کد خبر: ۹۱۳۷۱
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۳:۰۱

تجلیل از فرماندهی بی‌نظير هاشمی و شهيد صيادشيرازی در عمليات مرصاد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنرانان در نشست بررسی عملیات مرصاد ضمن تأکید بر عنایات الهی و ایثار رزمندگان و نیروهای مردمی در این عملیات بر نقش شهید صیاد شیرازی و فرماندهی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در هدایت نیروها و پیروزی در آخرین عملیات دفاع مقدس تأکید کردند.

یازدهمین نشست علمی تخصصی دفاع مقدس با هدف بررسی عملیات مرصاد عصر دیروز با حضور جمعی از فرماندهان و سرداران و پژوهشگران دفاع مقدس در پایگاه اطلاع رسانی جنگ برگزار شد.

در این نشست سردار عروج، سردار شعبانی، سردار سلیم آبادی، سردار مهدوی نژاد و رضایی که در زمان عملیات مرصاد به ترتیب فرماندهی سپاه ولی امر(ع)، فرماندهی سپاه چهارم، فرماندهی لشکر 71 روح ا...، فرماندهی تیپ قائم آل محمد(عج) و مدیر کل دفتر جنگ وزارت اطلاعات را بر عهده داشتند، به بیان مشاهدات عینی و دیدگاه های خود در مورد عملیات مرصاد پرداختند.

سردار عروج در این نشست ضمن اشاره به اینکه سپاه مخصوص ولی امر(ع) به دستور آقای هاشمی رفسنجانی فرماندهی وقت جنگ آماده شده بود، افزود: «این سپاه که حفاظت شخصیتها و حفاظت لشکر فرودگاهها را بر عهده داشت، بخشی از آن نیز تیپ 66 هوابرد و بخشی دیگر آن لشکر 6 ویژه پاسداران بود که ترکیب این لشکرها بر عهده بنده گذاشته شد تا این گارد برای بازپس گیری فاو تشکیل شود».

وی با بیان اینکه ما به دلیل آنکه در حال تشکیل نیروی واکنش سریع برای نظام به فرماندهی آقای هاشمی رفسنجانی فرمانده وقت جنگ بودیم و باید در آمادگی کامل باشیم، افزود: «اغلب برادرهایی که در این سپاه خدمت می‌کردند مجبور بودند به واسطه وظیفه ای که داشتند ازمهارتهای فردی بالایی برخوردار باشند. درآن مقطع این سپاه، سپاه آماده ای بود که در ارتفاعات هزار دره چادر زده بود و 14 گردان رزمی آماده با حدود 5 هزار نیرو در حال آماده شدن برای بازپس گیری فاو می‌شدند».

سردارعروج تصریح کرد: «عملیات مرصاد به این شکل به ما واگذار شد که دشمن شلمچه را درجنوب ایران گرفته بود و به دستور فرمانده کل سپاه(محسن رضایی) ما به سمت شلمچه رفتیم و البته همه یگان را نبردیم. وقتی رسیدیم جنوب – باید این را بگویم که کسی از توان و استعداد دشمن خبر نداشت- رئیس ستاد وقت سپاه که آن زمان آقای فروزنده بود با من تماس گرفت وگفت برادر محسن می‌گوید هر جایی هستید برگردید به سمت کرمانشاه و وقتی پرسیدیم چه شده گفتند اطلاعاتی نداریم اما عملیاتی صورت گرفته است. البته قبل از این عملیات منافقین چند عملیات موفق در مهران انجام داده بودند و شادابی پیروزی در این عملیاتها آنها را سرحال آورده بود و تمام جریانات در 11 فیلمی که از آنها گرفتیم وجود دارد».

وی علل تصمیم منافقین برای عملیات به اصطلاح فروغ جاویدان را برشمرد وگفت: «اعتمادی که منافقین به عملیاتهای موفقیت آمیز قبلی در فکه و مهران داشتند، اطلاعات غلطی که منافقین از شهرهای مرزی داشتند و فکر می‌کردند که مردم با آنها همراه خواهند شد آنها را ترغیب به انجام چنین عملیات بزرگی کرد».

فرمانده وقت سپاه ولی امر(ع)، به استعداد دشمن در این عملیات اشاره کرد و گفت: «دشمن در حدود 6 هزار نیرو به منطقه آورد و اینقدر مطمئن بودند که به تهران می‌رسند کلانتری نزدیک منزل حضرت امام (ره) سه چهار برابر مهماتش شارژ شده بود و تیم های عملیاتی در آنجا مستقر شده بودند تا به محض رسیدن دشمن به تهران وارد جماران شوند».

وی ضمن اشاره به نقش هوانیروز در این عملیات، فرماندهی شهید صیاد شیرازی و آیت ا... هاشمی رفسنجانی در کرمانشاه و هدایت مستقیم نیروها در عملیات مرصاد را بی نظیر خواند و پیروزی در این عملیات را مرهون عنایات الهی و جانفشانی شهدا و رزمندگان و نیروهای مردمی دانست.

رضایی مدیرکل وقت دفتر جنگ وزارت اطلاعات نیز در این نشست به تشریح سابقه تشکیلاتی و تفکر سازمان مجاهدین خلق(منافقین) پرداخت و گفت: «سازمان منافقین یک تحلیلی داشت که اگر سه واقعه در ایران رخ بدهد نظام جمهوری اسلامی از هم می‌پاشد که رحلت حضرت امام، جنگ قدرت در نظام و حمله قدرتهای خارجی به صورت گسترده و از کار افتادن ماشین نظامی، اجتماعی و سیاسی و اقتصادی کشور سه واقعه ای بود که آنها بر روی آن کار می‌کردند».

وی در ادامه به دلایل شکست منافقین در عملیات مرصاد پرداخت و گفت: «عدم آموزش کافی نیروها و نیز غافلگیری آنها با پذیرش قطعنامه توسط ایران بود که عملیات فروغ جاویدان را با شکست مواجه کرد چرا که بعد از عملیات موفق چلچراغ که در مهران صورت گرفته بود به شدت آنها غره شده بودند و شعار"امروز مهران فردا تهران" را سر دادند و فکر می‌کردند توان این را دارند که ظرف 48 ساعت به تهران برسند و قرار بود این عملیات در مهرماه اجرا شود اما با پذیرش قطعنامه 598 توسط ایران، هم صدام و هم منافقین و هم غربیها غافلگیر شدند و اجرای عملیات را به جلو انداختند.

رضایی در ادامه به پنج هزار نیروی وارد شده در این عملیات اشاره کرد و گفت: «سازمان مجاهدین خلق سه دسته نیرو در این عملیات وارد کرد که یکسری از نیروهای ارتش آزادی بخش بودند که آموزش دیده و سازماندهی شده بودند و یکسری نیروهایی که از اروپا و کشورهای خارجی فراخوان کردند و یکسری نیروهایی که در عملیاتهای قبلی اسیر شده بودند و یا از اردوگاههای اسرا توانستند بودند اینها را جذب کنند که به دلیل عدم آموزش لازم، نیروهای سازمان نتوانستند از امکان پشتیبانی هوایی عراق استفاده کنند».

مدیرکل وقت دفتر جنگ وزارت اطلاعات در پایان تصریح کرد : «در عملیات مرصاد 07/41 کادر اصلی سازمان منافقین ضربه خورد و حدود 30% نیروهای وارد شده به هلاکت رسیدند و 60 نفر از عناصر شاخص سازمان دستگیر شدند و 20 نفر از 50 نفر هیئت اجرایی سازمان منافقین کشته شدند و 1100 نفر از آنها نیز زخمی شدند».

سردار شعبانی نیز در این نشست به تشریح مشاهدات عینی خود از صحنه درگیری با منافقین در منطقه تنگه چهار زبر پرداخت و ضمن تأکید برعدم اطلاع ایران ازاقدام دشمن برای عملیات بزرگ درمنطقه غرب درمردادماه 67، تأکید کرد: «ما فقط می‌دانستیم که منافقین می‌خواهد عملیات بکنند اما نمی‌دانستیم کی و کجا».

فرمانده وقت سپاه چهارم در نشست بررسی عملیات مرصاد، به استرانژی اشتباه منافقین در این عملیات اشاره کرد که 4 هزار و 830 نفر از 5 هزار و 100 نفری که در کمپ های عراق بودند را وارد ایران کردند و متکی بودن حرکت منافقین به جاده را یکی از اشتباهات اصلی سازمان خواند.

سردار مهدوی نژاد نیز در این نشست با اشاره به تجلیل مقام معظم رهبری از ایستادگی تیپ قائم در عملیات مرصاد، از عدم ذکر نقش رشادتهای نیروهای این تیپ در کتابهای بررسی عملیات مرصاد اظهار تأسف کرد و از مدیریت مرکز اسناد دفاع مقدس خواست که اطلاعات جامع تری برای تدوین کتابی در بررسی عملیات مرصاد جمع آوری شود.

فرماندهی تیپ قائم آل محمد(عج) با بیان اینکه اولین خاکریز دفاعی را برای مقابله با منافقین را تیپ قائم زد، تأکید کرد: «تیپ قائم در این عملیات 68 شهید تقدیم کرد».

سردار سلیم آبادی فرماندهی لشکر 71 روح الله نیز به بیان مشاهدات عینی خود و نقش این لشکر در عملیات مرصاد پرداخت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۸۸/۰۵/۰۷
0
0
درباره اعمال نیک اقای هاشمی ننویسید. اقای شریعتمداری نفرین میکند سنک میشوید.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین