کد خبر: ۹۳۱۳۸۷
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۴

ریشه‌یابی علل بحران خانواده/ «طلاخون» استیصال یا اشتباه؟

فیلم سینمایی «طلاخون» برآمده از بخش‌هایی از داستان زندگی مهین قدیری قاتل زنجیره‌ای است که زندگی خانوادگی‌اش با اعتیاد همسر و استیصال در گذران زندگی خود و فرزندانش به قتل‌هایی فجیع منتهی شد.
ریشه‌یابی علل بحران خانواده/ «طلاخون» استیصال یا اشتباه؟
آفتاب‌‌نیوز :

امروزه بسیاری از ما با مشکلات مالی دست به گریبان هستیم. ارتقاء سطح زندگی باعث شده گروهی از خانواده‌ها همیشه و حتی در شرایطی که زندگی‌شان آرزوی بسیاری از خانواده‌هاست، از سطح زندگی خود ناراضی باشند و مادامیکه به موفقیتی می‌رسند از آن لذت نبرند. آن‌ها فراموش می‌کنند که با شرایطی که دارند، تنها با تغییر دیدگاه، با دیدن و خواندن و مطالعه روایت‌های غم‌انگیز دیگران می‌توانند جهان‌بینی خود را تغییر داده و رویه‌ای مثبت همراه با خوشبختی به کانون خانواده خود بیاورند.

بهانه این مقال، شرح روایت زنانی است که آرزومند داشتن حداقل‌های زندگی هستند، داشتن همسری سالم، همسری که معتاد نباشد، همسری که برای فرزندانش، پدر باشد، دلسوزی کند و تا سر حد امکان برای حریم خانوادگی‌اش بجنگد؛ و این نکته که ما زمانیکه ازدواج می‌کنیم، سرنوشت و بخت و اقبال خوب و بد همسرمان را به سرنوشت و عملکرد خود گره می‌زنیم. زمانیکه پای فرزند به میان می‌آید، فرزند یا فرزندان ما بدون اینکه کوچک‌ترین نقشی در آینده‌شان داشته باشند، در مسیری قرار می‌گیرند که آفریده ما والدین است و چقدر مظلوم و بی پناهند فرزندانی که از بد سرپرستی و در نهایت بی سرپرستی رنج برده و خواهند برد.

به همین منظور نگاهی می‌اندازیم به فیلم «طلاخون» که روند سرنوشت دو طفل معصوم، در خانواده‌ای از هم گسسته با درد اعتیاد و تنش‌ها و چالش‌های جدی که دست آخر دامن‌گیر همان کودکان می‌شود...

«طلاخون» فیلمی ایرانی به کارگردانی ابراهیم شیبانی و تهیه‌کنندگی حسن کلامی محصول سال ۱۳۹۹ است. این فیلم روایت بخش‌هایی از داستان زندگی مهین قدیری است. بهار قاسمی بازیگر نقش اصلی طلاخون گفته که برای درک شخصیت او، مستند مهین را دیده است.

فیلم سینمایی «طلاخون» برآمده از بخش‌هایی از داستان زندگی مهین قدیری قاتل زنجیره‌ای است که زندگی خانوادگی‌اش با اعتیاد همسر و استیصال در گذران زندگی خود و فرزندانش به قتل‌هایی فجیع منتهی شد.

در فیلم طلاخون فرزند زنی که به تازگی دستگیر شده، ماجرای تغییر مسیر ناگهانی زندگی مادرش را شرح می‌دهد. زنی خانه‌دار به نام ناهید که به دلیل مشکلات مالی و برای تامین هزینه‌های درمان فرزندش، دست به جنایاتی هولناک زده و...

«طلاخون» یک اثر درام اجتماعی است که ماجرای زن سرپرستی را روایت می‌کند که با دو دختر کوچکش زندگی می‌کند. او به ظاهر شخصیت پاک و ساده‌ای دارد که برای زندگی خود و دخترانش سخت در تلاش است. اما انتهای داستان جنایت‌های او فاش می‌شود. این اثر سینمایی، بیش از همه چالش‌های زندگی دختربچه‌ای را روایت می‌کند که شاهد زد و خورد و درگیری‌های پدر و مادرش با یکدیگر است و اعتیاد پدرش او را ناامید می‌کند و در نهایت به مادری پناه می‌آورد که او هم به اتهام قتل زنجیرای دستگیر می‌شود.

این اثر روایتِ یک اتفاق واقعی است. زنی که مرتکب قتل زنجیره‌ای می‌شود و بعد از اعدامش به دلیل اعتیاد و عدم صلاحیت همسرش، فرزندانشان به بهزیستی منتقل می‌شوند. نمایش ناهنجاری، خشونت و ترس در این اثر نسبتا کم است و هرآنچه در قالب ناهنجاری به نمایش درمی‌آید، تقبیح شده و منفی است. در نتیجه تا حد زیادی تفکیک رفتار درست از اشتباه برای تمام اعضای قابل تشخیص است. برخلاف بسیاری از آثار سریالی و سینمایی که ممکن است مخاطب را با مجرم همراه کند و حتی در بعضی موارد مخاطب برای مجرم دلسوزی کند، در این اثر علی‌رغم جایگاه مثبتی که از ناهید در ابتدای داستان در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد، اما جنایت او به حدی منفی و ناهنجار بازنمایی می‌شود که احساس مخاطب کاملا به او منفی می‌شود.

طلاخون داستان واقعیِ یک زن قاتل زنجیره‌ای است که سال ۸۹ اعدام شده است. این اثر تا نیمه‌های فیلم زندگی آشفته و پراز چالش مادری را روایت می‌کند که از همسر معتادش جدا شده، اما همچنان با او درگیر است و طلاقش به جدایی ابدی منجر نشده است. اوج سختی‌های ناهید زمانی به چشم می‌آید که چالش‌های بزرگ کردن دو دختر کودکش را می‌بینیم و بدتر از آن، همتا، دختر کوچک‌ترش که در مریضی، دست و پا میزد. ناهید در تلاش است برای خود و فرزندانش زندگی سالم و بی‌دردسری فراهم کند، اما به یک‌باره در انتهای داستان متوجه می‌شویم تمام تصورات مثبتی که سازنده از شخصیت ناهید در ذهنمان ایجاد کرده بود غلط است و او با ماشینی که اصطلاحا از آن مسافرکشی استفاده می‌کند، پیرزن‌های ثروتمند و متمول را می‌رباید و بعد از سرقت طلاهایشان آن‌ها را به قتل می‌رساند.

بهار قاسمی، شهاب حسینی، حسام منظور، ترنم کرمانیان، زری خوشکام، محمد زارعی، شهاب شادابی و مهدی محرابی هنرپیشگان فیلم «طلاخون» را تشکیل می‌دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین