کد خبر: ۸۹۸۴۰
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۵
ضمن مقایسه آماری عملکرد دولت موسوی و دولت احمدی‌نژاد بیان شد

گزارش مستدل نوبخت از سقوط آزاد اقتصاد ایران در دولت نهم

دبیرکل اعتدال و توسعه: احمدی نژاد باید توضیح بدهد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تالار حافظ دانشگاه آزاد کرمان روز بی نظیری را پشت سر گذاشت. جایی که دبیرکل حزب اعتدال و توسعه با استقبال گرم دانشجویان به این دانشگاه آمد و با استدلال اقتصادی قابل توجه خود توانست آمار‌های بی‌پشتوانه حامیان دولت نهم را رسوا کند.

به گزارش خبرنگار آفتاب در کرمان، جمع اندکی از حامیان دولت بارها قصد داشتند تا با سوالات انحرافی خود جلسه را متشنج کنند اما دانشجویان حاضر در محل سخنرانی دکتر محمد باقر نوبخت جو سالن را آرام نگه داشتند تا استدلال دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در مورد روند برنامه‌های اقتصادی دولت میرحسین موسوی و محمود احمدی نژاد به گوش همه برسد.

دبیر کل حزب اعتدال و توسعه، در ابتدای سخنانش گفت: «در قانون اساسی طبق اصل 110 مسئولیت تنظیم، تدوین و ابلاغ سیاست‌های نظام بر عهده مقام معظم رهبری گذاشته شده که در سال 1383 برای یک دوره 20 ساله اهداف بلندی را تحت عنوان سند چشم انداز تعیین فرمودند که بر پایه آن سیاست‌های متناسب با آن اتخاذ شد و چهار برنامه پنج ساله تبیین شد تا کشور به آن اهداف برسد و امروز اگر می‌خواهیم در مورد دولت داوری کنیم باید ببینیم که آیا توانسته است در مسیر توسعه یافتگی و رسیدن به این اهداف موفق شود»؟

دکتر محمد باقر نوبخت در ادامه گفت: «دولت نهم در یک فرصت تاریخی خاص قرار گرفت که نیاز نداشت بخشی از وقت خود را صرف تعیین هدف نماید چرا که اهداف به بهترین نحو ممکن تبیین شده بود و برای رسیدن به این اهداف برنامه‌ها نیز آماده بود که شورای نگهبان آنها را تایید کرده بود».

او در ادامه گفت: «طبق این برنامه باید به گونه‌ای عمل می‌شد که با مناسب شدن فضای کسب و کار به رشد 12.2 درصدی سرمایه گذاری در کشور برسیم تا رشد اقتصادی کشور به 8 درصد، بیکاری به 8.4 درصد و نرخ تورم به 8.6 درصد برسد و براساس برنامه مقام معظم رهبری آقای احمدی نژاد باید تاکنون به این اهداف دست می‌یافت».

وی تصریح کرد: «جاده و آسفالت و برقکشی و آب کشی و هر تولید دیگری باید خود را در رشد تولید ناخالص ملی نشان دهد و گرنه برشمردن و در بوق کردن هر یک از این تولیدات نمی‌تواند موید رسیدن به اهداف سند چشم انداز باشد».

نوبخت با اشاره به گزارشات رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی اظهار داشت: «متاسفانه به دلیل نامناسب شدن فضای کسب و کار بر اثر سیاست‌های دولت نهم رتبه فضای کسب و کار کشور از 131 به 135 در بین 178 کشور دنیا تنزل پیدا کرد و همین فضای نامناسب باعث شد رشد سرمایه‌گذاری در هیچ‌یک از سال‌های ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد تحقق پیدا نکند و بدین ترتیب بزرگترین رشد اقتصادی در این سال‌ها حدود 6 درصد بود که یعنی ماموریت اصلی دولت نهم با اعمال سیاست‌های نامناسب ناکام ماند».

وی با اشاره به گفته‌های یکی از مسئولان دولت که گفته بود رشد سرمایه گذاری خارجی 400 برابر شده است گفت: «خود بانک مرکزی دولت نهم به خوبی جواب این ادعا را با ارقام و آمار داده است».

وی اذعان داشت در دولت نهم متوسط رشد سرمایه گذاری 6 درصد بوده است ضمن اینکه رشد اقتصادی باید به طور متوسط 8 درصد می‌شد که در هیچیک از سالهای فعالیت دولت نهم این رشد حاصل نشد.

او همچنین گفت: «برخی از مصوباتی که در سفرهای استانی نشان‌دهنده توسعه و آبادانی اعلام شده در حد مصوبات شورای شهر و فرمانداری و دهداری‌ها است و این مصوبات سطح پایین نمی‌تواند توسعه آفرین باشد»‌
.
دبیر کل حزب اعتدال و توسعه، با ذکر این مطلب که ممکن است عده‌ای بگویند این اهداف، هدف‌های بزرگ و نسنجیده‌ای بوده است گفت: «این رشد باید براساس درآمد 80 میلیارد دلار حاصل می‌شد و در شرایطی این رشد حاصل نشد که به جای 80 میلیارد دلار، 280 میلیارد دلار در کشور درآمد حاصل شد، یعنی درآمد کشور در دولت‌های هاشمی و خاتمی را که جمع کنیم می‌شود درآمدهای نفتی دولت احمدی نژاد و این دولت نتوانست از از این فرصت بی نظیر تاریخی با این درآمده استفاده کند».

نوبخت افزود: «در این 4 سال به استناد آمار رسمی بانک مرکزی، دولت 280 میلیارد دلار درآمد داشت اما وضعیت اقتصادی کشور نسبت به گذشته بدتر شده است».

نوبخت در ادامه با اشاره به اینکه هر اقتصادی دارای چهار بازار کالا، پول، کار و سرمایه است به بررسی هر یک از این‌ها در دولت نهم پرداخت و گفت: «بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی شاخص‌های هر چهار بازار در ایران بدتر از گذشته شده است».

وی اضافه کرد: «در بازار کالا نرخ تورم در ابتدای دولت نهم 12.1 درصد بود که این دولت ماموریت داشت با این منابع بنیان‌های اقتصادی را بسازد تا تا تورم به نرخ 8.6 درصد برسد اما نه تنها اینگونه نشد که تورم در کشور به 25.9 درصد رسید».

او در مورد بازار کار هم گفت: «وقتی آقای احمدی نژاد رییس جمهور شد نرخ بیکاری در ایران 10.9 درصد بود و با تصمیم دولت، بانک‌ها مکلف شدند در حد وفور به افراد متقاضی طرح‌های زودبازده پول بدهند که به این ترتیب 18 هزار میلیارد تومان از سوی بانک‌ها پول تزریق شد -که البته 37 درصد از آن هم در مسیر اصلی خودش هزینه نشد- تا براساس گزارش‌های رسمی نرخ بیکاری در ایران به 12.5 درصد برسد».

این نماینده ادوار گذشته مجلس سپس به بازار پول در کشور نیز پرداخت و گفت: «تنظیم روابط اقتصادی در کشور باید با زمینه مناسب و برنامه انجام می‌شد اما شیر نفت به صورت دلار در حلقوم اقتصاد ایران ریخته شد و حجم نقدینگی در کشور از 67 هزار میلیارد تومان به برکت سیاست‌های انبساطی و بی اعتنایی به فریاد اقتصاددانان که حرف آنها را ناشی از علوم غربی می‌دانستند به بیش از 170 هزارمیلیارد تومان رسید که آثارش را در کشور به خوبی می‌بینید».

نوبخت همچنین گفت: «در بازار سرمایه نیز بنا به گزارش‌های بانک مرکزی شاخص کل قیمت‌ها در بورس از 12.1 هزار واحد به 8400 واحد رسید که این بدان معنی است که هر 4 بازار اقتصاد ایران دچار عدم تعادل شد».

وی در ادامه به بحث عدالت پرداخت و گفت: «این موضوع را هم شاخص‌ها نشان می‌دهند و بنا به این شاخص‌ها، فاصله طبقاتی به رغم ادعا و علاقه دولت نهم به عدالت از 14.6 به 15.2 برابر افزایش یافت و این فاصله طبقاتی در 4 سال گذشته افزایش یافته است. همچنین ضریب جینی که شاخص دیگری برای عدالت در جامعه است از 0.3996 به 0.4045 افزایش پیدا کرده است و معنای این اعداد و ارقام را اقتصاددانان به خوبی متوجه می‌شوند».

او تصریح کرد: «در چهار سال آینده هیچ دولتی به چنین درآمدی که دولت نهم به آن دست یافت نخواهد رسید و هردولتی که بیاید با کوهی از مشکلات و وعده‌های غیرکارشناسی شده دولت قبل مواجه خواهد شد».

نوبخت تاکید کرد:‌ «آقای احمدی نژاد باید توضیح بدهد که این درآمد چگونه هزینه شده است»؟

وی ادامه داد: «در این وضعیت تلویزیون در تیزرهای تبلیغاتی و جایی که جای پخش تبلیغ پفک نمکی است مدام تبلیغ وزارت‌خانه‌های دولت را می‌کند و اعلام می‌کنند که چه کارهای بزرگی انجام شده است»!

وی سپس با اشاره به اینکه در دوره مهندس موسوی هم نماینده مجلس بوده است به بازخوانی کارنامه دولت او پرداخت و گفت: «مبنای مقایسه ما سالهای 85، 86 و 87 برای آقای احمدی نژاد و سالهای 61، 62 و 63 برای مهندس موسوی است».

او ادامه داد: «آقای احمدی نژاد در این سال‌ها 215 میلیارد دلار درآمد در ختیار داشت و دولت موسوی در سالهای اشاره شده 55 میلیارد دلار در عین حال که دولت آقای موسوی در دوره خودش 1000 میلیارد دلار خسارت جنگی متحمل شد و باید هزینه‌های جنگ را نیز پشتیبانی می‌کرد و مراکز صنعتی کشور و نفتکش‌ها نیز زیر بمباران دشمن بودند اما مهندس موسوی موفق شد رشد اقتصادی 7.2 درصدی را ایجاد کند اما در دولت آقای احمدی نژاد با آن شرایط استثنایی این رشد 6 درصد بود».

وی افزود: «‌در آن شرایط سخت جنگی تورم را در سال 64 به 6.9 درصد رساند که در مقایسه با دولت نهم گویای همه چیز است».

او همچنین در پاسخ به یکی از حامیان محمود احمدی نژاد که اظهار می‌داشت “درآمد دولت موسوی 400 میلیارد دلار بوده است” اظهار داشت:‌ «شما این آمار را از کجا آورده‌اید؟ این رقم کاملاً غلط و بی‌مبنا به شما ارایه شده است».

نوبخت همچنین خطاب به دیگر حامی احمدی نژاد در جلسه که آماری را از موفقیت‌های دولت نهم می‌خواند اظهار داشت: «منبع اطلاعات شما کجا است. این کاغذ تایپ شده نمی‌تواند در مقابل آمارهای رسمی بانک مرکزی دولت نهم مستند قرار گیرد و من از شما می‌خواهم اگر کاغذ و آماری هم به شما ارایه شد بدون مطالعه و تحقیق آن را نپذیرید و به صداقت آن‌ها که این گزارش را تایپ کرده و به شما داده‌اند شک کنید».

این اظهارات با تشویق شدید حامیان موسوی در تالار حافظ دانشگاه آزاد کرمان همراه شد و بعد از این موضوع حامیان احمدی نژاد موضوع را عوض کردند و با برهم زدن نظم جلسه خواستار توضیح در مورد استعفای آقای موسوی شدند. این در حالی بود که یکی از آنها استعفای موسوی را همزمان با اوج جنگ می‌دانست اما نتوانست به سوال دکتر نوبخت در مورد سال استعفا پاسخ دهد!

دکتر نوبخت در این مورد گفت: «استعفا در سال 67 و در روزهای پایانی جنگ و نه در زمان اوج جنگ بود و زمانی بود که در آستانه پایان جنگ یک گروه خودسر قصد داشتند بدون توجه به نظر امام مشکل دیگری برای کشور ایجاد کنند و آقای موسوی استعفا داد تا با قهر خود به کشور برای نجات از آن بحران کمک کند و این استعفا در جهت دفاع از امام و کشور بود که مورد تفقد رهبر کبیر انقلاب (ره) هم قرار گرفتند».

وی خطاب به جمع اندک برهم زننده نظم جلسه سخنرانی اظهار داشت: «سعی کنید تا این حد تکلیفی با قضایا برخورد نکنید و کمی هم در این موارد تامل کنید».

وی سپس به یکی از حامیان آقای کروبی که نظر او را در مورد حضور آقای کروبی می‌پرسید گفت: «همیشه آقای کروبی در مقاطع مختلف انتخاباتی از کسانی بودند که اصرار داشتند آقای موسوی به صحنه بیایند و این دو یار اصلاحات همیشه برای حضور در عرصه‌ها در کنار هم بوده‌اند و مشکل و تقابلی با هم ندارند».

پس از این سخنان جمعیت حاضر در سالن یک صدا فریاد می‌زدند: «کروبی، موسوی، اصلاحات...اصلاحات...»!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۰
0
0
با سلام
اول اینکه می بینم جناب آقای دکتر نوبخت (نماینده اسبق شهرستان ما رشت) اینچنین مستدل به نقد دولت نهم و روشنگری در خصوص اشکالات کار آن پرداختند ، بسیار مسرورم.
بعد اینکه به نظرم ، این دولت به اندازه کافی ، اشتباه در عملکرد در حوزه های مختلف دارد که دیگر نیازی نیست که به تخریب و سیاه نمایی آن پرداخت !!! (همان چیزی که طرفداران دولت به نقد مخالفانش خطاب می کنند) و فقط کافی است که این آمارها را بصورت ساده و قابل فهم در اختیار مردم عامی و فرودست جامعه (که رای عمده دولت نهم در آنجا نهفته شده ) توزیع و انتشار داد.
خوش سیما از رشت
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۸۸/۰۸/۳۰
0
0
مشکل این است که [...] پشت این ادم بی کفایت است. خلاصه اینکه یک نفر در مقابل ملت قرار دارد که ملت را بدبخت می کند!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین