کد خبر: ۹۳۳۰۰۲
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۳

چطور حافظه خود را بهبود بخشیم؟

در دنیای پر شتاب امروز، حفظ تمرکز و به یاد داشتن کارها به یک چالش تبدیل شده است. با انجام برخی کارها و یا رعایت برخی موارد می توان به تقویت حافظه کمک کرد.
چطور حافظه خود را بهبود بخشیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

در دنیای کنونی که در فضای مجازی و اطراف خود با بمباران اطلاعاتی مواجه هستیم، به خاطر سپردن اطلاعات مهم و کاربردی و البته به یادآوری همین اطلاعات در مواقع مورد نیاز، از واجبات است و کسانی که بتوانند به خوبی از عهده‌ی این کار برآیند، به موفقیت‌های تحصیلی و کاری زیادی دست پیدا خواهند کرد. یکی از فواید مهم تقویت حافظه، افزایش تمرکز است؛ به عبارتی افرادی که سعی می‌کنند با تمرین‌های مختلف حافظه خود را بهبود دهند، تمرکز بهتری نیز روی کار‌ها دارند. داشتن یک حافظه قوی به نشاط و سلامت مغز شما بستگی دارد.

از دست دادن حافظه بخش جدایی‌ناپذیری از روند پیری است. با شروع این روند، بسیاری از افراد متوجه می‌شوند که در به یاد آوردن نام‌ها، شماره‌ها و اطلاعاتی که سال‌هاست از آن‌ها استفاده می‌کنند، با مشکل روبه‌رو هستند.

علت دیگر مشکل حافظه، که با سن ارتباطی ندارد، از دست دادن تمرکز است. توانایی به یاد آوردن تابعی از تمرکز است؛ بنابراین، افرادی که پیوسته چند کار را به طور هم‌زمان با هم انجام می‌دهند، راحت‌تر مسائل را فراموش می‌کنند. افسردگی و اضطراب نیز به اختلال در حافظه منجر می‌شود.

هزاران روش برای تقویت حافظه وجود دارد و ما در اینجا تنها به بخشی از آن اشاره می‌کنیم، با متعهد شدن به فعالیت‌ها و تمرین‌های تقویت‌کننده حافظه، می‌توانید توانایی‌های شناختی خود را تقویت کنید.

روش‌های تقویت حافظه

سعی کنید چیز‌های جدید یاد بگیرید:

یکی از راه‌های تقویت حافظه ایجاد مسیر‌های جدید مغزی که توانایی شما را در پردازش و یادآوری اطلاعات بهبود می‌بخشد. بهترین راه برای این کار یادگیری چیز‌های جدید است. با یاد گیری هنر و دانش جدید خود را به چالش بکشید و سعی کنید در از انجام این کار لذت ببرید و در نهایت برایتان پرمنفعت و رضایت بخش باشد.

فعالیت بدنی خود را افزایش دهید:

حتی اگر مغزتان را ورزش می‌دهید، باز هم بدنتان به چالش نیاز دارد. شدت گرفتن پمپاژ خون با ورزش هنگام صبح یا بعدازظهر روشی مؤثر برای پاک کردن ذهن و از بین بردن خستگی روحی است. کمی پیاده‌روی عصرگاهی یا انجام برخی ورزش‌های پرشی، مثل حرکت پروانه می‌تواند به شما کمک کند تا بر خستگی ذهنی یا حتی خواب‌آلودگی غلبه کنید. افزایش جریان خون در مغز دارای چندین مزیت شناختی است، از جمله هوشیاری، تمرکز بهتر، روحیه‌ی مثبت‌تر و جز راه‌های افزایش هوش و حافظه نیز می‌باشد؛ این مزایا همگی مزایای اصلی ورزش منظم هستند.
خوب بخوابید:
کمبود خواب بر توانایی‌های مختلف شناختی از جمله حافظه، تأثیر منفی می‌گذارد. ثابت شده‌است که کمبود خواب باعث یادآوریِ اشتباه و ناقص یا فراموشی اطلاعات می‌شود. خواب کافی و با‌کیفیت در تشکیل حافظه‌ی روندی (یادگیری مهارت‌های جدید) و یادآوری اطلاعات ذخیره‌شده کمک می‌کند.

اجتماعی و معاشرتی باشید:

یکی از مهم‌ترین و موثرترین راه‌های تقویت و افزایش حافظه، داشتن روابط اجتماعی است. روابط نقشی اساسی در سلامت عاطفی و ذهنی دارند. تعاملات انسانی نوع مهمی از تمرینات مغزی هستندمطالعات نشان داده‌اند که حفظ روابط نزدیک به بهبود حافظه و همچنین جلوگیری از فراموشی از طریق بیماری‌های زوال عقل و آلزایمر کمک می‌کند.

از استرس دوری کنید:

سطح بالای استرس می‌تواند باعث فراموشی شود

مدیتیشن کنید:

از دیگر راه‌های تقویت هوش و حافظه می‌توانیم مدیتیشن را نام ببریم، مدیتیشن می‌تواند تأثیر مثبتی در مسائل شناختی داشته‌باشد، از جمله افزایش تمرکز، خلاقیت، توجه، حافظه، یادگیری و مهارت‌های استدلال. مدیتیشن ارتباط بین سلول‌های مغز را تقویت می‌کند و می‌تواند احساس شادی را در افرادی که تمرین مدیتیشن می‌کنند، تقویت کند.

مطالعات نشان می‌دهند که مدیتیشن توانایی مغز را در تمرکز روی جزئیات دقیق‌تر بهبود می‌بخشد. اگر با بیش از ۲ دقیقه در حالت آرام نشستن مشکل دارید، مراقبه را با پیاده‌روی انجام دهید.

تغذیه مناسب داشته باشید:

راه بعدی از راه‌های افزایش حافظه داشتن تغذیه مناسب است. غذا‌هایی که گفته می‌شود عملکرد حافظه را تقویت و حفظ می‌کنند، شامل گردو، چای سبز، بلوبری، دانه‌ی کدو تنبل، ماهی، صدف، غلات سبوس‌دار و روغن زیتون هستند.

زمان‌بندی مناسب برای مطالعه داشته باشید:

مطالعات نشان می‌دهند که بعدازظهر بهترین زمان برای مطالعه است، حتی اگر لزوما بیش‌ترین هوشیاری را برای تقویت یادگیری و حفظ کردن احساس نکنید.

با یادداشت ذهنی، مطالب را به خاطر بسپارید:

بیش‌تر افراد معتقدند که نوشتن مطالب یکی از راه‌های تقویت هوش و حافظه است؛ با این حال، اگر اطلاعات را با دقت در ذهن خود یادداشت نکنید، مغز شما حتی آن‌ها را پردازش هم نمی‌کند؛ در عوض، بهتر است فعالانه روی چیزی که می‌خواهید به خاطر بسپارید تمرکز کنید، سپس یادداشت برداری کنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین