کد خبر: ۹۴۰۰۴
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۸۸ - ۲۳:۲۶
در همایش هوای پاک، آسمان آبی

آقای احمدی نژاد: تخریب محیط زیست توسعه نیست

نقد الگوهای توسعه
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آقای دكتر محمود احمدی‌نژاد در مراسمی با عنوان " هوای پاك، آسمان آبی" که امروز در پارک پردیسان تهران برگزار شد، به بحث محیط زیست و مباحث مرتبط در امر توسعه پرداخت و گفت: "محیط زیست یك مجموعه‌ به هم پیوسته و یكپارچه است و همه‌ اجزای آن در حلقه‌های دقیق، به هم پیوسته هستند تا زمینه‌های زندگی بشر و رشد آن فراهم شود. در گذشته عده‌ای فكر می‌كردند كه برخی موجودات ریز میكروسكوپی نقشی در عالم هستی ندارند، اما امروز بر كسی پوشیده نیست كه چرخه‌ حیات به هم پیوسته است و همه دست به دست هم می‌دهند تا ما بتوانیم نفس بكشیم. حتی بال زدن یك پروانه نیز در تنظیم معادلات محیط موثر است."

وی ادامه داد: در فرهنگ ما صیانت از محیط زیست بالاترین ارزش‌ها را دارد. در دستورات دینی ما شكستن یك شاخه‌ درخت مانند شكستن بال فرشتگان است.

رییس‌جمهور افزود: در 100 سال اخیر چند نگاه با هم تطبیق شد و دست به دست هم داد تا محیط زیست متلاشی شود. یك نگاه لاابالی بود؛ به این شكل كه برخی افراد و گروه‌ها دریافت درستی از محیط زیست نداشتند و دست به تخریب آن می‌زدند. برخی دیگر هستند كه نگاهی جزئی‌نگر دارند و خیال می‌كنند كه آثار تخریب متوجه آن‌ها نیست. از سوی دیگر هم فكر می‌كنند كه طبیعت قدرت پالایش و تصفیه‌ نامحدود دارد. نگاه خطرناك‌تری هم هست كه باید آن را بشناسیم و آن نگاه اومانیستی به انسان است. این نگاه منجر به شكل‌گیری نظام اقتصادی سرمایه‌داری شده است كه اساس آن بر مسابقه بی‌پایان در جامعه برای مصرف بیشتر گذاشته شده است. شعار این نظام، تولید بیشتر برای مصرف بیشتر است. همین نظام است كه در آمریكا 25 درصد آلودگی‌های زیست محیطی را ایجاد می‌كند؛ در حالی كه كل جمعیت آمریكا 5 درصد كل جمعیت جهان است.

وی با بیان این‌كه " برخی تلاش می‌كنند كه این نظام اقتصادی سرمایه‌داری را به تمام جهان بقبولانند" خاطرنشان كرد: بر اساس همین نگاه بود كه اجلاس كپنهاگ شكست خورد. این‌ها مدلی برای توسعه، برنامه‌ریزی كرده‌اند و می‌خواهند دیگران را مجبور به عمل آن كنند؛ در حالی كه ما طرفدار رفاه و آسایش و سعادت هستیم اما این مدل را در راستای تخریب بیشتر طبیعت می‌بینیم.

احمدی‌نژاد با اشاره به این‌كه در گذشته جامعه ایران و در اعماق فرهنگ عمومی مردم، صیانت از محیط زیست، حضور جدی و تعیین‌كننده داشته است" یادآور شد: مردم هرجا كه می‌خواستند در محیط زیست دخالت كنند، آن را به نوعی دقیق و سازگار با محیط زیست معرفی می‌كردند. بر همین اساس است كه می‌بینیم معماری ایران یكی از افتخارآمیزترین و پیشرفته‌ترین مهندسی‌ها را دارد. پل‌های قدیمی، ساختمان‌های قدیمی و شبكه‌های آبیاری را كه ببینید متوجه می‌شوید.

وی گفت: امروز ظاهرا زورمان به آمریكا و كشورهایی مثل او برای اصلاح روش‌ها و جلوگیری از تخریب محیط زیست نمی‌رسد، اما آن‌ها كه معتقدند، باید دست به دست هم دهند و از این مساله جلوگیری كنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان كرد: در ایران در سال‌های گذشته كارهای خوبی در این زمینه شده است؛ به طوری كه یك میلیون و 500 هزار خودرو گازسوز شده است. این نشان می‌دهد كه می‌شود كارهایی كرد. حتی در دنیا نیز می‌شود اقداماتی انجام داد. وزارت نفت تلاش می‌كند كه سرب را از بنزین بزداید. به نظر من می‌شود گوگرد را هم از گازوئیل درآورد.

وی با بیان این‌كه " برنامه‌ریزی برای توسعه، الزاما به مفهوم تخریب محیط زیست نیست" ادامه داد: در حالی كه در مدل نظام سرمایه‌داری، توسعه با تخریب محیط زیست است؛ چون در این مدل یك مسابقه برقرار است، امروز می‌بینید كه با فشارهای سیاسی سوخت فسیلی را ارزان كرده‌اند كه مصرف این سوخت بالا برود. اجازه هم نمی‌دهند كه فناوری‌های دیگر مانند هسته‌یی، جوش هسته‌یی و امثال آن به كشورهای دیگر وارد شود. انرژی هسته‌یی را مساوی با بمب اتم كرده‌اند؛ در حالی كه این تعریف خود آن‌هاست. برای این‌كه نفت بیشتری را ببرند و پول بیشتری به جیب بزنند. ما باید به خود برگردیم. ما به دنبال توسعه، رفاه و سعادتمندی بر اساس فرهنگ بومی خود هستیم و كارهایی كه انجام داده‌ایم را با سرعت ادامه می‌دهیم. موتور ملی گازسوز را با استانداردهای بسیار بالا ساخته‌ایم و آن را باید بر روی اتومبیل‌های‌مان نصب كنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری تاكید كرد و گفت: ما باید به دنبال استفاده از كارهایی كه آلودگی در شهرها ایجاد نمی‌كند، مانند دوچرخه‌سواری باشیم. صنایع ما باید دوچرخه‌هایی با قیمت ارزان در اختیار مردم قرار دهند. حتی اسكیت‌سواری هم از این منظر یك وسیله‌ نقلیه است كه البته باید مسائل امنیتی آن را هم در نظر گرفت. امروز حفاظت از محیط زیست و تلاش برای ارتقای شاخص‌های زیست محیطی یك وظیفه عمومی است. كسی كه مخفیانه درختی را قطع می‌كند باید بداند كه در مسابقه‌ای شركت كرده كه خود بازنده است. گازسوز كردن اتومبیل‌ها باید ادامه یابد و افزایش ناوگان عمومی اعم از اتوبوس‌های شهری و ناوگان ریلی باید تداوم پیدا كند.

وی با اشاره به شرایط زیست محیطی تهران نیز گفت: در محیط‌هایی مانند تهران فضا محدود است و جمعیت بالا در این شهرها خارج از ظرفیت آن است. من از كسانی كه می‌توانند به شهرهای دیگر برای زندگی بروند استدعا دارم كه این كار را بكنند. تهران با جمعیت 10 میلیون نمی‌تواند نفس بكشد.

آقای احمدی‌نژاد هم‌چنین گفت: توسعه فضاهای سبز باید در دستور كار دائمی همه‌ نهادها باشد. در سال‌های گذشته در تهران فضای سبز رشد داشته است اما هنوز هم نیاز داریم. ما باید سالانه 500 میلیون نهال بكاریم. این سیاست در دولت نهم شروع شد و هنوز هم ادامه دارد. از سوی دیگر باید از جنگل‌ها و مراتع خود صیانت كنیم.

وی درباره‌ شهرسازی نیز گفت: طراحی‌های شهری در كشورمان مانند بسیاری از كشورهای دیگر جهان، خود مخرب است. فشردگی جمعیت در یك محیط باعث افزایش آلایندگی می‌شود؛ در حالی كه در ایران با وسعتی كه داریم همه‌ ایرانی‌ها می‌توانند در خانه‌های ویلایی زندگی كنند.از این نظر زمین كم نداریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر جنگل‌كاری از رودهن تا تهران تاكید كرد و گفت: چنین كاری به تنهایی از دست دولت بر نمی‌آید. باید ظرفیت شهری را طوری عوض كنیم كه مردم بتوانند این فضاها را به باغ تبدیل كنند.

رییس‌جمهور در بخش پایانی سخنان خود نیز از جنگل‌بانان و حافظان محیط زیست درخواست كرد كه در انجام وظیفه خود به هیچ وجه كوتاهی نكنند و در عین حال گفت: من از تمام دستگاه‌های دولتی می‌خواهم كه در تصمیمات خود بر حفاظت از محیط زیست توجه جدی كنند. برخی عناصر در نظام سرمایه‌داری می‌خواهند با به خطر انداختن سلامت ملت‌ها جیب‌های خود را پر كنند؛ در حالی كه باید استانداردهای لازم در حفاظت از محیط زیست و سلامت افراد حفظ شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین