کد خبر: ۸۷۱۲۲
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۸
ضمن انتقاد صریح از سیاست‌های انتخاباتی صدا وسیما مطرح شد:

موسوی: شائبه استفاده از بودجه مفقوده برای خرید رای وجود دارد

چرا از زن‌ها برای پست‌های حساس استفاده نشده است؟
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهندس میرحسین موسوی با بیان اینکه «یکی از دلایل حضورش دیدن رنج‌هاست»، تأکید کرد: «اعتقاد دارم جمهوری اسلامی حتی زمانی که طبقه‌ میانی آن فربه و وسیع شود، بازهم لازم است به طرفداری از فرودستان مشهور باشد. فقط در چنین حالتی است که حکومت کردن، ‌در حاکمیت بودن و کار کردن ارزش دارد». 

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس، شنبه‌شب در نخستین همایش سراسری سخنرانان حامی میرحسین موسوی با بیان اینکه "چه در اصولگراهای مومن و دلسوز و چه در اصلاح‌طلبان، احساس خطری نسبت به کشور وجود دارد" افزود: «این سرمایه‌ ما برای هر نوع دگرگونی است و این نیروها باید با هم هم‌افزایی کنند». 

وی در عین حال تصریح کرد: «هیچ اشکالی ندارد که گروه‌ها استقلال و موضع‌گیری‌ خود را داشته باشند، اما باید در رابطه با مصالح ملی بیشتر در کنار یکدیگر باشند تا به این بلیه‌ای که امروز دچار شده‌ایم در آینده دچار نشویم. ما سعی می‌کنیم با وجود اینکه کار بسیار دشواری است ولی در ستاد چنین مساله‌ای را دنبال کنیم». 

موسوی در توضیح وی‍‍ژگی‌های گفتمان خود ادامه داد: «من این موضع را صادقانه گرفتم و در آن نه دغلی هست و نه انحرافی. زمانی که این موضع را مطرح کردم گفتم اگر جای خود را باز کرد، قدم به قدم جلو می‌روم و اگر باز نکرد تکلیف خودم را انجام داده‌ام و امروز اعتقاد دارم این گفتمان امکان این را دارد که جای خود را در جامعه باز کند». 

وی ادامه داد: «من شعار و موضع خود را جدا از جریان اصلاح‌طلبی نمی‌بینم و جدا از اصولگرایی خوب و مبتنی بر اصول ابتدای انقلاب اسلامی نیز نمی‌دانم. قبلا نیز گفتم که به نظر من جامعه ما یک خاصیت ژانوسی دارد و هم اصلاح‌طلب است و هم اصولگرا». 

موسوی با تاکید بر این که "به‌دلیل ارتباط وسیع با جریانات فرهنگی - هنری کمی نسبت به این‌که خود را در یک شعار محدود کنم، محتاط هستم"، خاطرنشان کرد:‌ «اگر دائما در حال مرور شعارها نباشیم، خود آن شعارها تبدیل به کلیشه‌ می‌شوند که ما را در خود محبوس می‌کنند، ولی اگر به دلیل اهمیتی که برخی از این شعارها دارند، بر روی آن‌ها تاکید کنیم و در ضمن انعطافی داشته باشیم که مصالح ملی کشور را در نظر بگیریم، طبیعی است که آن موقع کلیشه‌ای تشکیل نخواهد شد». 

شائبه هزینه کرد بودجه مفقود شده برای خرید رأی 

مهندس موسوی با انتقاد برخی از اقدامات جریانی که به نظر می‌رسد با هدف خرید رأی صورت گرفته و با اهدای هدایا از بیت‌المال به مردم درصدد تأمین منافع انتخاباتی خود است، اظهار کرد: «بحث خرید رای در صورت وجود، یکی از مهمترین مسائل و آفات این انتخابات است. بخشی از فساد اداری و دولتی به این مساله برمی‌گردد که وقتی کسی هدیه‌ای می‌گیرد، انتظاری در او برای پاسخ دادن به هدیه به وجود می‌آید؛ ولی اتفاقی که در کشور ما می‌افتد و بسیار فراتر از این فساد ظاهری است، این است که دستگاه‌های دولتی برای ایجاد همان حسی که اشاره کردم و پاسخ دادن مردم و گرفتن رای‌های آنها، هدایایی توزیع کنند. طرح این مساله باید به شکلی باشد که به عزت مردم فقیر و نیازمند، لطمه نخورد». 

وی خاطرنشان کرد: «این شائبه وجود دارد که بخش عمده‌ای از کسری‌هایی که الان دیوان محاسبات عمومی در تفریغ بودجه بر آن تاکید می‌کند و به خزانه ریخته نشده، در خدمت همین مساله به کار گرفته شده باشد که در این صورت یعنی هزینه‌هایی برای جلب رای مردم برای اهداف کوتاه مدت سیاسی به بیت‌المال تحمیل شده که من نام آن را صرف کردن منابع کمیاب کشور در خدمت اغراض سیاسی گذاشته‌ام». 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: «اینکه طرح‌های بزرگی مانند عسلویه و امثال این‌ها متوقف شده و هیچ طرح مهمی دراین چند سال بر اساس برنامه‌های قبلی پیش نرفته به دلیل این است که اساسا سمت و سوی استفاده از این منابع در کشور ما به بیراهه رفته است».

موسوی با بیان اینکه در انتخابات باید به فضا و مصالح ملی توجه کنیم، اضافه کرد: «نقدها باید مستند باشد. اگر یک مورد بتوانیم نشان دهیم که دقیقا مساله اتفاق افتاده و از نظر ارزش‌ها، معیارها و مصالح کشور درست نبوده است به مراتب اثر بیشتری نسبت به یک صحبت طولانی دارد که در آن هیچ سند و مدرکی نداریم».

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در ادامه با تاکید بر اینکه احتمال پیروزی با افزایش مشارکت مردم بیشتر خواهد شد، افزود: «اگر چه برای انجام تکلیف و وظیفه به میدان آمده‌ام، اما معتقدم به هر نسبتی که میزان آرا از حدود 24 میلیون نفر بالاتر برود امکان کسب نتیجه بیشتر خواهد بود. به نفع ما است که مردم هرچه بیشتر در انتخابات شرکت کنند و شاید علت سردی رسانه‌های رسمی کشور نسبت به انتخابات نیز همین مساله باشد، گرچه اعتقاد باطنی دارم که حتی اگر همه شرکت کنند ولی باز هم رای نیاورم، باز آن تصمیم به صلاح مملکت است».

موسوی با تاکید بر لزوم پرشور کردن انتخابات، از سیاست‌های رسانه‌های رسمی کشور به ویژه صداوسیما در قبال این مساله انتقاد کرد و افزود: «متاسفانه درحال حاضر از این نظر کاملا ساکت هستیم و حداکثر برخی جوسازی‌ها و مطالبی درباره مثلا آقای کروبی یا من و طرح برخی مسائل بی‌ربط صورت می‌گیرد و ما چیز بیشتری در صداوسیما نیافتیم که نشان بدهد، مردم را نه به خاطر یک کاندیدای خاص، بلکه به خاطر مصالح ملی بخواهد بسیج کند تا به‌طور گسترده در انتخابات شرکت کنند. اگر رسانه‌های رسمی به این مساله نمی‌پردازند، وظیفه ماست که این مساله را در سطح جامعه باز و شور و هیجانی در این رابطه ایجاد کنیم».

وی با اشاره به این که با اشاره به این که برخی موضع‌گیری‌هایی خود را درباره جوانان و زنان اعلام نکرده است. گفت: «در جلسه‌ای گسترده‌ای با حضور زنان مانند جلسه‌ با اقتصاددانان، مواضع اساسی خود را در این زمینه بیان خواهم کرد. بنده مخالف تبعیض هستم و مشکلات فراوانی در این زمینه داریم به طور مثال لایحه‌ منجمد شده‌ای در مجلس داریم که ممکن است دوباره از حالت انجماد خارج شود و بحث‌های چندهمسری و امثال اینها مطرح شود، مساله‌ سهمیه‌بندی جنسیتی نیز از جمله مسائلی است که در کشور ما وجود دارد که من نسبت به هر دو این موارد ابراز مخالفت کرده و هشدار می‌دهم». 

موسوی با بیان اینکه یکی از موانع حضور زن‌ها در پست‌های کلیدی تصوری است که زن‌های ما از نقش خود در جامعه دارند، تاکید کرد: «اگر این تغییر نگاه صورت بگیرد، بسیاری از مسائل حل خواهد شد. چرا در دولت‌های مختلف از زن‌ها برای پست‌های حساس استفاده نشده است؟ دلیل این مطلب این است که برای دولت هزینه دارد چراکه به اندازه‌ کافی در سطح اجتماع درباره این مساله بحث و گفت‌وگو نشده است اما این گونه نیست که چون این مشکل وجود دارد بنده این اقدام را انجام ندهم».

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس همچنین با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر اینکه استفاده از شعار عدالت به دلیل بدمطرح شدن آن در این سال‌ها با گارد مردم مواجه خواهد شد، گفت: «نباید بترسیم از اینکه یک شعاری درست است ولی چون بد مطرح شده و مردم نسبت به آن دافعه دارند، آن را مطرح نکنیم؛ ما حریت حضرت امام(ره) و بحث‌های ایشان راجع به آزادی، تعریف اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی(ص) را دیده‌ایم؛ چرا این شعارها با چیزی غیر از مضمون واقعی‌ آن ها به دست حریف و رقیب ما باشد که بد استفاده کند؟ چرا از این مساله پلی برای جلب اعتماد رای‌های قهر کرده نسازیم»؟

وی به دغدغه‌های مطرح شده درباره‌ اقوام مختلف کشور اشاره کرد و با بیان اینکه در مورد اقوام موضع پنهانی نداشته‌ است، اظهار کرد: «بنده در موسسه توسعه دانش و پژوهش و موسسه مطالعات فرهنگ و تمدن ایران‌زمین هستم و برنامه‌هایی در این رابطه داشته‌ایم و کتاب‌هایی هم چاپ کرده‌ایم که این فعالیت‌ها مربوط به 10 سال اخیر است. بنده وقتی می‌گویم اقوام را یک فرصت برای نظام می‌دانم، از آن شعارهایی نیست که برای جلب رای مطرح کنم بلکه مصالح ما در گرو این است که چنین نگاهی داشته باشیم».

موسوی در ادامه درباره‌ وجود جو بی‌تفاوتی در جامعه نسبت به انتخابات، داشتن دغدغه و نگرانی در این رابطه را درست دانست و در عین حال تصریح کرد: «من وجود خیزشی را در جامعه احساس می‌کنم. در ایلام و به ویژه خوزستان این مساله را دیدم که جامعه آماده‌ ایجاد یک موج است و البته حرکت‌های ضد این مساله نیز وجود دارد و فکر می‌کنم اگر همه در این زمینه تلاش کنیم می‌توانیم مردم را صرف‌نظر از اینکه به چه کسی رای می‌دهند نسبت به سرنوشت خود فعال کنیم».

در این نشست نسبت به تکیه بر نهج‌البلاغه، قرآن و مساله‌ عدالت در سخنرانی‌ها تاکید شد و موسوی نیز گفت:‌ «من به طور جدی بر این مساله را تایید می‌کنم و معتقدم در مورد حقوق بشر هم که بحث می‌کنیم اگر به اشارات و شواهدی از قرآن و نهج‌البلاغه برگردیم و بر روی کرامت انسانی تاکید کنیم، بهتر می‌توانیم این مسائل را در میان مردم جا بیندازیم. ضمن اینکه ما به این مساله اعتقاد داریم، مصلحت انتخابات هم همین است که هرچه بر این مساله تاکید کنیم، بخش خاموش جامعه را بیشتر به سر صندوق‌ها خواهیم آورد».

وی با تصریح به این که "بخشی که با صندوق‌های رأی قهر کرده، بخش میانی جامعه نیست" و افزود: «بخش میانی جامعه ما آنقدر فربه نیست که نیامدنش پای صندوق‌های رأی سرنوشت انتخابات را به کل عوض کند. امروز در روستاهای ما و در طبقه ضعیف نوعی بی‌تفاوتی به انتخابات وجود دارد و باید بتوانیم این بخش را پای صندوق‌های رأی بیاوریم».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به برخی گلایه‌های مردم خوزستان از مشکلات منطقه اشاره کرد و گفت: «من قبل از انقلاب و در سال‌های اول انقلاب، خیابان‌های خرمشهر و آبادان را دیده‌ام؛ اما در سفر اخیر به خوزستان چیزهایی دیدم که واقعا تأسف‌آور بود. هرجا رفتیم داد مردم از عدم رسیدگی بود و این در حالی است که خوزستان منطقه ثروتمندی است ولی گرد فقر و مرگ بر چهره این استان نشسته است». 

وی با اشاره به اینکه اینگونه مشکلات کم و بیش در دیگر استان‌ها نیز وجود دارد، تأکید کرد: «اعتقاد دارم جمهوری اسلامی حتی زمانی که طبقه‌ میانی آن فربه و وسیع شود، بازهم لازم است به طرفداری از فرودستان مشهور باشد. فقط در چنین حالتی است که حکومت کردن، ‌در حاکمیت بودن و کار کردن ارزش دارد. در کشوری که حتی یک نفر به دلیل فقر دچار اعتیاد شود، ‌از بین برود و خانواده‌اش نابود شود، ‌زندگی کردن دشوار است و ما باید از این مساله درد بکشیم». 

نخست وزیر دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد:‌ «حتی در اهداف بلندمدت اگر مهمترین هدف دولت توانمند کردن طبقات میانی باشد، که هدف بسیار مهمی است، باز باید بدانیم که این مساله مجالی است برای اینکه قشر مستضعف جامعه لاغرتر شود و امکان دولت برای اینکه به این قشرها برسد بیشتر خواهد شد و من این دو سیاست را در طول همدیگر می‌بینم و نه در مقابل هم».

موسوی در پایان به حمایت پیامبر گرامی اسلام(ص) از فقرا اشاره کرد و یادآور شد: «زمان پیامبر(ص) هم اعیان و اشراف وجود داشتند و پیامبر با آنها کار داشت ولی ایشان مشهور به این بودند که با فقرا هستند و در این زمینه روایاتی هم داریم. تاریخ و آثار به جای مانده از زندگی پیامبر(ص) در مدینه به خوبی نشان می‌دهد که زندگی ایشان در سطح ضعیف‌ترین اقشار جامعه بود ولی این به معنی نفی و نقض مالکیت و جلوگیری از فعالیت‌های اقتصادی نبود، می‌دانیم که پیامبر اسلام(ص) یک فرد به‌روز در زمان خود و یک انسان کامل برای همه دوران‌ها بوده‌اند. بنده به این مساله معتقدم و اگر بخواهم در انتخابات شرکت کنم نمی‌توانم خودم را از این حس خالی کنم چراکه یکی از دلایل حضورم دیدن رنج‌هاست».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۰
0
0
راي كل تركهاي اذربايجان كانديداي اصلح جناب اقاي مهندس مير حسين موسوي
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۰
0
0
راستي زماني كه دوستان اصلاح طلب شما بر كرسي قدرت بودند و فقرا فقير تر و دوستان زبي و گروهي چپ و راست ملياردرتر ميشدند كجا بودي حالا چه شده كه بياد فقرا افتادي يا نكند فقرائي را كه نگرانشان هستيد دوستان پشت پرده اتان هستند كه تا حدودي از چنگ اندازي شان بر ثروت جامعه جلوگيري شد ميدانم كه بنابر اساس شعار دانستن حق همه است اما آن چيزي كه ما ميگوئيم مطلبدرج نميشود اما نوشتم و مينويسم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۰
0
0
من شناسنامه ام را و شناسنامه همه خانواده ام را می فروشم. چون پول بیشتر از رای برایم ارزش دارد.
... هم مثل قبل می داند کجا بیاید و از ما بخرد. لطفا کار و کاسبی ما را خراب نکنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۰
0
0
دوست عزیز خبر ها طوری است که ما خود را می توانیم اینگونه از دست دولت عزیز نهم تخلیه کنیم.لطفا کامنت های مردم را قرار دهید.
ناشناس
|
Canada
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۰
0
0
مير حسين موسوي, كپي برابر با اصل جان مك كين آمريكائي است. بازيچه دست اين و آن!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۰
0
0
- زنده باد مهندس موسوی، در هیچ زمانی به اندازه زمان دولت نهم ثروتمندان پولدارتر و فربه تر نشده اندو فاصله طبقاتی در جامعه بیشتر نشده است. اما نمیدانم چرا بعضی سرشان را زیر برف کرده اند و ملت فهیم ایران را نادان فرض میکنند و کورکورانه از دولت فعلی جانبداری کرده و دولت قبلی را که واقعا خدمات بینظیری داشته را بی انصافانه مورد هجمه قرار میدهند. - هر چند میدانم درج نمیکنید اما وظیفه بود که از حق دفاع کنم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۵ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۰
0
0
الحمد لله که معتادان شغل دار شدند و جوانان داماد و دکتران جز برگه ای کاغذ مدرکشان بیشتر ارزش ندارد و مهندسان معدن زمرهء معتادانند. . . ایران خیلی روی روال است فقط دکتران در این جمع نیستند... انشا الله که آنها هم در این جمع دلگیر قرار میگیرند. هر روز یک گروه اضافه شد....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۷ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۰
0
0
مهندس موسوی نور چشم اکثریت مردم ایران است.
درود بر سه سید بزرگوار خامنه ای و خاتمی و موسوی
ناشناس
|
France
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۰
0
0
درسخنان آقای مهندس یک کلمه از حقوق ملی یا حقوق مردم برزبان مبارک نیاورده است. درچهارچوب (چپ وراست) سخن می گوید و هدفش همانطور که خودش باصداقت بارها تکرار کرده است، کشاندن مردم برپای صندوقهای رای است. باز دروغ گفتن به مردم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۱
0
0
و حيراني جماعتي كه هنوز نميداند كدام مار صحيح است ، شكل مار يا اسم مار. تو اگر ميداني خاموش مباش.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین