کد خبر: ۸۸۹۵۷
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۵۴
برنامه‌های اقتصادی‌ام را در سه، چهار روز آینده اعلام می‌کنم

موسوی: یکی از دلایل سقوط شاه بی‌توجهی به برنامه‌ها بود

در کنفرانس سوئیس جز ضرر چیزی نصیب ما نشد
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: مهندس میرحسین موسوی گفت: «مشکل ما با دولت، نبود یک نظام عقلانی و متوازن در مجموع سیاست‌ها است و باید این مساله را در آینده جبران کنیم».

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در ادامه برنامه‌های خود در سفر به استان گیلان در یک نشست خبری با حضور خبرنگاران محلی این استان، به سوالات آنها درباره مسایل مختلف پاسخ داد. 

«مهندس میرحسین موسوی با بیان اینکه تغییرات باید از مسیر قانونی خود پیگیری شود، گفت: «ضرورت دارد که در برخی قوانین در رابطه با آزادی اندیشه، مطبوعات و حقوق زنان تحولی ایجاد شود و به سمت بهتر کردن فضا و انطباق بیشتر با شرایطی که در آن قرار داریم پیش برویم».

موسوی در پاسخ به سوالی درباره گشت‌های ارشاد و رویکرد خود نسبت به این مساله، گفت: «روش برخورد با مسایل فرهنگی با سیطره دادن مسایل امنیتی قابل حل نیست و ما باید ریشه‌ها را بیابیم. خیلی از برخوردهایی که در قالب گشت ارشاد انجام می‌شود، برخورد با مصداق بداخلاقی نیست و بیشتر بحث اختلاف سلیقه‌ها است؛ اگر مثلا تورم دو برابر شود، حتی اگر کل خیابان‌ها را با گشت ارشاد پر کنیم، باز هم مشکل حل نخواهد شد و عکس این مساله نیز صادق است. ما باید به مردم اعتماد کنیم و من گشت‌های ارشاد را در مقابل این مساله می‌دانم». 

وی در پاسخ به پرسشی درباره نگاهش به مطبوعات گفت: «گردش آزاد اطلاعات و رهایی از ترس‌هایی نظیر ترس از سانسور موجب می‌شود تا مطبوعات بتواند نقش اساسی خود را ایفا کنند. دولت باید برای ارتقای کیفیت نشریات بسترسازی کند اما نه از طریق دخالت آمرانه در آنها». 

موسوی با تاکید بر انتشار بیشتر نشریات تخصصی افزود: «این کار نمی‌تواند انجام شود مگر آنکه فضای راحت‌تری برای دسترسی به اطلاعات و آزادی در بیان تحلیل‌ها در کشور به وجود بیاید و من این کار را پی خواهم گرفت». 

یکی از خبرنگاران از مهندس موسوی پرسید: «آیا وجود 136 میلیارد تومان در حساب بانکی شما صحت دارد»؟ 

موسوی پاسخ داد: «هر چه به انتخابات نزدیک‌تر شویم، از این بحث‌ها بیشتر مطرح می‌شود. من حساب روشنی دارم و اگر چنین چیزی مطرح شده باشد، شایعه است. امیدوارم مهرورزانی که در کشور هستند، از این بحث‌ها درست نکرده باشند. من جزو کادر علمی دانشگاه تربیت مدرس و رییس فرهنگستان هنر هستم و حقوق مشخص و روشنی دارم». 

وی درباره حمایت ایران از برخی کشورهای خارجی اظهار کرد: «یک کشور در بحث سیاست خارجی نیز بحث هزینه و فایده را دارد. به‌طور مثال ما در زمان جنگ امتیازی برای نفت ارزان به سوریه دادیم و بلافاصله آنها لوله‌ای را که نفت عراق از طریق آن صادر می‌شد را قطع کردند. وقتی بحث کمک‌های ما به خارج مطرح می‌شود باید ببینیم چه استفاده‌ای برای حفظ امنیت ملی ما و مردم دارد». 

موسوی گفت: «آنچه مورد انتقاد است این نیست که ما به کشوری کمک می‌کنیم و در مقابل فایده‌ای می‌بریم بلکه این است که سیاست‌های ما در این زمینه متوازن نیست و ما گاهی برای سیاست‌هایی که نیاز نیست، هزینه‌های بسیار سنگینی می‌پردازیم که خسارت‌های بالایی دارد؛ مثلا شعارهایی که در مورد هولوکاست داده شد و به کشور لطمه وارد کرد از جمله آنها است. در حالی که می‌شد مانند اجماع اول انقلاب مطابق هنجارهای بین‌المللی بگوییم که برای حل مساله فلسطین هر فلسطینی باید یک رای داشته باشد و سرنوشت خود را تعیین کند». 

وی افزود: «وقتی فراتر از این رفتیم و شروع کردیم به زیاد صحبت کردن و تندروی، آسیب زیادی دیدیم که نمونه آخر در کنفرانس سوییس بود که یک اجماع مجدد جهانی در مورد هولوکاست صورت گرفت. در اینجا چیزی جز ضرر نصیب ما نشد». 

موسوی همچنین در پاسخ به سوالی درباره نداشتن جلسه با اعضای دفتر تحکیم وحدت بیان کرد: «در جمع‌های متعددی که حاضر شده‌ام اعضای دفتر تحکیم وحدت نیز آمده‌اند و صحبت‌های خود را مطرح کرده‌اند. در هر استانی رفته‌ام تعدادی از اعضای تحکیم وحدت در برنامه‌ها حضور داشتند. یقینا قصد خاصی در این رابطه نبوده است که بگویم می‌خواهم این گروه را ببینم یا نه. این سوءتفاهمی است که به وجود آمده و دلیل آن تنها مربوط به کمبود وقتی است که با آن مواجه هستم». 

وی درباره سهمیه‌بندی جنسیتی در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: «من با هر نوع سهمیه‌بندی در این زمینه مخالفم. محتوای این سهمیه‌بندی طوری است که آن را غیرقابل قبول می‌کند. سهمیه‌بندی جنسیتی و استانی موجب می‌شود که جلوی ورود بسیاری از نیروهای مستعد گرفته شود. در سطح ملی بر اساس نیاز استان‌ها و نیاز به تخصص‌ها باید از روش‌های ویژه‌ای استفاده کرد تا منجر به سهمیه‌بندی و بروز بی‌عدالتی نشود». 

مهندس موسوی در ادامه درباره مسایل مربوط به زنان و پیوستن به برخی کنوانسیون‌ها و کمپین‌ها گفت: «من معتقدم که زنان باید در سطوح بالای مدیریتی و در کابینه حضور داشته باشند. در مورد پیوستن به کنوانسیون‌ها باید طوری عمل کنیم که با حفظ ارزش‌های خود به سمت سازگاری بیشتر با هنجارهای بین‌المللی پیش برویم». 

موسوی در پاسخ به سوالی، با بیان اینکه برنامه‌های اقتصادی خود را ظرف سه، چهار روز آینده در معرض افکار عمومی خواهم گذاشت، بیان کرد: «اولین کاری که خواهم کرد، این است که مسیرهایی که موجب می‌شود تصمیمات عقلانی باشد و فردی نباشد را باز خواهم گرداند».

وی ادامه داد: «مساله دوم اینکه تغییری در سیاست خارجی ایجاد خواهم کرد و به سمت تنش‌زدایی خواهیم رفت. در داخل کشور نیز به اقتصاد ملی اهمیت خواهم داد. توجه به مساله کنترل تورم هم از اولویت‌هایی است که دشوار است اما به کمک همه مردم می‌توانیم به این مهم نائل شویم. حل معضل بیکاری نیز قطعا از اولویت‌های من خواهد بود».
 
نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس، با تاکید بر اهمیت برنامه‌ریزی در کشور تصریح کرد: «یکی از دلایل اصلی فروپاشی رژیم شاهنشاهی، در کنار اعتقادات و رهبری امام (ره) و مسایل اقتصادی، همین مساله به هم خوردن برنامه‌ها بود». 

وی تاکید کرد: «در احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تعلل نخواهم کرد و با احیای اصول مربوط به شوراها، بخش قابل توجهی از اختیارات این شوراها را به مسایل منطقه‌یی اختصاص خواهم داد». 

موسوی در پاسخ به سوال دیگری با اشاره به اهمیت رعایت قانون تاکید کرد: «یکی از مهمترین بندهای شعار من پایبندی به قانون است. برای اینکه حقوق بشر در کشور بتواند جا بیفتد، طریقی جز طی راه‌های قانونی نداریم و هر نوع طفره رفتن از این مساله به ضرر کشور می‌انجامد». 

وی در پاسخ به سوالی درباره نوع نگاه خود به استان گیلان و به ویژه شهرستان تالش اظهار کرد: «تک‌تک استان‌های ما بخشی از لایه‌های هویتی ما را تشکیل می‌دهند و یک رشد متوازن در استان‌ها می‌تواند به رشد کل کشور کمک کند. کشور ما زمانی که منطقه‌ای، مغفول بماند، نمی‌تواند ادعای پیشرفت داشته باشد». 

موسوی بیان کرد: «گیلان یک موقعیت ممتاز در بین مردم و کشور ما دارد و وجود 98 نشریه محلی در این استان نشان‌دهنده ذهن آگاه مردم این منطقه است. مردم تالش نیز با نقش، زیبایی و فرهنگ خود در کشور مشهور هستند ولی متاسفانه علی‌رغم داشتن طبیعت غنی با فقر و بیکاری مواجه هستند که باید به این مساله توجه ویژه‌ای شود».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین