امروز در سانس اول برج میلاد فیلم «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه کنندگی علی شیرمحمدی به نمایش درمیآید.
بهروز افخمی درباره ایده اولیه این فیلم گفته بود که ایده اولیه از ساخت یک سریال درباره یکی از شخصیتها بیرون آمده است و بعد در این سالها تلاش کرده است که فیلمی درباره یک گزارش خبرنگار کیهان درباره تیرباران طیب حاج رضایی بسازد.
این کارگردان درباره اینکه چرا سراغ زندگی طیب حاج رضایی نرفته است، توضیح داد: آن فیلم دیگری میشد که بیوگرافی را شخصیتها را در برمی گرفت، ولی این فیلم به نود دقیقه پایانی زندگی طیب حاج رضایی و حاج اسماعیل رضایی میپردازد.
افخمی همیشه چهرهساز بوده است
همچنین علی شیرمحمدی تهیه کننده فیلم «صبح اعدام» در پاسخ به اینکه آیا اگر از بازیگران چهره استفاده میشد فیلم در گیشه میتوانست موفقیت بیشتری کسب کنند به خبرنگار مهر بیان کرد: ابدا قایل نبودیم که حتماً از چهرهها استفاده کنیم تا فیلم بهتر دیده شود. گذشته آقای افخمی را هم ببینید متوجه میشوید که در فیلمهای دیگر هم اینگونه بوده است.
وی اضافه کرد: از «عروس» تا «سنپطرزبورگ» او در کنار استفاده از حضور چهره ها، چهره ساز هم بوده است. «سن پترزبورگ» جزو اولین فیلمهای محسن تنابنده بود اینجا هم ارسطو خوش رزم را داریم. البته آن فیلمها داستانی بود و «صبح اعدام» فضایی مستندداستانی دارد و ما به ازاهای بیرونی را به تصویر میکشد از این رو آدمها درباره شخصیتهای این واقعه ذهنیت دارند به همین دلیل با این شخصیتها هم ذات پنداری میکنند. پس باید مثل بازیگران درجه یکی که از آنها بهره گرفتیم سراغ کسانی میرفتیم که بتوان با آنها ارتباط گرفت اگر از بازیگر چهره استفاده میکردیم هرگز این اتفاق رخ نمیداد.
این تهیه کننده تصریح کرد:، اما همین افراد هم بازیهای درخشانی در این اثر داشتند. بهروز افخمی در اینکه از چنین بازیگرانی بازی بگیرد و در پرورش استعدادهای نهفته و به عرصه آوردنشان استاد است.
شیرمحمدی درباره مقطعی که از زندگی سوژههای فیلم به نمایش گذاشته میشود، بیان کرد: ما نود دقیقه پایانی زندگی طیب حاج رضایی و حاج اسماعیل رضایی را میبینیم که از زمان بردنشان برای اعدام تا دقیقه پایانی تیرباران به تصویر کشیده میشود.
وی که طراحی صحنه فیلم را هم بر عهده دارد درباره لوکیشنهای کار بیان کرد: فیلم تک لوکیشن نیست و در چند لوکیشن میگذرد، اما شاید بخش بیشتری از آن در زندان باشد.
تهیه کننده «صبح اعدام» درباره چالشهای تولید این فیلم اظهار کرد: کارهای تاریخی عموما کار سختی است مخصوصا تاریخی که آدمها هنوز در قید حیات هستند. وقتی درباره دهه ۶۰ و ۴۰ اثری میسازید آدمها هنوز هستند و آن تاریخ را به یاد دارند و به لحاظ رعایت قواعد طراحی صحنه و لباس باید مراقبت کنید تا طراحیها بتواند به حقیقت و واقعیت زمان خود تنه بزنند.
شیرمحمدی در پاسخ به اینکه با خانواده طیب حاج رضایی ارتباطی داشته اند یا خیر؟ توضیح داد: در زمان ساخت فیلم کسی را نتوانستیم پیدا کنیم و فرزند ایشان خارج از کشور بود، اما ارتباطی با بستگان حاج اسماعیل رضایی برقرار کردیم و حتی خواهر یا دامادشان چند بار سر صحنه فیلم آمدند.
شیرمحمدی درباره فضای تولیدی این اثر که براساس یک گزارش بوده و فراتر نرفته اند، بیان کرد: قصه براساس گزارشی از روزنامه کیهان است که سالها ذهن بهروز افخمی را درگیر کرده بود و به همین دلیل ما وارد زندگی خصوصی و شخصی این سوژهها نشدیم و همان گزارش بستر اصلی قصه ما شد.
اهمیت یک برهه تاریخی
وی درباره اینکه تصویر کردن این گزارش چه جذابیتی برای افخمی دارد، عنوان کرد: به هر حال این برشی از تاریخ است و اجحافی که دستگاه پهلوی نسبت به سوژهها داشته است برای آقای افخمی جذاب بود. تهمتی به عدهای زده میشد و بعد آنها اعدام میشدند؛ این ماجرا در ذات خود دراماتیک است.
شیرمحمدی در پاسخ به اینکه به نظرش افخمی در ساخت فیلم سیاسی موفقتر است یا طنز و درام بیان کرد: افخمی نشان داده است در همه ورژنهای فیلمسازی و ژانرهای مختلف موفق است.
وی درباره انتقادها به برخی آثار وی اظهار کرد: خود من فقط یک فیلم افخمی را دوست نداشتم که فیلم «روباه» بود، ولی خودش میگوید آن بهترین فیلمش است که من متوجهش نشده ام.
شیرمحمدی درباره اینکه رفتن افخمی به «هفت» با توجه به اینکه خودش در جشنواره فیلم دارد شائبه تبعیض به وجود میآورد یا خیر؟ بیان کرد: به هر حال ما هم فیلمی داریم که در کنار دیگر فیلمها دیده میشود البته شاید هم آقای افخمی ما را به برنامه اش دعوت نکند. با این حال به نظرم منافاتی ندارد. او یک برنامه تخصصی سینمایی دارد و همه دوستانی که در فجر فیلم دارند دعوت میشوند. سوال خیلیها هم است، ولی من متوجهش نمیشوم. در عین حال این را هم بگویم هر حرفی هم در این تریبنها زده شود به نفع فیلم نیست، چون مردم خیلی باهوش هستند و اگر کسی تریبون داشته باشد هم نمیتواند بگوید بروید فیلم مرا ببینید یا اینکه بخواهد در این زمینه تاثیر بیشتری بگذارد.
این تهیه کننده در پایان درباره صحنه یا سکانسی که در فیلم تکان دهنده است، گفت: آن لحظهای که این ۲ نفر تیرباران میشوند به نظرم صحنه تکان دهندهای است به ویژه که حاج اسماعیل رضایی فرد عجیبی بود و وقتی درباره او و حتی حاج طیب میخوانید متوجه میشوید که خیلی به مردم خدمت کرده اند. حاج اسماعیل از کودکی بدون پدر بوده است و خرج خود و مادر و خانواده اش را داده است. او به بهترین شکل ممکن رشد کرد و اینقدر صالح بود که همه به او اعتماد میکردند. معروف هم بود که خیلی در تجارت خوش شانس است. صحنه تیرباران این ۲ عزیز به نظرم صحنه تکان دهنده فیلم است.