از موزه سینما، علی اکبر قاضی نظام در پنجمین جلسه کارگاه «خلق ایده، ساخت فیلمنامه» که عصر روز گذشته ۱۷ خرداد ماه برگزار شد، گفت: فیلمنامه با یک آشفتگی آغاز میشود و با تعدیل به پایان میرسد. برای تمرین بیشتر فیلمنامه نویسی خوب است قصههای کوتاه نویسندگان بزرگ را انتخاب کرده و آن را تبدیل به فیلمنامههای درخشان کوتاه کنیم. همچنین تا زمانی که چندین فیلمنامه کوتاه درخشان ننوشتیم بهتر است از نگارش فیلمنامه بلند پرهیز کنیم.
وی با بیان اینکه بهترین فیلمهای دنیا آثار اقتباسی هستند، افزود: همواره باید اصول اولیه فیلمنامه نویسی را فرابگیریم تا بتوانیم در روند نگارش فیلمنامه دست به نوآوری و خلاقیت بزنیم و از یاد نبریم که طرح داستانی قوی و خوب اهمیت بسزایی در نگارش فیلمنامه خوب دارد.
قاضی نظام خاطرنشان کرد: از اینکه برای طرح داستانی وقت و انرژی بسیاری بگذاریم، نباید خسته شویم و باید سعی کنیم به یک طرح خوب و استادانه برسیم که هم از انسجام برخوردار باشد و هم از تداوم به اوج و نتیجه برسد.
وی با بیان اینکه صحنه کوچکترین واحد فیلمنامه است، گفت: صحنه را تغییر مکان و گذشت زمان ایجاد میکند. هر صحنه باید حداقل اطلاعات کوچکی به ما بدهد و داستان را جلو ببرد و به هیچ وجه صحنه نباید بدون اطلاعات باشد.
قاضی نظام در پایان بیان داشت: بزرگان سینما میگویند هنر فیلمنامه نویسی در گزینش و تنظیم صحنهها است.