قیمت محصولات همیشه در عرضه و استفاده از آنها نقش کلیدی داشته است. کابلهای برق امروزه کاربرد بسیار زیادی دارند، یکی از مواردی که در خرید آنها اهمیت زیادی پیدا میکند، قیمت کابل برق است؛ چرا که خریداران همیشه درمورد آن پرس و جو میکنند تا یک محصول با قیمت مناسب بخرند. باید بگوییم که کابل از جمله وسایلی است که تعرفه آن با توجه به یک سری عوامل تعیین میشود و نمیتوان قیمت یکسان برای آن در نظر گرفت؛ طوری که در بازههای زمانی مختلف قیمت کابلها میتواند با هم دیگر فرق پیدا کند؛ بنابراین بهترین کار این است که برای خرید و اطلاع از قیمت کابلهای برق به یک سری موارد توجه کرد که در ادامه آنها را بررسی میکنیم، پس با ما همراه شوید.
۱) متریال و مواد اولیه استفاده شده
یکی از عوامل مهم تاثیر گذار بر قیمت، متریال اولیه است که در ساخت آن استفاده شده، این مواد نه تنها روی قیمت کابل، بلکه در کیفیت آنها نیز تاثیر مستقیم میگذارند. هر چقدر که کیفیت متریال اولیه استفاده شده بیشتر باشد، هم کارایی کابل و کیفیت آن افزایش پیدا میکند و هم قیمت آن بیشتر میگردد؛ به همین دلیل بهترین برندها و شرکتهای سازنده سیم و کابل در دنیا، محصولات شان قیمت بیشتری دارد.
۲) تعداد رشته و سایز کابل برق
کابل برق از یک یا چند رشته سیم تشکیل شده است. سایز کابل با میلی متر مربع نشان داده میشوند. هر چه سطح مقطع کابل بیشتر باشد کابل توانایی بیشتری در انتقال جریان برق دارد. سایز کابلها را با دو عدد نشان میدهند برای مثال ۲*۲.۵ عدد اول در آنها نشان دهنده تعداد رشته و عدد دوم نشان دهنده سطح مقطع است پس کابل برق ۲×۲.۵ از دو رشته سیم به سطح مقطع ۲.۵ میلی متر مربع ساخته شده است.
۳) مقدار مواد اولیه استفاده شده
مواد اولیه هم از نظر کیفیت و هم از نظر مقدار روی قیمت کابلها تاثیر دارند، هر چقدر که مقدار و میزان متریال اولیه در ساخت کابلها بیشتر باشد، قیمت آنها افزایش پیدا میکند. بگذارید با یک مثال توضیح دهیم، هر چقدر حجم مس استفاده شده در کابل بیشتر باشد، به طبع رسانایی آن هم افزایش پیدا میکند و قیمت آن بالاتر میرود.
۴) ضخامت آبکاری
آبکاری روشی است که برای پوشش دهی استفاده میشود که میتواند باعث شود تا محصول ویژگیهایی مانند تخلخل، شکل پذیری، سایشی، چسبندگی و .. را پیدا کند. به همین دلیل هزینه آبکاری هم روی محصول اضافه میشود. در نتیجه، قیمت کابل به ضخامت آبکاری هم بستگی دارد. اگر آبکاری کابلها با استفاده از نقره صورت بگیرد، قیمت آن افزایش پیدا میکند، چرا که نقره از فلزات با کیفیت به شمار میرود.
۵) جنس و نوع عایق
عایق کابل به لایهای گفته میشود که روی هادی نصب میشود و این وظیفه را بر عهده دارد تا از ورود و گسترش جریان الکتریسیسته به دیگر فضاها جلوگیری کند و اجازه بروز حوادث را ندهد. عایقی که در کابلها استفاده میشود میتواند فرق داشته باشد و همین عامل روی قیمت نهایی کابلها موثر است. به عنوان مثال اگر از XPLE به عنوان عایق استفاده شود، قیمت کابل بیشتر میگردد و اگر عایقهای معمولیتر استفاده کنند، هزینه نهایی کاهش پیدا میکند.
۶) قیمت تمام شده تولید
زمانی که یک محصول تولید شده و به بازار عرضه میشود، مراحل مختلفی را طی میکند. هر کابلی برای این که وارد بازار شود و به دست مشتریان برسد، باید ابتدا تولید شده، بسته بندی و ارسال شود. نیروهای تولید باید آن را با طی مراحل دقیق بسازند، به همین دلیل هزینههای دستمزد ساخت محصول، بسته بندی، جابه جایی، انبار، نگهداری و حمل و نقل تماما روی قیمت کابل برق تاثیر میگذارد و میتواند سبب کاهش و یا افزایش قیمت گردد.
۷) برند سازنده کابل
از مواردی که روی قیمت کابلها نقش پر رنگی ایفا میکند، برند و شرکت سازنده میباشد. شرکتهای سازنده و برندهای شناخته شده معمولا قیمت بالاتری برای کابلهای خود در نظر میگیرند که میتواند به دلیل بازاریابی، کیفیت محصول و ... باشد. در صورتی که مجموعههای ناشناخته تر، تعرفه کم تری برای محصولات شان تعیین میکنند.
۸) نوع و مدل کابل
نوع و مدل کابل اهمیت زیادی دارد و میتواند تعیین کننده قیمت کابل باشد. کابلها انواع مختلفی دارد و هر کدام از آنها در دسته بندیهای گوناگونی قرار میگیرند که با توجه به جنس هسته، با توجه کاربرد، شرایط نصب، طبقه بندی میشود؛ نوع و کاربری کابل روی قیمت آنها تاثیر میگذارد. کابلها انواع مختلفی دارد که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
• کابل فشار ضعیف
• کابلهای فشار متوسط
• کابلهای پیچ خورده
• کابلهای فشار قوی
• کابل چند رسانا
• کابل کواکسیال
۹) هزینه تست و آزمایش کابل
یک سری کابلها هستند که هزینه تست و بررسی آنها نیز در نظر گرفته میشود. کابلهایی که دارای نشان بین المللی هستند و برچسب مخصوص روی آنها زده شود. قیمت مراحل تست و استفاده از آنها روی قیمت نهایی محصول تعیین میگردد و از مشتریان اخذ میشود.
۱۰) حمل و نقل و جابه جایی
آخرین فاکتوری که میتواند قیمت کابلهای برق را تعیین کنند، جابه جایی و ارسال کالا به دیگر مناطق است. زمانی که یک محصول تولید میشود باید هزینههای نگهداری و ارسال آنها را هم در نظر داشت. به عنوان مثال حمل و نقل و جابه جایی سیم و کابل از یک شهر به شهر دیگر به هزینههای آن داخل فاکتور افزوده میشود.