قبل از هر چیز باید بدانید که کشورهای مختلف جهان بهوسیله گمرکها، کالاهای مورد نیاز خود را وارد میکنند؛ بههمین دلیل پیش از ورود هر کالا، مراحل نظارت و بررسی خاصی صورت میگیرد تا نهادهای نظارتی از صحت و درستی کالاهای وارداتی مطمئن شوند. به تمامی اقداماتی که با هدف خروج کالا از گمرک صورت میگیرد، ترخیص کالا گفته میشود.
یکی از مهمترین اقدامات در فرآیند ترخیص کالا را باید ارائه مدارک مورد نیاز برای این کار دانست. لازم به ذکر است که این کار طی فرآیندهای مختلفی انجام میپذیرد و مراحل ترخیص کالا در هر بخش متفاوت است. همچنین برای هر مرحله باید مدارک خاص و مشخصی را ارائه دهید. در ادامه، تمام مدارک مورد نیاز در هر مرحله را به شما خواهیم گفت.
در گام اول، یعنی هنگام ثبت اظهارنامه در سامانه EPL، شما میبایست مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا که در ادامه بیان شده است را آماده کرده و بهصورت فیزیکی یا دیجیتال، به همراه هزینههای لازم ارسال کنید.
کارت سبز ترخیص کالا یکی از مجوزهای مهم و اساسی و ازجمله مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالاست که علاوهبر اثبات هویت و مالکیت شما، برای ورود یا خروج کالا در گمرک لازم و ضروری است. همچنین به کمک کارت سبز ترخیص کالا، میتوانید بیجک انبار را دریافت کنید که به نوعی، مجوز و تاییده مالکیت شما بر کالاهای موجود در بخش خاصی از انبار است. برای دریافت کارت سبز ترخیص کالا، مدارک زیر مورد نیاز است.
همانطور که گفتهشد، در مراحل ترخیص کالا، برگ سبز صرفا یکی از مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا نیست، بلکه برای ورود کالا نیز لازم و ضروری بوده و بههمین دلیل، بد نیست نگاهی به اطلاعات درجشده در آن بیندازیم. اطلاعاتی که در برگ سبز ترخیص کالا درج میشود، شامل موارد زیر است.
پس از معرفی و بررسی مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا، بد نیست نگاهی نیز به مراحل مختلف ترخیص کالا داشته باشیم. اصولا ترخیص کالا دارای مراحل مختلف و چندگانهای است که مدارک ذکر شده نیز باید در هر مرحله، متناسب با نوع کالای شما ارائه شوند. در ادامه این مراحل را بیشتر بررسی خواهیم کرد.
اولین گام از مراحل ترخیص کالا، ایجاد اظهارنامه و ثبت تمامی اطلاعات مربوط به کالاها بهصورت آنلاین در این سیستم است. این مرحله برای انجام درست فرآیند ترخیص کالا، کاملا ضروری و حیاتی است. مدارک مورد نظر برای ثبت این اظهارنامه، در بخش اول مطلب ذکر شده است.
در گام بعدی، دایره احراز هویت که یک تیم تخصصی از خود گمرک است، به بررسی اطلاعات و اظهارنامه شما خواهد پرداخت و مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا که توسط شما ارائه شده است را بررسی میکند. درصورت تایید اطلاعات، یک کد کوتاژ به شما اختصاص خواهد یافت. دریافت کد کوتاژ به منزله تایید اظهارنامه است.
کنترل کالا یکی از مراحل همیشگی در انجام ترخیص کالاست که به یکی از سه مسیر سبز (تایید کالا) یا زرد و قرمز (نیازمند بررسی) هدایت خواهد شد. درصورت هدایت به مسیر زرد و قرمز، بازرسان گمرک کالا و اطلاعات مربوطه را بررسی خواهند کرد.
در گام بعدی، متناسب با نوع خاص کالایی که دارید، ممکن است نیاز به یک مجوز خاص از یک سازمان یا نهاد داشته باشید. همچنین ممکن است به گواهیهایی از سازمان بهداشت، سازمان استاندارد، مخابرات، جهاد، وزارت راه یا دیگر سازمانها نیاز باشد.
طی این مرحله، مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا و اسناد مربوطه توسط سرویس تعرفه گمرکی بررسی میشود.
در این مرحله، مالک کالا باید هزینههای تعیینشده توسط گمرک را بپردازد تا پروانه سبز گمرک باری برای وی صادر شود.
در این مرحله باید هزینههای مربوط به بارگیری محصول و انبارداری آن پرداخت شود.
در مرحله پایانی، مالک کالا بیجک انبار را از انباردار گمرک دریافت کرده و میتواند اقدامات لازم برای خروج کالا از گمرک را انجام دهد. این مرحله پس از بررسی کارت سبز ترخیص کالا توسط انباردار قابل انجام است.
در این مطلب علاوهبر آشنایی با مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا، همچنین به بررسی مراحل ترخیص کالا از از گمرک نیز پرداخته شد. لازم به ذکر است که عدم آشنایی کافی با مراحل مختلف این کار میتواند هزینههای مالی زیادی روی دست شما گذاشته و همچنین موجب اتلاف وقت فراوانی نیز شود؛ بههمین دلیل پیشنهاد میشود از یک شرکت باتجربه و متخصص در زمینه ترخیص کالا از گمرک کمک بگیرید.