کد خبر: ۹۳۰۴۲۸
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۲

پنج علت اصلی خارش بینی و راه‌هایی برای درمان آن

اگر دائماً دچار خارش بینی هستید ممکن است به دنبال دلیل اصلی آن باشید.
پنج علت اصلی خارش بینی و راه‌هایی برای درمان آن
آفتاب‌‌نیوز :

برخی از مردم معتقدند خارش بینی به این معنی است که شما در مقابل یک فرد احمق هستید، در حالی که دیگران فکر می‌کنند این نشانه‌ای از دردسر در اطراف شماست.

خارش بینی معمولاً نشانه‌ای از یک عطسه قریب الوقوع است. عباس انور، پزشک متخصص گوش و حلق و بینی در موسسه علوم اعصاب پسیفیک در لس آنجلس، می‌گوید: «از طرف دیگر، خارش طولانی مدت معمولاً به دلیل آلرژی، محرک‌های محیطی یا حتی عفونت دستگاه تنفسی فوقانی ایجاد می‌شود.» در اینجا نحوه تشخیص دلیل خارش بینی و سریعترین راه برای تسکین درد آورده شده است.

۱. آلرژی
برای افراد مبتلا به آلرژی، خارش بینی به این معنی است که در معرض آلرژن‌های محیطی یا فصلی مانند گرده، گل ابروسیا، علف‌زار و گرد و غبار قرار گرفته‌اند که باعث می‌شود سیستم ایمنی هیستامین شیمیایی را آزاد کند و باعث ایجاد احساس خارش در سراسر بدن شود. هیستامین می‌تواند چشم‌ها، بینی و گلو را دچار احساس خارش کند و یا علائم دیگری مانند گرفتگی بینی، عطسه و قرمزی یا آبریزش چشم را به همراه داشته باشد. آلرژی گاهی اوقات می‌تواند باعث سردرد شود.

به گفته کالج آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا، بهترین راه برای مدیریت علائم آلرژی و توقف خارش بینی، دوری از آلرژن‌های محیطی و فصلی است. دکتر انور توصیه می‌کند، برای کاهش خارش بینی از یک آنتی هیستامین خوراکی یا یک اسپری بینی استروئیدی استفاده شود. این دارو‌ها می‌توانند درمان‌های عالی برای خشکی بینی نیز باشند. دکتر انور اضافه می‌کند که استفاده از یک پماد یا ژل مرطوب‌کننده بر روی ناحیه دچار خارش نیز می‌تواند کمک کند.

۲. عفونت دستگاه تنفسی فوقانی
گاهی اوقات سرماخوردگی، کووید-۱۹ یا عفونت سینوسی میتواند باعث خارش بینی یا گلو شود. دکتر آشمن می‌گوید: «عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی باعث آزاد شدن هیستامین به عنوان بخشی از پاسخ ایمنی بدن می‌شوند. تشخیص سرماخوردگی از آلرژی همیشه آسان نیست. به گفته کلینیک مایو، اگر سرفه یا گلودرد دارید، احساس درد یا خستگی می‌کنید یا تب دارید، احتمالاً با یک عفونت ویروسی سر و کار دارید.

استراحت و مصرف مایعات بهترین راه برای مقابله با یک بیماری ویروسی است. برای تسکین خارش، دکتر انور توصیه می‌کند: «اسپری یا قطره‌های نمکی بینی را امتحان کنید یا از پماد مرطوب‌کننده در داخل سوراخ‌های بینی خود استفاده کنید.» این دارو‌ها سرماخوردگی را درمان نمی‌کنند، اما می‌توانند به طور موقت علائم خارش بینی را کاهش دهند.

۳. واکنش به مواد شیمیایی
برای برخی از افراد، به خصوص کسانی که از آلرژی رنج می‌برند، تنفس دود، مواد شیمیایی مانند محصولات پاک کننده یا آلاینده‌ها یا حتی بوی تند خوشبو کننده‌های هوا، عطر‌ها یا حتی شمع‌های معطر می‌تواند باعث خارش بینی شود. دکتر اشمن می‌گوید: «مانند آلرژن‌ها، محرک‌ها می‌توانند باعث آزاد شدن هیستامین‌ها شوند. بدن این محرک‌های شیمیایی را به عنوان یک ماده خارجی مضر شناسایی می‌کند.»

برای درمان خارش بینی در این مورد لازم است از محرک‌هایی که باعث خارش بینی شما می‌شوند دوری کنید یا اگر نمی‌توانید از رو به رویی با آن‌ها اجتناب کنید از ماسک استفاده کنید. دکتر انور توصیه می‌کند مجرای بینی خود را با محلول نمکی بینی بشویید تا محرک‌هایی را که از قبل باعث خارش شما می‌شوند را از بدن خارج کنید.

۴. پولیپ بینی
به گفته کلینیک مایو، پولیپ‌های بینی توده‌های نرم و بدون درد بینی هستند که می‌توانند به دلیل التهاب ناشی از آلرژی، آسم یا عفونت‌های مکرر ایجاد شوند. پولیپ‌های بینی بی ضرر هستند و اغلباً باعث آزار و اذیت نمی‌شوند، اما گاهی اوقات می‌توانند باعث گرفتگی و آبریزش بینی یا اختلال در حس بویایی یا چشایی شوند. دکتر انور می‌گوید: «پولیپ بینی در برخی موارد می‌تواند باعث خارش بینی شوند، اما شایع نیست.»

اگر پولیپ بینی باعث خارش یا سوزش شود، پزشک ممکن است کورتیکواستروئید بینی خوراکی یا تزریقی را برای کاهش التهاب و کوچک کردن پولیپ تجویز کند. طبق گفته کلینیک مایو، اگر این دارو‌ها مفید نباشد، پولیپ‌ها را می‌توان با جراحی برداشت.

۵. تومور بینی
در موارد نادر، خارش بینی می‌تواند به طور بالقوه ناشی از تومور در بینی یا سینوس‌ها باشد. با این حال دکتر اشمن اشاره می‌کند چنین چیزی رایج نیست. او می‌گوید: «علائم اولیه اصلی معمولاً گرفتگی بینی طولانی مدت، خونریزی بینی و از دست دادن حس بویایی یا چشایی است.» اگر فکر می‌کنید تومور بینی دارید فوراً به پزشک مراجعه کنید. دکتر انور می‌گوید: «تومور بینی نیاز به تشخیص و درمان سریع با جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی یا ایمونوتراپی دارند.»

منبع: فرارو
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین