آفتابنیوز : آفتاب: موسوی در پاسخ به سوال اول کارشناس برنامه شبکه 4 در مورد فضای آزاد رسانهای و حد و حدودی که باید برای آن در نظر گرفت گفت: «توسعه همه جانبه کشور جز از راه آزادی رسانهای امکانپذیر نیست و قطعا به نفع کشور است که مطبوعات و رسانههای آزاد داشته باشد».
میرحسین موسوی با بیان این مطلب افزود: «چون رسانههای دنیا با این تکنولوژیها ابعاد وسیع پیدا کردهاند و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم تحت تاثیر این رسانهها هستیم».
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در این باره توضیح داد: «این که چه رویکردی در مورد رسانهها اتخاذ کنیم بسیار مهم است؛ باید اهمیت رسانهها را در سطح جهانی لمس کنیم و آینده آن را ببینیم. در داخل کشور هم باید یک احساسی از آزادی در میان رسانهها وجود داشته باشد».
وی خاطر نشان کرد: «
حد و حدود رسانهها همان است که قانون اساسی تعیین کرده است».
موسوی در پاسخ به سوالی در مورد پیشنهادات وی در حوزه اطلاعات و ارتباطات اظهارکرد: «به نفع ما است که گردش راحت اطلاعات داشته باشیم و باور داشته باشیم که هر چقدر اطلاعات منتشر شده روشن و صریح باشد به نفع ما است».
وی نقش دولت را به عنوان یکی از منابع اطلاعات در گردش آزاد اطلاعات پررنگ توصیف و تصریح کرد: «دسترسی به اطلاعات دولت بسیار سخت است؛ من در دانشگاه تدریس میکنم و شاهد هستم که حتی اطلاعاتی که اصلاً جنبه محرمانه ندارند در اختیار دانشجویان قرار نمیگیرند. حتی من برخی اوقات برای گرفتن اطلاعاتی برای دانشجویان خود، نامهنگاریهایی کردهام که پاسخگو نبودهاند».
نخستوزیر دوران دفاع مقدس در تصحیح این روند گفت: «
باید به سمتی برویم که حتی ارائه اطلاعات از سوی دولت الزام آور باشد و تنها اطلاعات نظامی و امنیتی در دسترس افراد نباشد».
وی ادامه داد: «همه اطلاعات فنی و علمی و پژوهشی باید با یک نامهنگاری ساده در اختیار متخصصان و رسانهها قرار بگیرد چرا که نمیتوان گفت تکنولوژی ارتباطات به پایان رسیده است؛ ما هر روز با یک شگرد جدید روبهرو هستیم».
موسوی تصریح کرد: «اگر بیمی از اطلاع رسانی به مردم و اطلاع رسانی جامعه نسبت به یکدیگر نداریم باید با سیاستمان در این زمینه تسهیل به وجود بیاوریم».
وی با اشاره به نگرش هنرمندان و صاحبنظران در این زمینه تاکید کرد: «
این افراد با قانون مشکلی ندارند بلکه با تفسیرهای شخصی از قانون مشکل دارند که مشکلات فعلی ما نیز ارتباطی به قانون ندارد».
موسوی همچنین گفت: «چنین فضایی را دولت باید حمایت کند و برای ایجاد آن بسترسازی کند که ما نیز طرح استفاده وسیع از تکنولوژی ارتباطات را هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی ارائه کردیم و البته ملاحظات خاص منافع ملی کشور را هم لحاظ میکنیم».
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی در مورد سیاست وی در زمینه فناوری هستهای عنوان کرد: «این یک بحث حساس است و از مسایل پیش روی دولت آینده است. در قسمت اول باید به ماهیت این موضوع توجه کنیم بدون این آگاهی نخواهیم دانست که در کجا بایستیم و در کجا پیش برویم».
موسوی توضیح داد: «پیش از این سعی کردیم که کاملا در چارچوب قوانین آژانس پیش برویم البته قبل از انقلاب هم این فناوری با انگیزههای خاص آن زمان دنبال شده است که ما بعد از انقلاب آن را به نوع دیگری ادامه دادیم».
موسوی اظهار کرد: «
دولتهای پیشین هر کدام تلاش کردند که در چارچوب قوانین آژانس موضوع انرژی هستهای ایران را پیش ببرند؛ همچنین با کشورهای چین و شوروی همکاریهایی کردیم که تمام این مسیرها به بن بست خورد اما در دولت آقای خاتمی به این نتیجه رسیدیم که به کشور خود برگردیم و با نیروهای داخلی کار کنیم که مقام معظم رهبری نیز در این زمینه نظر مثبت داشتند».
موسوی با اشاره به اینکه در ابتدا باوری به توان دانشمندان داخلی وجود نداشت خاطر نشان کرد: «وقتی ما به باور رسیدیم و کار را به صورت ملی آغاز کردیم سنگاندازیها نیز آغاز شد و چالشهایی را در رابطه با دیگر کشورها به وجود آورد».
وی افزود: «
ما تعلیق را در دورهای برای رفع مشکلات پذیرفتیم و همین که برای همه روشن شد که تعلیق بهانهای برای تعطیلی این فناوری در کشور بوده است تعلیق را منتفی دانستیم و در روزهای آخر دولت آقای خاتمی تعلیق به پایان رسید که در دولت نهم نیز این رویه پیش گرفته شد».
نخستوزیر پرافتخار دوران دفاع مقدس با تاکید بر اینکه در زمینه انرژی هستهای یک سیاست کلی وجود دارد خاطر نشان کرد: «با توجه به این سیاست مدیریتها و کارهایی که پیش از این انجام شده است نباید کنار گذاشته شود».
وی افزود: «پیش از این
ضمن اینکه ما برای حفظ این تکنولوژی باید ایستادگی میکردیم این ایستادگی با مسایلی همراه شد که در رابطه با دیگر کشورها تنش آفرین بود. از جمله میتوان به صدور قطعنامههایی علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد که میتوانست وجود نداشته باشد یا حتی با هزینههای کمتری همراه باشد».
موسوی ادامه داد: «در این زمینه دو مساله قابل تفکیک است؛ یکی حفظ این تکنولوژی و استفاده از آن برای مقاصد صلحآمیز از موضع عزت و مصالح ملی که صحیح نیست از آن عقب نشینی کنیم و مردم ما نیز این را میدانند. دوم اینکه در دنیا گفته میشود که این تکنولوژی در ایران ممکن است با انحرافاتی همراه باشد که این محل گفت و گوی ما با جهان است».
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در این خصوص تصریح کرد: «ما باید این مساله را به سمت یک مساله فنی پیش ببریم و این مستلزم این است که تنش زدایی و اعتماد سازی کنیم و چهره ملایمتری از خود نشان دهیم».
وی گفت: «باید از شعارها و بحثهایی که هزینههای گزافی برای ما دارد دوری کنیم چرا که ما در جهان، دوستان نزدیک، کم و دشمنان زیادی داریم و باید به تعداد دوستان خود بیفزاییم و در منطقه جغرافیایی خود یک عمق استراتژیک ایجاد کنیم».
موسوی اظهار کرد: «ما قطعا میتوانیم با هزینههای کمتری ضمن حفظ این تکنولوژی مشکلاتمان را نیز با جهان کم کنیم و کاری کنیم که تعاملان با دوستان بیشتر و تنش کمتر باشد؛ یقینا از این راه ضمن افزایش حیثیت کشور منافع خود را نیز حفظ میکنیم».
نخستوزیر پر افتخار دوران دفاع مقدس درخصوص مساله رابطه با آمریکا خاطر نشان کرد: «آمریکا کشوری است که ما با آن مسایل پیچیده و تاریخی داریم که قبل از دوران اوباما به اوج خود رسید».
وی توضیح داد: «در آن زمان حمله به ایران تیتر همه روزنامههای آمریکایی بود و بحث روز شده بود البته این قابل تاکید است که حمله نکردن آمریکا به ایران نه به دلیل منصرف شدن آنها که به دلیل ترس آنها از ملت ما و از مقاومت مردم ما بود».
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری در رابطه با وضعیت فعلی آمریکا عنوان کرد: «ادبیات آمریکاییها عوض شده است اما اگر این ادبیات متفاوت تبدیل به عمل شود رابطه با آمریکا تابو نیست».
موسوی توضیح داد: «روش برخورد ما با آمریکا مهم است؛ سران این کشور هرگاه میخواهند پیامی به ایران بفرستند یا سیاستی در مورد ما اتخاذ کنند با اروپاییها مشورت میکنند و متحدان را جمع میکنند حتی به این اکتفا نمیکنند و چین، روسیه و کشورهای عربی را با خود همراه میکنند».
وی ادامه داد: «ما با آمریکا دوست نیستیم ولی این کشور امکانات بالای اقتصادی، نظامی و نفوذ بالایی در دنیا دارد. درست است که ما قوی هستیم ولی در روش مشکل داریم. قدرت ما نباید دلیل رفتار غیر منطقیمان باشد ما نباید یک تنه در مقابل آمریکا ظاهر شویم».
موسوی در این رابطه خاطر نشان کرد: «به نفع ماست که در منطقه پشتوانهای برای خود داشته باشیم ما هر جا که دوستان بیشتری داشتیم در سیاست خارجی موفقتر بودیم».
وی تصریح کرد: «
راجعبه اصل قضیه رابطه با آمریکا حرفی نیست اما باید تکروی و حادثه آفرینی را کنار بگذاریم و با دوستان خود مشورت کنیم».
نخست وزیر دوران دفاع مقدس در رابطه با رفتارهای غلط در زمینه سیاست خارجی اظهارکرد: «
پیمان شانگهای طبیعیترین جا برای حضور ما بود ولی ما موفق نشدیم این موقعیت را به دست بیاوریم چون کشورهای عضو این پیمان از سر و صداهای بینالمللی ما میترسند ولی ما آنقدر در سطح منطقه قدرت داریم که در اینگونه پیمانها تنها نباشیم».
موسوی با تاکید بر دوستی کشور ایران با مجامعی مانند حزب الله لبنان رابطه با اینگونه گروهها را بسیار مثبت و مثمر ثمر عنوان کرد و توضیح داد: «این رابطهها بسیار نیک است اما کافی نیست ما باید وسیعتر عمل کنیم و من معتقدم که این امر شدنی است».
موسوی همچنین در رابطه با برنامههای دولت خود برای کاهش معضلات اجتماعی از جمله طلاق گفت: «باید به این موضوع یک نگاه فرهنگی داشت به دلیل تقسیم کار جامعه نوین ما نظام سنتی خانواده را از دست دادهایم و اکنون با خانوادههای کم دامنهای روبه رو هستیم که منابع ارزشمند فرهنگی ما هستند. از سویی با آمیختگی فرهنگی گوناگونی مواجهیم».
وی در این زمینه توضیح داد: «در قدیم افراد یک شهر با همشهریان خود ازدواج میکردند ولی اکنون با یک آمیختگی مواجه هستیم که هم بسیار خوب است و هم عدم تعادل ایجاد میکند».
موسوی خاطر نشان کرد: «با وجود همه این ویژگیها عمدهترین مشکل در بحث طلاق اشتغال است که ممکن است بسیاری از ثباتها را در خانواده از بین ببرد. هم بی اشتغالی و هم اجبار برای در اختیار داشتن چند شغل در آن واحد میتواند برای خانوادهها مشکلساز باشد».
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین افزود: «نداشتن مسکن هم ممکن است به طلاق و مشکلات اجتماعی منجر شود؛ خانوادهها مشکل تامین مسکن دارند و بسیاری افراد دلهره اتمام زمان اجاره را در زندگی خود به طور محسوس میبینند. اینها همه یک اضطرابی را به داخل خانواده و جامعه واریز میکنند که موجب بیامنیتی میشوند».
موسوی ضمن تاکید بر نقش دولت در دفاع از خانوادهها اظهار کرد: «
به عنوان مثال دولت باید موضع خود را در قبال بحث چند همسری مشخص کند که این بحث به طور جدی کیان خانوادهها را تهدید میکند؛ من مخالف چند همسری و مدافع تکهمسری هستم. این موضع دولت کمک میکند که مصالح جامعه بهتر حفظ شود».
وی ادامه داد: «عدم امکان پرداخت هزینههای ازدواج نیز برای جوانان مشکلساز است جوانان بعد از ازدواج با بدهیهایی مواجه میشوند که اثرات آن را در دادگاههای خانواده میبینیم».
موسوی خاطر نشان کرد: «ما طرحی را در برنامه اقتصادی خود داریم که تامین مسکن این اقشار را بر عهده بگیریم که در مورد آن در آینده توضیح خواهم داد».
وی در مورد تداوم در حوزه مدیریتها خاطر نشان کرد: «کشورهایی موفق هستند که دارای استراتژیهای توسعهای بلند مدت باشند برنامههایی که هر رییس جمهور با روی کار آمدن آن را به کلی تغییر ندهد البته تغییر جزئی حق هر رییسجمهور است اما اینکه ما دولت قبلی را صهیونیستی یا کمونیستی بنامیم، درست نیست چرا که دولتهای قبلی نیز قانونی روی کار آمدهاند و وظیفه خود را انجام دادهاند».
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری توضیح داد: «برنامههای بلند مدتی که کار کارشناسی روی آنها انجام شده نباید دچار تردید شوند، مگر میتوان یک برنامه 20 ساله را به تندی تغییر داد؟ برنامههای پنج ساله توسعه را هم همینطور».
وی گفت: «
بنده به عنوان رییسجمهور نمیتوانم بگویم که اینها را قبول ندارم؛ چون سنگ روی سنگ بند نمیشود، اگر تغییری را هم لازم بدانم، باید از راه قانونی و تعامل با مجلس این دگرگونی را ایجاد کنم و زیبایی کار هم در این است که تغییرات ما خطوط اصلی را دچار تزلزل نکنند».
موسوی با تاکید بر اینکه هر رییسجمهور حق دارد مدیران خود را انتخاب کنند گفت: «باید احساس کنیم که مدیریتها ثبات دارد نباید تمام ردههای پایین مدیریتی را کنار گذاشت این کار خسارت به دولت و ملت است».
وی تصریح کرد: «
اگر دولت نهم در راستای اهداف دستیابی به عدالت خود از نظرات کارشناسی و نیروهای دانشگاهی استفاده میکرد در برنامههای خود موفق بود اما این نیروها را کامل کنار گذاشت».
موسوی با ذکر مثالی از دوران مدیریت خود ادامه داد: «
زمانی که من دولت را به آقای هاشمی واگذار کردم، ظرفیت تولید پتروشیمی در کشور 5.1 میلیون تن بود پس از آن مدیری سر کار آمد که توانست این ظرفیت را به دورنمای 36 میلیون تن برساند؛ خوب باید این نیرو را نگه داریم و از آن تجلیل کنیم حتی اگر میخواهیم نیروهای جوان و نخبه را روی کار بیاوریم نباید اینگونه مدیران را طرد کنیم».
وی توضیح داد: «باید از نیروهای قوی استفاده کنیم و نیروهای نخبه و جوان را بدون رانتخواری و قوم و خویشسالاری وارد صحنه کنیم».
نخستوزیر دوران دفاع مقدس با تاکید بر اینکه رییسجمهور باید مدیران توانای جریان فکری مقابل خود را نیز به کار بگیرد اظهار کرد: «یک رییسجمهور باید آنقدر تحمل داشته باشد که بگذارد یک مدیر موفق با هر گرایش سیاسی کار خود را انجام دهد. دنیای متمدن نیز این کار را میکند فارغ از اینکه فرد به کدام حزب و گروه وابسته است».
موسوی تصریح کرد: «در دولت نهم همه مدیرانی که ادبیاتی متفاوت داشتهاند تغییر پیدا کردهاند که من این رویه را عوض میکنم و تجربه این کار را دارم. من متعهد میشوم که در مساله مدیریت حتی از نیروهایی که به من رای ندادهاند نیز استفاده کنم».
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری در پاسخ به سوالی در رابطه با برنامههای خود برای هدایت تورم و ایجاد اشتغال گفت: «برای مبارزه با تورم اعتقاد دارم که باید یک تحول اقتصادی ایجاد کنیم؛ به نحوی که سرمایههای راکد را مولد کنیم که در این زمینه حضور همه جانبه بخش خصوصی برای ما حیاتی است. فضای کسب و کار فعلی در کشور نیاز به یک دگرگونی اساسی دارد».
موسوی درباره برنامههای اقتصادی دولت خود گفت: «جوش دادن صنعت نفت به صنایع دیگر از مهمترین کارهای من خواهد بود؛ ما در کشور فقط در حال استخراج نفت و فروختن آن هستیم؛ در حالیکه خود این صنعت متکی به اقتصادهای دیگر است بدون اینکه در صنایع ما اثر بگذارد».
وی ادامه داد: «وجود نفت در کشور باید مولد صنایع باشد و این صنایع منجر به این شود که اشتغال و توسعه پایدار داشته باشیم و این یکی از مهمترین مزیتهای نسبی ما است».
نخستوزیر دوران دفاع مقدس درباره یک ویژگی اقتصادی تاریخی در کشور گفت: «ایران بیدلیل کشور کانونی جاده ابریشم نبوده است ما با نداشتن تعامل با کشورهای همسایه از این مزیت استفاده نکردیم؛ در اطراف کشور خود از سویی با ترکیه رو به رو هستیم که یک بازار 950 میلیونی اروپا را در کنار خود دارد که از سویی با شبه قاره هند همسایهایم که 2 میلیارد نفر جمعیت را در خود جای داده است البته اینها به غیر از سایر کشورهای آسیایی هستند اما ما هیچگاه به این مزیت فکر نکردهایم».
موسوی با اشاره به ظرفیت تبادلات مرزی تاکید کرد: «من این سیاست را به طور حتم در استانهای شمال غرب و همچنین استانهای شرقی کشور اعمال خواهم کرد که هم این استانها را متحول میکند و هم اشتغال وسیع به وجود میآورد».
وی اظهار کرد: «علاوه بر اینکه دولت باید وضعیت قیمتها را کنترل کند در وظایف خود نیز باید بازنگری داشته باشد. دولت در تعاملات اقتصادی بسیار تعیین کننده است اگر طرحی داشته باشیم که دولت را در تصمیمات و عملکردها سبک و سریع کند منجر به اشتغال و ورود به بازارهای جهانی خواهد بود».
این نامزد دهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری با اشاره به سیاست توزیع پول نقد در بین مردم تاکید کرد: «
این عمل نه تنها سرمایهگذاری و اشتغال ایجاد نمیکند بلکه به باد دادن سرمایهها و تحریک بازار تقاضا است. برنامه بنده این است که پول نفت را در خدمت توسعه و اشتغال پایدار قرار دهم».
وی ادامه داد: «ثبات در سیاستهای اقتصادی میتواند به جذب سرمایههای خارج از کشور کمک کند از جمله این سیاستها ثبات در دستگاههای پولی مثل بانک مرکزی است که تغییرات مدیریتی سریع و بدون برنامه در این حوزه کاملا به ضرر کشور است».
موسوی همچنین در مورد دیدگاه خود درباره سند چشم انداز 20 ساله کشور و اصل 44 اظهار کرد: «چشم انداز 20 ساله حاصل تفکر و تامل بسیاری از کارشناسان است و دورنمای روشنی را برای مملکت ایجاد میکند که آن رتبه اول منطقه است».
نخستوزیر پرافتخار دوران دفاع مقدس تاکید کرد: «ما در وضعیت فعلی برای عمل در چارچوب این دو برنامه بلند مدت موانعی داریم و آن عدم تکیه بر برنامهریزی است. در این مورد
میتوان به برنامه چهارم توسعه نیز اشاره کرد. وقتی رییسجمهور این برنامه را استعماری میخواند و جایگزینی هم برای آن معرفی نمیکند نمیتوانیم امید داشته باشیم که به اهداف خود در سند چشم انداز 20 ساله برسیم».
وی توضیح داد: «در برنامه چهارم بحث 8 درصد رشد اقتصادی و همچنین کم کردن وابستگیمان را به نفت داشتیم اما هیچکدام از آنها محقق نشد و تبدیل به موانعی برای تحقق اهداف سند چشم انداز گشت».
نامزد دهمین دوره ریاست جمهوری عدم تجهیز منابع پایه را از دیگر موانع رسیدن به اهداف سند چشمانداز خواند و توضیح داد: «منابع اصلی کشور نباید در خدمت منافع کوتاه مدت قرار بگیرد؛ چشمانداز یک ویژگی مثبت عمومی دارد و آن، این است که دولتها را مجبور میکند که نگاه خود را از اکنون بردارند و به آینده نگاه کنند. اگر دولتها خود را قانع کنند که کاری که انجام میدهند برای آینده است کارها اساسیتر صورت میگیرد و امید به تحقق اهداف بیشتر میشود».
موسوی اظهار کرد: «این ریخت و پاشهای منابع و بیتوجهی به پروژههای عظیم و تاثیرگذار در اقتصاد کشور یک نازایی را در اقتصاد به وجود خواهد آورد؛ در حالیکه رسیدگی به پروژههای عظیم ملی میتواند سیمای اقتصاد ما را دگرگون کند. تمرکز ما بر روی پروژههای کوچک نمیتواند موج اقتصادی ایجاد کند».
موسوی ادامه داد: «مهمترین مشکل ما در عمل کردن و به اصل 44 این است که طرحها با اختیارات کامل و زمانبندی پیش نمیرود اگر اینگونه باشد زمانی چشم باز میکنیم و میبینیم که زمان تحقق سند چشم انداز فرا رسیده است و ما هنوز در اصل 44 ماندهایم».
وی ادامه داد: «من ماجرای کشور آلمان را بارها مثال زدهام که چگونه بعد از جنگ با یک ریسک اقتصادی و با یک برنامهریزی بلند مدت یک اقتصاد آزاد را به وجود آورد و برای این کار نهادی را در بالاترین سطح ساخت و در یک موعد مقرر کار خود را به پایان رساند».
نخستوزیر دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه ما قدرت نهادسازی نداشتیم افزود: «اگر نتوانیم برنامه اجرایی اصل 44 را به بهترین نحو طراحی کنیم این طرح طولانی و هرز میشود مثلا قبل از بحران جهانی اقتصاد بهتر میتوانستیم این اصل را عملی کنیم اما این فرصت را از دست دادیم».
وی تاکید کرد: «من مسافرتهایی را به مناطق صنعتی داشتم و دیدم که به خاطر اجرای ناصحیح پروژهها چه مشکلاتی برای نیروها ایجاد شده است؛ من امیدوارم در آینده چنین نشود و برنامههایی نیز در این زمینه دارند».
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری در مورد برنامه خود برای ایجاد انگیزه در جامعه و ایجاد فرهنگ امید و نشاط خاطر نشان کرد: «بخشی از این مساله به مسایل اقتصادی خانوادهای برمیگردد که میخواهد دورنمایی را برای اشتغال و ازدواج فرزندان خود ترسیم کند کل این جریان یک امید ایجاد میکند ولی فراتر از آن نیز من به مسایل دیگری فکر میکنم».
موسوی توضیح داد: «وقتی دولت به جامعه نگاه میکند نباید مردم را دستهبندی و تکه تکه کنند بلکه باید به همه خوش بین باشد. دولت نباید بگوید این خانواده معطوف به من است یا آن فرد از من دور است؛ مردم دوست دارند که با هم روابط خوبی داشته باشند. در بین مردم داد و ستدی وجود دارد که هر نوع دستکاری در آن موجب به هم خوردن عرف میشود».
وی با اشاره به اینکه عدم تجسس از مهمترین دستورات دینی ماست اظهار کرد: «کسی که در جایی کار میکند باید احساس امنیت کند، نباید خوف این را داشته باشد که به او بگویند تو با ما همفکر نیستی یا خائن هستی؛ به وجود آوردن یک فضای اعتماد هم مردم را خوشحال میکند و هم به حفظ ارزشهای دینی کمک میکند که ما در این زمینه مشکلاتی داریم».
موسوی، برنامه خود را در این زمینه این چنین اعلام کرد: «من بنا دارم فرمان هشت مادهای حضرت امام (ره) را که در دوران جنگ صادر شد، جزو برنامههای خود بگذارم؛ یکی از این هشت ماده تفکیک دولت از بخش خصوصی افراد است که در آن تجسس در حریم افراد منع شده است و اصطلاحاتی دارد که نشان میدهد چه نگاه دورنگری در این دستور بوده است».
نخست وزیر دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه میخواهد نقش مردم را در حوزه عمومی افزایش دهد ادامه داد: «یک ترسی از وجود تشکلهای مردمی وجود دارد در حالیکه ما بسیار پیش از این نیز تشکلهای مردمی داشتیم و اکنون نیز میتوانیم به صورت گستردهتر این تشکلها را در اختیار داشته باشیم چرا دولت باید همه وظایف را به عهده بگیرد؟ دولت میتواند هر جا که تشکلی شکل گرفت از او حمایت کند و این یک فضای خوش بینی را در جامعه خواهد دمید».
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد فساد اقتصادی و اداری در کشور اظهار کرد: «
ما در بحث فساد بیشتر به حلقه آخر نگاه میکنیم؛ مثلا به اینکه یک نفر پولی را برداشته یا اختلاسی انجام داده است اما این گم کردن راه است».
وی توضیح داد: «اصلاح نظام اداری و ارتباط مردم با سیستم اداری از عوامل پایین آوردن فساد دولت است. وقتی سیستم اداری چالاک شد و زمینههای جرم کاهش پیدا کرد آن وقت میتوانیم با آخرین حلقه رو به رو شویم که در آن هنگام تعامل دولت و قوه قضاییه از اهمیت بالایی برخوردار است».
موسوی در این مورد خاطر نشان کرد: «
اگر 10 مفسد به قوه قضاییه معرفی شود و قوه با آنها برخورد کند و این تصور وجود داشته باشد که بقیه پاک هستند میتوان به سالم بودن سیستم اداری امیداوار بود اما چون ما نمیتوانیم این کار را انجام دهیم و مفسدان را معرفی کنیم تمام نظام اداری را به فساد متهم میکنیم. ما کارمندانی داریم که منصفانه و با اخلاق کار میکنند و متهم کردن همه آنها اصولی نیست».
نخست وزیر دوران دفاع مقدس تاکید کرد: «اگر همه کارهای دولت روشن باشد و امکان نظارت رسانهها فراهم شود رانت نیز کم میشود. برخورد قضایی به تنهایی حلال مشکلات فساد ما نیست».
موسوی در پاسخ به آخرین سوال کارشناسان در رابطه با فعال کردن شوراها و استفاده از ظرفیت آنها اظهار کرد: «ما در این زمینه غفلت کردیم چرا که اول انقلاب شوراها جزو اساسیترین برنامهها بود البته در رابطه با شهرداریها شوراهای شهری موفقی داریم ولی وظایف و ظرفیتی که این شوراها میتوانند به عهده داشته باشند، بسیار فراتر از اینهاست».
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری اعلام کرد: «جزو اولین کارهای دولت من این خواهد بود که وزارت کشور را موظف به تهیه قانونی در زمینه شوراها کنم؛ واقعیت این است که یک مقداری از وظایف دولت باید کاسته شود و به سوی شوراها برود و به نفع ماست که از ظرفیت شوراها استفاده کنیم».
وی در توضیح مزیتهای استفاده از شوراها خاطر نشان کرد: «با این کار از گلایههای استانها برای به کارگیری نیروهای بومی کاسته خواهد شد و بار دولت پایین خواهد آمد؛ کارهای محلی نباید بر دوش دولت باشد و دولت نباید در تصمیمات استانی دخالت کند».
وی ادامه داد: «حتی این شوراها میتوانند بدون دخالت دولت لایحه تقدیم مجلس کنند؛ اگر مجموعه این ساز و کار زنده شود شوراها، دولت و مجلس در تعامل با هم از وظایف حاکمیتی دولت خواهند کاست و کارها را به مناطق میسپارند. این فساد و حتی مشکلات نظام مالیاتی ما را نیز حل میکنند».
نخست وزیر دوران دفاع مقدس در این خصوص گفت: «اگر گرفتن مالیات با پروژههای عمرانی استانها ارتباط پیدا کند، ایران یک ظرفیت عظیم را پیش روی خود خواهد دید».
استقلال آزادی باشال سبز نمی شه ههههههههههههههههههههه