محسن کلاری شامگاه یکشنبه ۲۳ شهریور در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز که به مناسبت بازگشایی مدارس برگزار شد، در خصوص شهریههای مدارس گفت: طبق اصل ۳۰ قانون اساسی، آموزش رایگان است، اما برای ارتقای کیفیت و تأمین هزینههای مدارس، مشارکت مردم بصورت داوطلبانه نیاز است. هرگونه دریافت وجه اجباری یا مشروط تخلف محسوب میشود.
وی افزود: پروژه مهر از امسال در مدارس اجرا میشود و تنها از طریق مشارکت مردمی هزینههای آن تأمین خواهد شد. قبل از شروع مهر، حساب تمام مدارس بررسی میشود و در صورت دریافت مبالغ خارج از عرف، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
کلاری درباره مدارس دو زبانه بینالملل توضیح داد: این مدارس زیرنظر آموزش و پرورش فارس نیستند و اداره کل بینالملل وزارت آموزش و پرورش آنها را اداره میکند. شهریه این مدارس بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان به یورو مشخص میشود.
وی در واکنش به انتشار کلیپی در فضای مجازی مبنی بر شهریه ۴۷۵ میلیون تومانی دبستان و ۶۰۰ میلیون تومانی دبیرستان در یک مدرسه بینالملل در شیراز گفت: اگر شکایتی به ما برسد، بازرس اعزام شده و به موضوع رسیدگی خواهد شد.
مسئولیت سرویس مدارس بر عهده آموزش و پرورش نیست
مدیرکل آموزش و پرورش فارس همچنین در خصوص سرویس مدارس گفت: مسئولیت سرویس مدارس در سال ۱۴۰۲ بطور کامل از آموزش و پرورش برداشته شده و به شهرداریها و شورای ترافیک شهر سپرده شده است. مدیران مدارس هیچ نقشی در مبلغ سرویس یا نظارت بر رفتار رانندگان ندارند.
وی افزود: اگرچه سرویس مدرسه یک فرایند حمل و نقل است، اما آموزش و پرورش آن را مدرسه سیار میدانست و امیدواریم شهرداری و شورای ترافیک به این موضوع رسیدگی کنند. آموزش و پرورش تنها یک رأی در شورای ترافیک دارد.
کلاری درباره عملکرد مدارس دولتی گفت: تقریباً ۷۰ درصد دانشآموزان تک رقمی کنکور از مدارس دولتی هستند، بویژه مدارس نمونه دولتی و سمپاد. شهریه مدارس سمپاد مجاز است و این مدارس کلاسهای فوق برنامه دارند، اما پایان سال باید بیلان کار ارائه دهند.
مدارس غیرانتفاعی بر اساس درجهبندی و امکانات شهریه اخذ میکنند
وی افزود: مدارس غیرانتفاعی نیز بر اساس درجه، تجهیزات و مکان خود شهریه مشخص دارند و قرارداد شهریه در اختیار اولیا قرار میگیرد.
کلاری درباره کودکستانها اظهار کرد: برای اولین بار شهریههای کودکستانها در سامانه ثبت شده و فارس در این زمینه پیشرو است. صدور مجوز و نظارت بر این مراکز ادامه دارد و هر کودکستانی که شهریه خود را اعلام نکند، تخلف کرده است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس تأکید کرد: امسال شکایات مدارس عادی دولتی و غیردولتی نسبت به سالهای گذشته کاهش یافته و پیگیریها سریعتر انجام میشود. شهریه تمام مدارس مشخص و شفاف است.
ضرورت بازنگری در رویکرد رفاهی فرهنگیان
مدیرکل آموزش و پرورش فارس در ادامه گفت: باید در رویکرد رفاهی آموزش و پرورش بازنگری میکردیم. تعدادی پروژه ناتمام برای مسکن فرهنگیان وجود داشت که در حال تزریق نقدینگی برای تکمیل آنها هستیم.
وی افزود: یک پروژه ۴۶۸ واحد آپارتمان از محل صندوق ذخیره فرهنگیان در دست احداث داریم که چهار سال متوقف مانده بود و برای تکمیل آن تمهیدات لازم را انجام دادیم.
کلاری با بیان اینکه رویکرد آموزش و پرورش برای مسکن فرهنگیان علاوه بر طرحهای ملی، شامل تخصیص زمین نیز هست، گفت: با همه شهرستانها صحبت کردهایم تا زمینهایی شناسایی شود و به فرهنگیان اختصاص یابد.
ورود جدیدالاستخدامها به شیراز ممنوع
مدیرکل آموزش و پرورش فارس درباره جذب نیرو گفت: در دو سال گذشته در استخدامهای تازه، برای شیراز نیرو میگرفتیم که اتفاق نامبارکی بود؛ امسال ورود نیروهای تازهاستخدام به شیراز ممنوع شده و فقط نیروهای شهرستانهای اطراف میتوانند وارد شیراز شوند. دانشگاه فرهنگیان و نیروهای تازهاستخدام نیز به شهرستانها هدایت میشوند.
کلاری در حوزه پرورشی گفت: طرح تربیت هوشمند در استان فارس اجرا میشود که تمام مأموریتهای آموزش و پرورش در دوره متوسطه را ارزیابی کرده و در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح میکنیم. نیاز امروز جامعه، دانشآموزانی با نشاط است و تشکلهای دانشآموزی باید فعال شوند تا دانشآموزان نقش اجتماعی داشته باشند و در مدرسه با نشاط باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس افزود: آموزش باید شخصیسازی شود تا هر دانشآموز بر اساس استعداد و ظرفیت خود رشد کند.
۲۸ مدرسه در صدرا کم داریم
کلاری درباره وضعیت مدارس در شهر صدرا گفت: در صدرا ۲۸ مدرسه کم داریم؛ طبق قانون هر ۲۰۰ واحد مجتمع باید یک مدرسه داشته باشد و از ۴۸ مجتمع موجود، تعدادی مدرسه ندارند. در حال حاضر بیش از هشت مدرسه در صدرا در حال ساخت است.
وی با اشاره به وضعیت مدارس غیردولتی و دولتی در این شهر افزود: صدرا تنها شهری است که تعداد مدارس غیردولتی بیشتر از مدارس دولتی است.
جذب معلمان جدید و رفع کمبود تدریس
مدیرکل آموزش و پرورش فارس، درباره جذب معلمان تازهاستخدام گفت: امسال برای معلمان جدیدالورود دو برابر ظرفیت مصاحبه گرفتیم و مراکز ارزیابی عملکرد خوبی داشتند. ۳۹۵۰ نفر شرکت کردند، در حالی که حدود ۱۹۰۰ نفر نیاز داشتیم؛ ۱۶۰۰ نفر جذب میشوند و ۳۰۰ نفر تکمیل ظرفیت خواهند بود.
وی افزود: این جذبها مربوط به ماده ۲۸ است و دانشگاه فرهنگیان دخالتی ندارد. کمبودهای ما حدود ۱۳۵ هزار ساعت تدریس است که با اضافهتدریس شاغلان قابل جبران خواهد بود.
کلاری درباره پروژههای مدرسهسازی در استان گفت: در فارس بیش از ۶۵۰ پروژه در حال اجرا داریم که معادل هفت سال نوسازی مدارس است. از این تعداد ۷۸ پروژه مربوط به مدارس کانکسی و ۱۲۰ مدرسه سنگی ساخته خواهد شد. همچنین ۳۰۲ پروژه ناتمام تکمیل میشود و ۶۶ پروژه تخلیه شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس افزود: تا قبل از شروع سال تحصیلی، ۱۷۴ مدرسه تحویل داده میشود که بالغ بر ۷۱۷ کلاس درس دارد.
کلاری در خصوص بازگشایی مدارس اعلام کرد: مدارس مقطه شکوفهها از ۳۱ شهریور و سایر مقاطع از اول مهرماه آغاز به کار خواهند کرد.
آموزش مجازی برای بزرگسالان است
وی همچنین درباره آموزش مجازی نیز گفت: آموزش و پرورش، مدارس مجازی را برای بزرگسالان مصوب کرده است و این برنامه شامل سایر سنین نمیشود.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس در ادامه با اعلام آمار سال تحصیلی جدید گفت: سال تحصیلی جدید با یک میلیون و ۲۴۰ هزار دانشآموز شامل ۹۴۰ هزار دانشآموز و ۳۰۰ هزار نوآموز در استان فارس آغاز خواهد شد.
وی افزود: استان فارس دارای ۷۶۰۹ واحد آموزشی و یک هزار کودکستان است و جمعاً ۸۶۰۹ واحد آموزشی را شامل میشود.
کلاری با اشاره به ساختار آموزش و پرورش استان بیان کرد: فارس ۶۱ منطقه آموزش و پرورش دارد که بیشترین تعداد ادارات آموزش و پرورش در کل کشور را شامل میشود. همچنین بیشترین تعداد مدارس عشایری و استثنایی کشور در فارس وجود دارد.
وی ادامه داد: این استان با ۶۳ هزار پرسنل فعال و ۷۴ هزار بازنشسته، یکی از بزرگترین و پرجمعیتترین استانهای آموزش و پرورش کشور است.
شناسایی و حمایت از دانشآموزان بازمانده از تحصیل در فارس
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس نیز در این نشست خبری با اشاره به طرح شهید محمودوند گفت: این طرح در راستای عدالت آموزشی اجرا میشود و هدف آن شناسایی دانشآموزان بازمانده از تحصیل است. سامانه سیدا بصورت دائم بهروزرسانی میشود تا دانشآموزان بازمانده شناسایی شوند.
ژیلا حیدری افزود: این فرآیند در سه مرحله دنبال میشود: اول شناسایی ۱۰۰ درصد دانشآموزان بازمانده، سپس جذب و نگهداشت آنان و در نهایت احصای مسائل و مشکلاتی که موجب بازماندن آنان از تحصیل شده است. در این راستا با اداره ثبت اسناد و فناوری مخابرات مکاتبه شد تا آدرس سکونت دانشآموزان شناسایی شود. علاوه بر این، عوامل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نیز مورد بررسی قرار میگیرند.
پشتیبانی آموزشی و مالی برای دانشآموزان بازمانده
حیدری ادامه داد: برخی از دانشآموزان کودکان استثنایی هستند که دیرآموز شناسایی شدهاند. به مدارس بخشنامه کردیم و تا ۱۰ مهر فرصت داده شد تا این دانشآموزان بهصورت محرمانه اعلام شوند. برای این دانشآموزان، معلمانی با ۴ ساعت اضافهکار در هفته و کارشناس اختلالات یادگیری اختصاص داده خواهد شد.
وی همچنین گفت: برخی دانشآموزان مشکلات مالی داشتند؛ ۱۴۳ نفر در این گروه بودند که با کمک خیران و اداره کل آموزش و پرورش حمایت شدند. دبیرخانه حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل در استانداری تشکیل شده است تا از همه ظرفیتها برای حمایت از این دانشآموزان استفاده شود.
ثبتنام دانشآموزان فاقد هویت و اتباع بیگانه
حیدری درباره دانشآموزان فاقد هویت و اتباع خارجی توضیح داد: برخی دانشآموزان فاقد اسناد هویتی بودند و مدارس نمیتوانستند آنها را ثبتنام کنند که با دستور و مساعدت قضایی این امکان فراهم شد.
وی افزود: ثبتنام اتباع بیگانه به دلیل سیاستهای دولت به تأخیر افتاده بود، اما از ۱۵ مرداد شیوهنامه آن ابلاغ شده و این افراد میتوانند ثبتنام کنند. درصدی محدودیت در ثبتنام امسال اعمال نشده و ثبتنام آنان در سامانه مشترک وزارت کشور و آموزش و پرورش ثبت میشود.
اجرای جشنواره «رویش» و نقش فعال دانشآموزان در مدارس فارس
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس هم در این نشست خبری با اشاره به اجرای جشنواره مدرسهای «رویش» گفت: امسال شعار جشنواره این است که هر دانشآموز یک نقش و هر دانشآموز یک تشکل داشته باشد؛ به این معنا که هیچ دانشآموزی بدون نقش یا عضویت در تشکلهای مدرسه نخواهد بود.
سیدخداکرم فلاحی افزود: مربیان و معاونان پرورشی در این طرح صرفاً نقش مدیریتی خواهند داشت و تلاش بر این است که فعالیتهای پرورشی با محوریت دانشآموزان اجرا شود.
فلاحی درباره برنامههای سالانه پرورشی گفت: در سال جاری برنامهریزی شده است که همه دانشآموزان حداقل دو اردو داشته باشند. همچنین برگزاری نماز جماعت مدارس که مورد تأکید وزیر آموزش و پرورش است، توسط تشکلهای دانشآموزی برگزار خواهد شد.
توسعه آموزشهای قرآنی در مدارس
وی درباره آموزش قرآن گفت: در مقطع ابتدایی دانشآموزان عمدتاً با روخوانی قرآن آشنا میشوند، اما در مقطع متوسطه باید از مرحله روخوانی عبور کرده و آموزههای قرآن برای آنان ملموس شود. هدف این است که حداقل دانشآموزانی که دیپلم میگیرند، با برخی آموزههای قرآن آشنا شوند و برای این منظور دورههای آموزشی ویژه برگزار خواهد شد.
آگاهیبخشی کنکوری و توسعه هنرستانها
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس نیز در این نشست خبری با اشاره به برنامههای آگاهیبخشی کنکوری گفت: یک پکیج آماده کردیم تا دانشآموزان و خانوادهها نسبت به کنکور و امتحانات نهایی آگاه شوند، چراکه ۶۰ درصد امتیاز کنکور به امتحانات نهایی معطوف میشود. این برنامه اعتبارسنجی شده و در مهرماه رونمایی خواهد شد.
یزدان دشتیان افزود: آگاهیبخشی جامعه به سمت مهارتآموزی فرزندان پیش میرود و نزدیک ۴۰ درصد از فارغالتحصیلان دانشگاهها در رشتههای فنی جذب بازار کار میشوند. در هنرستانها طرح آدرس نداریم و هر دانشآموز میتواند در هر هنرستان ثبتنام کند. تاکنون ۱۲ هنرستان وابسته و در جوار صنعت در فارس فعال است و امسال نیز توسعه خواهند یافت.
تجهیز مدارس برای نشاط و سلامت دانشآموزان
سیدکاظم حسینی، معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش فارس هم در این نشست درباره طرحهای نشاط و سلامت گفت: ۵۶ هزار و ۷۷۳ قلم توپ و تجهیزات ورزشی به ارزش ۳۰ میلیارد تومان در سه هزار و ۳۷۳ مدرسه استان در هفته آینده توزیع خواهد شد. همچنین سرویس بهداشتی ۴۰۰ مدرسه تجهیز و ۳۰۰ مدرسه نیز به اتاق بهداشت مجهز شدهاند.
محسن دهقان، رئیس اداره ارزیابی و بازرسی آموزش و پرورش فارس نیز در این نشست گفت: ثبتنام مدارس و پروژه مهر از ۱۵ مرداد آغاز شده است. از هفت هزار مدرسه در استان، ۳۰۰ شکایت دریافت شده که برخی بررسی و برخی موجب بازگشت وجه به اولیا شده و تعدادی نیز در حساب مدارس باقی ماندهاند.