانیم صادرات و واردات کنیم البته باید این موازنه را در کشور برقرار کنیم تا به نفع کشور تمام شود. اما در شرایط تحریمی که قرار گرفته ایم صادرات به سادگی انجام نمی‌گیرد و ناچاریم برخی از موارد تخفیف بدهیم تا جذابیت برای خریدار در مقابل رقبا ایجاد شود. همین موضوع به نفع ما نیست، ولی ناچاریم این کار را انجام دهیم از طرف دیگر واردات مواجه به محدودیت است.

وی اضافه کرد: امروز کشور‌هایی که ما را تحریم کرده‌اند به ویژه کشور‌های اروپایی حاضر نیستند کالا‌های خود را به صورت گسترده به ما صادر کنند و در اختیار ما قرار بدهند. پس ما ناچاریم با واسطه این کالا‌ها را گران‌تر خریداری کنیم. از آن طرف وقتی در کشور ظرفیتی برای تولید ایجاد شده و ما بریم همان محصولات مشابه تولید داخل را وارد کشور کنیم به ضرر تولید داخلی تمام خواهدشد.

این عضو مجمع تشخیص نظام با اعلام اینکه اگر برای صنعت خودرو ظرفیت بالفعل تولید حدود ۱.۴ میلیون خودرو در سال تعریف شده و حتی با توسعه می‌توان این ظرفیت را به دو میلیون دستگاه رساند نباید موانع ایجاد کرد، گفت: خودروسازان ادعا می‌کنند که می‌توانند ظرف یک برنامه ۵ ساله این آمار را به راحتی به سه میلیون برسانند و اگر ما این آمار را با نیاز کشور مقایسه کنیم مشاهده می‌شود که حدود ۹۰۰ هزار خودرو در سال نیاز واقعی ما است. پس می‌بینیم که تولیدات ما بیشتر از نیاز کشور است. اگر شما در همین شرایط باز هم بخواهید خودرو‌هایی را وارد کنیدحال چه نو و چه مستعمل که البته مسائلشان فرق می‌کند هر کدامشان در واقع جلوگیری از تولید خودرو داخلی می‌کنند.

 میرسلیم تصریح کرد: من از نظام دفاع می‌کنم. برای نظام و کشور ما در شرایط کنونی راه درست این نیست که برویم تولیدات خودمان را متوقف کنیم. واردات برای محصولاتی که در کشور ظرفیت تولیدش است به مفهوم این است که به همان اندازه شما تولید را کم یا کاهش دهید. پس بنابراین راه درست این نیست. باید سراغ رفع اشکالاتی فعلی این صنعت رفت. در مورد محصولات که اشاره کردند انحصار داریم. ما از لحاظ خودرو‌ها در رده‌های مختلف رده "الف" خودرو‌های کوچک رده "ب" خودرو‌های میانی و رده "ج" خودرو‌هایی که در برون شهری کار مورد استفاده قرار می‌گیرتد انواع و اقسام خودرو‌ها را داریم.

 *رشیدی کوچی:حق مردم را قربانی خودروسازان کرده ایم

رشیدی کوچی در ادامه این مناظره با بیان اینکه شنیدن برخی از مباحث برای مردم دردناک و عذاب آور است، گفت: ۴۰ سال است ما با همین ادبیات حق مردم را قربانی خودروسازان کرده ایم. من هم قطعاً خودم را مدافع کشور نظام و مردم می‌دانم و اعتقادم بر این است که این سیاست گذاری‌هایی که آقای میرسلیم اشاره کردند در حمایت از صنعت خودرویی که امروز داریم دسترنج و خروجی آن را می‌بینیم جز ایجاد نارضایتی شدید برای مردم نسبت به نظام هیچ دستاورد دیگری نداشته است. اگر مدافع نظام هستیم ودر قالب مدافع نظام صحبت می‌کنیم این را باید بدانیم که الان اگر که از صنعت خودرو دفاع کنیم عملاً مردم را علیه نظام هدایت می‌کنیم و این خیلی چیز عجیبی هست که اقای میرسلیم اینطوری صحبت می‌کنند.

وی افزود: هیچ کس مخالف تولید داخل نیست، اما تا کی حمایت از تولید داخل کنیم! مردم ما در خودرو‌های تولید داخلی دارن از بین می‌روند و هوای تنفس ما به واسطه این خودرو‌های تولیدی مدام خراب است. آقای میرسلیم، چون خودشان در هیئت مدیره طراحی موتور‌ها بودند بهتر اطلاع دارند. ما یک موتور طراحی کردیم و آن‌ای اف سون بوده است. این‌هایی که تولید داخل نیست پژو پارس تولید داخل است؟ نمی‌دانم این تولید داخل است! این خیلی بد است که ما بگوییم خودروسازان بعد از ۵۰ سال حمایت بگویند در قالب یک برنامه ۵ ساله می‌توانیم سه میلیون خودرو تولید کنیم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: امروز نیاز کشور تامین نشده است بیبنید مردم چطور برای خرید ماشین به صف کرده اید، ما داریم با اعصاب و روان مردم بازی می‌کنیم. این خیلی بد است. حتما باید واردات انجام شود. سابق داشته در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷ واردات انجام می‌دادیم نه یک کارگر ایرانی بیکار شد نه در خودروسازی تخته شد و نه به تولید داخل مان آسیب وارد شد اتفاقا بهتر هم شد.

*رشیدی کوچی:خودروسازان در محصولاتشان دزدی و کم فروشی می‌کنند

به گفته وی، امروز بروید خودروی پژو پارس مدل ۸۹ و مدل ۸۸ و مدل ۸۵ را بگذارید کنار پژو پارس ۱۴۰۲. می‌ببینید کیفیتش چقدر فرق کرده است این‌ها در محصولاتشان دزدی می‌کنند. کم فروشی می‌کنند و کم می‌گذارند و ما از این‌ها ۵ سال دیگر هم حمایت کنیم.

مجری برنامه در ادامه این مناظره از میرسلیم پرسید آقای میرسلیم می‌فرمایند تولید داخل به اندازه میزان داخل است؟

میرسلیم: بله بیشتر از میزان داخل است.

رشیدی کوچی: این اصلاً جواب ندارد. برای همین مردم برای خرید خودرو در صف هستند!

میرسلیم با بیان اینکه در مجلس تصمیم گیری کردند که ۵۰ درصد تولید را در اختیار مادرانی که فرزندآوری می‌کنند قرار دهند، گفت: این اشکال دارد مادر‌هایی که در خانه هستند نیاز به خودرو ندارند. ما اگر می‌خواهیم از خانواده و جمعیت دفاع کنیم مستقیماً دفاع کنیم چرا مادر‌ها را مجبور کنیم دلالی کنند این روش غلط است. وقتی نیاز ندارند می‌خرند از ویژه خواری و مابه التفاوت بازار و کارخانه استفاده می‌کند.

مجری: همین مابه التفاوت نشان نمی‌دهد که عرضه کمتر از تقاضا است؟

میرسلیم: من می‌گویم فعلاً خانم خانه داری که نشسته نیازی به خودرو ندارد کسی که نیاز به خودرو برای کار و کاسبی دارد خودرو بخرد به اندازه کافی نیست درحالی که تولید به اندازه کافی وجود دارد. همین سال ۱۴۰۱ میزان تولید حدود ۴۰۰ هزاردستگاه بیشتر شده است آیا قیمت کاهش یافته است خیر؟ چرا برای اینکه کسانی سراغ خودرو خریدن می‌روند نیاز به خودرو ندارند می‌بینند پولشان آب می‌شود به خرید خودرو اقدام می‌کنند. این نیاز واقعی خودرو نیست این نیاز برای سرمایه گذاری و کاذب است و ربطی به خودروساز ندارد.

*میرسلیم: شما نمی‌توانید به وسیله خودروساز مسائل کلان اقتصاد کشور را حل کنید

وی افزود: شما نمی‌توانید به وسیله خودروساز مسائل کلان اقتصاد کشور را حل کنید. این توقع بسیار زائدی است، اما اینکه ایشان فرمودند بله حمایت کردیم کدام حمایت؟ خواهش می‌کنم مزاحمت درست نکنید برای صنعت خودرو، دولت چکار می‌کند؟ اصلاً به چه حقی دولت مدیریت برای صنعت خودروسازی درست می‌کند بیاید جواب بدهد.

وی با بیان اینکه آیا در جهان خودروسازی شان دولتی است، گفت: اینطوری ژاپن توانسته خودروساز شود اینطوری توانسته کره خودروساز شود. ما به جای اینکه مدیریت حاکمیت اعمال کنیم خودمان واردش می‌شویم این غلط است. البته ما وزیر را برای سوال بردیمو گفتم جناب وزیر باید ساختار را اصلاح کنید. ۵ درصد سهم دارید به اندازه ۵ درصد شکایت کنید از مجمع عمومی که آدم لایقی دارید معرفی کنید.

مجری: همان کره و ژاپن جلوی واردات را گرفتند که درست شدند.

میرسلیم گفت بله کره و ژاپن این کار را کردند جلوی واردات خودرو را گرفتند که رشد کردند و به حدی رسیدند که اجازه دادند واردات صورت بگیرد. کیا موتور چطور پیشرفت کرده است؟ نباید اجازه دهید از خارج رقبایی که بازارشکنی می‌کنند و حاضرند قیمتشان را پایین بیاورند که بازار شما را داغون کنند اجازه فعالیت داشته باشند. صنعت را نباید داغون کرد.

رشیدی کوچی در ادامه گفت: باز اظهار تعجب می‌کنم از اینکه ما می‌گوییم قانون مصوب مجلس که گفته خودرو در اختیار مادران قرار بدهید باعث نابه سامانی صنعت خودرو شده است و کاهش عرضه و تقاضا را به دنبال داشته است. اول برنامه گفتم صحبت‌هایی داشته باشیم که این روز‌ها که حال مردم خوب نیست بدتر نشود. حداقل بگوییم که یک ذره حواسمان به مردممان هست این را حداقل در ظاهر نشان بدهیم.

وی افزود: سیاست‌های غلطی که دولت‌ها در گذشته و حال داشتند باعث اوضاع بد صنعت خودرو شده است. این سیاست‌های پشت پرده توسط افرادی که منفعت که از صنعت خودرو منفعت می‌بردند به دولت‌ها ابلاغ و باعث شده که امروز ما نتوانیم یک صنعت خودرو خوب و فعال داشته باشیم. مگر ژاپن چند سال برای حمایت از صنعت خودرو واردات را ممنوع کرد. من دوست دارم آقای میرسلیم اطلاع دقیقی دارند بفرمایند آن‌ها ۱۰ و ۱۵ سال حمایت کردند و بعد از ۱۵ سال هم گفتند الان به آن نقطه رسیدیم که واردات آزاد شود. هرکسی ازهرجای دنیا ماشین بیاورد شما تولید کنید. ما ۴۰ سال حمایت می‌کنیم.

میرسلیم: ما هیچ وقت ممنوع نکردیم.

رشیدی کوچی: این خیلی عجیب است که می‌گویید واردات را ممنوع نکردیم.

میرسلیم: الان خود شما فرمودید حرف خودتان بود تا ۲۰۱۷ تا سال ۱۳۹۷ ممنوع نبوده است سران قوا نشستند.

رشیدی کوچی: نخیر از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷ باز بود.

میرسلیم: این چه فایده‌ای داشت آیا کیفیت رشد کرد رقابت افزایش پیدا کرد نخیر.

رشیدی کوچی با بیان اینکه فایده اش این بود که هرکسی که می‌خواست ماشین بخرد به بازار مراجعه و با یک قیمت معقول نسبت به قیمت جهانی و با هر کیفیتی که دوست داشت هر ماشینی که دلش می‌خواست را خریداری می‌کرد، گفت: نه اینکه الان ۵۰۰ و ۱۰۰ میلیون به حساب بریزید بلوکه می‌کنیم و معلوم نیست چه ماشینی چه رنگ و چه مدلی به مصرف کننده می‌دهند ما داریم شان وشعور و عزت مردم را خودمان پایمان می‌کنیم چرا داریم اینطوری صحبت می‌کنیم. چه کسی گفته ما نیاز نداریم. ۹۰۰ هزار دستگاه نیاز داخلی هست پس چرا آنقدر تقاضا زیاد شده است.

*رشیدی کوچی: تا کی قرار است مردم ما پول بنز بدهند سوار پراید شوند

 وی با طرح این پرسش که چه کسی گفته خودرو کالای سرمایه‌ای شود چه کسی باعث شده؟ حمایت امثال آقای میرسلیم از این صنعت باعث شده است وضعیت به این شکل باشد، گفت: من سال ۸۴ یک ۲۰۶ خریدم ۱۲ میلیون تومان الان همان ۲۰۶ بخواهم بفروشم الان چند صد میلیون پولش هست درصورتی که همین ۲۰۶ در کشور‌های دیگر اصلاً وجود خارجی ندارند ما یک صحبت‌هایی می‌کنیم من واقعا نگران هستم فردا اتفاقاتی می‌افتد مردم را ناراضی‌تر از این نکنیم. ما می‌گوییم چرا واردات انجام نمی‌شود برای حمایت از صنعت داخل. تا چه زمانی می‌خواهید حمایت کنید؟ تا کی قرار است مردم ما پول بنز بدهند سوار پراید شوند؟

وی افزود: طبق گزارش وزارت صمت و صحبت‌های وزیر صمت نیاز کشور ۱.۵ میلیون خودرو است. سقف تولید ما الان در خوشبینانه‌ترین حالت یک میلیون دستگاه است آن زمانی که تحریم نبود تحریم هم بهانه است من این را به وقتش می‌گویم که تحریم بهانه است ارز از کشور خارج می‌شود بهانه است. دلار گران می‌شود همه اش بهانه است. اما امروز یک و نیم میلیون نیاز داریم تا قبل از ۲۰۱۸، ما کمبود تولیدمان را با واردات جبران می‌کردیم. اما از ۲۰۱۸ به این طرف چرا اینطور شده است، چون نمی‌توانیم تولید کنیم یک نیاز انباشته ایجاد شده درکنارش، چون نیاز انباشته به قیمت بالا رفته با سیاست گذاری‌های غلط و حمایت‌های بی جا و بی حد و حصری که اتفاق افتاده و هنوز هم استمرار دارد باعث شده خودرو کالای سرمایه‌ای شود الان ما کمبود تولید داریم. نمی‌توانیم نیازمان را برآورده کنیم. باید برویم واردات انجام بدهیم.

* میرسلیم: واردات خودرو دست دوم وا ویلاست

مجری: آقای میرسلیم شما می‌گویید نیاز کشور ۹۰۰ هزار دستگاه، اما آقای رشیدی کوچی به استناد صحبت‌های وزیر صمت می‌گوید نیاز کشور ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو است.

میرسلیم: وزارت صنعت گفته تولیدمان ۸۵۰ هزار در سال ۱۴۰۰ بود که ما این رقم را به ۱۳۵۰ رساندیم یعنی این قابلیت در صنعت ما وجود دارد.

مجری: یعنی هیچ برآوردی از بازارمان نداریم؟

میرسلیم: الان بازار یعنی تقاضا. این ارقامی که گفتید عرضه است. پس عرضه توانسته ظرف یک سال ۴۰۰ هزاردستگاه افزایش پیدا کند. ما این را نباید نابود کنیم. واردات خودروی دست دوم وا ویلا است. شما باید درنظر بگیرید این ۹۰۰ هزار تا دستگاه تولید، نیاز واقعی کشور را جواب می‌دهد.

وی با بیان اینکه ثبت نام برای این است که از خودرو استفاده سرمایه‌ای می‌شود، تصریح کرد: نیاز واقعی یعنی اینکه خودرو را برای کار استفاده کند نه اینکه بخرد در پارکینگ خانه اش که گران شد پولش از بین نرفته باشد.

رشیدی کوچی: چرا الان به اینجا رسیدیم؟ چرا خودرو کالای سرمایه‌ای شده است؟

میر سلیم: نکته خوبی گفتید اصلا خودرو کالای سرمایه‌ای شده زمین و خانه کالای سرمایه‌ای شده است ارز هم همینطور این‌ها کالا‌های سرمایه‌ای نیست کالای مصرفی است.

 رشیدی کوچی:، چون عرضه با تقاضا همخوانی ندارد. اگر تولید خودرو به حدی برسد من شهروند عادی همین آشغال داخلی؛ خارجی اش را نمی‌گویم، پژو پارس ۵۰ سال داخلی را در کارخانه با قیمت کارخانه بخرم. امروز عرضه و تقاضا برابر نیست.

میرسلیم: تقصیر کارخانه دار چیست؟

رشیدی کوچی: تقصیر کارخانه دار این است محصولش را آنقدر کم تولید می‌کند که قیمتش بالا برود و بعد دست دلال بدهد و بعد مافیای خودرو شکل بگیرد. کارخانه دار تقصیرش این است که عُرضه تولید ندارد ۴۰ سال است از کارخانه دار حمایت می‌کنید.

میرسلیم: کارخانه دار به اندازه‌ای که می‌تواند تولید می‌کند جواب نیاز کشور را می‌دهد شما ادعا می‌کنید یک خودروساز بیاید خودش دفاع کند چقدر تولید می‌کند.

رشیدی کوچی: نمی‌آیند ما هرچه می‌گوییم نمی‌آیند.

میرسلیم: آیا دولت تولیدش را مخصوصا کم انجام می‌دهد که قیمت بالا برود این برای اولین بار است که می‌شنوم! این همه کارگر استخدام کردند که تولید کنند آن وقت کم تولید کند. اگر شما نمایندگان سفارش نکنید به خودروساز که استخدام کنید ناچار نمی‌شود این همه کارگر جذب کند.

رشیدی کوچی: شما که در مسئولیت‌های مختلف در هیئت مدیره‌ها تشریف داشتید کسی سفارش کسی را نمی‌کند در استخدام.

میرسلیم: ما در هیئت مدیره خودروساز نبودیم این حرف را نزنید. دروغ دارید می‌گید. من از جلسه بیرون می‌روم حواستان را جمع کنید.

رشیدی کوچی: من مستند دارم. در روزنامه هم هست مگر اینکه روزنامه دروغ بگوید. شرکت طراحی موتور ایران خودرو چه ربطی به خودروساز دارد دوچرخه ساز است؟

میرسلیم: من افتخار می‌کنم که یک موسسه تحقیقاتی درست کردم ربطی به خودروسازی ندارد بحث را قاطی نکنید. ایشان یک ادعای کذب دارد می‌گوید میرسلیم جزو هیئت مدیره خودروسازی است هیچ دلیلی هم ندارند دروغ می‌گویند. حرف دروغی است که می‌گویند غلط است کاملا غلط است.

کوچی: دولت باید حمایتش را از خودروساز بردارد و قیمت باید آزاد شود

 رشیدی کوچی: من در یک نقطه با آقای میرسلیم هم نظر هستم دولت باید حمایتش از خودروساز بردارد دخالت نکند در قیمت گذاری دخالت نکند. قیمت باید آزاد بشود قیمت خودرو در کشور ما باید آزاد بشود به قیمت جهانی باشد همه اینهارا قبول دارم، اما در کنارش همه را آزاد کردیم واردات هم باید آزاد شود. این اتفاق افتاد تولید داخل شکوفا می‌شود.

میرسلیم: من اصلاً توافق کامل با اقای رشیدی کوچی دارم. این مسئله بسیار درستی هست یعنی ما کشورخودمان در شرایطی قرار دهیم که تولید کننده یک محصول قطعه‌ای را در بازار جهانی با ارزان‌ترین قیمت بتوانند تهیه کند. امروز چنین چیزی که نیست. امروز ما امکان این را نداریم که برخی از قطعاتی که توجیه اقتصادی تولید در کشور ندارند را وارد کنیم. اگر من در بازار جهانی مثل بقیه کشور‌ها بتوانم حضور پیدا کنم خوب است، اما ما را امروز فلج کرده اند کالا‌ها را به سختی و با قیمت بالا خریداری می‌کنیم.

رشیدی کوچی: شما به چه حقی به کارگر و مهندس ایرانی توهین می‌کنید چرا تحقیر می‌کنید؟

میرسلیم: مردم نمی‌دهند مردم باید دفاع کنند از ظرفیت‌های کشور خودشان. تا بتوانیم تولیدات خوب را برای مردم خودمان عرضه کنیم. توهین نکنید مردم مصرف کنندگان هستند تولید کنندگان هم هستند. متاسفم که آقای رشیدی شما به کارگران و مهندسان توهین می‌کنید. شما به چه حقی توهین می‌کند چرا تحقیر می‌کنید. می‌گویید لگن درست کردید این حرف‌ها چیست ۴۰ سال حمایت کردیم کدام حمایت؟

رشیدی کوچی:، چون لگن تولید کردید.

مرسلیم:شما هیچ وقت حمایت نکردید در این کشور بلکه مزاحمت هم درست کردید.

رشیدی کوچی:، چون یه اشغالی تولید کردید که وقتی تصادف میکنه به اعضای تشکیل دهنده اش تقسیم می‌شود شما برای مردم قتل و کشتار به ارمغان آورده است.

میرسلیم: از این شاخه به آن شاخه نکنید.

رشیدی کوچی: شما باعث آسیب به روح و روان جامعه شدید شما باعث آسیب به امنیت کشور شدید.

میرسلیم: رقابت پذیری یک مسئله بسیار مهمی است حق هم است که مردم بتوانند کالای قابلیت رقابت استفاده کنند، ولی درشرایط مساوی طبیعی است اگر در شرایطی قرار گرفتیم که این شرایط به ما تحمیل شده است که نباید ما وادار کنیم خودروسازمان را که جادویی کالا‌هایی درست کنیم باید حواسمان را جمع کنیم.

مجری: خودرو خارجی که در خارج از کشور قیمتش ۵۰۰ میلیون است ما در ایران به خلق الله یک ونیم میلیارد تومان می‌فروشیم و یک میلیارد تومان گیر هرکسی می‌آید این ناشی از چه چیزی است و اگر واردات شود قیمتش به همان قیمت رقابتی جهانی برنمی‌گردد؟

میرسلیم: این وسط دلالی می‌کنند.

مجری: بالاخره دلال سود می‌کند که این کار را انجام می‌دهد.

 میرسلیم: واردکنندگان ما که ایشان از آن‌ها دفاع می‌کنند وارد کنندگان این خودرو‌هایی که شما می‌گویید نیستند خودرو وارد می‌کنند ۱۰۰ هزار دلاری این ۱۰۰ هزار دلاری داخل کشور ۵ میلیارد تومان می‌شود. شما از واردکنندگانی که خودرو تجملاتی وارد می‌کنند دفاع می‌کنید. ما آمدیم گفتیم که مجلس تشخیص داده که واردات خوب است گفتیم بسیار خوب کدام واردات؟ وارداتی که به درد مردم بخورد. به عنوان نمونه خودرو‌های الف مانند پراید و ۲۰۶ و ... که حدودش ۱۰ هزار تا است. امروز تولیدکننده ما این خودرو‌ها را به زیر قیمت عرضه می‌کند.

رشیدی کوچی: الان ۲۰۷ چنده؟ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قدر همان خودرو تجملاتی می‌شود.

میرسلیم: همه چیز قاطی نکنید کارخانه دار همان را به شما ۵۰۰ میلیون تومان می‌دهد.

رشیدی کوچی: فردا ۱۰ نفر ارباب و رجوع خدمت شما می‌فرستم ۱۰ تا خودروی ۵۰۰ میلیون تومانی تولید داخل به آن‌ها بدهید. حق دارید دفاع کنید شما تصمیم گیر بودید

میرسلیم: شما حق دارید از واردکننده دفاع کنید رفیق هستید

رشیدی کوچی: حتما من سعی می‌کنم رفاقت داشته باشم برای مردم ماشین خوب بیاورم خودم هم ماشین خوب سوار شوم چه اشکالی دارد.

میرسلیم: اشکالش داغون کردن تولید داخله به جای حمایت دارید توی سرش می‌زنید.

رشیدی کوچی:خودرو تجملاتی نیست این‌ها مردم را تحقیر کردند. یکی از دوستان من سوار خودرو تولید داخل شده بود امروز خراب شده از زار و زندگی اش باز شده است. نزدیک ۵۰۰ میلیون تومان ضرر کرده است. چه کسی می‌خواهد این را جبران کند از چه دفاع می‌کنید من از تولید داخل حمایت می‌کنم همین موشک‌هایی که می‌سازیم چرا یکی این‌ها را نمی‌گوید چرا یکی نمی‌گوید پهپادی که می‌سازیم و به کشور‌های دیگر می‌فروشیم قطعاتش را در داخل تولید می‌کنیم نه می‌آوریم وارد می‌کنیم. چرا کسی آن را تحقیر نمی‌کند؟

میرسلیم: شما خودروی داخلی را تحقیر می‌کنید، چون در واردات سود دارید.

رشیدی کوچی: خودرو داخلی چه عزتی برای مردم آورده است. خودرویی که شما حمایت کردید همان سمند چه عزتی برای ما دارد جز اینک بنزین می‌سوزاند چند برابر خودرو‌های خارجی هوایمان را الوده می‌کند.

میرسلیم: این‌ها ادعای بیخود است شعار ندهید اینجا جای شعار نیست

رشیدی کوچی: آلودگی هوا سالانه بین ۸ تا ۱۱ میلیارد دلار هزینه برای کشور دارد. ۸۰ درصد آلودگی هوا به خاطر خودرو هاست این خودرو‌ها درست شود یعنی ما سالانه ۱۰ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی داریم. یک نفر در ماشین ایرانی تصادف می‌کند از بین می‌رود یک خانواده برای یک نسل برای دو نسل آسیب روحی می‌بیند چرا دارید الکی دفاع می‌کنید.

 میرسلیم: اشتباه شما این است که فکر می‌کنید خودرو برای ابد می‌سازند

رشیدی کوچی: من یک ماشینی در ۲۰ سالگی خریدم ۴۰ سالم هست الان همان ماشین دارم پس ما خودرو می‌سازیم برای ابد.

* میرسلیم: در دنیا برای ۵ سال خودرو تولید می‌کنند

میرسلیم: اصلاً خودروساز در دنیا و در ایران، خودرو را می‌سازد برای ۱۰۰ هزارکیلومتر یا ۵ سال. بعد از آن اگر خودرو بخواهد استفاده شود باید با معاینه فنی دقیق از آن استفاده شود. آقایون تصمیم گیری کردند خودرو‌هایی که ۵ سال از عمر آن‌ها در اروپا وجا‌های دیگر گذرانده بیایند در کشور ما.

 بحث من این که خودرو برای ۵ سال تولید می‌کنند بعد از ۵ سال باید اسقاط شود آنقدر در خارج به آن عوارض می‌بندند که برای دارنده خودرو نگهداری آن صرف نمی‌کند بهترین راه این است که یک عده افراد بنجلی در دنیا پیدا کنند این خودرو‌ها را زودتر آب کنند. حالا ما رفتیم هنر ما این است که پول خودمان سرمایه مان را در اختیار این قرار می‌دهیم این‌ها را وارد کشور کنیم. ما متاسفانه به جای اینکه معاینه فنی دقیق انجام بدهیم با زد و بند این را معاینه فنی می‌گیریم اینجا اشکال است.

 بسیاری از این خودرو‌ها الان معاینه فنی ندارند شما می‌خواهید در جاده چپ نکند. اگر که ما کشته و کشتار می‌دهیم اولا یک بخشی به جاده‌ها برمی‌گردد اینکه دست خودروساز نیست! ثانیا یک بخشی برمی گردد به نحوه رانندگی ما و این هم تقصیر خودروساز نیست. یک بخشی به خودرو برمیگردد آن هم خودرویی است که عمر ۵ ساله اش را گذرانده و معاینه فنی هم ندارد. یا خودرو برای شهر ساخته شده است مصرف کننده در بزرگراه تخته گاز با سرعت می‌رود طبیعی است که هرجای دنیا باید جلوی این خودرو گرفته شده و جریمه کنند برسرش بزنند و زندانی کنند این روش استفاده ما در کشور غلط است و این‌ها دست خودروساز نیست.

رشیدی کوچی: اینکه در واردات خودرو‌های کارکرده تنها محدودیتی که مجلس قائل هست سقف ۵ ساله است به نحوی که اگر ۵ سال به بالا باشد اجازه واردات ندارند. نکته دوم به نظر می‌آید اقای میرسلیم در جامعه زندگی نمی‌کنند این خیلی مهم است حرف آقای دکتر خیلی دقیق است خودرویی که در داخل تولید می‌کنیم باید عمرش ۵ سال باشد! پس مردم معذرت می‌خواهم این ادبیات را به کار می‌برم ناراحت هستم ببخشید پس مردم دلشان درد می‌کند خودروی ۲۰ ساله سوار می‌شوند برای اینکه ما یک شرایطی درست کردیم ما تصمیم گیر‌هایی کردیم که مصرف کننده نمی‌تواند بعد از ۵ سال برود خودرواش را عوض کند وگرنه چه کسی است که از خدایش نباشد بعد از ۵ سال ماشین دیگری سوار شود ما تازه بعد از ۵ سال باید برویم معادل دو برابر پول بگذاریم تا مدل نو همان خودروی قدیمی را بخریم.

میرسلیم: آن بحث اقتصادی قضیه است.

رشیدی کوچی: ماشینی که ۲۰ سال کار کرد اگر تصادف کرد داشبورد جلو با صندوق عقب یکی می‌شود. البته ما تولیدات داخل مدل ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ و زیر دو سال و یک سال که وقتس تصادف می‌کند چرخ جلو و عقبش یکی می‌شود. من یک ماشین پژوپارس دیدم رفته بودند رویش باند بسته بودند تولید ۱۴۰۲ بود. صدای باند زیاد کرده بود گلگیر ماشین پاره شده بود. پس ببینید اول این که من از واردکننده حمایت نکردم از واردات حمایت می‌کنم به نفع مردم، ولی آقای میرسلیم از خودروساز حمایت می‌کند نه از صنعت تولید داخل.

 میرسلیم: من دفاعم از تولید داخلی است

رشیدی کوچی: من یک سوال از شما می‌پرسم اگر که شما قادر باشید یک مدل تویوتا لندکروز مدل سه سال کار کرد را با قیمت یک میلیارد تومان خریداری کنید حاضرید یک ۲۰۶ یا ۲۰۷ یک میلیارد تومانی بخرید. در آن سالم تری آلودگی یا این؟

میرسلیم: فرقی نمی‌کند.

رشیدی کوچی: فرقی نمی‌کند! لندکروز با ۲۰۶ یکی است اگر با هر دو تصادف کردید هیچ مشکلی پیش نمی‌آید؟

* رشیدی کوچی: با ۷ میلیارد تومان صندوق عقب ۲۰۶ طراحی کرده اند!

میرسلیم: شما می‌گویید کشور با مشکل روبرو شدیم و این مشکل این است که مردم برای اینکه پولشان آب نشود سرمایه گذاری در خودرو می‌کنند. اما آقای رشیدی می‌فرمایند که خودرو وارداتی جذابیت بیشتری دارد ولو دسته دوم! بسیار خوب اگر اینطور هست پس مردم سرمایه شان را در آن ببرند که بیشتر موجب افزایش قیمت داخلی‌ها خواهد شد و این راه حل نیست این عرضه اقتصادی نیست عرضه یعنی چند؟ یعنی یک میلیون خودرو وارد کنید؟ میگوید الان که یک میلیون خودرو به کشور بریزیم مسئله مان حل می‌شود اشکال ندارد باید ۷ میلیارد یورو بگذارید و این ۷ میلیارد سه تا کارخانه می‌شود درست کرد.

 رشیدی کوچی: با ۷ میلیارد می‌شود صندوق عقب ۲۰۶ طراحی کرد! این پول‌ها را قبلا گرفته اند مستنداتش هم موجود است با ۷ میلیارد می‌شود صندوق عقب ۲۰۶ طراحی کرد. این‌ها مستند است خداروشکر الحمدالله در زمانی هستیم اینترنت هست مردم سرچ کنند ببینند هزینه طراحی صندوق عقب ۲۰۶ چقدر است.

میرسلیم: یک اشتباه را نباید به صنعت تعمیم داد.

رشیدی کوچی: الان خودرو‌های خارجی در ایران ده برابر خودروی جهانی است اگر واردات انجام شود ما دو تا عرضه داریم یکی واردات و دوم خودرو‌هایی که امروز میلیاردی قیمت دارند ارزان می‌شوند. یک لندکروز در کشور ما ۴۰ میلیارد تومان شده است اگر واردات انجام شود همان خودرو ۸۰۰ میلیون قیمت می‌شود.

میرسلیم: ما نمی‌توانیم این کار بکنیم به دلیل اینکه ما ارزلازم برای این کار را نداریم.

رشیدی کوچی: اصلا بحث ارز نیست شما فرافکنی می‌کنید بحث ارز نیست همان سرمایه خارجه از کشور به ایران می‌آید.

میرسلیم: ما ارز لازم نداریم ایشان می‌فرمایند از خارج وارد کنیم ارز را باید بیاوریم از کف خیابان بیاوریم؟

رشیدکوچی: هرکسی یک سنت ارز برای واردات خودرو تخصیص دهد شریک فساد است. از طریق ارز‌هایی که در خارج از کشوراست به راحتی می‌توان واردات را انجام داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین