کد خبر: ۸۸۹۶۲۵
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹

علت اصلی ابتلا به اسهال ویروسی

دانشیار گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: اسهال ویروسی نوعی عفونت روده‌ای است که می‌تواند معده، روده کوچک یا روده بزرگ را آلوده کند و از طریق آب و غذای آلوده یا تماس با شخص بیمارانتقال پیدا می‌کند.
علت اصلی ابتلا به اسهال ویروسی
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سید علی جعفری با بیان اینکه این ویروس باعث التهاب، تحریک و تورم دستگاه گوارش می‌شود، گفت: علائم این بیماری ممکن است چند روز یا بیش از دو هفته باشد و به مرور رفع می‌شود و توجه به کم آبی بدن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابرین نوشیدن آب به مقدار کافی، تغذیه مناسب، فعالیت بدنی و در صورت تشدید علائم، مراجعه به پزشک از نکات مهم به شمار می‌رود.

فوق تخصص بیماری‌های گوارش کودکان نورویروس، روتاویروس و آستروویروس را از انواع ویروس‌های شایع اسهال ویروسی نام برد و تصریح کرد: روتاویروس شایعترین ویروس در کودکان و نوزادان (به علت نوع انتقال دهانی) به شمار می‌رود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه آستروویروس بیشتر در فصل زمستان و اوایل بهار شیوع بیشتری دارد خاطر نشان کرد: از راه‌های انتقال ویروس اسهال، استفاده از مواد غذایی آلوده، آب آلوده و یا شخص آلوده به ویروس که در تماس با فرد آلوده باشد را می‌توان نام برد.

دکتر سید علی جعفری شستن صحیح و مکرر دست ها، استفاده از وسایل شخصی، شستن صحیح سبزیجات و میوه جات، ضد عفونی کردن محیط کار و آشپزخانه و رعایت بهداشت فردی را از توصیه‌های مهم در پیشگیری از این بیماری دانست.

وی علائم اسهال ویروسی را حالت تهوع، اسهال آبکی، سردرد، تب ولرز و علائم کم آبی بدن شامل (کاهش ادرار، ادرار تیره رنگ، خشکی پوست، تشنگی، سرگیجه) دانست و افزود: این علائم بعد از ورود ویروس به بدن ممکن است یک تا دو روز ظاهر شود.

رییس بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر یادآور شد: بخش گوارش این مرکز با داشتن کادر درمانی مجرب، پزشکان فوق تخصص و پرستار ان تخصصی کودکان، استفاده از تجهیزات به روز، فضای فیزیکی مناسب و ارائه با کیفیت خدمات درمانی به زائرین و مجاورین امام رضا علیه السلام توانسته است نقش بزرگی در حوزه درمان و سلامت در شهر مقدس مشهد ایفا نماید.

دکتر جعفری استفاده از درمان خانگی نظیر برنج کته، سیب زمینی، نان تست، موز، سیب پخته، برای کاهش درد معده (دم نوش زنجبیل) و نعناع (ضد تهوع وبه هضم غذا) را مناسب دانست و از مردم خواست از خود درمانی دارویی پرهیز کنند و در صورت تشدید علائم به پزشک مراجعه نمایند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین