کد خبر: ۸۹۱۴۵
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۲۳:۲۲
مسأله سوئیس اهانت به کل ملت ما است

موسوی: ضعف از مردم نیست؛ بلکه از دولت است

با این اقتصاد، دنیا که هیچ، همسایگانمان را هم نمی‌توانیم مدیریت کنیم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهندس میرحسین موسوی گفت: «اگر سهام شرکت روی زنجان از 1400 تومان به 200 تومان پایین می‌آید و مردم را خاک‌نشین می‌کند، ضعف از مردم نیست؛ بلکه ضعف از دولت است». 

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، نخست وزیر دوران دفاع مقدس عصر سه‌شنبه در جمع چندین هزار نفری مردم زنجان در مسجد جامع این شهر تصریح کرد: «اگر چغندرقند،‌ چای، شکر و بسیاری از محصولات کشاورزی ما دچار مشکل فراوان شدند و با واردات بی‌رویه‌ی این محصولات به کشور مواجهه‌ایم، این تقصیر مردم نیست، بلکه تقصیر دولت است».

وی با بیان این که با چنین دولتی نمی‌توان سیاست خارجی قوی داشته باشیم و از اقتدار ایران بزرگ دفاع کنیم، گفت: «با چنین اقتصادی حتی نمی‌توانیم همسایگان خود را مدیریت کنیم چه برسد به این که بخواهیم کل دنیا را مدیریت کنیم. بدین ترتیب ما نمی‌توانیم از خلیج‌فارس خود دفاع کنیم و با آسیای مرکزی که ظرفیت‌های زیادی برای ما دارد رابطه‌ی قوی داشته باشیم ولی از این جا دست خود را به آمریکای لاتین دراز می‌کنیم. ما می‌گوییم این خوب است که به جاهای دیگر برویم ولی متاسفانه همسایگان خود را فراموش کردیم و این یک نگاه تنگ و ناموزون را می‌رساند».

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با تاکید بر اهمیت اقتصاد ملی گفت: «هیچ کشوری عظمت پیدا نمی‌کند مگر این که در کنار فرهنگ و سیاست خارجی، در زمینه‌ی اقتصاد ملی خود توانا باشد و بتواند یک اقتصاد ملی نیرومند و عادلانه داشته باشد. اقتصاد ملی نیرومند یعنی امنیت،‌ اشتغال، اصلاح فرهنگ و نبودن اعتیاد و ضعف در اقتصاد ملی یعنی سرافکندگی در جهان، ضعف بنیه‌ی امنیتی و دفاعی و تیره شدن دورنمای آینده جوانان».

موسوی با بیان این که یکی از دلایل حضور من در صحنه‌ انتخابات پشت کردن دولت به یک اقتصاد ملی نیرومند است، افزود: «کشوری که از تولید ملی حمایت نکند و در آن از کارآفرینی و نیروی کار حمایت نشود نمی‌تواند خود را اداره کند چه رسد به این که بخواهد مدیریت جهانی کند. یکی از مردان بزرگ آذربایجان مرحوم عالی نسب بود که بزرگ‌ترین سهم را در اداره اقتصاد در دوران جنگ داشت. او همواره می‌گفت سرنوشت ایران فقیر نیست؛ یعنی اگر فقر، مشکلات مختلف، بیکاری و تورم بالا داریم ناشی از ضعف ماست».

وی وجود قومیت‌ها به زبان‌های مختلف در کشور را یک فرصت تلقی کرد و گفت:‌ «همه زبان‌ها، قومیت‌ها برای ما فرصت است ولی وقتی به این مسائل نگاه امنیتی می‌کنیم مشکل پیدا خواهیم کرد و توان حرکت در سطح جهان را از دست می‌دهیم. متاسفانه ما حساسیت لازم در زمینه‌ی هویت ایرانی خود را نداریم چرا که اگر داشتیم به دنبال عظمت همه‌ی نقاط ایران می‌بودیم».

نخست وزیر دوران دفاع مقدس با بیان این که منافع ملی و پیچیدگی روابط خارجی را درک نکرده‌ایم، اظهار کرد: «چرا هنوز درس بچه‌ها و جوانان‌های ما تمام نشده، نگاه‌شان به خارج است و پدیده فرار مغزها را در کشور شاهد هستیم؟ دلیل این مساله این است که دورنمای روشنی را نتوانستیم ایجاد کنیم و اعتمادی هم به جوانان و دانشجویان خود نداریم در نتیجه تبعیض‌های مختلف در مورد جوانان و زنان را شاهد هستیم».

موسوی با تاکید بر این که نیاز به تغییرات اساسی در همه زمینه‌ها داریم، تصریح کرد: «دلیل اصلی این مساله در شعار ایران پیشرفته با قانون، عدالت و آزادی وجود دارد».

او هم‌چنین با انتقاد از وجود قانون‌گریزی در کشور، یک ضرب‌المثل ترکی با این مضمون که "قدرت یک ملت همانند قدرت یک سیل است" را بیان کرد و افزود: «ما امروز در زمینه‌های مختلف از جمله قانون اساسی، قانون بودجه و قوانینی که ما را ملزم می‌کند از عقل جمعی استفاده کنیم شاهد قانو‌ن‌گریزی هستیم. همه چیز را همگان دانند. این نظام ایجاد شده است تا از طریق قانون و عقل جمعی اداره شود ولی متاسفانه تمام شوراهایی که تصمیمات را عقلانی می‌کند ویران کرده‌ایم».

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: «من هیچ نابغه‌ای را نمی‌شناسم که بتواند خود را جای همه ملت بگذارد و تصمیم بگیرد؛ حتماً شکست می‌خورد. تمام این شوراها و دستگاه‌های تصمیم‌گیری برای این است که کشور به سمت عقلانیت برود. متاسفانه امروز گفته می‌شود به این دلیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را منحل کردیم که آمریکایی‌ها آن را ایجاد کردند. من هم می‌گویم ارتش ما را رضاشاه ایجاد کرده است ولی نظام جمهوری اسلامی همه این‌ها را امضاء کرده است و امام (ره) در اول انقلاب از ارتش حمایت و دفاع کرده است».

موسوی هم‌چنین اظهار کرد: «در قرن بیست و یکم می‌بینیم سازمانی را که به ما قدرت می‌دهد از عقل جمعی استفاده کنیم و از ما سوال می‌کند که این دلارهای فراوان را کجا خرج کرده‌اید،‌ در یک شب منحل کردیم. من اهمیت این شوراها را در دوران دفاع مقدس درک کردم و بر روی آن ایستادم آن وقت می‌بینم که در یک نشست و برخاست همه‌ این‌ها را منحل کردند. من حس کردم اگر قرار است دولت در برابر مجلس بایستد و قانون را اجرا نکند و هشت سال این مساله ادامه پیدا کند تبدیل به یک عادت می‌شود و آن وقت هر چیزی در این کشور امکان‌پذیر است».

نخست وزیر دوران دفاع مقدس در ادامه با اشاره به تاثیر سیاست خارجی بر عرصه‌های دیگر کشور تاکید کرد: «سیاست خارجی مساله‌ای نیست که فقط در اختیار دولت باشد. وقتی جنگی تحمیل شود همه ملت ما ایستادگی می‌کنند ولی در یک شرایط عادی آیا واقعا عاقلانه است که ما مدام در حال ستیز با جهان باشیم یا بی‌جهت و تنها به دلیل مصرف سیاسی داخلی به جایی برویم که همه کارشناسان معتقدند رفتن به آن‌جا جز ضرر چیزی ندارد و آن وقت وضعیتی که در سوییس به وجود آمد پیش بیاید؟ واقعیت این است که مساله اخیر سوییس تنها اهانت به دولت نیست بلکه اهانت به کل ملت ماست».

وی اضافه کرد: «ما از هیچ دولتی نمی‌خواهیم که از اصول برگردد و فقط می‌خواهیم امکانات را در جهت منافع ملی کشور به کار بگیرد نه در جهت جمع کردن چند رای. این امکانات امانت‌های الهی است که در اختیار دولت‌هاست و باید در خدمت منافع ملی به کار گرفته شود».
 
میرحسین موسوی در ابتدای سخنان خود ضمن تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و نیز ارتحال حضرت آیت‌الله العظمی بهجت، دقایقی را به زبان ترکی با مردم آذربایجان سخن گفت.

موسوی با بیان این که مردم زنجان دوستدار اهل بیت هستند، افزود:  «زنجان شهری بزرگ، قدیمی و فرهنگی است و حکیم، فیلسوف و بزرگانی را تقدیم کشور کرده است. این مسائل نشان می‌دهد که این منطقه یک منطقه‌ی حساس و فرهنگی است».

نخست وزیر دوران دفاع مقدس با اشاره به این که در دوران دفاع مقدس دو بار به حضور مردم این استان رسیده بودم، خطاب به مردم زنجان تاکید کرد: «‌شما در انقلاب سهم بزرگی داشته‌اید و نقش بزرگی را ایفا کرده‌اید. آگاهی شما پشتیبان ملت ایران است».

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به پلاکاردی در دست مردم که بر روی آن در اجرای اصل 15 قانون اساسی تاکید شده بود، اظهار کرد: «برای اداره خوب کشور قانون اساسی باید کامل اجرا شود. قانون اساسی حاصل خون‌ها و قیام‌های زیادی است و باید به همه‌ اصول آن از جمله اصول معطل مانده‌ی آن توجه کرد».

موسوی در پایان به بخش مبارزات طولانی مدت مردم آذربایجان در پیروزی انقلاب اسلامی تاکید کرد و گفت: «آذربایجان در مسائل مهم کشور پیشتاز بوده است و هم‌چنین در باز کردن فضای مناسب برای اقتصاد ملی نقش اساسی داشته است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین