کد خبر: ۹۳۲۱۸
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۲

علی عسگری: بعد نظارتی مجلس باید تقویت شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک نماینده دوره‌ هفتم مجلس شورای اسلامی گفت: «مجلس باید با تقویت بعد نظارتی خود نظام شورایی را در تقابل با نظام ریاستی در پیش بگیرد، در این صورت می‌تواند در جایگاه واقعی خود یعنی راس امور قرار گیرد».

حجت‌الاسلام و المسلمین علی عسگری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: «طبق فرمایشات حضرت علی (ع) بنای حکومت‌داری رفاه و آسایش مردم است و بر همین مبنا حضرت امام(ره) مجلس را در راس امور و نمایندگان را عصاره ملت و مقام معظم رهبری نیز این مکان را خانه واقعی ملت معرفی کردند و فرمودند مجلس از راه قانون‌گذاری و نظارت حرکت مردم را ریل‌گذاری می‌کند و همانند یک کارشناس دلسوز مسیر حرکت را هم به نظارت می‌نشنید و از این منظر تاکید فرمودند که مجلس هم باید به مردم پاسخ بدهد و هم از مسوولان پاسخ بخواهد».

وی افزود: «مجلس جایگاه بالایی در جامعه دارد، تا حدی که هیچ روزی در جامعه اسلامی نباید بدون مجلس بگذرد و بخش شورایی ومشورتی نظام در این نهاد خلاصه شده است. در واقع می‌توان گفت مجلس نماد بزرگ نظام مردم‌سالاری دینی محسوب می‌شود و از این جهت نیز، ‌امام(ره) اهمیت فوق‌العاده‌ای برای مجلس قایل‌ بودند».

وی ادامه داد: «امروز با توجه به برخی چالش‌های پیش آمده میان مجلس و دولت و برخی اقدامات فردی که در مواردی گرایش به نظام ریاستی است، این سوال مطرح است که آیا هنوز هم مجلس در راس امور قرار دارد»؟

این نماینده سابق مجلس معتقد است: «مجلس باید از بعد قانون‌گذاری خود بکاهد؛ چراکه به اندازه کافی قوانین اجرا نشده داریم و باید بیشتر از بعد نظارتی به وظایف خود عمل کند و تحقیق و تفحص‌ها و رسمی کردن نهایی آن‌ها را از راه قوه‌ قضاییه و نیز سوال از مسوولان دولت در صحن علنی ـ که از وظایف قانونی آن است ـ در مجلس جدی بگیرد و به دور از محذورات سیاسی ایفای نقش کند، در این صورت می‌تواند به فرموده حضرت امام که مجلس در راس امور است، جامه‌ عمل بپوشاند و به جایگاه واقعی خود برسد».

وی با بیان این‌که " قرار گرفتن مجلس در جایگاه واقعی خود، کارآمدی نظام را بالا می‌برد و پیشبرد اهداف نظام را سرعت بیشتری می‌بخشد" خاطرنشان کرد: «امروز مطالبه جدی مردم و دلسوزان نظام افزایش بعد نظارتی مجلس است به گونه‌ای که عدم پرداختن به بحث‌های نظارتی را به نحوی تخلف و فرار از قانون در خانه‌ ملت تفسیر می‌کنند».

وی با بیان این‌که " مجلس قوی و کارآمد، مجلسی است که از بعد نظارتی بهتر عمل کند" خاطرنشان کرد: «در طی این سال‌های پس از انقلاب، مجلس اول بسیار قوی عمل کرد و استیضاح رییس‌جمهور وقت یعنی بنی‌صدر در آن دوره اتفاق افتاد و این اقدام بزرگ توسط چهره‌های برجسته‌ای همچون آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله رفسنجانی به عنوان نمایندگان مجلس، ‌نشانگر آن بود که یک مجلس مقتدر چه تاثیرات مثبت و نقش ارزنده‌ای در جامعه‌ی دینی و انقلابی می‌توانند داشته باشند».

این نماینده دور هفتم مجلس با اعتقاد بر این‌که " افول فعالیت‌های اصلی مجلس در مجلس هفتم، رخ داد" گفت: «در دوره پیشین مجلس، فریادهای ما و دلسوزی‌های جمع قلیلی از اصول‌گرایان منتقد در برابر اصولگرایان دولتی منتج به نتیجه نشد و به نحوی همان فرآیند بر مجلس هشتم هم مستولی گشت. همان‌طور که ما در مجلس هفتم تلاش کردیم از روی وظیفه‌ِ قانونی خودمان در صحن علنی از رییس‌جمهور سوال داشته باشیم و حتی امضاهای حد نصاب هم توسط برخی از دوستان فراهم شد اما برخی موارد بیرونی و درونی، ‌مانع از این وظیفه نظارتی شد، در مجلس هشتم نیز چنین فضایی کم و بیش وجود دارد، هرچند که با توجه به روند امور مسایلی که در دیوان محاسبات و بحث‌های مربوط به رابطه دولت مجلس در سایر حوزه‌ها پیش آمده اگر فضا قدری آرام نشود و دور از التهاب پیش برود و افراط‌گری جای خود را به عقلانیت بدهد، شاید این زمینه فراهم شود که مجلس هشتم به وظایف نظارتی خود هرجا که لازم است عمل کند، البته نباید به گونه‌ای شود که در سوال از رییس‌جمهور پیدا می‌شود. ‌اگر پیشبرد امور در مجلس طبق فرموده امام(ره)؛ که میزان رای ملت است، پیش برود هم عقل و هم شرع بر کارها حاکم می‌شود و اساس مسامحه در این امر جایز نیست».

وی خاطرنشان کرد که مجلس باید نظام شورایی را در تقابل با نظام ریاستی به کار ببرد و با کسانی که به نوعی التزام به قانون ندارند برخورد قانونی کند، به نظر می‌رسد ریاست مجلس هشتم و برخی از چهره‌های دلسوز کارآمد پی‌جوی برآیند مثبت و کارآمدی برای این دوره از مجلس هستند، اما شاید برخی ملاحظات سیاسی،‌ مانع است.

وی در ارزیابی خود از عملکرد برخی فراکسیون‌های مجلس هشتم نیز گفت: «فراکسیون اکثریت که موثر محسوب می‌شود، به جهت آن‌که تعداد کمی از اصولگرایان حامی دولت در آن مطالبات ناهمگون با وظایف نمایندگی را دارند و بعضا نقش وکیل‌الدوله را ایفا می‌کنند، طبق فرمایش مقام معظم رهبری که نمایندگان مجلس باید پاسخ بدهند و پاسخ بخواهند عمل نمی‌کنند، ضمن آن‌که بحث‌هایی میان اصوگلرایان دولتی و اصولگرایان مستقل وجود دارد که در تقابل و رای‌گیری سیاسی این فراکسیون اثر می‌گذارد؛ گرچه دیدیم، ‌درانتخاب ریاست این فراکسیون با تکیه بر خرد جمعی به آقای لاریجانی رای داده شد که تاکنون توانسته مدیریتی اعتدالی و مطلوب از خود ظهور و بروز دهد؛ لذا به هر میزانی که این دوستان بتوانند مطالبات افراطی را کنار بگذارند می‌توانند با صلابت به وظایف نمایندگی خود فایق شوند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین