کد خبر: ۸۸۵۳۹
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۴
در گفتگوی اختصاصی با آفتاب مطرح شد:

خسرو معتضد: قدرت مدیریت و تجربه موسوی بسیار درخور توجه است

سیاست خارجی فعلی همه کشورها را علیه ما متحد کرده است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خسرو معتضد نویسنده محقق و تاریخ‌نگار دوران معاصر ایران، با نگاهی به تاریخ کشور از مشروطه تاکنون به تشریح الزامات و چالش‌های ایران در آستانه دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین دلایل افزایش دواطلبان ریاست‌جمهوری از منظر تاریخی و اجتماعی پرداخت.

وی در گفتگو با خبرنگار آفتاب گفت: «متأسفانه ثبت‌نام 1000 نفر که اکثر آنها شرایط لازم را برای ریاست‌جمهوری ندارند برای انتخابات ریاست‌جمهوری به وجهه ایران در جامعه جهانی لطمه می‌زند».

معتضد در تشریح دلایل تاریخی افزایش دواطلبان برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری کشور گفت: «متاسفانه با وجود اینکه ما از دوران مشروطه تاکنون حدود 100 سال سابقه تلاش برای دستیابی به دموکراسی و تمرین آن را داریم هنوز اقشار مختلف راه تأثیرگذاری بر سرنوشت خود را نیافته‌اند و البته این راه باید هموار شود تا همه بتوانند در امور مربوط به زندگی و فعالیت خود تاثیرگذار باشند».

وی با اشاره به ضرورت تشکیل نهادهای مدنی و سازمانهای خصوصی (NGO) برای حضور مردم در عرصه‌های مختلف تصریح کرد: ‌«مردم علاوه بر اینکه از راه شرکت در انتخابات شوراهای شهر و مجلس و ریاست‌جمهوری می‌توانند از طریق نمایندگان خود در سرنوشت خود شرکت کنند؛ ایجاد فضای باز برای شکل‌گیری نهادهای مدنی و بسترسازی برای تاثیرگذاری این نهادها در تصمیم‌گیری‌ها، راه بیان مطالبات اقشار مردم و اداره امور مربوط به دست خود آنها را هموار می‌سازد. اما از آنجا که این راه هموار نیست، با پدیده افزایش ثبت‌نام افراد از گروهها و مشاغل مختلف برای ریاست‌جمهوری مواجه می‌شویم».

معتضد گفت: «با نگاهی به اظهارات برخی از این افراد که صلاحیت ریاست‌جمهوری را ندارند درخواهیم یافت که هر یک از آنها به دنبال بیان مشکلات و پیگیری و رفع معضلات قشری با مشاغلی که به آن تعلق دارند با قرار گرفتن در پست ریاست‌جمهوری کشور هستند؛‌ در حالی که اگر راه برای طرح این مطالبات و پیگیری آن از طریق نهادهای مدنی، اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنعتی و محلی و به کلام ساده تاثیرگذاری در امور مربوط به خود از پایین بود هیچ‌یک از این افراد احساس نیاز یا وظیفه برای کاندیدا شدن ریاست‌جمهوری نداشتند و این مسئله موجب تمسخر دیگران قرار نمی‌گرفت».

وی با اشاره به لزوم شکل‌گیری آزادانه نهادهای مدنی، احزاب و رسانه‌های غیردولتی با توجه به تلاش تاریخی مردم برای رسیدن به دموکراسی تاکید کرد: «زمان آن رسیده که به وحشت تاریخی خود از تشکیل آزادانه احزاب و رسانه‌های مستقل غیردولتی و نهادهای مدتی پایان دهیم. البته وضعیت ایران در سال‌های پس از انقلاب بسیار بهتر شده ولی هرچند در حال حاضر احزاب مختلف و حدود 1500 رسانه مکتوب فعالیت می‌کنند اما باز هم از برخی کشورهای همسایه مانند ترکیه که 350 شبکه تلویزیونی و 150 شبکه رادیویی خصوصی دارد فاصله زیادی داریم».

این پژوهشگر ادامه داد: «اکنون در حالی که شبکه‌های تلویزیونی خارجی از مصر و عراق با 45 و 37 شبکه، کردستان با 8 و افغانستان با 10 شبکه گرفته تا شبکه‌های مختلف اروپایی و آمریکایی در دسترس افکار عمومی ایران قرار دارد و با موجی از تبلیغات به دنبال اجرای سیاست‌های خود در ایران و کشورهای دیگر هستند ما هنوز اجازه نمی‌دهیم که رسانه‌های تصویری خصوصی از داخل کشور فعالیت کنند».

وی تصریح کرد: «چرا نباید اشخاص پرسابقه‌ و موفقی همچون محمد هاشمی که زمانی رئیس صدا و سیما نیز بوده است در کاری که در آن تخصص دارند وارد شوند و شبکه تلویزیونی خصوصی تاسیس کنند».

این تاریخ‌نگار گفت: «برای پیشرفت و حتی مقابله با تهدیدهای خارجی علیه کشور و تمامیت ارضی ایران باید اجازه دهیم تا رسانه‌های مختلف خصوصی نیز مطالب خود را مطرح کنند. در این صورت باید مطمئن بود که چنین رسانه‌های ایرانی بر علیه منافع ملی و یا تمامیت ارضی کشور اقدام نخواهند کرد و حتی از آن دفاع می‌کنند».

وی ادامه داد: «آمریکا و دیگر کشورهای قدرت‌طلب همواره از دموکراسی در کشورهای دیگر وحشت دارند به عنوان مثال حضور میلیونی مردم در تظاهران و یا در صفوف نمازهای جمعه و انعکاس آن در اخبار رسانه‌ها حکایت از مردمی بودن نظام ایران دارد و این مسئله مانع بسیاری از اقدامات منفی علیه ایران می‌شود».

معتضد در بخش دیگری گفتگوی خود با آفتاب در پاسخ به این سوال که با توجه به تاریخ انقلاب کدامیک از کاندیداها را برای انتخاب مناسب‌تر می‌دانید گفت: «با بررسی تاریخ انقلاب در خواهیم یافت که قدرت مدیریت و تجربه میرحسین موسوی به خصوص در شرایط دشوار جنگ 8 ساله ایران و عراق بسیار زیاد و درخور توجه است».

وی افزود: «در شرایط فعلی ایران به رئیس‌جمهوری نیاز دارد که بیش از مسائل داخلی بر اداره امور خارجی و دیپلماسی تسلط داشته باشد. چرا که تجربه تاریخی نشان می‌دهد که مردم همواره با مشکلات کنار آمده‌اند و برای سربلندی کشور از بسیاری از حقوق خود گذشت کرده‌اند اما امروز مشکلات ما در سیاست خارجی است که باید به آن رسیدگی شود».

این محقق و نویسنده برجسته کشور با اشاره به لزوم تنش‌زدایی در سیاست‌خارجی کشور گفت: «من سیاستمدار نیستم اما با نگاهی به تاریخ چندین سال گذشته کشور می‌توان دریافت که امروز برای سربلندی کشور بیش از هر زمانی نیاز به تنش‌زدایی در روابط با کشورهای دیگر احساس می‌شود».

وی افزود: «اینکه در سیاست خارجی سعی در تنش‌زدایی نشود و همه کشورها را بر علیه خود متحد کنیم و متحدان خود را نیز از دست دهیم در نهایت به ضرر ایران خواهد بود».

معتضد گفت: «در مقاطعی از تاریخ ایران می‌بینیم که دولت‌ها از تضاد بین کشورهای قدرتمند به نفع کشور بهره جسته‌ است و در حالی که اکنون سیاست ‌خارجی ما به گونه‌ای است که برخی کشورهای اروپایی مانند فرانسه که در رابطه خود با ما تجدیدنظر کرده بودند دوباره به صف مخالفان پیوسته‌اند».

وی در عین حال با بیان اینکه برای همه شخصیت‌های مطرح کاندیدای ریاست‌جمهوری اهمیت و احترام خاصی قائل است گفت: «دولت آقای احمدی‌نژاد نیز در جهت منافع کشور تلاش کرده اما متاسفانه با وجود اینکه متکی شخص لایقی است، دستگاه دیپلماسی نتوانسته بر اساس اصل تنش‌زدایی باب گفتگو با کشورها را باز نگاه دارد».

این پژوهشگر تاریخ تصریح کرد: «در تاریخ می‌بینیم که روسای جمهوری موفقند که در مجامع مختلف بین‌المللی با احتیاط، دقت و با استفاده از نظرات کارشناسان و مشاوران پرتجربه سخن می‌گویند».

معتضد گفت: «اینکه کشورهای مطرح جهان علیه ایران متحد شده و صف‌آرایی کرده و سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در ایران منع شده‌اند حکایت از عملکرد نامناسب ما در سیاست‌خارجی دارد».

وی افزود: «به طور مثال با بازداشت یک خبرنگار ایرانی و آمریکایی بدون اعلام دلایل و تشریح برخی جزئیات اتهام جاسوسی او موج تبلیغات منفی علیه ما راه انداخته‌اند».

وی افزود: «با پخش تصاویر رکسانا صابری با حجاب و بی‌حجاب در ایران و خارج سعی دارند این پیام را بر علیه ایران منتشر کنند که او با وجود احترام به قوانین به کشور و حفظ حجاب خود در اماکن عمومی و برنامه‌های خبری بازداشت شده است. در حالی که اگر این اتفاق نمی‌افتاد تنها تعداد اندکی رکسانا صابری را می‌شناختند اما ماجرای همین خبرنگار غیرمعروف موجب شد تا دشمنان فرصت بهتری برای تبلیغ علیه ایران با وجود سابقه فرهنگی و تاریخی طولانی و درخشان بیابند».

این محقق همچنین در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از تخریب چهره‌ها و شخصیت‌های کشور در تبلیغات انتخاباتی گفت: «متاسفانه برخی به جای تبلیغ و معرفی کارنامه و اقدامات کاندیدای موردنظر خود به تخریب شخصیت‌ها می‌پردازند».

وی افزود: «مهدی کروبی و میرحسین موسوی سوابق مشخص و روشنی در انقلاب دارند و هر یک از این مبارزان راه آزادی مورد لطف و توجه امام (ره) و رهبر معظم انقلاب نیز بوده‌اند. بنابراین تخریب و تبلیغ منفی علیه این چهره‌ها تنها به ضرر کشور خواهد بود».

وی افزود: «مهدی کروبی را شخصا از سال‌ها پیش می‌شناسم و میرحسین موسوی را نیز که تجربه اداره کشور در شرایط دشوار بر همه روشن است از استادان دانشگاهی بود که بر هنر نقاشی تسلط داشت».

این تاریخ‌نگار و نویسنده اظهار داشت: «مهندس موسوی علاوه بر قدرت مدیریتی سال‌ها با امام (ره) و همچنین آیت‌الله خامنه‌ای،‌ رئیس‌جمهوری دوران جنگ همراه بوده است بنابراین فارغ از اینکه به چه شخصی رای می‌دهم معتقدم که نباید این شخصیت‌ها را به سادگی تخریب کرد».

وی با طرح این موضوع که برخی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان اطراف این شخصیت‌ها هستند سعی در انجام تبلیغات منفی دارند پرسید: «آیا اصلاح‌طلبان دشمن هستند یا انگلیسی و آمریکایی که چنین موضوعی را برای تخریب آنها مطرح می‌کنند»؟ 

معتضد گفت: «بهتر است اجازه دهند مردم رای خود را به کاندیدای موردنظرشان بدهند و شورای نگهبان در نهایت بی‌طرفی بر سلامت انتخابات نظارت کند. مطمئن باشید که هیچ خطری از طرف کروبی و موسوی متوجه کشور نخواهد شد».

این پژوهشگر تصریح کرد: «باید اجازه داد که احزاب مختلف حرف خود را بزنند و تصمیمشان را اعلام کنند اما رقیب را چه موسوی باشد یا کروبی و چه احمدی‌نژاد و رضایی تخریب نکنند. این افراد می‌توانند برنامه‌هایشان را برای کشور در مقابل مردم با استفاده از رسانه‌ها و تبلیغات اعلام کنند تا مردم خود به هر کدام که خواستند رای دهند».

به عقیده معتضد دموکراسی، تکثر آرا، استقلاب احزاب و تشکیل نهادهای مدنی به نفع کشور و در مسیر راه بزرگانی چون امیرکبیر است.

وی در پایان گفت: «امروز مردم به تحول و تغییر در زندگی خود نیاز دارند و این انتخابات می‌تواند اساس چنین تحولی با بنا کند. فارغ از اینکه چه کسی انتخاب می‌شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۵
0
0
آدم قحط بود که حرفهای این ....... وطن فروش ....... رو تیتر کردید . نمیبیندد هر شب ........ سرتاپا دروغ تحویل ملت میده . لابد روح ا.. حسینیان و شریعتمداری هم از میر حسین تعریف کنند تیترش می کنید .
کمتر خودتون و مخاطبین را تحقیر کنید با تیتر زدن از.........مثل این .
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۵
0
0
من مقيم کشور آلمان هستم و ديشب شاهد سخنرانی اقای موسوی درکانال جامه جم بودم . ايشان بجای تشريح راه حل وبرنامه‌ها و استراتژي‌هاي خود بيشتر تکيه بر نارسايها ي عمومي داشتند . سخنرانی ايشان خيلی بی روح وسطحی وخسته کننده بود و از ادبيات دينی اصلا استفاده نميکرد. بنظرمن اقای موسوی بيشتر به پست نخستوزيری در زمان شاه ميخوره تا رياست جمهور در ايران امروز.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین