کد خبر: ۸۹۷۸۱
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۸
مشروح سخنان دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در همایش پرشور قزوین:

نوبخت: نه توهین می‌کنیم نه آرزوی مرگ کسی را داریم

آقای احمدی‌نژاد باید به نسل امروز و آینده پاسخ بدهد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- حسین آذربایجانی: روز چهارشنبه دکتر محمد باقر نوبخت، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه، در جمع بیش از 1 هزار و 200 نفر از مردم قزوین حاضر شد و با انتقاد از نحوه مدیریت کشور در 4 سال گذشته دلایل «نه به احمدی نژاد و آری به موسوی» را در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری برشمرد.
 
پیش از سخنرانی نوبخت، حجت الاسلام احمدی، به مناسبت ایام سوگواری فاطمه زهرا (س) فرازهایی از دعای توسل را قرائت کرد و سپس دکتر نوبخت پشت تریبون قرار گرفت. 

وی در ابتدای سخنانش از حضور در جمع مردم فهیم و پرعاطفه قزوین اظهار خرسندی کرد و گفت: «این نشست به نوعی متفاوت از بسیاری جلسات دیگر این روزهاست؛ برخی گردهمایی‌ها، در شور سیاسی متمرکز است و برخی دیگر در گذشته متوقف. اینکه بتوان غم و شادی، شور و شعور و مذهب و سیاست را درهم آمیخت، سیره و روش امام راحل است. امام (ره) در عصر حاضر هم توانست یک مذهب جعفری و یک فقه پویا را از کنج حوزه به سطح جامعه بیاورد و با واقعیت های مدرنیزم درآمیزد».
 
نوبخت جمهوری اسلامی را تلفیقی از سنت و مدرنیسم ارزیابی و تصریح کرد: «امام این هنر را داشت که ارزش‌های اسلامی را با نوآوری‌های عصر امروز تلفیق کرده و بتواند نظامی را پایه گذاری کند؛ بنابراین کسانی که غیرعادلانه جوانان امروز را به دین‌گریزی و فاصله گرفتن از مذهب متهم می‌کنند، خودشان باید در تعریفشان از مذهب بازنگری اساسی کنند. بنده از جناب آقای احمدی تقدیر می‌کنم؛ چون در این ایام سوگواری شیعیان بخاطر مصائب اهلبیت، جمهوریت و اسلامیت را در کنار هم قرار دادند و فراموش نکردند. مثل کسی که می‌تواند در سالگرد درگذشت مادر خود، در حرکتی اجتماعی
هم شرکت کند، جناب مهندس موسوی هم امروز قطعاً همین احساس را دارند؛ از یک سو به عنوان یک سید بزرگوار ریشه در سیادت دارند و از سوی دیگر به عنوان امیدی برای نسل جوان، قطعاً می‌توانند از این معنویت برای موفقیت خود برخوردار شوند».
 
معاون پژوهشهای اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک تشخیص مصلحت نظام با اشاره به کارنامه 4 ساله محمود احمدی‌نژاد در مقام ریاست جمهوری، به تشریح پاره‌ای از اقدامات دولت نهم پرداخت و تاکید کرد: «اگر هر یک از خواهران و برادران حاضر در این جلسه هر جا احساس کردند استدلالی که خدمتشان مطرح می‌شود غیر مستند یا غیر عادلانه است، من بعد از اتمام جلسه در خدمتشان خواهم بود و حاضرم به ادله‌ای که در رد انتقادات من دارید گوش فرا داده و در صورت قانع شدن خود را تفهیم کنم».
 
وی انتخابات پیش رو را سرنوشت ساز توصیف و خاطرنشان کرد: «با عنایت به اینکه طبق اصل 113 قانون اساسی، رییس جمهور بعد از مقام رهبری عالیترین مقام رسمی و اجرایی کشور است، قانون می‌گوید رجال مذهبی و سیاسی می‌توانند برای این پست مهم نامزد شوند. امروز 4 نفر برای قرار گرفتن زیر بار مسوولیت ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده‌اند. من با احترام وافر به آقای کروبی که دوست بسیار عزیز من است، دوستش می‌دارم، شیخوخیت و مقام ارزشمند ایشان را گرامی می‌دارم و می گویم که روی سخنم با ایشان نیست. به دانش و سوابق ارزشمند جناب آقای رضایی هم که در مجمع تشخیص مصلحت نظام با ما همکار هستند، احترام می‌گذارم و اعلام می‌کنم که روی سخنم با ایشان هم نیست. امروز رقابت بین احمدی‌نژاد و موسوی است و من با یک استدلال توضیح می‌دهم که چرا احمدی‌نژاد نمی‌تواند این بار مسوولیت را برای 4 سال دیگر به دوش بگیرد و اگر بگیرد برای کشور زیانبار خواهد بود».
 
نوبخت به بررسی عملکرد 4 ساله دولت احمدی‌نژاد اشاره و عنوان کرد: «باید ببینیم اهدافی که احمدی‌نژاد برای محقق شدنشان آمد و اعلام کرد که حاضر است شانه زیر بار این مسوولیت نهد و این بار را به مقصد برساند، محقق شده است یا نه؟ بار مسوولیت ریاست جمهوری بار سبکی نیست و من تردید ندارم باید به احمدی‌نژاد که این بار سنگین را به دوش خود حمل کرد خدا قوت بگوییم و ببینیم آیا وی این بار را به محلی که باید، برد یا خیر؟ فرض کنیم کسی می‌خواست این بار را به سمت دریای خزر ببرد و به همین هم متعهد شد. اگر ببینیم امروز بار را به سمت کرمانشاه یا خوزستان می‌برد، حق
داریم به او بگوییم تو داری زحمت را می‌کشی اما این ره کجا و آن ره کجا؟ مقصد جای دیگر است. ما امروز بررسی می‌کنیم که آقای احمدی‌نژاد کجا باید می‌رفت؟ البته این «کجا» را قانون و برنامه مشخص کرده بود».
 
دبیرکل حزب اعتدال و توسعه با بررسی برهه زمانی رسیدن احمدی‌نژاد به قدرت یادآور شد: «اتفاقاً آمدن احمدی‌نژاد با یک هدف گیری ملی برای جمهوری اسلامی ایران همزمان شد. در سال 83 سندی ابلاغ شد که بر مبنای آن قرار شد ایران بتواند از سال 84 به مدت 2 دهه به مرز توسعه یافتگی برسد و در جایگاه نخست اقتصادی، علمی و فناوری آسیای جنوب غربی قرار بگیرد. من امروز می‌پرسم آیا توانستیم به سمت جایگاه نخست اقتصادی منطقه پیش برویم؟ یا مع الاسف عقبگرد کردیم و رتبه ما در مقایسه با کشورهایی که قرار بود با آنها مسابقه دهیم و به مقام اول برسیم تنزل پیدا کرد؟ اتفاقاً
بعضی‌ها چقدر خوش شانس هستند که در زمان آنها هدف ملی مشخص شده و در ذیل برگ برگش مقام معظم رهبری امضا کرده بودند».
 
این صاحب‌نظر مسائل اقتصادی افزود: «احتیاج نبود آقای احمدی‌نژاد چندماه یا چندسال فکر کند تا ببیند هدف کجاست. نه تنها این سند ملی آماده بود؛ بلکه اولین برنامه عملیاتی 5 ساله که برنامه چهارم و اولین گام برای پیشروی در راستای سند چشم انداز بود، کاملا آماده بود و آقای احمدی‌نژاد نیازی به گرفتن وقت ملت ایران برای طی کردن مراحل قانونی و رسیدن برنامه به مرحله پیش از اجرا نداشت».
 
وی ادامه داد: «هزینه کل این برنامه 5 ساله 80 میلیارد دلار پیش‌بینی شد تا دلارهای نفتی به مثابه سوخت، کشور را حرکت بدهد و به جایگاه هدف نزدیک کند؛ اما دیدیم 80 میلیارد دلار زمان آقای خاتمی به دلیل افت شدید قیمت نفت محقق نشد. در سالهای 78 و 79 که آقای دکتر نجفی، رییس سازمان برنامه وقت، بودجه آقای خاتمی را به مجلس آورد، ما این بودجه را با نفت بشکه ای 12 دلار بستیم».
 
نماینده چهار دوره مجلس شورای اسلامی گفت: «من خاطرم هست ما در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به دکتر نجفی اعتراض کردیم که مگر شما می‌خواهید آب داخل نفت بکنید؟ از کجا اطمینان دارید که ما می‌توانیم نفت را بشکه ای 12 دلار بفروشیم»؟ ایشان گفتند: «امکان متعادل کردن این بودجه کم است؛ اما خدا را چه دیده‌اید؟ شاید محقق شد». 

نوبخت، سپس به برنامه پنج ساله توسعه در دولت خاتمی اشاره و اظهار کرد: «خاتمی حداقل 10 میلیارد دلار از آنچه آقای هاشمی به مجلس آورده بود تا بر اساس آن برنامه اول و دوم را اجرا کند کم داشت؛ اما شانس غیرمترقبه احمدی‌نژاد این بود که در زمان حضورش نه تنها سند و قانون مشخص و آماده بود؛ بلکه به جای 80 میلیارد دلار، بیش از 280 میلیارد دلار از فروش نفت به خزانه کشور ریخته شد که کلیدش در دستان آقای احمدی‌نژاد بود. به‌قول علما «همه چیز موجود و موانع مفقود»؛ نفتی را که ما حسرت یک دلار افزایش قیمتش را می‌خوردیم، بیش از 280 میلیارد دلار درآمد ایجاد کرده بود».
 
این استاد دانشگاه تاکید کرد: «قرار بود آقای احمدی‌نژاد بتواند طبق این قانون در مسیری پیش برود و فضای کسب و کار را برای سرمایه گذاری آماده کند تا شاهد رشد سرمایه گذاری 12.2 درصدی باشیم. متاسفانه بر اساس سندی که خود بانک مرکزی منتشر کرده، به جهت سیاست‌های مخدوش خارجی دولت نهم و تنش‌های پرهزینه و بی‌ثمری که برای ما ایجاد کرد، رتبه جهانی کسب و کار ما از 131 بین 178 کشور 4 درجه نزول کرده است».
 
دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در ادامه اظهار داشت: «فضا برای سرمایه‌گذاری آماده نشد و رشد سرمایه‌گذاری به جای 12 درصد تا حد 6 درصد کنونی تنزل یافت. چون به‌خاطر سیاست‌های مخدوش دولت نهم رشد 12 درصدی سرمایه تحقق نیافت، رشد 8 درصدی اقتصاد هم محقق نشد و با وجود درآمد 280 میلیارد دلاری نفتی که در سالهای پس از انقلاب بی سابقه بود، بهترین رشد اقتصادی که در این دولت شاهدش بودیم، در حد 6.9 درصد در سال گذشه بود و الان هم صندوق بین‌المللی پول، آن را چیزی در حد 3.5 درصد پیش بینی می‌کند و همچنین طبق محاسباتی که در ظاهر انجام می‌دهند، شاید حداکثر بتوانیم 4 درصد رشد اقتصادی داشته باشیم».
 
وی خاطرنشان کرد: «آقای احمدی‌نژاد متعهد بود برای اینکه ما بتوانیم در سال 1404 به اشتغال کامل برسیم، امسال نرخ تورم را به حد 8.6 درصد کاهش دهد. وقتی ایشان رییس جمهور شد، تورم در حد 12.1 درصد بود؛ اما نه تنها در دولت احمدی‌نژاد تورم پایین نیامد؛ بلکه سال اول طبق اعلام رسمی بانک مرکزی تورم از 12.1 درصد به 13.6 درصد، سال 86 به 18.6 درصد و در سال گذشته به بیش از 25 درصد رسید. تورم 25 درصدی یعنی در طول یک سال 25 درصد اغنیا غنی‌تر و فقرا فقیرتر شدند. این عدالتی است که او وعده می‌داد. حالا فرض کنید یک 70-80 هزار تومانی هم در روزهای انتخابات به فقرا تزریق کردیم. کجا وصال دهد این می‌به مستی ما؛ کجا این 70-80 هزار تومان می‌تواند بار این خانواده را که امسال درآمدش نسبت به سال گذشته 25 درصد پایین آمده سبک‌تر کند»؟
 
این اظهار نظر نوبخت با تشویق بی‌امان بیش از 1200 نفر حاضر در سالن همراه شد و وی ادامه داد: «به همه شعارهایی که در خصوص عدالت دادند، از روزی که آقای احمدی نژاد آمده، فاصله طبقاتی از 14.2 برابر به 15.5 برابر رسیده است. البته این تشویق شما باید برای آقای احمدی‌نژاد باشد که هیچ‌کس به خوبی او نمی‌توانست با این حجم درآمدهای نفتی چنین مشکلاتی را برای مملکت بیافریند».
 
حاضران دوباره و شدیدتر از قبل به ابراز احساسات در تایید سخنان دکتر نوبخت پرداختند و او افزود: «آمارهایی که من ارائه می‌دهم همه آمارهای بانک مرکزی است نه آمارهایی که مرکز تحقیقات استراتژیک یا مراجع دیگر می‌دهند؛ بنابراین هیچ جای گله یا انکار از سوی دولت وجود ندارد. نرخ تورم در این 4 سال باید به 8.4 درسد تنزل می‌یافت. آقای احمدی‌نژاد برای این کار بیش از 18 هزار میلیارد تومان یا 18 میلیارد دلار منابع بانک‌ها را به زور و اجبار استانداری‌ها به عنوان وام‌های زودبازده بین افراد توزیع کرد و نتیجه این شد که به گزارش رسمی بانک مرکزی حداقل 37 درصد این پولها که از سیستم بانکی برای از میان بردن بی‌کاری توزیع شد، در آن مسیر هزینه نشد. همین باعث شد که نرخ بیکاری از 10.9 درصد سال 84 به اعلان رسمی مرکز آمار امروز به 12.5 درصد رسیده است». (تشویق حاضران)
 

معاون مرکز تحقیقات استراتژیک خاطرنشان کرد: «ممکن است آقای احمدی‌نژاد اینگونه کارنامه‌شان را توجیه کنند که اهداف تعیین شده در برنامه بلند پروازانه بود؛ اما ایشان نه تنها نتوانست این اهداف را محقق کند، نسبت به سال 84 پس‌رفت هم داشت. حجم نقدینگی که باید احمدی‌نژاد آن را کنترل می‌کرد در سال 84 برابر 67 هزار میلیارد تومان بود؛ یعنی از ابتدای رواج پول در کشور تا آن روز حجم نقدینگی به 67 هزار میلیارد تومان رسیده بود. به هنر آقای احمدی‌نژاد در این چند سال حجم نقدینگی از 67 هزار میلیارد تومان به 170 هزار میلیارد تومان رسید. به عبارتی دیگر بار تورم ناشی از
سیاست‌های نقدینگی افزای دولت نهم بوده که باعث شده ما در اقتصادمان به شدت دچار ناهماهنگی و نابرابری شویم».
 
وی ادامه داد: «وقتی ایشان کشور را در دست گرفت شاخص بازار سرمایه 12 هزار و 400 بود و امروز به زیر 8 هزار و 400 رسیده است. با این همه درآمدی که در دست این دولت بود، نه تنها هیچکدام از این اهداف رسمی و قانونی را نتوانست محقق کند، در همه اینها پسرفت هم داشت».
 

این صاحب‌نظر مسائل اقتصادی گفت: «ما در حالی که قرار بود به جایگاه نخست اقتصادی منطقه برسیم، الان در بین کشورهای منطقه از نظر رشد اقتصادی در جایگاه شانزدهم قرار داریم. آقای احمدی‌نژاد مرتب اعلام می‌کند رشد تولید آلومینیوم، سیمان و... بالا رفته است. با عوام که صحبت نمی‌کنید؛ تمام این رشدها باید خود را در رشد تولید ناخالص داخلی نشان دهد که نمی‌دهد. سرجمع تولید ناخالص داخلی کشور در این 4 سال تنزل پیدا کرده؛ بنابراین آقای احمدی‌نژاد هم باید به نسل جوان امروز ما پاسخ بدهد و هم به نسل‌های آینده که با این همه درآمدهای نفتی چرا نتوانست اهداف توسعه را برای کشوری که توسعه برایش از نان شب واجب‌تر است، محقق کند؟ چرا نتوانست نرخ بیکاری جوانان را کاهش دهد؟ چرا نتوانست تورم را کاهش دهد تا بار سنگین فقر بر دوش فقرا بیش از پیش سنگینی نکند»؟
 
او تاکید کرد: «احمدی‌نژاد نه تنها نباید کاندیدا می‌شد بلکه باید در برابر این همه منابع بیت المال که در اختیارش بود، پاسخگو می‌شد؛ چون نتوانست اهداف و وظایفی را که قانون به او محول کرده و ایشان به تحقق آنها متعهد شده بود، محقق کند. امروز هم هیچ عقل سلیمی انتخاب دوباره ایشان را توجیه نمی‌کند چون 4 سالی که کشور در بهترین شرایط در اختیار ایشان قرار گرفت، جز شعار و دشمن آفرینی برای ما اتفاق دیگری نیفتاد. امروز آقای دکتر روحانی ایشان را که اینهمه بر دستاوردهای هسته ای اغراق می‌کنند به مناظره دعوت کرده تا ببینیم چه بدست آورده‌اند»؟ (تشویق
حاضران) 

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه بیان کرد: «زمانی که آمریکا عراق و افغانستان را اشغال کرده و شمارش معکوس برای حمله به ایران آغاز شده بود، تمام نقاط حساس ایران شناسایی شده و قرار بود در آن واحد با موشک باران و بمباران گسترده ما را ساقط کنند، نظام ابتکار خوبی به خرج داد و قبول کرد تعلیق موقت را بپذیرد تا پرونده کشور به شورای امنیت نرود و بهانه‌ای را که صدام با لجبازی به دست آمریکا داد، ما بدست او ندهیم. بگذارید به صراحت بگویم مگر تعلیق موقت بدون اجازه مقام معظم رهبری بود؟ این تعریف و تصمیم کل نظام بود. آقای احمدی‌نژاد آمده و همه چیز را آماده
دیده، حالا هم می‌خواهد به عنوان قهرمان ملی روی این موج سوار شود. کار هسته‌ای از زمان موسوی و هاشمی به خوبی دنبال شد و بیشترین پیشرفت را زمان خاتمی بدون هیچ بزرگنمایی داشتیم».
 
این اظهار نظر وی بار دیگر به تشویق ممتد حاضران که بسیاری از آنها به دلیل کمبود جا به حالت ایستاده سخنان وی را گوش می‌کردند منجر شد و نوبخت ادامه داد: «اتفاقا اگر ما می‌خواهیم با حساسیت‌های موجود کاری انجام دهیم، باید بسیار سنجیده عمل کنیم، نه با شعار. آقای احمدی‌نژاد چندین بار در مقابل رسانه‌های جمعی گفت که "اصلا پرونده ما به شورای امنیت نخواهد رفت"؛ اما دیدیم که در سایه سیاست‌های مخدوش وی پرونده ایران به شورای امنیت رفت و 4 قطعنامه سنگین هم علیه ما صادر شد. من نگرانم با وجد این 4 قطعنامه وقتی آقای موسوی بیاید هم در برقراری مجدد ارتباط با دنیا و اعتمادسازی مشکل داشته باشیم. اخیرا کره شمالی دومین موشک اتمی خود را هم آزمایش کرد؛ اما ببینید از نظر فقر و توسعه نیافتگی در چه وضعیتی است».
 
این استاد دانشگاه به بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: «ما به‌فرموده ایشان دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم. باید هزینه و فایده را در نظر بگیریم و ببینیم چه چیزهایی را از دست می‌دهیم تا چه چیزی را بدست بیاوریم. ما باید فردا کاری کنیم تا قطعنامه‌ای صادر شود که 4 قطعنامه قبلی را کن لم یکن کند. برای این کار نیازمند اجماع مثبت جهانی هستیم چون حتی اگر بقیه کشورهای عضو شورای امنیت قطعنامه مورد نیاز ما را تصویب کنند، امریکا به تنهایی می‌تواند آن را وتو کند. بگذارید صراحتاً بگویم در پس چهره خندان دموکرات‌ها بزرگترین تحریم‌های اقتصادی مثل هلمزبرتون و داماتو (در زمان کلینتون) علیه ما اعمال شد. اینها افکار عمومی را بسیج می‌کنند و می‌گویند دیدید چگونه دست دوستی به سوی ایران دراز کردیم؟ دیدید چگونه با ما درشت‌گویی کردند؟ دنیا را علیه ما بسیج کرده و آنگاه به ما ضربه خواهند زد. چرا ما باید بهانه دستشان بدهیم؟ به‌جای اینکه با این‌ها مذاکره کنیم، برای مشکلات جهان نظریه می‌دهیم. یعنی مشکلات ایران حل شده و الان باید مشکلات جهان را حل کنیم»؟
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بخش دوم سوالی که ابتدای سخنرانی مطرح کرد پرداخت و گفت: «حالا چرا موسوی بله؟ جمعیت حاضر در سالن دقایقی با شعار «موسوی دوستت داریم» احساسات خود را ابراز کردند و نوبخت گفت: «همه ما موسوی را دوست داریم؛ چرا که این سید بزرگوار یک شخصیت آرام، هنرمند، مدیر و مدبر است. در یک کلام آنچه خوبان همه دارند، سید ما یک‌جا دارد و من به‌خاطر این انتخاب و حسن نظری که شما حامیان میرحسین موسوی دارید، به شما تبریک می‌گویم. تردید نداشته باشید انتخابی که می‌توان در تاریخ به آن بالید و فردی را برگزید که نماد جمهوریت و اسلامیت ایرانیان و نماینده واقعی فرهنگ و تمدن ایران باشد، میرحسین موسوی است».
 
دبیرکل حزب اعتدال و توسعه به مقایسه اجمالی تورم در دولت میرحسین موسوی با دولت احمدی‌نژاد اظهار داشت: «در 3 سال دولت موسوی (61،62 و 63) با 52 میلیارد دلار درآمد رشد اقتصادی ما از 3 سال دولت احمدی‌نژاد (85، 86 و 87) با 215 میلیارد دلار درآمد بیشتر بود. موسوی در شرایطی که در جنگ تحمیلی بیش از هزار میلیارد دلار به ایران ضرر خورده بود، تورم را از 19 درصد به 6.9 درصدرساند و امروز نه توزیع چک پول‌ها، نه توزیع سیب زمینی و نه توزیع با عجله و شتابزده 80 هزار تومان بین 5 میلیون نفر نمی تواند تاثیری در عزم ملی مردم بگذارد. من نمی‌دانم در حالی که 2 هفته تا انتخابات
باقی مانده توزیع این 80 هزار تومان به بهانه سهام عدالت یعنی چه و اگر چنین اتفاقی در زمان اصلاحات اتفاق می‌افتاد آیا شورای نگهبان صلاحیت فرد را رد نمی‌کرد»؟
 
در این لحظه تعدادی از حاضران با شعار «نصر من الله و فتح قریب، مرگ بر این ... مردم فریب» سخنان نوبخت را قطع کردند؛ اما وی تاکید کرد: «ما با رعایت اخلاق به هیچ کس توهین نمی‌کنیم و آرزوی مرگ کسی را هم نداریم. فقط با عدد و رقم مقایسه می‌کنیم و نه تنها با شور و شوق که با عقل و منطق موسوی را انتخاب می‌کنیم تا اگر نسل فردا پرسید شما اداره کشور را به چه کسی سپردید، با افتخار بگوییم به دست مردی دادیم که وقتی پرچم از دست شهید رجایی افتاد، او آنرا برافراشت و در آن شرایط سخت جنگی کشور را از همه جهات مطلوب پیش برد».
 
با اتمام سخنرانی نوبخت، محسن قاسمی، دبیر حزب اعتدال و توسعه در استان قزوین، در جایگاه قرار گرفت و ضمن تشکر از سخنان دبیرکل حزب متبوعش از سرهنگ بازنشسته و مدرس سابق دانشکده پلیس، بزرگ بزرگمهر خواست برای قرائت شعر خود به جایگاه بیاید. پس از خواندن شعر بزرگمهر در وصف کاندیدای محبوبش، میرحسین موسوی، نوبخت به پرسش های حاضران پاسخ داد. 

اولین پرسش از مافیای نفتی و اقتصادی بود که نوبخت در پاسخ به آن گفت: «آقای احمدی‌نژاد طوری صحبت می‌کردند که انگار بلافاصله بعد از رییس جمهور شدن مافیای نفتی و اقتصادی را به مردم معرفی خواهند کرد. 4 سال گذشت و تازه شنیدیم این دفعه اگر به من رای بدهید، این بار معرفی خواهم کرد. این هم نوعی اتهام زنی به مدیران شایسته کشور بود و تخریب مدیران گذشته کار بی‌انصافانه است».
 
سوال بعدی درباره دلیل افزایش نرخ تورم بود که دکتر محمدباقر نوبخت در جواب اظهار کرد: «متاسفانه آقای احمدی‌نژاد به همان روشی که –ما به شاه انتقاد می‌کردیم که دلارهای نفتی را می‌دهید و اجناس مصرفی وارد می‌کنید- نوعی سیاست نامناسب را که در سالهای 53 و 54 در کشور پیاده شده بود را دنبال کردند و حجم زیادی از دلارهای نفتی با ارزش ما تبدیل به سیب و پرتقال و انگور یا کالاهای مصرفی دیگر شد که این کار بازار کار را تخریب کرد و افزایش نرخ تورم نیز ناشی از این مساله است».
 
سوال کتبی دیگری پرسید: «آقای موسوی به جوانان توجه دارند یا مثل احمدی‌نژاد گشت ارشاد تشکیل داده، جوانان را زندانی و دانشجویان را ستاره دار می‌کنند؟ این استاد دانشگاه در پاسخ گفت: «مهندس موسوی هرچند سیاستمداری موفق در تاریخ معاصر ایران است، ولی خاستگاه اصلی‌اش فرهنگ است. ایشان شخصیتی فرهنگی و اندیشمند است و می‌داند چوب و چماق نقشی در فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی ما ندارد. قطعاً ایشان از ابزارهای مناسبی که فرهنگ ایرانی و اسلام ناب و عزیز برای ارشاد ارائه می‌کنند، استفاده خواهد کرد و نه از گشت ارشاد».
 
سوال دیگری پرسید: «با توزیع سهام عدالت شرکت‌های ورشکسته یا توزیع نقدی یک میلیارد تومان پول بین افراد تحت پوشش کمیته امداد، آیا می توان رای دهک‌های پایین را عوض کرد و اتفاق 4 سال پیش تکرار نخواهد شد»؟ نوبخت جواب داد: «با وجود اینکه توزیع بیت‌المال برای اهداف انشاء الله غیر انتخاباتی شروع شده است، می‌توانید نتایج این کار را در نظرسنجی‌ها ببینید که به موازات توزیع این پول به‌جای افزایش آرای آقای احمدی‌نژاد، رای میرحسین موسوی به طرز چشمگیری در حال افزایش است».
 
سوال بعدی درباره مشکلات استخدامی کارگران و زنان بود که سخنران مراسم در پاسخ گفت: «تشکلی که بیشترین حمایت را از کارگران و حقوق آنان داشته «خانه کارگر» است که امروز به دلیل نگاه ویژه موسوی به امنیت بخشی به مشاغل، یکی از تشکل‌های پیشگام در حمایت از میرحسین موسوی است. ایشان نه تنها خود شخصیت بارز فرهنگی دارند، یک شیرزن فهیم و ارزشمند مثل دکتر زهرا رهنورد را هم به عنوان مشاوری امین در کنار خود دارند که به خوبی می‌توانند از مطالبات زنان کشور دفاع کنند».
 
سوال بعد پرسید: «آیا با افتضاح اقتصادی ناشی از عملکرد این دولت، امیدی به بهبود وضع اقتصاد در دولت موسوی هست»؟ نوبخت پاسخ داد: «میرحسین موسوی 8 سال مدیریت بحران این کشور را در زمان جنگ در دست داشت و همیشه مورد تایید امام بود. دو شخصیت بزرگواری که ابتدای عرایضم گفتم با وجود احترامی که برایشان قائلیم، به اندازه موسوی سابقه اجرایی ندارند. به حد کافی در 4 سال گذشته فرصت سوزی کرده‌ایم و امکان این را نداریم اجازه بدهیم افرادی بیایند و تجربه کار اجرایی بیاندوزند. موسوی امروز مقبول‌ترین نامزد در افکار عمومی ایرانیان است و ما انتظار داریم برای اینکه رای نشکند و انتخابات به دور دوم نکشد دوستان دیگر هم به نفع میرحسین موسوی کنار بکشند».
 
یکی از سوالات کتبی در مورد یک میلیارد دلار گمشده از نوبخت توضیح خواست. نوبخت با خنده پاسخ داد: «پول را دیگران نمی‌گوییم خوردند، قطعاً پاکدامنند. دیوان محاسبات نتوانست آن پول کلان را پیدا کند، سازمان بازرسی کل کشور نتوانست، بنده چطور پیدایش کنم؟ البته گاهی می‌توان رد بعضی از این پولها را در توزیع برخی پول‌هایی که در کشور انجام می‌شود و نمی‌دانیم از کجا می‌آید جستجو کرد. کارخانه‌ها که سود نداشته است، پس این پولها از کجا می‌آید؟ شاید این پولها برای روز مبادا بوده است».
 
یکی از حاضران روشندل در سوال شفاهی پرسید: «ما روشندلان باید به چه کسی رای دهیم که وقتی به آن بالا رسید ما را از یاد نبرد»؟ دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در پاسخ گفت: «بنده با شناختی که از میرحسین موسوی دارم، شهادت می‌دهم ایشان مرد صادقی است و قطعا فریب نمی‌دهد؛ کما اینکه امروز هم سیب زمینی و چک پول ندارد که بین مردم توزیع کند چون صداقت دارد و همین برایش کافیست».
 
یکی از حاضران مکتبی میکروفن را گرفت و سوالش را اینگونه مطرح کرد: «اولاً گشت‌های ارشاد کار نیروی انتظامی است و ربطی به احمدی‌نژاد ندارد. قضیه آستین کوتاه‌هایی که اوایل انقلاب رنگ می‌زدند، در دولت موسوی بود نه در دولت احمدی‌نژاد. ثانیاً توضیحات اقتصادی شما بنده را قانع نکرد»!
دکتر نوبخت توضیح داد: «نیروی انتظامی ذیل وزارت کشور تعریف می‌شود و قائم مقامی این نیرو با وزارت کشور یا خود رییس جمهور است که به آسانی می‌تواند این کار را ساماندهی کند تا این گشت نه برای مخدوش کردن چهره یک جوان، بلکه در راه امنیت بخشی جامعه استفاده شود. این کاری ست که موسوی خواهد کرد».
 
دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در ادامه گفت: «در پاسخ به سوال دوم‌تان هم بنده 4 سال پیش در چنین روزهایی با نماینده تام الاختیاری از طرف احمدی‌نژاد برابر افکار عمومی نشستیم و من توضیح دادم که شما می‌خواهید مدیریت کشور را در این شرایط دست کسی بسپارید که بزرگترین سابقه مدیریتی‌اش در حد استانداری اردبیل و شهرداری تهران است. من از 300 میلیارد تومان پولی که آن زمان توزیع شد پرسیدم و گفتم این پولها که شهرداری بدهکار است و دارد توزیع می‌شود کجاست؟ مجلس شورای اسلامی 2 بار تحقیق و تفحص کرد. تمام روزنامه‌ها هم نوشتند. در آن مقطع اگر سرانجام آن 300 میلیارد تومان مفقوده شهرداری معلوم می‌شد، امروز یک میلیارد دلار گم نمی‌شد».
 
سخنگوی مجلس پنجم یادآور شد: «به هر حال به حرف ما توجه نشد و آقای خوش چهره حرفهای من را قبول نکرد؛ اما پس از مدت کوتاهی دیدیم انتقادات خود دکتر خوش چهره به احمدی‌نژاد، از انتقادات من بیشتر شد. خوش چهره که از خیلی از شما عزیزان به احمدی‌نژاد نزدیکتر بود، امروز احساس ندامت می‌کند. او متوجه شده و شما هم باید متوجه شوید؛ البته این فرد صادق پس از مدتی نزد من آمد و اعلام کرد مواضعی که داشته اشتباه بوده است. این کافی نیست»؟

{$old_album_89781}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۸
0
0
جای بسی تعجب است که [...]هاشمی چنین شتابان از مخالفان گذشته خود دفاع می کنند رفسنجانی تداعی کننده [...] در ذهن ملت ایران است و هیچ وقت نمی تواند اصلاح طلبی را نیز مصادره کند چون اگر این اتفاق بیفتد دیگر اصلاح طلبی وجود ندارد مرگ بر فساد مرگ بر مافیا اقتصادی هنوز ماجرای استات اویل و دفاع [...] فراموش نکرده ایم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین