کد خبر: ۹۲۵۴۰۸
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۷

بغداد الیوم: آمریکا از طریق عراق دو پیام به تهران مخابره کرده

آمریکا از خطر وقوع جنگ فراگیر و علنی میان حزب الله و اسرائیل در سایه زرادخانه تسلیحاتی بزرگ این حزب و نیز حضور گروه‌های محور مقاومت در عراق، سوریه، یمن و حمایت ایران آگاه و نگران است.
بغداد الیوم: آمریکا از طریق عراق دو پیام به تهران مخابره کرده
آفتاب‌‌نیوز :

منابع عراقی امروز سه‌شنبه اعلام کردند در میانه نگرانی‌ها از بروز جنگ احتمالی میان حزب الله و اسرائیل، واشنگتن طی ۴۸ گذشته دو پیام از طریق میانجیگران به تهران ارسال کرده است.

منابع مذکور در گفت‌وگو با پایگاه خبری «بغداد الیوم» تصریح کردند: آمریکا از خطر وقوع جنگ فراگیر و علنی میان حزب الله و اسرائیل در سایه زرادخانه تسلیحاتی بزرگ این حزب و نیز حضور گروه‌های محور مقاومت در عراق، سوریه، یمن و حمایت ایران آگاه و نگران است.

منابع عراقی افزودند: آمریکا طی ۴۸ ساعت گذشته از طریق میانجی‌های عراقی دو پیام ارسال کرده که مضمون آن این است که خواهان جنگ فراگیر و آشکار در لبنان نیست و به دنبال آرام‌سازی و کاهش تنش‌هاست، واشنگتن همچنین بر لزوم پرهیز از گسترش دامنه جنگ در منطقه تاکید کرده است چرا که واشنگتن بر تامین امنیت تل‌آویو متعهد است و این به معنای ورود آمریکا به منازعه در صورت بروز جنگی علنی و فراگیر است.

این منابع گفتند: «دستگاه دیپلماسی آمریکایی در حالت آماده‌باش اعلام نشده قرار دارد و تلاش می‌کند برای انتقال خطرناک بودن وضعیت، کانال‌های ارتباطی خود را با شخصیت‌های نزدیک به تهران باز نگه دارد.»

منابع عراقی در پایان اظهار داشتند: «آمریکا می‌داند که جنگ با حزب الله یک پیک‌نیک نخواهد بود و زرادخانه موشک‌هایی این حزب به خصوص موشک‌های نقطه‌زن مایه نگرانی خواهد شد و ممکن است درگیری با اسرائیل را به سطح غیرقابل کنترلی برساند.»

پیش از این رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده بودند که طی یک حمله موشکی به منطقه مجدل شمس ۱۲ اسرائیلی کشته و ۳۰ نفر زخمی شدند.

این در حالی است که حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای رسمی قویا ادعای رسانه‌های صهیونیستی را رد و انجام حمله به مجدل شمس را تکذیب کرد.

مجدل شمس یکی از روستاهای سوریه واقع در بلندی‌های جولان است که اسرائیل از زمان جنگ ۱۹۶۷ آن را اشغال کرده است و جمعیت آن حدود ۱۲ هزار نفر است، در حالی که تعداد کل سوری‌های باقی مانده در جولان امروز حدود ۲۳ هزار نفر تخمین زده می‌شود که در پنج روستا به نام‌های بقعاثا، مسعدة، عین قنیة، الغجر و مجدل شمس زندگی می‌کنند، افزون بر اینها، اشغالگران پس از سال ۱۹۶۷ میلادی ساکنان روستای سحیتا را پس از تخریب به مسعده کوچاندند.

پیش از اشغال جولان، حدود نیم میلیون نفر در آنجا اقامت داشتند که همگی به داخل اراضی سوریه آواره شدند و تنها ساکنان ۵ روستای مذکور در بلندی‌های جولان باقی ماندند که به طایفه دروزی‌ها تعلق دارند.

مجدل شمس در دامنه کوه حرمون قرار دارد و به واسطه زمین‌های حاصلخیز و موقعیت استراتژیکش متمایز می‌شود. پس از اینکه جولان در جنگ ۱۹۶۷ به دست اسرائیل افتاد، این رژیم برای یهودی‌سازی جولان اشغالی تلاش کرد از جمله چندین شهرک یهودی‌نشین در آنجا ساخت و در ۱۴ دسامبر سال ۱۹۸۱ میلادی رسما از الحاق جولان به اسرائیل خبر داد که به هیچ عنوان از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشد و تنها دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا این اقدام اسرائیل را تایید کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین