کد خبر: ۸۹۹۶۱
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۶
مدیرعامل شركت اتوبوسرانی خبر داد:

افزایش قیمت بلیت اتوبوس‌های خط واحد از 15خرداد

افزایش قیمت بلیت پیشنهاد شورای شهر بود نه ما!
آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب: مدیرعامل شركت واحد اتوبوسرانی امروز در نشست خبری با موضوع تشریح برنامه‌های این شركت در ایام سالگرد ارتحال امام (ره) ‌و خدمات‌رسانی به مراسم، خاطر نشان كرد: «چهار هزار و 250 دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس در ایام سالگرد ارتحال امام (ره) برای خدمت‌رسانی به زائران فعال خواهند بود و از میادین اصلی، شهرك‌ها، مساجد و حسینیه‌ها اعزام می‌شوند».

حسین بیژنی با بیان این كه محل پیاده و سوار كردن مسافران در یک محل صورت می‌گیرد، با تاكید بر این كه سرویس اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های بلیتی و خصوصی در ایام سالگرد ارتحال امام (ره) رایگان خواهد بود، اظهار كرد: «كمتر از 10 درصد اتوبوس‌های به كارگیری شده در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) خصوصی است و برای اطلاع‌رسانی دقیق در مورد محل استقرار اتوبوس‌ها و برخی آگاهی‌های دیگر، 100 هزار بروشور در بین زائران پخش می‌شود».

پلاک شدن اتوبوس‌های دوكابین در آینده نزدیک
وی در پاسخ به این سوال كه اتوبوس‌های جدید دوكابین چه زمانی پلاک می‌شوند و در حال حاضر چه تعداد اتوبوس پلاک نشده در شهر تهران وجود دارد، گفت: «موضوع پلاک شدن اتوبوس‌های دوكابین با راهنمایی و رانندگی حل شده و در حال انجام مراحل آن هستیم، چرا كه از ابتدا این اتوبوس‌ها از لحاظ فنی و استانداردهای جهانی هیچ مشكلی نداشتند».

وی افزود: «اما متاسفانه در برخی اتوبوس‌های تحویلی وزارت كشور از سال گذشته، مشكل پلاک داریم، چرا كه این اتوبوس‌ها وارداتی بوده و به دلیل دیزلی بودن، امكان پلاک شدن آن‌ها وجود ندارد».

وی با بیان این كه این اتوبوس‌ها در شهرستان‌های استان تهران كه تحویل داده شده، پلاک شده‌اند، خاطر نشان كرد: «پلیس راهنمایی و رانندگی این اتوبوس‌ها را هرچند وقت یک بار متوقف می‌كند و به همین دلیل برای رانندگان این اتوبوس‌ها كه در بخش خصوصی فعال هستند و اقساط اتوبوس را كامل پرداخت كرده‌اند، مشكلات زیادی به وجود آمده و حداقل كار وزارت كشور این است كه برای جلوگیری از توقف این اتوبوس‌ها، با پلیس راهنمایی و رانندگی مذاكره داشته باشد».

یک ‌هزار و 220 دستگاه اتوبوس سال گذشته از رده خارج شد
وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با تعداد اتوبوس‌های فرسوده ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران خاطر نشان كرد: «یک‌هزار و 220 دستگاه اتوبوس فرسوده در سال گذشته از رده خارج شد و ظرف یک ماه آینده نیز 250 دستگاه دیگر از رده خارج می‌شود و با محاسبه این تعداد اتوبوس‌ خارج شده از رده، تنها 200 دستگاه اتوبوس ایكاروس در ناوگان باقی می‌ماند كه عمر بالای 10 سال دارد و تلاش می‌كنیم این تعداد اتوبوس ایكاروس باقی مانده را كه قابلیت تعمیر دارد، مجددا در ناوگان به كار بگیریم».

بلیت از 15 خرداد 25 تومان می‌شود
افزایش قیمت بلیت پیشنهاد شورای شهر بود نه ما!
مدیرعامل شركت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در پاسخ به سوالی در رابطه با افزایش قیمت نرخ در اتوبوس‌های بلییی و ریالی خاطر نشان كرد: «افزایش نرخ‌های اتوبوس‌های بخش خصوصی و اتوبوس‌های بلیطی از 15 خرداد ماه اعمال می‌شود و در مورد اتوبوس‌های بخش خصوصی افزایش اندكی در كرایه‌های 150 تومانی داشتیم».

وی افزود: «قیمت بلیت اتوبوس‌های بلیتی نیز از 15 خرداد ماه به 25 تومان افزایش می‌یابد».

بیژنی در پاسخ به این سوال كه با توجه به اظهارات شهردار تهران در مورد تاثیر نداشتن سهم مردم در پرداخت یارانه بلیت مترو و ناچیز بودن قیمت بلیت، چرا پنج تومان به این مبلغ اضافه شده است، اظهار كرد: «25 تومانی سكه رایج‌تری در دست مردم است و بهتر رد و بدل می‌شود».در عین حال این پیشنهاد از سوی ما نبوده است و شورای شهر تهران آن را ارائه كرده و فرمانداری تهران نیز تایید كرده است».

اتوبوس‌ها را یكی یكی تحویل می‌گیریم
به دلیل اختلاف خودرو‌ساز و وزارت كشور، حواله ‌به‌دست از این شهرستان به آن شهرستان می‌چرخیم
وی در پاسخ به این سوال كه آیا 250 دستگاه اتوبوس از مجموع هزار دستگاه اتوبوس قول داده شده توسط وزارت كشور برای سال 88 تاكنون تحویل داده شده است یا نه، گفت: «حواله تحویل 130 دستگاه اتوبوس پیشرو یدک گازسوز داده شده و كارهای تحویل حواله با خودروساز را انجام داده‌ایم، اما هنوز اتوبوسی دریافت نكرده‌ایم».

وی افزود: «البته با توجه به مشكلات ایستگاه‌های گاز در شهر تهران، مخالف تحویل اتوبوس گازسوز هستیم و شورای شهر نیز تاكید كرده فعلا اتوبوس گازسوز دریافت نكنیم، اما با توجه به این كه اگر اتوبوس را تحویل نگیریم، وزارت كشور اعلام می‌كند «ما اتوبوس دادیم آن‌ها نگرفتند»، لذا علیرغم میل‌مان مجبوریم اتوبوس‌ها را تحویل بگیریم».

وی خاطر نشان كرد: «در مجموع از سال 87، 284 حواله تحویل اتوبوس باقی مانده است كه هنوز هیچ اتوبوسی در ازای آن دریافت نكرده‌ایم و این تعداد جدای از تعهدات سال 88 است».

مدیرعامل شركت واحد اتوبوسرانی در توضیح علت تحویل داده نشدن اتوبوس‌های سال گذشته و سال جاری خاطر نشان كرد: «گفته می‌شود كه وزارت كشور با خودروسازان مشكلاتی دارد و یا خودروسازان می‌گویند، نماینده وزارت كشور باید در زمان تحویل اتوبوس حضور داشته باشد چرا كه ما با آن‌ها اختلاف داریم. در عین حال به نظر می‌رسد نماینده دولت نیز حق داشته باشد، چرا كه تحویل اتوبوس بدون كیفیت امكان‌پذیر نیست».

بیژنی تصریح كرد: «متاسفانه برای تحویل اتوبوس‌ها باید نماینده جداگانه بفرستیم و حتی اتوبوس‌ها را یكی یكی دریافت كنیم. در حالی كه شش ماه دنبال حواله هستیم و به دلیل اختلاف خودرو‌سازان و وزارت كشور باز هم باید از یک شهرستان به یک شهرستان دیگر حواله‌ به‌دست به دنبال نماینده خودروسازان برویم».

هنوز 200 دستگاه از تعهدات 85 طلبكاریم
مدیرعامل شركت واحد اتوبوسرانی یادآور شد: «اتوبوسرانی شهر تهران هنوز 200 دستگاه اتوبوس از تعهدات تبصره 13 در سال 85 طلبكار است و این در حالیست كه در سال 86 و 87 نیز سهمیه‌ای اعلام نشده و از قول تحویل یک هزار دستگاه اتوبوس در سال 88 نیز هنوز چیزی به دست ما نرسیده است».

22 درصد اتوبوس‌های گازسوز قادر به تامین گاز مورد نیاز خود نیستند
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشكلات ایستگاه‌های گاز در شهر تهران اشاره كرد و گفت: «مشكلات این ایستگاه‌ها نه تنها حل نشده، بلكه بیشتر هم شده است و هر هفته مكاتبه ما با مسوولان مختلف در این رابطه بدون هیچ نتیجه‌ای ادامه دارد».

بیژنی با بیان این كه مشكل ایستگاه‌های گاز هر روز برای رانندگان سخت‌تر می‌شود، تصریح كرد: «این ایستگاه‌ها نه تنها تعمیر نشده‌اند بلكه با احتمال انفجار، نشت روغن و خرابی تاسیسات داخلی آن‌ها مواجه هستیم».

مدیر عامل شركت واحد اتوبوسرانی تهران اضافه كرد: «بهتر بود مسوولان ستاد مدیریت و حمل و نقل سوخت به جای دادن وعده‌های رنگارنگ و افتتاح نادرست ایستگاه‌ها به وظایف خود عمل می‌كردند و در ابتدا ایستگاه‌هایی استاندارد را تحویل می‌دانند، تا از همان ابتدا با مشكل مواجه نشوند».

وی اضافه كرد: «آن زمان كه قصد افتتاح ایستگاه‌ها را داشتند و ما ایرادات آن‌ها را مطرح می‌كردیم، قبول نمی‌كردند و نباید با افتخار ایستگاه‌های نیمه‌كاره را افتتاح می‌كردند».

بیژنی با تاكید بر این كه در حال حاضر 22 درصد سه هزار و 373 دستگاه اتوبوس گازسوز قادر به تامین گاز مورد نیاز خود نیستند، اضافه كرد: «این تعداد اتوبوس گازسوز جدا از اتوبوس‌های جدیدی است كه قرار است تحویل گرفته شود».

مدیر عامل شركت واحد اتوبوسرانی تهران برای توضیح بیشتر اظهارات خود گزارش 9 ایستگاه شركت گازخودرو را تشریح كرد و گفت: «ایستگاه منطقه یک، شش، هشت و 9 غیرفعال، ایستگاه مناطق هفت و 10 نیمه فعال و ایستگاه مناطق چهار، پنج و 11 فعال هستند».


بالاخره باید 700 دستگاه ون وارداتی را در جایی توزیع می‌كردند!
محیط زیست ون را به جای مینی‌بوس‌های فرسوده پیشنهاد داده است
بیژنی در ادامه صحبت‌های خود به پیشنهادهای اتوبوسرانی و سازمان محیط زیست برای جایگزینی مینی‌بوس‌های فرسوده و به كارگیری خودروی ون به جای آن‌ها اشاره كرد و گفت: «سازمان محیط زیست به جای مینی‌بوس‌ها، خودروی ون «ایستانا» را وارد كشور كرده است و ما تاكید كرده‌ایم كه در صورت به كارگیری این خودروها آن‌ها باید تحت پوشش سازمان تاكسیرانی قرار بگیرند».

وی تعداد این ون‌ها را 600 تا 700 دستگاه اعلام كرد و گفت: «به هر صورت سازمان محیط زیست این خودروها را وارد كرده و مجبورند آن‌ها را به نحوی وارد شبكه كرده و توزیع كنند».

مدیرعامل شركت واحد اتوبوسرانی به پیشنهاد شركت واحد اتوبوسرانی برای مینی‌بوس‌داران اشاره كرد و گفت: «به مینی‌بوس‌داران دارای گواهینامه پایه یک پیشنهاد كرده‌ایم كه از طریق اتوبوسرانی بخش خصوصی، اتوبوس خصوصی دریافت كنند و یا هر دو راننده یک اتوبوس ملكی اتوبوسرانی را با همان مبلغ 5/17 درصد كارشناسی شده و حتی به شكل اقساط دریافت كنند».

وی تصریح كرد: «بهتر است مسوولانی كه در زمینه واردات وسائل حمل و نقل عمومی نظیر ون، مینی‌بوس و اتوبوس اقدام می‌كنند، وسایلی را انتخاب كنند كه شان مردم را حفظ كرده و كارایی لازم را در شهری نظیر تهران داشته باشد».

افزایش تعداد خطوط BRT به پنج خط
BRT به تجریش هم می‌رود
تعداد اتوبوس‌های دوكابین وارداتی به دو هزار دستگاه هم می‌رسد
بیژنی همچنین در ادامه صحبت‌های خود با اعلام این خبر كه تا پایان سال جاری تعداد خطوط BRT به پنج خط افزایش می‌یابد، افزود: «دو خط دیگر شمالی جنوبی (تجریش تا ترمینال بعثت) و شرقی غربی احداث می‌كنیم كه این دو در حال بررسی‌های كارشناسی هستند».

وی اضافه كرد: «قرارداد اتوبوس‌های دوكابین در ابتدا برای تحویل 800 دستگاه اتوبوس بود اما در حال حاضر با توجه به تكمیل قراردادها با شركت خارجی تعداد اتوبوس‌ها به دو هزار دستگاه نیز افزایش پیدا می‌كند».

وی افزد: «25 دستگاه اتوبوس دوكابین در حال ترخیص از بندرعباس به سمت تهران است و به مرور اتوبوس‌ها در شبكه خطوط BRT وارد می‌شوند».

مدیرعامل شركت واحد اتوبوسرانی در پاسخ به این سوال كه طبق اظهارات شهردار تهران قرار بود دور اول اتوبوس‌های دوكابین به صورت كامل و دور بعدی تنها قطعات برای مونتاژ در شهاب خودرو مونتاژ وارد كشور شود، توضیح داد: «شركت شهاب خودرو اقدامات لازم را در راستای تولید این خودرو آغاز كرده است، اما به دلیل نیاز خطوط اتوبوسرانی به اتوبوس‌های دوكابین نمی‌توانیم واردات اتوبوس را متوقف كرده و منتظر رسیدن خودروساز به نقطه مطلوب باشیم».به همین دلیل تا زمانی كه خودروساز توان تامین اتوبوس دوكابین را با این استاندارد داشته باشد، مجبوریم اتوبوس‌ها را به طور كامل وارد كنیم».

وی اضافه كرد: «در هر صورت دولت هم همین اتوبوس‌ها را با كیفیتی كمتر وارد كشور می‌كند».حالا چه فرقی دارد دولت آن‌ها را وارد كند یا قالیباف».در عین حال زمانی كه تولید كامل اتوبوس در داخل وجود ندارد، چه فرقی دارد كه آن را در بیرون از كشور مونتاژ كنیم یا در داخل كشور».به همین دلیل بهتر است زمان ارزشمند استفاده از تكنولوژی را هدر ندهیم».

 بیژنی در عین حال تصریح كرد: «پول اتوبوس‌های دوكابین از ابتدا تا به حال تماما توسط شهرداری تهران پرداخت شده است و وزارت كشور هیچ كمكی نكرده و به نظر می‌رسد در آینده هم كمكی نخواهد كرد».

بیژنی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در توضیح شرایط فعلی خطوط BRT تصریح كرد: «در خط سه BRT ‌مشكل خاصی از لحاظ ترافیک نداریم و مردم پس از مدتی استفاده از این خطوط، مسیرهای خود را پیدا كرده‌اند و غیر از خیابان نیروی هوایی كه تغییراتی احتمالی خواهد داشت، مشكل دیگری وجود ندارد و وضعیت با توجه به شرایط محیطی این منطقه قابل قبول است».

مدیر عامل شركت‌واحد اتوبوسرانی شهر تهران با تاكید بر این كه در شهرهای بزرگ همواره اولویت را به حمل و نقل عمومی می‌دهند، خاطر نشان كرد: «در صورت حل شدن مشكل كمربندی بزرگراه بسیج بخش قابل توجهی از بار ترافیكی این منطقه برطرف می‌شود».

وی افزود: «در مورد به كارگیری خط دو نیز نسبت به سفارش اتوبوس‌های دوكابین راست در اقدام كرده‌ایم تا جایگزین اتوبوس‌های فعلی شوند».ضمن این كه این اتوبوس‌ها در گذشته نیز در این خطوط با همین شرایط تردد می‌كردند و مردم نیز شكایتی از وضعیت آن‌ها نداشتند».

بیژنی اضافه كرد: «اگر می‌خواستیم خطوط BRT را با 100 درصد استاندارد انجام دهیم، باید حداقل 10 سال برای تكمیل زیرساخت‌ها صبر می‌كردیم».

وی در پاسخ به این سوال كه چرا در حالی كه هنوز خطوط فعلی BRT ناقص است، سراغ احداث خطوط جدید BRT در نقاط مهم شهر می‌روید، توضیح داد: «زیرساخت‌های شهر تهران به نحوی است كه نمی‌توانیم استانداردهای كامل خطوط BRT یا خطوط ویژه را در آن‌ها اعمال كنیم».به عنوان مثال شرایط برخی خیابان‌ها نظیر محدوده بازار تهران به نحوی است كه امكان احداث ایستگاه‌های خاص را فراهم نمی‌كند».

بیژنی اضافه كرد: «‌از اول هم نگفتیم كه خطوط BRT صد در صد استاندارد است».

وی در پاسخ به این سوال كه چرا خطوط BRTرا به تایید وزارت كشور نرساندید تا پول اتوبوس‌ها را آن‌ها پرداخت كنند؟ پاسخ داد: «زمانی كه معاون عمرانی فعلی وزارت كشور در مجلس گفت «ما BRT را تایید نكرده‌ایم» من در پاسخ به وی گفتم كه قبل از شما هم افراد دیگری بوده‌اند كه این خطوط را تایید كرده‌اند».

وی گفت: «این كه یک فرد تازه ‌وارد آگاهی لازم را ندارد و حرفی را مطرح می‌كند نباید ملاک عمل قرار گیرد».

وی تصریح كرد: «در عین حال موضوع خطوط BRT و استفاده از اتوبوس‌های دو كابین اصلا ارتباطی به دولت ندارد، چرا كه مسوول ترافیک شهر تهران، شهرداری و راهنمایی و رانندگی است كه رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تا به حال بارها این خطوط را تایید كرده است».



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین