مسابقه رئالیتی شوی «جوکر» با حضور بازیگران زن هر چه جلوتر میرود به شکلی بهتر و عیانتر نشان میدهد این مسابقه با حضور زنان حال و هوای دیگری پیدا کرده است.
زنان شرکت کننده در فصل دوم «جوکر» تمام تصورات غلط قبلی را از بین بردند و فضای تازهای را در شبکه نمایش خانگی باز کردند. تا پیش از این برخی نگرانیها بابت حضور زنان در برنامههای طنز وجود داشت که پس از پخش «جوکر۲» باید اعتراف کرد هیچ جای نگرانی از این بابت نیست.
احسان علیخانی و «جوکر ۲» نشان دادند میشود از برخی تابوهای خودخواسته و بی جهت به راحتی عبور کرد و از تمام اصول و قواعد هم دفاع کرد. ارزش کار علیخانی جهت اصرار و دفاع از حضور زنان در «جوکر» زمانی بیشتر مشخص میشود که انتقادات مربوط به حضور مردان در قسمتهای قبلی را مرور کرد.
بازیگران مرد در جوکر با شوخیهای درشت که گاهی شکلی زننده به خود میگرفت، به دنبال خنده گرفتن از همدیگر بودند. این جنسِ شوخی مردان با همدیگر، موجب انتقادات زیادی به «جوکر» و ساترا شد، ولی پس از مردان و حضور زنان در این رئالیتی شو، آن نگاه انتقادآمیز از بین رفت و حتی پای تحسین هم به میان آمد.
زنان با روحیه زنانه و ادبیات مخصوص به خودشان، فضایی متفاوتی را به «جوکر» آوردند که تا پیش از این شاهدش نبودیم. اتفاقا آنها نشان دادند میتوان بدون استفاده از شوخیهای کلامی خارج از عرف جامعه، از مخاطب خنده گرفت و جذابیت را به برنامه آورد.
زنان در این فصل با فکر، خلاقیت و ایده و طرح سناریوهای جذاب در بخشهایی مثل جوکرتایم، خیلی خوب از پس ماموریت خودشان برآمده اند. برای مثل شوخی ژاله صامتی با مراسم ختم خودش و شبوه کارگردانی او در این صحنه، یکی از بهترین لحظات برنامه جوکر به حساب میآید. یا حرکات و تکیه کلامهای ناهید مسلمی بار کمدی خوبی به همراه دارد و لحظات خنده داری را رقم میزند.
ساترا با دوراندیشی و عقلانیت با این مورد برخورد کرد و اتفاق مهمی را رقم زد. در زمانی که رسانههای معاند به دنبال مطرح کردن گزارههایی مثل محدودیت زنان در ایران هستند، نگاه درست ساترا، کمک زیادی به برهم زدن بازی این رسانهها کرد.
در شرایط فعلی که جنگ رسانهای پرقدرتی در جریان است، نیاز بود تا با شجاعت و جسارت ابتکار عمل را در دست گرفت و هوای تازهای به نمایش خانگی تزریق کرد. در مورد حضور زنان در جوکر، برنده این بازی نه فقط علیخانی و زنان شرکت کننده، بلکه مهمتر از همه ساتراست.