کد خبر: ۹۱۸۷۵۸
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۳
تبلیغات

تفاوت کولر آبی و سلولزی چیست

در این مقاله راجع‌به فرق کولر آبی و سلولوزی می‌خوانید و بهتر تصمیم می‌گیرید که کدام یک کیفیت بهتری دارند و با انتظارات شما از یک سیستم سرمایشی کامل و بی‌نقص هماهنگ هستند.
تفاوت کولر آبی و سلولزی چیست
آفتاب‌‌نیوز :

کدام‌یک از شما فرق کولر آبی و سلولوزی را کاملا می‌داند؟ قطعا همه شما با هر ۲ این تجهیزات به‌خوبی آشنایی دارید، اما شک نداریم تابه‌حال به تفاوت‌های آن‌ها عمیق نگاه نکرده‌اید. با مطالعه مطلب امروز به‌خوبی می‌توانید نظرتان را در مورد خرید یک سیستم سرمایشی عالی تغییر دهید.

به تنوع کولر‌های آبی هنگام خرید دقت کنید

یکی از سیستم‌های سرمایشی مرسوم بازار، کولر‌های آبی هستند که به‌وسیله تبخیر آب و رطوبت، هوا را خنک می‌کنند. کولر‌های آبی، در کل وسیله‌ای ساده، اما کارآمد هستند که در مواقع نیاز، باعث خنک‌شدن محیط به بهترین شکل ممکن می‌شوند.

در ابتدا، کولر‌های آبی فقط در نوع پوشالی تولید می‌شدند که کاربران زیادی هم داشتند. اما امروز با رشد تکنولوژی و به‌روزشدن صنعت تولید، شما هنگام خرید کولر آبی با انواع مختلفی مواجه می‌شوید که سلولزی یکی از آن‌هاست.

وقتی از تنوع کولر‌ها صحبت می‌کنیم، منظور ما تفاوت ویژگی‌های فنی آن‌هاست که تا حدودی روی کارایی‌شان هم تاثیر می‌گذارد. بنابراین، مهم است که قبل‌از خرید اطلاعات خود را دراین‌باره جامع‌تر کنید.
مواردی که باید در مورد فرق کولر آبی و سلولوزی بدانید

همان‌طور که از نام این وسیله سرمایشی پیداست، در کولر‌های سلولزی از پد‌های سلولزی برای رطوبت‌زنی استفاده می‌شود و در کولر‌های آبی از پوشال. به‌نظر شما متغیربودن این بخش از سیستم سرمایشی چه تفاوت‌هایی را رقم می‌زند؟

تفاوت کولر آبی و سلولزی چیست

راندمان خنک کنندگی کولر آبی بیشتر است یا سلولزی؟

پوشال‌ها بافتی ناهمگن و متغیر دارند. بعداز ریزش آب روی آن‌ها جابه‌جا می‌شوند؛ بدین صورت که بخش‌های پایین متراکم و بخش‌های وسط و بالا خالی از پوشال خواهند شد. در نتیجه هوای گرم بیرون از قسمت‌های عاری از پوشال وارد می‌شود و راندمان خنک‌کنندگی کولر‌های آبی تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

پد‌های سلولزی دارای ساختاری همگن، یکنواخت و منسجم هستند که آب به‌طور کامل در آن‌ها پخش می‌شود. به همین دلیل کولر‌های سلولزی خنکی بیشتری دارند. ازسوی‌دیگر، به‌علت انسجام بافت پد، امکان رشد باکتری در آن وجود ندارد.

مصرف انرژی کولر آبی پایین‌تر است یا سلولزی؟

مهم‌ترین فرق کولر آبی و سلولوزی به میزان انرژی مصرفی آن‌ها باز می‌گردد. در شرایط آب‌وهوایی فصل تابستان، درصورتی‌که رطوبت نسبی هوای بیرون کمتر از ۱۵ درصد باشد، کولر‌های سلولزی می‌توانند دمای هوای خروجی را هم تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد کاهش دهند. وقتی قدرت خنک‌سازی بالا می‌رود، میزان برق مصرفی کاهش می‌یابد و در هزینه‌های مصرف انرژی هم صرفه‌جویی می‌شود.

مصرف آب در کولر آبی بیشتر است یا سلولزی؟

به‌دلیل غیریکنواخت‌بودن سطح پوشال‌ها و پخش‌شدن قطرات آب به اطراف، می‌توان گفت که در کولر‌های آبی پوشالی مصرف آب بالاست. با توجه به کم‌آبی به‌وجودآمده در کشور، استفاده از سیستم‌های سرمایشی کم‌مصرف مانند کولر‌های سلولزی اهمیت زیادی دارد.

سیستم کدام کولر سلامت دستگاه تنفسی را تهدید می‌کند؟

شاید تابه‌حال دیده باشید که برخی افراد وقتی کولر روشن می‌شود، به‌طور مکرر عطسه می‌زنند. شاید فکر کنید این واکنش به‌دلیل خنکی باد است. اما در حقیقت این عطسه‌ها واکنش‌هایی آلرژیک نسبت به گردوغبار و قارچ‌ها و باکتری‌هایی است که از لابه‌لای پوشال‌ها وارد خانه می‌شوند. درحالی‌که که کولر‌های سلولزی به‌عنوان یک فیلتر هوا عمل می‌کنند.

تعویض پوشال و پد در کولر‌های آبی و سلولزی به چه صورت است؟

بررسی بعدی فرق کولر آبی و سلولوزی، به فاصله زمانی بین تعویض پد‌ها و پوشال‌ها باز می‌گردد. در کولر‌های آبی ازآنجایی‌که حالت پوشال‌ها خیلی زود تغییر می‌کند و راندمان خنک‌سازی سیستم را هم کاهش می‌دهند، هرسال یا نهایت ۲ سال یک بار باید پوشال‌ها را تعویض کنیم.

پد‌های سلولزی به‌دلیل انسجام ساختار، باید ۳ الی ۵ سال یک بار تعویض شوند. البته شست‌وشوی ماهانه آن‌ها منجر به افزایش طول عمر مفید و جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع خواهد شد.

قیمت کولر آبی پایین‌تر است یا سلولزی؟

اگرچه قیمت کولر سلولزی بیشتر است، اما با وجود مزایایی که ارائه می‌دهد، در طولانی‌مدت خواهید فهمید که ازنظر اقتصادی عملکرد مقرون‌به‌صرفه‌تری دارد. مثلا همین که نیاز به تعمیرات مداوم ندارد و مصرف آب و برق آن کمتر است، قیمت بالای آن را توجیه می‌کند.

چه برندی را در خرید کولر آبی مد نظر دارید؟

اولین و اصلی‌ترین نکته‌ای که قبل‌از خرید سیستم‌های سرمایشی باید می‌دانستید، فرق کولر آبی و سلولوزی بود. حالا که از این مرحله گذشتیم، بگویید قصد خرید از چه برندی را دارید؟ در واقع برند، مهم‌ترین مشخصه‌ای است که هم‌زمان چندین ویژگی دیگر مانند نوع سیستم، قابلیت‌ها، امکانات و هزینه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

قطع به یقین خیلی‌ها دوست دارند تجهیزات خانه خود را از برند‌های خارجی بخرند. اما با توجه به وضعیت نسبتا وخیم اقتصادی و قیمت بالای کالا‌های وارداتی، در سال‌های اخیر آمار خرید از برند‌های داخلی افزایش یافت. «برفاب» یکی از معروف‌ترین برند‌های داخلی است که قیمت محصولات خود را به‌گونه‌ای تنظیم کرده تا همه افراد در هر قشری از جامعه توانایی خرید نیاز خود را داشته باشد.

اگر به‌دنبال قیمتی مناسب، بازده سرمایشی بالا، مصرف برق پایین، قابلیت تعمیر و نگهداری آسان هستید، به‌سراغ کولر آبی برفاب بروید. شما می‌توانید نیازتان را به سیستم‌های سرمایشی این برند در انواع ثابت، پرتابل، پوشالی و سلولزی به‌راحتی پیدا کنید.

تفاوت کولر آبی و سلولزی چیست

چرا گاهی اوقات کولر آبی هوا را خنک نمی‌کند؟

علت خنک نکردن کولر آبی می‌تواند ۲ مورد باشد. ممکن است شما از این سیستم سرمایشی که به نسبت کولر‌های گازی از توان و ظرفیت کمتری برخوردار هستند، در فضایی بسیار وسیع و شلوغ استفاده کرده باشید و متوجه تاثیرات آن نشوید. دومین دلیل خنک نکردن کولر آبی می‌تواند آلودگی یا خرابی برخی قطعات باشد.

مثلا کثیف شدن پوشال‌ها و بی‌توجهی نسبت به تعویض آن‌ها، پاره‌شدن تسمه کولر، مشکلات پارچه برزنتی، معیوب‌شدن موتور، توزیع نامناسب آب داخل کولر، عدم جریان مناسب هوا و مشکلات واترپمپ، از دلایلی هستند که کارکرد درست کولر را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند.

درصورت بروز این اتفاق، اگر راهکاری برای تعمیر باشد، بهتر است با صرفه‌جویی در هزینه‌های خود از متخصصین این کار کمک بگیرید. اما اگر سیستم سرمایشی خانه شما خیلی قدیمی شده و امیدی به آن نیست، بهتر است از همین حالا به فکر خرید یک دستگاه جدید باشید. به‌هرحال نمی‌توان گرمای طاقت‌فرسای تابستان را بدون کولر تحمل کرد.

خرید کولر آبی سلولزی از تکنولایف

با توجه به بیاناتی که از فرق کولر آبی و سلولوزی خواندید، اگر آینده‌نگر باشید و اهل عملکرد‌های اقتصادی، حتما به‌سراغ خرید یک سیستم سرمایشی سلولزی می‌روید و اگر خواستار بالاترین رده کیفیتی باشید، تکنولایف را انتخاب خواهید کرد.

تنوع موجود در فروشگاه تکنولایف و قیمت‌های فوق‌العاده استثنایی، طعم لذت خریدی آسان را به شما می‌چشاند. محصولات هر برندی را که مد نظر داشته باشید، چه ایرانی و چه خارجی در تکنولایف موجود است. در هر نقطه‌ای که هستید، همین حالا کالای مورد نیازتان را سفارش دهید تا زودتر از آنچه که فکرش را می‌کنید، تحویل بگیرید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین