کد خبر: ۹۰۰۵۰
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۰
در نشست خبری اصولگرایان حامی موسوی مطرح شد؛

استقبال چشمگیر نخبگان و اصولگرایان از موسوی

آخوندی: مجلس با اکثریت قاطع آرا از مهندس موسوی استقبال می‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: اولین مصاحبه مطبوعاتی ستاد اصولگرایان حامی موسوی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی رییس شورای سیاست‌گذاری، عباس آخوندی ‌نماینده ستاد اصولگرایان در ستاد مرکزی و علی دورانی رییس ستاد اصولگرایان حامی موسوی با شعار «پیشرفت و عدالت با کارآمدی و صداقت» برگزار شد.


موسوی در انتخابات شوق و شعور ایجاد می‌کند 

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدرضا اکرمی عضو جامعه‌ روحانیت مبارز در ابتدای این نشست با تسلیت بیستمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) و چهل و ششمین سالگرد قیام 15 خرداد اظهار کرد: «آزمون بزرگی در پیش داریم و از خداوند متعال استدعا داریم آن‌چه که خیر و مصلحت این مملکت است بر زبان و قلم و ما جاری بفرماید».

وی در ارتباط با فعالیت ستاد اصولگرایان حامی موسوی گفت: «اگر انتخابات پرشوری می‌خواهیم حتماً رقابت لازم دارد و اگر می‌خواهیم رقابت پرشور باشد، رقیبان قوی نیاز داریم تا مردم را به صحنه بیاورند. سخنرانی کاندیداهای گوناگون را بشنوند و بعد انتخاب کنند».

وی ادامه داد: «حضور مهندس موسوی در انتخابات شوق و شعور ایجاد می‌کند و به دلیل سابقه خوب و شایسته ایشان این فضا ایجاد شده است. به دلیل شناختی که در مجلس دوم به عنوان نماینده‌ از ایشان داشتم و تمکینی که در مقابل قانون از ایشان ملاحظه کردم میرحسین موسوی را از نیروهایی که چهار اصل اسلام، انقلاب،‌ امام و رهبری را قبول دارند، می‌شناسم. من ایشان را پذیرفتم و هم‌اکنون به عنوان مبلغ و حامی ایشان به ستاد آمدم و انجام وظیفه می‌کنم».

رییس شورای سیاست‌گذاری ستاد اصولگرایان حامی موسوی در پاسخ به سوالی درباره موضع دولت اصلاح‌طلب در مقابل مجلس اصولگرا اظهار کرد: «برای اصلاح‌طلبی و اصولگرایی باید تعریف جامع و مانعی ارائه کنیم تا بدانیم بین این دو چه نسبتی است؛ تعامل یا تنازع. اگر فردی همان چهار اصل را قبول داشته باشد هم اصلاح‌طلب است و هم اصولگرا».

وی خاطرنشان کرد: «تا چند سال اصل 44 قانون اساسی، اصل عملیاتی نبود اما مجمع تشخیص مصلحت نظام بر طبق دستور رهبری بررسی انجام داد و آن را مصوب کرد و سه سال است که آن را به دولت داده‌اند تا اصل 44 قانون اساسی را عملیاتی کنند. این اصلاحات جدیدی است، اندیشه‌ جدیدی که همراهی اصولگرایی را دارد. من به تعبیری که خودم برداشت می‌کنم، اصلاح‌طلبی را هرگز در مقابل اصولگرایی و یا اصولگرایی را در مقابل اصلاح‌طلبی نمی‌بینم. هر اصولگرایی را به تناسب زمان، ‌مکان و مصلحت و منافع ملی حتما اصلاح‌طلب می‌دانم و هر اصلاح‌طلبی را هم براساس آن چهار اصول، اصولگرا هم می‌شناسم».

فضای سیاسی کشور به سمت اجماع پیش می‌رود

در ادامه عباس آخوندی نیز گفت: «ویژگی این انتخابات این است که در هر صورت بحث اصولگرایی و اصلاح‌طلبی در چارچوب تشکیلاتی مطرح نشده است. آقای موسوی به عنوان نامزد ریاست جمهوری مستقل شرکت کرده‌اند و برای برنامه‌های‌شان هم به اصولی پایبند هستند؛ بنابراین ما در این دوره بیش از آن‌که تشکیلات را روبروی هم ببینیم مفاهیم را می‌بینیم».

وی ادامه داد: «هیچ اصلاحاتی نیست که مبتنی بر اصول نباشد و یا اصولی را نمی‌توانیم در نظر بگیریم که مبتنی بر اصلاح نباشد؛ بنابراین یک بار دیگر فضای سیاسی کشور به سمت اجماع پیش می‌رود و این نکته‌ بسیار مهمی است».

وی افزود: «به هر حال از عمر مجلس دو سال و نیم دیگر باقی است و هر رییس‌جمهوری که روی کار بیاید قاعدتاً باید نزدیک سه سال با این مجلس کار کند ما باید فضا را طوری طراحی کنیم که سه سال آینده سه سال پرتنش، اضطراب و پرهیاهو نباشد. مردم ما از این تنش‌هایی که در چند سال گذشته بود و بین مجلس و دولت و مقامات مختلف وجود داشت، واقعا خسته شده‌اند. آمدن آقای مهندس موسوی نوعی بازگشت به ریشه‌ها و اصول است، مهندس موسوی نخست‌وزیر دوره‌ امام بوده‌اند و با تمام نیروهایی که به نحوی به عنوان نیروهای اصولگرا مطرح می‌شوند همکاری داشته‌اند. نحوه ورود ایشان هم متکی بر اجماع بین نیروهای مختلف و شایسته‌سالاری است. آمدن آقای موسوی می‌تواند رابطه‌ بسیار خوب و سازنده‌ای بین دولت و مجلس ایجاد کند، مطمئنم این مجلس با اکثریت قاطع آرا از مهندس موسوی استقبال می‌کند».

گفتمان را قانون می‌دانیم 

اکرمی نیز در پاسخ به سوالی درباره تفاوت گفتمان اصولگرایان حامی موسوی با اصولگرایان حامی احمدی‌نژاد گفت: «بنای ما این است که براساس موازین پیش رو به خصوص سند چشم‌انداز 20 ساله حرکت کنیم؛ سندی داریم که تا سال 1404 باید اجرا و ایران براساس آن کشور اول در منطقه شود. قانون اساسی نیز داریم که هرکس به عنوان رییس‌جمهور انتخاب شد در مجلس مراسم سوگند و تحلیف برگزار می‌شود. ما گفتمان را قانون می‌دانیم؛ قانونی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان تصویب می‌شود. اگر ما قانون را محور همه چیز قرار دهیم معتقدم که فصل‌الکلام خواهد بود و کمترین تنشی به وجود نمی‌آورد. اگر این مورد اتفاق باشد، ما با کمترین تنش و تقابل روبرو خواهیم بود».

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره علت استفاده از عنوان اصولگرایی نیز گفت: «من به عنوان نماینده‌ای که چهار دوره قبل از این مجلس و الان نیز به عنوان نماینده‌ مجلس فعالیت می‌کنم از ابتدا در ذهنم بود که اصولگرایی بدون اصلاح‌طلبی نمی‌تواند باشد و اصلاح‌طلبی نیز قطعاً در چارچوب اصولگرایی باید انجام شود؛ بنابراین مفهومی ممکن است در جامعه باشد که این‌ها در تقابل هم هستند، از نظر مفاهیم، از نظر افراد را قبول ندارم و در ذهن من نیز چنین چیزی نبوده است».

مطمئن باشید که موسوی دولت وفاق ملی را تشکیل خواهد داد 

علی دورانی نیز در پاسخ به این سوال گفت: «تعریف مقام معظم رهبری از اصولگرایی در واقع تعریف جامع و مانعی است که هر اصولگرایی باید در ذات خود اصلاح‌طلب باشد و هر اصلاح طلبی بدون تکیه بر اصول نمی‌تواند در مسیر صحیح و درست قرار گیرد و راه صحیح را اصولگرایان اصلاح‌طلب تعریف کردند».

وی ادامه داد: «مقام معظم رهبری به صراحت این تقسیم‌بندی را نفی کرده‌اند و نکته‌ اساسی اینجاست که وقتی ایشان از اصولگرایی دفاع می‌کنند با این تعریف از آن دفاع می‌کنند که اصولگرایی که همه نیروهای انقلاب را که شاخصه‌های انقلاب را قبول دارند در این دایره قرار می‌گیرند و از این گذشته هر کسی که دل در گروی انقلاب دارد اصولگراست».

وی افزود: «تمام کسانی که شورای نگهبان در این انتخابات و انتخابات‌های گذشته تایید کرده‌اند اصولگرا هستند. این افراد که از ذره‌بین شورای نگهبان عبور می‌کنند صالح هستند و مردم باید صالح‌ترین را انتخاب کنند، در واقع با این تعریف شورای نگهبان کسی را که به اصول انقلاب اعتقاد و وفاداری ندارد را تایید نمی‌کند. این تقسیم‌بندی بعضا در فضای سیاسی و رسانه‌ای ما مرسوم شده است. اما مطمئن باشید با گذر از انتخابات ریاست جمهوری این تقسیمات کاذبی که موجود است فرو خواهد پاشید و فضا عوض خواهد شد و ویژگی جناب آقای موسوی این است که بنا بر سابقه‌ای که دارند و توانمندی‌شان ظرفیت فراجناحی دارند و می‌توانند از همه‌ نیروهای انقلاب استفاده کنند و مطمئن باشید که ایشان دولت وفاق ملی را تشکیل خواهد داد».

آقای موسوی از آقای احمدی‌نژاد اصولگراتر است 

رییس ستاد اصولگرایان حامی موسوی ادامه داد: «در حال حاضر با توجه به عملکرد آقای احمدی‌نژاد و شناختی که ما از آقای موسوی داریم تشخیص ما این است که آقای موسوی از آقای احمدی‌نژاد اصولگراتر است و شاخصه‌های اصولگرایی را در عمل و رفتار بنا به سابقه و مواضع خود قوی‌تر پیگیری خواهد کرد. در مورد مجلس نیز رفتاری که مجلس هشتم با آقای احمدی‌نژاد داشت و بالعکس نشان دهنده‌ این است که اتفاقاً مشکل اساسی با عملکرد و رفتار اجرایی ایشان دارد».
 
وی ادامه داد: «در مباحث مختلفی مثل قضیه آقای کردان از همان ابتدا وزرایی که قرار بود معرفی شوند جامعه‌ اصولگرایی این نگرانی را دشت آقای احمدی‌نژاد خود قبول ندارد که نماینده‌ جامعه‌ اصولگرایی است و به عنوان فرد مستقل وارد انتخابات شده است و توجه و اعلام کمکی هم به گروه‌های اصولگرایی که از ایشان حمایت کردند، ندارد. برداشت ما این است که حمایت آن‌ها حمایتی از سر اعتقاد کامل نبود و خوب بود که به دور از گرایش‌های جناحی وارد تصمیم‌گیری بزرگتری می‌شدند. امیدواریم تصمیمی که مردم می‌گیرند تصمیم بزرگی باشد و بتوانند چالش‌ها را به نتیجه برسانند. حتما آقای موسوی در تعامل با مجلس از آقای احمدی‌نژاد موفق‌تر خواهد بود؛ چراکه به قانون احترام می‌گذارد».

وی همچنین در مورد فعالیت ستاد اصولگرایان حامی موسوی در استان‌ها نیز گفت: «با وجود این‌که خیلی دیر شروع کردیم در حال حاضر قریب به اتفاق استان‌ها یعنی نزدیک به هر سی استان در سطوح مختلف ستادهای انتخاباتی‌شان راه‌اندازی شده است. نکته‌ مهم استقبال چشمگیری است که در استان‌ها از طرف نخبگان و نیروهای اصولگرا به این ستاد‌ها می‌شود، آن‌ها خوشحالند که با تشکیل این ستادها مامنی ایجاد شده است که بتوانند حمایت خود را به اسم اصولگرایی از آقای موسوی اعلام کنند و این نکته‌ حائز اهمیتی است و جزو دلایل راه‌اندازی ستاد ما بوده است. علاقمندان به آقای موسوی این تمایل را داشتند که به اسم اصولگرایی از ایشان حمایت کنند و هیچ دلیلی نداشت که بگوییم کسانی که از آقای احمدی‌نژاد اصولگرا هستند و کسان دیگری که کاندیدای دیگری برمی‌گزینند، این‌گونه تعریف نشوند. اگر این‌گونه باشد در مورد آقای رضایی نیز باید چنین بحثی را مطرح کنیم».

وی ادامه داد: «به هر صورت در استان‌ها این توجه و علاقه بسیار خوب بوده است، ستادها به خوبی سازماندهی شده‌اند و در حال سازماندهی آرای بدنه‌ اصولگرایان در استان‌ها و شهرستان‌ها و بخش‌های تابعه هستند؛ گرچه سطح این ستادها متفاوت است. در تهران نیز در مناطق 20 گانه تهران و شهرستان‌های استان تهران ستادها راه‌اندازی و وارد فاز عملیاتی شده‌اند، شعار ستاد هم پیشرفت و عدالت با کارآمدی و صداقت است که برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری است با این عنوان که ایشان دهه‌ چهارم را دهه پیشرفت و عدالت دانسته‌اند و به نظر ما گفتمان اصلی انقلاب در حال حاضر گفتمان پیشرفت و عدالت است و تقسیم‌بندی‌های جناحی زیر مجموعه گفتمان اصلی است، چیزی به اسم گفتمان اصولگرایی به عنوان گفتمان اصلی و برتر در حال حاضر وجود ندارد و گفتمان پیشرفت و عدالت به عنوان محور گفتمانی است که در چارچوب آن ما فعالیت می‌کنیم».

تعجب نکنید که انشعابات بسیار زیادی در بخش تشکیلات اصولگرایی رخ دهد 

آخوندی نیز در ادامه با انتقاد از عملکرد چهارساله دولت نهم و حمایت اصولگرایان از آن گفت: «اتفاق مهمی در جامعه‌ سیاسی در حال رخ دادن است؛ حتی جریان اصولگرایی رو به بازسازی مجددی خواهد رفت و فارغ از بحث مفهومی ـ که مفهوم اصولگرایی مفهوم بسیار وسیع و گسترده‌ای است و بسیاری در آن قرار می‌گیرند ـ اگر از نظر تشکیلاتی نگاه کنیم، این اتفاق لامحال است. حتی این مجلس که به عنوان مجلس اصولگرایی مطرح می‌شود، کمترین تعامل را و بیشترین مشکل را با رییس‌جمهور داشته است، معلوم است که این رویه قابل تداوم نیست. همه‌ کسانی که به نام اصولگرایی مصاحبه می‌کنند همه در کنار مصاحبه‌های‌شان یک امایی دارند که ما قبول داریم میرحسین موسوی هم اصولگرا است؛ از آقای باهنر گرفته تا کاتوزیان و حتی آقای بادامچیان».

وی ابراز عقیده کرد: «این نشان می‌دهد جریان تشکیلاتی اصولگرایی در بحران است به دلیل این‌که اصولگرایانی وجود دارند که به اصول پایبند نیستند؛ اصول این است که آدم صادق باشد و خلاف واقع نگوید، به قانون پایبند باشد و به برنامه‌ها وفادار باشد. هیچ کدام از این‌ها در حال عمل نیست. تعجب نکنید که انشعابات بسیار زیادی در بخش تشکیلات اصولگرایی رخ دهد و این تازه آغاز راه است و در آینده نیز این انشعابات به صورت بسیار گسترده‌تری خواهد بود».

به افراد برچسب نزنیم 

خبرنگاری پرسید: «شما چه نوع گروه اصولگرایی هستید که با گروه‌های مرجع اصولگرا اختلاف نظر دارید»؟

اکرمی پاسخ داد: «مرحوم شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی عبارتی داشتند که فرموده‌اند جاذبه به حد کمال و دافعه به حد نیاز. مدیر جامعه باید بکوشد آن‌چنان در خود جاذبه ایجاد کند که افراد مجذوب او شوند و به سمت او بیایند و دافعه‌اش باید فقط به حد نیاز باشد در حد خطوط قرمز. نکته دیگر نیز این است که گاهی به عنوان نماینده من به سراغ افراد می‌روم و در موارد دیگر به عنوان شهروند او به سراغ من می‌آید و می‌گوید به دلیل شناختی که از شما دارم سه دوره شما را انتخاب می‌کنم. نباید این را بلافاصله به فرد برچسب بزنیم برادران و خواهران کشور از این اتهام‌زنی‌ها و برچسب زدن‌ها خسته شده است. می‌گوید من کسی را می‌خواهم که وقتی مسوولیتی می‌یابد خدمت کند و مشکلات روزمره‌ مرا برطرف کند. مردم از هر مسوولی خدمت می‌خواهند، این‌که بگوییم چرا فلانی سابقه‌اش این‌گونه است؟ چرا سراغ فلانی رفته است نباید او را به عنوان شهروند قبول کنیم؟ و نه به عنوان این‌که من می‌خواهم خادم آن‌ها باشم آن را قبول کنیم. مال و جان و ناموس همه‌ افراد مورد احترام و تائید است. حالا این‌که آمده است رای دهد یا حمایت کند بگوییم حق نداری، ما باید فکرمان را باز کنیم و بگوییم هر کسی که چهار اصل اسلام ناب محمدی، انقلاب اسلامی، امام راحل و مقام معظم رهبری را قبول دارد باید پذیرفت که خدمتگزار او باشیم».

حامی موسوی هستیم نه حامی حامیانش 

دورانی نیز تاکید کرد: «ما حامی آقای میرحسین موسوی هستیم نه تشکل‌ها و احزابی که از ایشان حمایت می‌کنند. ایام اسفند وقتی جناب آقای خاتمی کاندیدا شدند و در عرصه حضور داشتند و سفرهای استانی‌شان را شروع کردند همزمان با آن آقای میرحسین موسوی وارد عرصه انتخابات شد. از نظر ما این حضور پیام خاصی داد. پیام اصلی آن این بود که جناب آقای موسوی برنامه و سلیقه اجرایی و نوع نگاه آقای خاتمی را در بسیاری از موضوعات قبول نداشت؛ وگرنه چه تردیدی می‌توانست داشته باشد که همزمان وارد شد. این از نظر ما جواب این سوال است که کسانی که از آقای خاتمی حمایت می‌کنند در حال حاضر از آقای موسوی حمایت می‌کنند. نکته‌ای که کاملا واضح است این است که اگر آقای خاتمی بود آیا بسیاری از این دوستان از آقای موسوی حمایت می‌کردند؟ اصلا اینگونه نیست».

وی ادامه داد: «شخصیت آقای موسوی که شخصیت همه‌جانبه‌ای است و اصلاح‌طلب اصولگرا یا اصولگرای اصلاح‌طلب است توانسته این ظرفیت را ایجاد کند که آن‌ها از ایشان نیز حمایت کنند و این جای نگرانی ندارد و باید استقبال کنیم که نیروهایی که سطح توقعات‌شان از نظام متفاوت است حاضر شدند خود را در چارچوب اندیشه‌ آقای موسوی بگنجانند و از ایشان حمایت کنند. این نقطه مقابلش این می‌شود که آن‌ها هیچ کاندیدایی نداشته باشند و انتخابات را تحریم کنند. این عقلانیت که آن‌ها به حداقل‌ها توجه کرده‌اند و خود را به سطح اندیشه‌ ایشان آورده‌اند و از او حمایت می‌کنند جای استقبال دارد و برای ما هم مبارک است که کمک می‌کند مشارکت حداکثری ایجاد شود».

ما اصولگرایان مرجعی نداریم


آخوندی نیز در جواب پرسش این خبرنگار گفت: «ما اصولگرایان مرجعی نداریم؛ جامعه‌ روحانیت مبارز، جامعه‌ مدرسین سکوت کرده‌اند و جامعه‌ اسلامی دانشگاهیان هم اعلام حمایت نکردند. تعداد زیادی از نمایندگان شاخص اصولگرای مجلس هم اعلام حمایت نکردند. این چه بحثی است که شما آن را مطرح می‌کنید و از گروه‌های مرجع صحبت می‌کنید».

خبرنگار گفت: «آقای مهدوی کنی گفته است که از آقای احمدی‌نژاد حمایت می‌کند»؟

آخوندی نیز اظهار کرد: «ایشان عضو جامعه روحانیت هستند. آیا جامعه روحانیت از کسی دفاع کرد؟ اکثریت اگر تصمیمی بگیرد بیانیه می‌دهد، بیانیه‌ای نداد. جامعه‌ مدرسین نیز بیانیه‌ای نداد. نباید از خودتان فرضیه درست کنید. اظهار نظر یک شخص از جانب تشکل‌شان نباید در نظر گرفته شود».

وی آن خبرنگار را خطاب قرار داد و گفت: «ما را محاکمه نکنید، ما در این کشور سی سال سابقه کار اجرایی داریم. در جنگ حضور داشته‌ایم از این اتهامات هراسی نداریم. اگر چند شخصیت بارز را مثال می‌زنید ده‌ها برابر شخصیت‌هایی هستند که خلاف این می‌گویند. آقای احمدی‌نژاد هیچ‌گاه نماینده جریان اصولگرا نبود، حتی همان زمانی که نامزد انتخابات شد».

اعضای نهضت آزادی را به عنوان یک شهروند قبول داریم 

خبرنگاری در مورد نهضت آزادی پرسید؟ آخوندی پاسخ داد: «آقای موسوی فرموده‌اند که من با نهضت آزادی از ابتدا اختلاف سلیقه و نظر داشته‌ام اما آن‌ها به عنوان یک شهروند در این کشور دارند زندگی می‌کنند. کلی افراد بامذاهب مختلف در این کشور حضور دارند مگر زمان امام(ره) نهضت آزادی در این کشور زندگی نمی‌کردند آیا از این کشور فرار کردند»؟

اکرمی نیز در پاسخ به این پرسش گفت: «ما اعضای نهضت آزادی را به عنوان یک شهروند قبول داریم گرچه از نظر مبانی با هم اختلاف بسیار داریم».

نظر جامعتین، بی‌نظری است 

خبرنگاری پرسید: «شما عضو جامعه‌ روحانیت هستید، چند تن دیگر از اعضای جامعه‌ روحانیت مبارز از حامیان موسوی هستند که ترجیح می‌دهند آن را علنی نکنند»؟

اکرمی پاسخ داد: «در اساسنامه جامعه روحانیت مبارز برای مصوبات دو سوم آراء را لازم داریم، اما در بحث در مورد آقای احمدی‌نژاد، ایشان دوسوم آراء را نیاورد؛ بنابراین اعلام شد که جامعه‌ روحانیت مبارز در انتخابات نسبت به فرد نظری ندارد. اما همان‌جا آقای مهدوی‌کنی فرمودند اگر کسی از من خصوصی سوال کند می‌گویم آقای احمدی‌نژاد. پس نظر جامعه‌ بی‌نظری بود و نظر افراد از قبیل من و یا آقای روحانی و ... کاملا مشخص است که نظر دیگری بوده است». 

وی ادامه داد: «همین اتفاق در جامعه مدرسین هم رخ داد و از نظر نصاب به آقای احمدی‌نژاد رای نداد اما از نظر اکثریت حاضرین آقای یزدی اعلام کرد که ایشان رای آورده است پس می‌توانیم بگوییم هم جامعه مدرسین و هم جامعه روحانیت مبارز از نظر جامعیتن به بی‌نظری رسیدند اما از نظر شخصی آزاد هستند که نظر خود را اعلام کنند».


می‌نویسیم موسوی، می‌گوییم احمدی‌نژاد 

دورانی نیز در مورد موضع حزبش گفت: «ما نگفته‌ایم که می‌نویسیم موسوی اما می‌گوییم احمدی‌نژاد، این با رفتار انتخاباتی در تناقض است. صحبت من این است که بسیاری از اصولگرایان در پی‌گیری‌های مختلف و رایزنی‌هایی که داشته‌ام و مایل نیستند اسم آن‌ها را بگویم حتی تشکل‌هایی که اعلام صریح کردند که از آقای احمدی‌نژاد حمایت می‌کنند، گفته‌اند که به دلیل بعضی از معذوریت‌ها شاید بگوییم آقای احمدی‌نژاد اما تصمیم شخصی و فردی‌مان آقای موسوی است و این را در برگه‌ رای خواهیم نوشت».

وی افزود: «از نظر ما این پذیرفته نبود و من به آن‌ها گفتم با توجه به این‌که جزء نخبگان سیاسی و اجتماعی هستید وظیفه‌ای فراتر از رفتار شخصی‌تان دارید. ما وظیفه‌ تاریخی و اخلاقی در مقابل مردم داریم که باید به عنوان مرجع مورد توجه قرار دهیم. بعضا کاملا مشهود است که اعلام حمایت‌شان اعلام حمایتی از سر ناچاری است و دیر اعلام کردن‌شان نیز محل سوال بود. از نظر ما اعلام حمایت آن‌ها اعلام حمایت ضعیفی بوده است و بعضا نیز مشهود است همانطور که آقای زاکانی آرزویش این است که آقای احمدی‌نژاد با آقای مشایی کار نکند، چندین بار هم آن را گفته است اما این‌گونه نمی‌شود.
 
آقای احمدی‌نژاد زمان ثبت‌نام در انتخابات آقای مشایی را نیز همراه خود می‌برد و آقای مشایی جزیی از پیکره آقای احمدی‌نژاد در مباحث فکری و اجرایی است و ‌آن‌ها بعداً به این اشتباه خواهند رسید نه این‌که ما توقع داشته باشیم حتما از آقای موسوی حمایت کنند اما می‌توانستند به سکوت بگذرانند».

وی معتقد است: «رفتار انتخاباتی آقای لاریجانی و قالیباف و آقای ولایتی و پورمحمدی و موضع آن‌ها و سکوت مراجع اصلی سیاسی مثل جامعه روحانیت و مدرسین به معنای عدم حمایت از آقای احمدی‌نژاد است اما این‌که در زمان رای بخواهند چه رای‌ای داشته باشند، بحث دیگری است».

دولتی که سر کار می‌آید باید کارآمدی داشته باشد 

خبرنگاری پرسید: «آیا با آقای موسوی دیدار داشته‌اید و آیا برای چینش کابینه پیشنهادی به آقای موسوی داشته‌اید؟

آخوندی پاسخ داد: «اصلی‌ترین مساله‌ای که مطرح است بحث کارآمدی است. نهایتا دولتی که سر کار می‌آید باید کارآمدی داشته باشد؛ چه در حوزه سیاستگذاری فرهنگی و چه سیاستگذاری اجتماعی و بین‌الملل و اقتصاد. واقعیت این است که در چهار سال گذشته مساله‌ کارآمدی واقعا مساله‌ای‌ بنیادین بوده است. در هر صورت می‌بینید که ما بیشترین ناهنجاری‌های اجتماعی را داریم. حجم تضادها، نگرانی‌ها و عدم ثبات در مدیریت قابل مقایسه با دوره‌های گذشته نیست. نسبت به آمار، ارقام و اطلاعات همواره تردید وجود دارد، این بسیار موجب نگرانی است.فارغ از اعداد و ارقام ما بیشترین درآمد ارزی را در چهار گذشته داشتیم و انتظار بر این بود که اقتصاد بهتری داشته باشیم».

وی با اشاره به موقعیت ایران در عرصه بین‌المللی نیز گفت: «در هر صورت واقعیت این است که مساله‌ کارآمدی و صداقت دو مساله‌ی بسیار جدی است و یقین بدانید که بدون اعتماد عمومی و بدون اینکه نخبگان کشور بر حداقل‌هایی اجماع داشته باشند امکان مدیریت کشور وجود ندارد و این‌که شهروندان از حقوق خود بهره‌مند باشند».

وی افزود: «در اردوگاه آقای موسوی تمام بحث‌ها بر این است که چگونه می‌توانیم بار دیگر اجماع را میان نخبگان ایجاد کنیم و مجددا شایسته‌سالاری را برگرداندیم و نهادهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور را مجددا پایه‌گذاری کنیم. واقعیت این است که باتوجه به تکنولوژی‌های ارتباطاتی شهروندان ایرانی تبدیل به شهروند جهانی شده‌اند؛ از دولت آینده تقاضا دارند که بتوانند در طراز شهروند جهانی زندگی کنند. حق دسترسی به اطلاعات داشته باشند، آزادی و اقتصاد خوبی داشته باشند و با آگاهی زندگی کنند، به ایرانی بودن و مسلمان بودنش افتخار کند. ما نمی‌توانیم فضای بسته‌ای را ایجاد کنیم و بگوییم محکوم به زندگی در این فضا هستیم».

‌نماینده ستاد اصولگرایان در ستاد مرکزی موسوی گفت: «در اردوگاه آقای موسوی فضای برگشتن به اجماع و ریشه‌های انقلاب اسلامی که قانون اساسی را به وجود آورده است و در آن قانون بسیاری از حقوق پیش‌بینی شده، وجود دارد».

برای سهم‌خواهی نیامده‌ایم 

وی در مورد کابینه گفت: «بسیار زود است که در مورد کابینه بحث مطرح شود، حداقل ورود ما به این حوزه به هیچ وجه از حوزه سهم‌خواهی نبوده است، اما به این نکته توجه داریم که آقای موسوی گفته‌ است بر اساس شایسته‌سالاری و اجماع نخبگان عمل و با کسانی که به این کشور خدمت کرده‌اند همکاری می‌کند. ما نگران کابینه تندرو و یک طرفه نیستیم و نخواهیم بود؛ هرچند که به عنوان یک جناح اصولگرا می‌توانیم این خواسته را از آقای موسوی داشته باشیم که به این تعهد خود تا آخر پایبند باشند و فراجناحی عمل کنند».

وی خاطرنشان کرد: «به طور مکرر و مرتب با ایشان در تماس هستیم و دیدارها و گفت‌وگوهایی داریم».

24 سال که هیچ، 240 سال هم خدمت با رای مردم جای انتقاد ندارد 

خبرنگاری درباره اظهارات احمدی‌نژاد در پاکدشت مبنی بر خروج قدرت پس از 24 سال از دست عده‌ای و هم‌چنین اظهاراتش درباره استقبال شیراک از خاتمی سوال کرد.

اکرمی پاسخ داد: «اگر 24 سال که هیچ، 240 سال گروهی بر اساس آرای مردم انتخاب شوند و بخواهند خدمت کنند هیچ جای انتقاد و ایراد ندارد. مخصوصاً مردم ایران که در سی سال در سی انتخابات انصافاً آمده‌اند و نظر خود را اعلام کردند و کشورمان کشور عمل بر اساس آرا است».

وی در ادامه با اشاره به این‌که اخلاق غیرصحیح و نامناسب موجب ریزش آرا می‌شود، تاکید کرد: «این‌که ما به جای این‌که کار و خدمت کنیم فرافکنی کنیم، مشکل مردم را حل نمی‌کند و فقط دافعه و اوقات‌تلخی ایجاد می‌کند».

وی هم‌چنین با اشاره به اظهارات معاون اول رییس‌جمهور گفت: «معاون اول ایشان دو اقرار کرده است؛ می‌گوید علم به این پیچیدگی نمی‌تواند سه، چهار ساله این‌قدر پیشرفت کند یعنی این رشته سر دراز دارد که نمونه‌ روشن آن همین غنی‌سازی اورانیوم است. ماجرای غنی‌سازی اورانیوم و انرژی اتمی از زمان آقای مهندس موسوی کلیدش زده شده و به این‌جا رسیده است. اگر آقای احمدی‌نژاد در آستان مقدس رضوی یک جمله می‌فرمودند که من از خدمات همه گذشتگان نسبت به این امور تشکر می‌کنم، انصاف بدهیم آیا با اخلاق و علم و تجربه مناسب‌تر و موافق‌تر نبود»؟
 
وی ادامه داد: «اعتراف دیگر این‌که اعلام کرده‌اند که پیشرفت‌های کنونی کشور مربوط به همه‌ دولت‌های گذشته است. خوب از اول باید این‌گونه شروع می‌کردند؛ اگر این‌گونه کار می‌کردند این مسائل پیش نمی‌آمد. تجربه‌ سه انتخابات گذشته این بود که هر کسی دور اول بوده است دور دوم نیز او اصل بوده است و بقیه به عنوان یک رقیب رقابت دوستانه می‌کردند اما الان چرا در مقابل هم قرار گرفته‌اند؟ بی‌تردید یک عامل جدی این مساله اخلاق است. من طلبه هستم و این‌گونه صحبت می‌کنم».

پیگیری می‌کنیم که موسوی از هر نیروی کارآمدی استفاده کند 

رییس شورای سیاست‌گذاری اصولگرایان حامی موسوی افزود: «آقای احمدی‌نژاد در این چهار سال خدمات زیادی انجام دادند از صبح تا شب دویده است اما رفتار ایشان با دوستان‌شان و کسانی که خود یک رکن بودند مناسب نبود. ببینید با آقای دانش جعفری، پورمحمدی، ذوالقدر، فرهاد رهبر و لاریجانی چه جور برخورد شد. اخلاق و محبت را چاشنی بکنید از همه افرادی که دل در گرو انقلاب و اسلام دارند باید استفاده کرد. ما این مزایا را برای آقای میرحسین می‌بینیم و دعا می‌کنیم و پیگیری می‌کنیم که ایشان از هر نیروی کارآمدی استفاده کند تا به مردم خدمت کنند».

باید از بداخلاقی انتخاباتی جلوگیری شود 

خبرنگاری گفت: «شما می‌گویید باید به تمام دولت‌ها و خدمات احترام گذاشت پس به چهار سال گذشته نیز احترام بگذارید».

آخوندی در پاسخ با اشاره به روند تصمیم‌گیری‌ها در مورد بانک مرکزی و میزان استقلال این بانک، واکنش‌ها در برابر مصوبه مجلس برای تشکیل شورای پول و اعتبار و ... ابراز عقیده کرد: «این آشفتگی که در مدیریت به وجود آمده است اصلا قابل دفاع نیست اگر قابل دفاع بود یقین بدانید کسانی که به عنوان اصولگرا فعالیت می‌کردند و تمایل داشتند به نحوی این چهار سال نیز ادامه پیدا کند، می‌ایستادند و ادامه می‌دادند».

وی در پایان این نشست بر لزوم آرامش در فضای اجتماعی برای انتخابات تاکید کرد و افزود: «به نظر ما مهم است که فضای اجتماعی کنترل شود، ما تمایل داریم از صمیم قلب می‌خواهیم فضای اجتماعی در آرامش کار به سر ببرد و هرگونه بداخلاقی انتخاباتی جلوگیری شود، ما به سهم خودمان به همه ستادهای‌مان اعلام کردیم اگر تمام بنرهای ما پاره می‌شود و یا هر توهینی می‌شود به کسی متعرض نشوند، رسانه‌ها نقش موثری در آرامش فضا دارند، در آرامش است که مردم می‌توانند انتخاب صحیحی انجام دهند».

{$old_album_90050}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۲
0
0
خاک بر سر ما که حالا دیگه این اقا مبخواد ناجیمون بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۲
0
0
در دولت بعدي صدماتي كه دولت نهم به اقتصاد وديپلماسي وبالا
تر از همه به اخلاق سياست ورزي در نظام اسلامي زده است،
مستندا وهمراه با مدارك به جامعه ارائه خواهد گرديد .اصولگراياني زيرك و باهوش هستند كه از حمايت و حتي سكوت در
برابر دولت نهم،احتراز كنند . والا نخواهند توانست به سياست
ورزي ادامه دهند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۳
0
0
با این اوصاف من نسبت به موسوی مردد شدم!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین