کد خبر: ۹۱۷۳۱
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۱

مدیرعامل ایران‌خودرو: اصلاً در شرایط ورشکستگی نیستیم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه این شرکت منابع اقتصادی خوبی برای تامین نقدینگی دارد؛ شایعه احتمال ورشکستگی این شرکت را تکذیب و تاکید کرد: «طرح‌های افزایش کارایی و سودآوری این گروه صنعتی ادامه خواهد داشت».

جواد نجم‌الدین با بیان اینکه در سال‌های گذشته بخشی از سرمایه در گردش این گروه صنعتی صرف سرمایه‌گذاری بلندمدت شده و دارایی در گردش به دارایی ثابت تبدیل شده است، افزود: «2600 میلیارد تومان نقدینگی مورد نیاز ایران خودرو از شبکه بانکی و دیگر منابع تأمین می‌شود».

وی افزود: «از یکهزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی که در شورای پول و اعتبار تصویب شده، 100 میلیارد تومان واریز شده است و 500 میلیارد تومان آن نیز تا دو روز آتی و بقیه هفته آینده داده می‌شود».

مدیرعامل ایران خودرو یادآور شد: «یکهزار میلیارد تومان نیز از طریق فروش دارایی و سهام این شرکت در بانک پارسیان و 600 میلیارد تومان هم از فروش محصولات تأمین می‌شود».

وی در باره علت واگذاری 50 شرکت وابسته به گروه صنعتی ایران خودرو نیز گفت: «این شرکت‌ها بر اساس سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی واگذار می‌شود».

نجم‌الدین با بیان اینکه ارزش این واگذاری‌ها و فروش دارایی‌ها برای تامین سرمایه در گردش حدود یکهزار میلیارد تومان خواهد بود، گفت: «بخشی از شرکت‌های قطعه‌سازی را که اداره آن برای ما ضروری نیست، به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم تا این بخش تقویت شود و قیمت تمام شده محصولات نیز کاهش یابد».

مدیر عامل ایران خودرو گفت: «تلاش می‌کنیم 300 میلیارد تومان از نقدینگی مورد نیاز را هم با فروش اوراق مشارکت تامین کنیم».

وی با بیان اینکه تاریخ و نحوه عرضه اوراق مشارکت ایران خودرو هنوز مشخص نیست، خاطرنشان کرد:‌ «در صورت تصویب نشدن فروش اوراق مشارکت، از طریق پیش فروش محصولات و سایر روش‌ها، نقدینگی را تامین خواهیم کرد».

نجم‌الدین با تاکید بر اینکه ایران خودرو در آینده هیچ‌گونه مشکل نقدینگی نخواهد داشت؛ در باره بدهی این شرکت به شبکه بانکی گفت: «در همه شرکت‌های خودروسازی معتبر جهان، 70 درصد فروش سال به صورت سرمایه در گردش از بانک‌ها تأمین می‌شود که در ایران خودرو کمتر از50 درصد است».

نجم الدین گفت: «بخشی از بدهی بانکی، بدهی جاری است که در حال تسویه هستیم و بخشی بدهی معوقه است که در ایران خودرو به کمتر از 100 میلیارد تومان می‌رسد».

وی در باره برخی اخبار و شایعه‌ها مبنی بر بدهی بیش از 5 هزار میلیارد تومانی ایران خودرو به شبکه بانکی گفت: «این موارد صحت ندارد».

مدیرعامل ایران خودرو درباره بدهی به قطعه سازان هم گفت:‌ «روش کاری ما با قطعه‌سازان مدت‌دار است و با توجه به استقبال از طرح‌های پیش فروش این شرکت در هفته‌های اخیر، روند پرداخت به قطعه سازان بهتر شده است».

وی اظهار داشت: «با دریافت تسهیلات بانکی در چند روز آینده روند پرداخت به قطعه‌سازان منظم‌تر خواهد شد و تا اوایل مهر ماه به روال عادی باز می‌گردد».

نجم‌الدین در باره انتشار خبر در آستانه ورشکستگی قرار گرفتن ایران خودرو، تصریح کرد: «100 درصد تکذیب می‌کنم، چون اصلاً در شرایط ورشکستگی نیستیم».

مدیر عامل ایران‌خودرو گفت: «ورشکسته، به شرکتی اطلاق می‌شود که زیان انبوه
آن از 50 درصد سرمایه‌اش بیشتر باشد که در این شرکت مصداق ندارد».

وی افزود: «ایران خودرو دارایی‌های زیادی برای خود ایجاد کرده که چندین برابر بدهی‌های شرکت است و به هیچ وجه مصداق شرکت‌های ورشکسته را ندارد».

نجم‌الدین درباره ارتباط پایگاه‌های داخل و خارج ایران خودرو با زیان‌دهی این شرکت گفت: «هیچ سایتی را تعطیل نمی‌کنیم بلکه به دنبال سودآوری و بهره‌وری بیشتر آنها هستیم».

مدیرعامل ایران خودرو یادآور شد:‌ «بعضی پایگاه‌های این شرکت که در ابتدای تأسیس هستند؛ ممکن است بهره وری و سودآوری کمتری داشته باشند که این موضوع در همه بنگاه‌های تازه تأسیس صدق می‌کند».

وی تاکید کرد:‌ «نه فقط سایت‌های داخلی و خارجی را تعطیل نمی‌کنیم، بلکه توسعه می‌دهیم و سودآوری آنها را نیز اضافه خواهیم کرد».

نجم الدین با بیان اینکه در نیمه دوم سال نیز 20 درصد افزایش تولید خواهیم داشت، گفت:‌ «میانگین فروش روزانه شرکت 20 تا 22 میلیارد تومان است».

وی افزود: «به‌زودی سرمایه گذاری‌ها به بهره‌برداری می‌رسد‌، هزینه‌های مالی و قیمت تمام شده کاهش می‌یابد و سودآوری هم افزایش خواهد داشت، بنابراین تا آخر سال حتماً ارزش سهام ایران خودرو تقویت خواهد شد».

مدیر عامل ایران خودرو به سهامداران این شرکت اطمینان داد ضرر نخواهند کرد، چون در 4 ماه امسال تولید و فروش شرکت 15 درصد بیشتر شده است.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در ادامه با رد شایعه تعدیل نیروی انسانی در این شرکت تاکید کرد: «نه فقط تعدیل نیرو در دستور کار نیست، بلکه چون طرح‌های جدید در آستانه راه‌اندازی است؛ جذب نیرو هم خواهیم داشت».

جواد نجم‌الدین از استانداردهای جدید در تولید محصولات این شرکت خبر داد و افزود: «با ورود محصولات جدید و افزایش تولید و بازدهی؛ سوددهی را بیشتر خواهیم کرد».

وی گفت: «تولید پژو 206 و پژو پارس را که طراحی آن داخلی است و استاندارد بالا و محبوبیت بیشتری دارد؛ به روزانه یک‌هزار دستگاه می‌رسانیم».

نجم الدین درباره تمرکز تولید تندر 90 در یکی از شرکت‌های ایران خودرو یا پارس خودرو گفت:‌ «برنامه‌ای نداریم و قبول هم نداریم که اگر در یک کارخانه تولید شود، اقتصادی‌تر خواهد بود».

وی افزود: «با افزایش تولید تندر 90 در ایران خودرو، تولید این محصول سودآورتر خواهد شد».

نجم الدین درباره گله‌مندی برخی مشتریان از عرضه تندر 90 گفت:‌ «اگر نتوانیم به تعهدمان در تحویل به‌موقع، عمل کنیم؛ حتما رضایت مشتری را جلب می‌کنیم و خودرو دیگری می‌دهیم یا همین خودرو تولید و تحویل می‌شود».

وی گفت:‌ «مدیریت تامین قطعات تندر 90 نیز برای برطرف کردن برخی مشکلات با پارس خودرو یکپارچه می‌شود».

مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه 60 درصد قطعات تندر 90 ساخت داخل است، گفت:‌ «مسئول تامین قطعات این خودرو، شرکت رنوپارس است که به دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو تحویل می‌دهد».

نجم الدین در پاسخ به این مطلب که پیش از این تولید پیکان نقش گاو شیرده و سودآوری را برای این گروه صنعتی داشت اما در حال حاضر جایگزین مشابهی ندارد؛ گفت: «روزانه 800 تا 900 دستگاه پیکان تولید می‌شد؛ که به علت تولید بالا؛ سود خوبی داشت».

وی افزود: «البته اگر این سود را صرف سرمایه‌گذاری آتی نمی‌کردیم چون پیکان محصول میرا بود، تمام می‌شد و ایران خودرو هم باید بسته می‌شد».

نجم‌الدین گفت: «این سود را صرف سرمایه گذاری افزایش تولید و توسعه محصولات کردیم تا ادامه حیات صنعتی ایران خودرو تضمین شود».

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به پرسشی درباره ادغام با سایپا تصریح کرد:‌ «ادغامی در کار نیست».

وی با بیان اینکه 20 سال در ایران خودرو و سپس 6 سال در سایپا بودم که به ایران خودرو برگشته‌ام، گفت: «این شرکت و سایپا در کنار هم به حیات صنعتی خود ادامه می‌دهند و در بخش‌هایی نیز همکاری خواهند داشت که در همه دنیا چنین است».

مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به طرح این شرکت برای ارتقای خدمات پس از فروش هم گفت:‌ «طرح‌های مفصلی داریم که "طرح 22" یکی از آنهاست».

وی خاظرنشان کرد:‌ «در اجرای این طرح نمایندگی‌های ایران خودرو در 22 استان ارزیابی می‌شوند و با هر نمایندگی که نتواند به‌خوبی خدمات رسانی کند، برخورد می‌شود».

نجم الدین افزود: «در روزهای اخیر با بازدید چند نمایندگی؛ دستور تعطیلی دو تعمیرگاه مجاز ایران خودرو را که سالها فعالیت داشتند؛ به علت تخلف و نارضایتی مردم، صادر کردیم».

مدیرعامل ایران خودرو یادآور شد: «با سه تعمیرگاه هم در اهواز، آبادان و اصفهان برخورد شد و این نظارت‌ها و کنترل‌ها ادامه خواهد داشت».

نجم‌الدین گفت:‌ «بخش‌های جدیدی که باید به مردم خدمات داده شود هم شناسایی شده است».

وی با اشاره با لزوم ارائه قطعات استاندارد در تعمیرگاههای مجاز ایران خودرو اظهار داشت:‌ «مشکل استفاده برخی تعمیرگاهها از قطعات غیراستاندارد، برطرف و کنترل شده است».

مدیرعامل ایران خودرو تصریح کرد: «هیچ نمایندگی نباید از قطعه غیراستاندارد استفاده کند؛ در غیر اینصورت برخورد می‌شود».

وی افزود: «از همه متقاضیانی که امکانات خوبی برای خدمات رسانی دارند‌، برای گسترش خدمات پس از فروش استفاده خواهیم کرد».

نجم الدین گفت:‌ «مجوز نمایندگی جدید پس از مراجعه و ارزیابی، داده خواهد شد».

مدیرعامل ایران خودرو تاکید کرد:‌ «همه نمایندگی‌های فعلی هم ارزیابی می‌شوند و اگر نتوانند رتبه مناسب کسب کنند؛ جایگزین می‌شوند».

وی درخصوص نصب کنستر (سرب گیر) روی خودروها گفت: «این کار جزو طرح‌های زمان‌بر است که به نتیجه رسیده است».

نجم‌الدین افزود: «‌از این پس روی همه خودروهای خود کنستر نصب می‌کنیم که در "روآ" در حال نصب است و مشکل شماره گذاری هم ندارد».

مدیر عامل ایران خودرو گفت: «امیدواریم مردم طعم شیرین خدمات‌رسانی مطلوب را در نمایندگی‌های این گروه صنعتی بچشند».

وی درباره توسعه طرح‌های تحقیقاتی نیز خاطرنشان کرد: «هدف این طرح‌ها کمک به پویایی و استمرار فعالیت شرکت است، چون اگر تعطیل شود به معنای میرایی محصولات ایران خودرو خواهد بود».

نجم‌الدین در بخش دیگری از این مصاحبه افزود:‌ «یک میلیون دستگاه ظرفیت تولید سالانه داریم که در حال حاضر700 هزار دستگاه تولید می‌شود».

وی گفت: «برای کنترل سرمایه در گردش و نقدینگی، طرح‌های افزایش ظرفیت تولید را متوقف می‌کنیم و برنامه‌های شرکت استفاده از ظرفیت‌های غیرفعال است».

مدیر عامل ایران خودرو تصریح کرد: «با بهره‌گیری از این طرفیت‌ها در آینده باید محصولات جدید با استانداردهای نوین و مورد پسند مشتری تولید شود».

نجم‌الدین با بیان اینکه خودروسازی در کشور به تکامل رسیده و برنامه ایران خودرو افزایش صادرات است، گفت:‌ «در کنار بهبود کیفیت محصولات، سایت‌های صادراتی نیز با هدف کسب سهم بیشتر از بازار جهانی گسترش می‌یابد تا هر سایت به صورت منطقه‌ای، کشورهایی را زیر پوشش قرار دهد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین