همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در موافقت با عرضه خودرو در بورس کالا گفت: ما سال گذشته خودرو را برای مدت کوتاهی نزدیک هفت درصد تولیدات خودروسازها را در بورس عرضه کردیم. قیمتها چطور بود پارسال؟
وی افزود: در یک مورد در خودروی شاهین حتی ما به اندازه عرضه چهارهزار دستگاه، تقاضا نداشتیم. خودرو ۳۳۴ میلیون تومان قیمت خورد، امروز آن قیمت چقدر است؟ ۶۰۵ میلیون تومان یعنی تمام خودروهایی که پارسال بدون رقابت و مشکل داشتند در بورس کالا برای یک مدت کوتاهی معامله میشدند امروز بین تقریباً ۶۰ تا ۱۲۹ درصد قیمتشان رفته بالا، چرا؟
به گزارش خبرگزاری تسنیم، دارابی گفت: برای این که ما اجازه ندادیم نظام شفاف بورس کالا جانشین دلالی شود. فقط نزدیک هفت درصد خودروهای ما وارد بازار بورس کالا شد؛ ۶۸ هزار دستگاه عرضه شد. آن ۶۸ هزار دستگاه ۴۱ هزار میلیارد تومان به صورت شفاف به جای این که راهی دلالی و بازار سیاه شود، توزیع شد. چه کسانی سهم بردند؟ نزدیک ۱۶ هزار میلیارد تومان را خودروسازها بردند. نزدیک ۱۰ هزار میلیارد تومان را مصرف کنندهها با قیمت ارزانتر در بورس کالا خریدند نسبت به بیرون و نزدیک به ۱۴۰۰ میلیارد تومان دولت توانست مالیات بگیرد، چیزی که الآن نمیتواند بگیرد.
وی افزود: ما میآییم در یک اقتصادی که میخواهیم رشد کند، میخواهیم اشتغال ایجاد کنیم، میخواهیم مردم رفاه داشته باشند، یک سیستم دلالی ناشفاف را میگذاریم وسط، میگوییم از این سیستم ناشفاف تبعیت کنید و آن وقت اجازه میدهیم پول به جای این که بیاید داخل کارخانه، برود به جیب مردم و برود سراغ دولت، اینجا هدر برود و برود به جیب دلالها.
کارشناس بورس گفت: اگر امسال تا این شش ماه اول امسال همان روند پارسال در بورس کالا انجام میشد، فکر میکنید چقدر شغل ایجاد میشد؟ خودروساز ما دارد زیان ناخالص میدهد، یعنی حتی خودرویی که میفروشد، بهای مواد اولیه و دستمزدش نیست. ما از این انتظار داریم که شبکه قطعه سازی خوب داشته باشد، برود تحقیق و توسعه کند؟ اگر اجازه میدادیم نه تنها ظرفیت قطعه سازی ما امروز پر شده بود، نه تنها خودروسازی مثل ایران خودروی ما که پارسال در همان مدت کوتاه ۵۸ هزار دستگاه عرضه کرد. ۱۰ هزار میلیارد تومان از زیانش کمتر شد. ۱۰ هزار میلیارد تومانی که به جیب دلالها میرفت. اگر میماند برآورد خود ما این است که نزدیک ۱۳ هزار نفر در صنعت خودرو بیشتر سر کار میبردیم، اما نکردیم.
بازار خودرو چطور متلاطم شد
چندی پیش ادعایی مطرح شد مبنی بر اینکه خودروسازان میتوانند مازاد تولید خود را با نرخی کمتر از ۵ درصد حاشیه بازار بفروشند، باوجود رد این ادعا از سوی دستیار ویژه معاولاول رئیسجمهور، اما به گفته فعالان بازار، با طرح این ادعا بازار آرام خودرو دچار نوسان شد و روند صعودی گرفت.
سعید مؤتمنی در گفتگو با خبرگزاری فارس با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازار اظهار داشت: در روزهای گذشته بازار آرام خودرو به هم ریخته و قیمت انواع خودرو در بازار افزایش قابل توجهی داشته است، این افزایش قیمت خودرو در حالی رخ داد که در ۶ ماه گذشته در برخی محصولات خودروسازان داخلی، هیچگونه افزایش قیمتی در بازار تجربه نشده بود.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران بیان داشت: با طرح مسأله عرضه مازاد تولید خودروسازان با نرخی کمتر از ۵ درصد حاشیه بازار، بلافاصله قیمت برخی خودروهای داخلی بین ۵ تا ۱۵ درصد افزایش یافت و قیمت خودروهای مونتاژی نیز افزایش قابل توجهی یافته است، به عنوان مثال قیمت کوئیک ساده از ۳۵۰ میلیون تومان به حدود ۳۹۰ میلیون تومان و قیمت دنا اتوماتیک نیز از ۸۱۰ میلیون تومان به بیش از ۹۰۰ میلیون تومان رسیده است.
وی ادامه داد: همچنین قیمت خودروهای مونتاژی مانند لاماری از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۹۳۰ میلیون تومان و هایما از یک میلیارد ۴۳۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است.
موتمنی تأکید کرد: انتشار خبر عرضه ۱۲۰ هزار خودرو با قیمتی ۵ درصد زیر نرخ بازار، بلافاصله موجب افزایش قیمت خودرو در بازار شد، اخبار مثبت و منفی تاثیر خود را برای روی کالاهای سرمایهای میگذارد، حتی باوجود آنکه این مصوبه تکذیب شد، شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار بودیم.
وی اضافه کرد: البته ما تجربه عرضه خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار در سال ۹۷ را داشتیم، در آن زمان نیز این شیوه عرضه موجب افزایش قیمت خودرو بود و اجرای آن به جای مهار قیمتها موجب جهش قیمت در بازار خودرو شد.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران گفت: بازار پیش از این به دلیل رشد بیرویه قیمتها در عرضه کم خودروسازان راکد بود، اما با این خبر باز افزایش قیمت را تجربه کرد و در عین حال کماکان راکد مطلق است و خرید و فروش بسیار محدودی در بازار انجام میشود.
مؤتمنی با انتقاداز اینکه خودروسازان عرضه را کاهش داده اند، اظهار داشت: در بازار انحصاری، کاهش عرضه، به افزایش تقاضا و شکلگیری بازار دلالی میانجامد، اگر شرایط بازار رقابتی نباشد نمیتوان به خودروساز اجازه داد تا قیمتها را افزایش دهد، قطعا آزاد سازی قیمت خودرو در شرایطی امکانپذیر است که خودرو به اندازه نیاز متقاضی تولید و وارد شود.