کد خبر: ۸۹۸۹۱۱
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳

خطر ۲ برابری زوال عقل با این علائم

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، افراد مسنی که نمی‌توانند بوی لیمو، رقیق‌کننده رنگ و گل رز را تشخیص دهند، ۲ برابر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار دارند.
خطر ۲ برابری زوال عقل با این علائم
آفتاب‌‌نیوز :

 مشکلات دیگر در حواس مانند بینایی، شنوایی و لامسه نیز می‌توانند نشان‌دهنده زوال عقل باشند با این حال، مشکل بویایی بزرگترین علامت حسی زوال عقل است.

به نقل از سایکولوژی، سایر علائم اولیه زوال عقل شامل تغییرات در حس شوخ طبعی، افزایش بی‌تفاوتی، مشکلات حافظه و بی‌اطلاعی از این مشکلات حافظه، ناتوانی در درک و بی‌خوابی است.

دکتر ویلا برنوویتز، محقق این تحقیق اظهار کرد: اختلالات حسی می‌تواند به دلیل تخریب عصبی زمینه‌ای یا همان فرآیندهای بیماری مانند سکته باشد که بر شناخت تاثیر می‌گذارد.

از طرف دیگر، اختلالات حسی، به ویژه شنوایی و بینایی، ممکن است زوال شناختی را تسریع بخشد، یا به‌طور مستقیم بر شناخت تاثیر بگذارد یا به‌طور غیرمستقیم با افزایش انزوای اجتماعی، تحرک ضعیف و سلامت روان نامطلوب همراه شود.

این مطالعه شامل تقریباً ۱۸۰۰ نفر در ۷۰ سالگی بود که تا ۱۰ سال تحت نظر بودند. در این مدت از هر پنج نفر یک نفر دچار زوال عقل شد.

نتایج نشان داد که افراد با حواس ضعیف ۲ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. در حالی که تحقیقات قبلی بر روی بویایی متمرکز شده بود، این مطالعه اثرات تمام حواس را با هم بررسی کرد.

دکتر برنوویتز بیان کرد: پیاز بویایی که برای بویایی حیاتی است، نسبتاً در اوایل دوره بیماری تحت تاثیر قرار می‌گیرد. تصور می‌شود که بو ممکن است، شاخص پیش بالینی زوال عقل باشد، در حالی که شنوایی و بینایی ممکن است نقش بیشتری در ترویج زوال عقل داشته باشند.

نتایج نشان داد افرادی که حس بویایی آنان ۱۰ درصد کاهش یافته است، ۱۹ درصد بیشتر در معرض خطر زوال عقل قرار دارند. کاهش شنوایی و بینایی با سطح یک تا ۳درصد افزایش خطر مرتبط بود.

دکتر کریستین یافه، یکی از محققان تحقیق کنونی گفت: ما دریافتیم که با بدتر شدن عملکرد چندحسی، خطر زوال شناختی به روش دوز-پاسخ افزایش می‌یابد.

حتی اختلالات حسی خفیف یا متوسط در چندین حوزه با افزایش خطر زوال عقل همراه بود که نشان می‌دهد افراد با عملکرد چندحسی ضعیف، جمعیت پرخطری هستند که می‌توان قبل از شروع زوال عقل برای مداخله مورد هدف قرار گیرند.

نتایج این تحقیق در نشریه Alzheimer’s and Dementia منتشر شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین