کد خبر: ۹۳۵۳۵۸
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۲
مقامات آمریکایی می‌گویند استقرار دو ناو هواپیمابر این کشور در خاورمیانه به پایان رسیده

ناو هواپیمابر روزولت آمریکا در حال خروج از خاورمیانه؛ آیا احتمال حمله ایران به اسرائیل کم شده؟

آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های آمریکایی خبر داد ناو هواپیمابر «یواس‌اس تئودور روزولت» که برای مقابله با حمله احتمالی ایران و نیرو‌های نیابتی به اسرائیل به خاورمیانه اعزام شده بود، با تصمیم پنتاگون در حال بازگشت به محل استقرارش در آمریکا است. ارتش آمریکا مدعی است که حضور یک ناو هواپیمابر آمریکایی و ناو‌های جنگی همراه آن در خاورمیانه به‌عنوان یک عامل بازدارنده موثر در این منطقه، به‌ویژه در مقابل ایران عمل کرده است.
ناو هواپیمابر روزولت آمریکا در حال خروج از خاورمیانه؛ آیا احتمال حمله ایران به اسرائیل کم شده؟
آفتاب‌‌نیوز :

از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه در اکتبر گذشته تاکنون دست‌کم یک ناو هواپیمابر آمریکا به طور ثابت در خاورمیانه مستقر بوده است، اما از حدود سه هفته پیش، دو ناو هواپیمابر همزمان در این منطقه حضور داشتند.

ناو هواپیمابر «یواس‌اس تئودور روزولت» قرار بود حدود سه هفته پیش از خاورمیانه خارج شود، اما با دستور لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا مدت استقرار آن در منطقه برای مدت کوتاهی تمدید شد.

به نوشته یورونیوز؛ ناو «یواس‌اس آبراهام لینکلن» که از حدود سه هفته پیش وارد خاورمیانه شده است اکنون به همراه چند ناو جنگی در خلیج عمان مستقر است.

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا حضور نظامی این کشور در خاورمیانه را برای مقابله با حمله احتمالی ایران و نیرو‌های نیابتی به اسرائیل و حفاظت از نیرو‌های آمریکایی تقویت کرده است.

تا پیش از استقرار ناو هواپیمابر روزولت به خاورمیانه، ناو هواپیمابر «یواس‌اس دوایت دی آیزنهاور» از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون در دریای سرخ مستقر بود تا به حملات احتمالی علیه اسرائیل پاسخ گوید و از کشتی‌های تجاری و نظامی در برابر حملات حوثی‌های دفاع کند.

آسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت ناو روزولت که محل استقرار آن «سن دیگو» است و ناوشکن «یواس‌اس دنیل اینوئی» روز پنج‌شنبه ۱۲ سپتامبر به مقر فرماندهی آمریکا در اقیانوس هند خواهند رسید.

ناوشکن «یواس‌اس راسل»، دیگر ناوشکن این گروه ضربت نیز پیشتر خاورمیانه را ترک کرده و عازم دریای چین جنوبی شده بود.

بنا به این گزارش، چندین ناو آمریکایی اکنون در شرق دریای مدیترانه و دو ناوشکن و زیردریایی موشک‌انداز «یواس‌اس جورجیا» در حال گشت‌زنی و عملیات دریایی هستند.

مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند ناو هواپیمابر ایالات متحده که هفته‌ها در گرماگرم افزایش تنش‌های منطقه‌ای در خاورمیانه مستقر شده بود، اکنون به خانه باز می‌گردد.

به نوشته العربی جدید، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده به ناو هواپیمابر روزولت دستور داده بود که مأموریتش در خاورمیانه را برای مدت کوتاهی تمدید کرده و در منطقه باقی بماند و ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس آبراهام لینکولن نیز برای رسیدن سریع‌تر به این منطقه تحت فشار گرفت.

مدت‌هاست فرماندهان آمریکایی در خاورمیانه ادعا می‌کنند که حضور ناو هواپیمابر ایالات متحده و کشتی‌های جنگی همراه آن یک بازدارنده مؤثر در منطقه، به ویژه در برابر ایران بوده است. از زمان آغاز جنگ غزه، حداقل یک ناو هواپیمابر آمریکایی به طور مداوم در منطقه و اطراف آن مستقر بوده و حتی برای دوره‌های کوتاهی، استقرار دو فروند از این شناور‌ها هم‌پوشانی داشته‌اند.

تا پیش از جنگ غزه، سال‌ها بود که ایالات متحده چنین نیرویی را به منطقه اختصاص نداده بود.

تصمیم بازگشت روزولت به آمریکا در حالی اتخاذ می‌شود که جنگ غزه ۱۱ ماه است ادامه دارد، ده‌ها هزار نفر کشته شده و تلاش‌های بین‌المللی برای میانجی‌گری آتش‌بس بین اسرائیل و حماس بار‌ها به بن‌بست رسیده است. دو طرف درگیری یکدیگر را به طرح خواسته‌های اضافی و غیرقابل‌قبول متهم می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین