کد خبر: ۹۴۳۴۶
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۲۲:۳۲
مشکل ارتبط همه سازمان‏های مرتبط با دریاست؛

درک مشترک و ادبیات واحد از حوزه دریا نداریم

معاون رئیس جمهور مطرح کرد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمدجواد محمدی‌زاده، معاون رئیس جمهور، عصر امروز در همایش علوم و فنون دریایی ایران در دانشگاه علوم و فنون خرمشهر اظهار داشت: آلودگی ناشی از عملیات اكتشاف، استخراج نفت و حمل و نقل در حوزه خلیج فارس به میزان 2/1 میلیون بشكه نفت و همچنین تحمیل آلودگی با منشا خشكی مثل فاضلاب‌های شهری و روستایی، پساپ‌های صنعتی و كشاورزی اثرات مخربی را در این حوزه به وجود خواهند آورد. 

وی گفت: اجرای عملیات عمرانی و توسعه‌ای در سواحل ‌دریا و خشك كردن دریا برای احداث جزیره‌های مصنوعی و جزیره‌سازی در ساحل از سوی كشورهای منطقه نقش مخرب جدیدی در این خصوص داشته و بحران‌ها و مسایل در حوزه زیست محیطی ایجاد كرده است. 

معاون رئیس جمهور اظهار داشت: در حال حاضر آب برگشتی از نیروگاه‌های 11تا 22 درجه آب گرم به دریا كه هر نیروگاه یك میلیون گالون در روز وارد دریا می‌كنند كه این امر اثرات مخربی به وجود می‌آورد.
وی اضافه كرد:نیاز است كه امروز به این چالش‌ها و دردهای كهنه چاره‌اندیشی كنیم و دانشمندان حركتی در این بخش مهم كه جوهره اصلی حیات است با دلسوزی و با دغدغه برای آن چاره‌اندیشی كنند. 

محمدی‌زاده اظهار داشت: با توجه به شرایط دریا كه مطرح شد در اهداف و ماموریت‌ها و سیاست‌های راهبردی در حوزه دریا یك بازنگری انجام دهیم. 

وی گفت: شناخت دقیق از مسایل و مشكلات حوزه دریا و با طراحی ساختار و جایگاه‌های اداری و با ایجاد یك وحدت رویه و یك درك مشترك در همه سازمان‌هایی كه به نوعی با دریا در ارتباط باشند، ضروری است. 

معاون رئیس جمهور، نبود درك مشترك و ادبیات واحد از حوزه دریا از مشكلات اصلی عنوان كرد و افزود: هر سازمان متناسب با ماموریت و ساختار خود به شكل سنتی كار می‌كند. 

وی اضافه كرد: در ارتباطی كه با كشورهای حوزه خلیج فارس داشتیم به فقر جدی اطلاعاتی، كارشناسی و عدم وجود ساز و كارها در حوزه دریا دارند رسیدیم و نگاه آنها یك نگاه كاملا بر اساس بهره اقتصادی و كوتاه مدت است. 

محمدی‌زاده اظهار داشت: لذا بار مسئولیت مدیریت و راهبردی ایران اسلامی و دانشگاه‌ها سنگین شده و باید متقبل این بار سنگین باشیم. 

وی گفت: قطعاً برای این چالش‌ها راه حل‌هایی می‌توان جستجو كرد و برگزاری همایش‌ها می‌تواند نقش مهمی ایفا كند.

معاون رئیس جمهور، جایگاه خلیج فارس در جهان را مهم و كلیدی عنوان كرد و اظهار داشت: خلیج فارس بزرگترین منبع تامین كننده انرژی دنیا با 30 هزار كشنده است و در طول سال، بیش از 60 درصد از فضای محدود به دنیا را حمل می‌كند. 

وی 30 درصد ناوگان حمل و نقل دریایی را فرسوده عنوان كرد و اظهار داشت: ناوگان حمل و نقل بیش از عمر 30 ساله دارند و باعث افزایش آلودگی در دریا می‌شوند. 

محمدی‌زاده ادامه داد: دریای خزر نیز بزرگترین دریاچه جهان از نظر ذخایر ارزشمند دارای موقعیت ویژه‌ای است. 

وی گفت: موضوع دریا به جز مسایل حوزه حیات به لحاظ استراتژیك و ژئولوتیكی دارای اهمیت بالایی است و با امنیت كشور گره خورده و بعد امنیتی حوزه در جایگاه ركن و ركین ارزشمندی توجه به آن ضروری است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین