کد خبر: ۹۴۹۱۸
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۳

بررسی روزنامه های صبح - چهارشنبه 21 بهمن

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه‌های اقتصادی امروز به نقد بودجه پیشنهادی دولت پرداخته‌اند و روزنامه‌های سیاسی بخش اعظم خود را به پیام‌های دعوت احزاب و فعالان سیاسی برای حضور در راه‌پیمایی باشکوه فردا اختصاص داده‌اند. برخی روزنامه‌های اصول‌گرا نیز با الفاظ تندی به معترضان هشدار داده‌اند.

"تحلیل مجلس از پیامدهای بودجه" تیتر اول دنیای اقتصاد است، "هشدار درباره تورم نهفته در بودجه" خبر اصلی پول و جهان صنعت از "حسابی خالی برای توسعه" خبر داده است.

"فردا توفان میلیونی ملت" در جوان، "فردا می‌آئیم یک دریا حضور برای تو" در جام جم، آرمان با "فردا روز همه است"، "ایران یک پارچه یکصدا" در تهران امروز، "دیدار وحدت فردا در خیابان های انقلاب" در روزنامه ایران و "مردم: فردا همه هستیم" در کیهان تیتر اول است.

"اکنون خود استکبار عریان به میدان آمده 22 بهمن امسال باید بهترین حضور مردمی را داشته باشیم" به نقل از هاشمی رفسنجانی تیتر اول روزنامه جمهوری اسلامی است، اعتماد نوشته "22 بهمن متعلق به همه وفاداران به نظام است"، "22 بهمن روزی برای همه" در ابتکار، آفتاب یزد با "دعوت از مردم برای شرکت در راه پیمائی 22 بهمن" و "همه می آییم تا دشمن را نامید کنیم" در رسالت.

مردم سالاری از "دعوت مراجع تقلید برای حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن" خبر داده و بهار در صدر عنوان های خود نوشته "تجلی وحدت".

کیهان که در گزارش های متعدد پیش گوئی کرده که میلیون ها نفر در راهپیمائی 22 بهمن حاضر می شوند و دنیا را مبهوت خواهند کرد در گزارشی ابراز تعجب کرده که چطور چند روزنامه [یا به نوشته کیهان آمریکا و اتحادیه اروپا] با پیشگویی و پیش بینی خبر از خشونت در راهپیمایی روز 22 بهمن داده و پیشاپیش از عناصر آشوب طلب حمایت کرده اند. و در بیانیه ای از احتمال بروز خشونت و سرکوب مخالفان ابراز نگرانی شده است.

کیهان که همچون روزنامه‌های دیگر هوادار دولت هیچ خبری از دستگیری‌های این روز‌ها و واکنش‌های جهانی ندارد در این خبر نوشته دولت‌های استکباری در این حمایت کم‌سابقه از عناصر اغتشاشگر مدعی شده‌اند به حقوق بشر تعهد جهانی دارند و نگران وضعیت ایران هستند.

به نوشته کیهان این پیش گویی و اظهار نگرانی قابل تأمل در حالی است که برخی شواهد و قرائن حاکی از آن است که سازمان‌های جاسوسی بیگانه به ویژه سرویس‌های موساد، سیا و اینتلیجنت سرویس، گروهک‌های تروریستی را در کنار برخی گروهک های دیگر فراخوانده اند تا با انجام تحرکات حاشیه ای و ایذایی، از کوبندگی مراسم دشمن شکن 22 بهمن بکاهند.

رسالت گفته های مدیر این روزنامه را منعکس کرده که در مراسمی در امامزاده اسماعیل قزوین گفته فتنه‌گران در 22 بهمن جرات هیچ کاری را نخواهند داشت و هیچ غلطی نیز نمی‌توانند بکنند.

مرتضی نبوی به نوشته این روزنامه گفته در22 بهمن این حضور نهم دی مردم مجدد تکرار می شود ولی خوشبختانه یا متاسفانه هنوز اربابان خارجی آنها فکر می کنند که می توانند از طریق خط دادن دوباره فتنه گری کنند. وی افزود: ولی قطع یقین در22 بهمن نیز مردم همانند9 دی آنها را ناامید خواهند کرد و به وظیفه ملی و دینی خود عمل می کنند.

کیهان نوشته همین حوادث 8-7 ماه اخیر را که عقبه ای20 بلکه 30 ساله دارد، مرور می کنیم. چه کسانی سران مثلث استکبار را سر ذوق و هیجان آوردند؟ مستکبران انگلیسی و آمریکایی و اسرائیلی که سابقه عداوت ده ها ساله- بلکه بعضا بیش از یک قرن- با ملت ایران دارند و هرگز در تضییع حقوق و منافع و امنیت ملت ما سرسوزنی دریغ نکرده اند، با چه منطقی جریان فتنه را زیر پر و بال گرفتند و با تمام توان پروراندند و حمایت کردند؟ دشمنان یک ملت بزرگ با چه محاسبه ای، رجال و احزابی را از میان همان مردم مورد تأییدو تمجیدو پشتیبانی قرار دادند؟

سرمقاله کیهان ادعا کرده که رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا صراحتاً گفته است «ایرانی خوب و معتدل، ایرانی‌یی است که با گلوله کشته شده باشد»؟ و افزوده "مگر نه این که گفتند ریشه ملت ایران را باید از جا کند؟ اکنون چه شده که از برخی عوامل بازی خورده و آلت دست فتنه مشخصا اسم می برند و به شجاعت و الهام بخشی می ستایند؟"

ابتکار به مناسبت سالگرد انقلاب نوشته نمونه‌ای از این اقدامات، فعالیت‌های دولت سازندگی است، دولت سازندگی با توجه به وضع بودجه و صادرات نفت آن زمان، زیر ساخت های کشور را به طور مبنایی ساخت. به گونه‌ای که دولت‌های دیگر سر سفره ایشان نشستند، البته باز هم باید تاکید کرد که شاید در گوشه و کنار مشکلاتی هم وجود داشته باشد، اما در سطح کلان توفیقات نسبتا زیادی داشته اند.
به نوشته سرمقاله ابتکار کسانی که در چند ماه اخیر به ایجاد تنش و درگیری در کشور پرداخته اندهم باید 22 بهمن را رمز وحدت و سخنان خود را معطوف به آبادی ایران اسلامی در این 31 سال کنند. آنها اگر مشکلی با اشخاص دارند لزومی ندارد که امروز به حساب آنان برسند، این کارهای شما ممکن است بهای سنگینی به دنبال داشته باشد. 

علی محمد بشارتی وزیر پیشین کشور به نوشته آفتاب یزد گفته سند چشم‌انداز می‌گوید ما ‌در سال 1404 که البته شش سال آن گذشته و 14 سالش باقی‌مانده باید رتبه اول ‌منطقه را از لحاظ سیاسی،‌ علمی، اجتماعی و اقتصادی دارا باشیم. ما امروز به دامنه یک ‌کوه مرتفع رسیده‌ایم و خیلی راه داریم تا قله، اما دلمان خوش است که مسیر را درست ‌آمده‌ایم و ساده‌لوحی است اگر تصور کنیم وضع موجود مطلوب ماست.‌‌

معاون پیشین وزارت خارجه در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: اگر به رسانه‌ها توجه ویژه‌ای شود که البته رادیو و تلویزیون هم از این ‌قاعده مستثنی نیستند وضع ما بهتر از الآن می‌شود. به نظر من خوب است که یکی دو ‌روزنامه منتقد وجود داشته باشد؛ چرا که اگر نقدی نباشد باورمان می‌شود که کارهای ما ‌هیچ نقصی ندارد.

رضا اکرمی در سرمقاله مردم‌سالاری با اشاره به دوران جمهوری اسلامی و پیشرفت‌هایش از جمله به رشد آموزش عالی از 150 هزار دانشجو به 3/40 میلیون نفر، و خودکفائی در بخش آموزش و درمان پزشکی، پیشرفت در بخش صنایع هوافضا و نظامی چون هواپیما و تانک و موشک و صنایع سنگین ذوبآهن و فولا د و سیمان، توسعه فرودگاه های کشور و راه آهن و راه های زمینی، رشد و توسعه بخش عظیم مخابرات و ارتباطات و صداوسیما اشاره کرده است.

نویسنده این ستون افزوده حال مائیم و دهه چهارم پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دهه پیشرفت و عدالت، سند چشم انداز 20 ساله و برنامه پنجم، جمعیت 72 میلیونی و نسل جوان پرشور و تحصیل کرده، نیازهای بسیار نرم افزار و سخت افزار عصر حاضر، سیل بیکاران چند میلیونی، تورم و گرانی مهار نشده، بالا رفتن سن ازدواج و پائین آمدن سن طلاق، ضربه پذیری اخلاق، رواج تملق و تهمت و تحقیر یکدیگر، شایعه پذیری و کم بها شدن نیروی انسانی، رشد نقدینگی کشور، پائین آمدن ارزش پول کشور. 

ایران روزنامه دولت در صفحه اول خود از قول آماری از سازمان ملل ادعا کرده که ایران رتبه سوم جهان در سرعت پیشرفت و توسعه در بین 182 کشور طی 31 سال اخیر را به خود اختصاص داده است و این با رشدی 22 درصدی در شاخص توسعه انسانی به دست آمده است.

گزارش ایران ادعا دارد که رتبه سوم ایران بعد از کشورهای مصر و چین به دست آمده یعنی مصر بالاترین در رشد پیشرفت و توسعه را در جهان داشته است.

خبر دیگری که نیاز به گردش و کاوش و اثبات دارد از قول وزیر راه در روزنامه دولت نقل شده آن جا که خبرنگاری از حمید بهبهانی پرسیده این درست است که توپولف ها از ناوگان هوائی ایران حذف می‌شوند وی چنین جواب داده: توپولف‌ها درجه‌بندی دارند.

روزنامه ایران نوشته وزیر راه در پاسخ به این‌که ایرادهای موتور این هواپیما برای کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری مشهود و گزارش آن به کارخانه سازنده روسی ارسال شده است، حال تا چه زمانی باید منتظر پاسخ آنها برای تصمیم‌گیری در مورد این ناوگان باشیم؟ هواپیماهای توپولف دو مدل دارند؛ مدل 154 که هم اکنون در کشور ما پرواز می‌کند و مدل جدیدی که کارخانه‌ جدیدی از توپولف آن را می‌سازد. توپولف 204 هواپیمایی قوی است که تقریباً با هواپیماهای غربی برابری می‌کند و هواپیمای دیگری نیز به نام سوپرجت مطرح است که هنوز برای آنها تصمیم نگرفته‌ایم.

سومین خبر روزنامه ایران از قول رییس بانک مرکزی است که گفته است دستمزدهای کارگران برای سال آینده قطعاً افزایش می‌یابد و روش تورم نقطه به نقطه به عنوان مبنای تعیین دستمزد کارگران کنار گذاشته شده است.

اهمیت خبر بدان است که یک هفته قبل همین روزنامه خبر داده بود که هیچ حقوقی در سال آینده افزایش نمی یابد تا نشان داده باشد که درصد عمده رشد بودجه مربوط به بودجه عمرانی است.

جهان صنعت نوشته قصه تشکیل حساب ذخیره ارزی اگر با فلسفه کمک به توسعه کشور در آغاز شکل گرفت اما در میانه راه هدف گم شد. از زمان تشکیل این حساب تا به امروز نزدیک به 10 سال می‌گذرد. نیمی از عمر این حساب در مسیر توسعه و نیمی دیگر خارج از دایره توسعه قرار گرفته است.

به نوشته سرمقاله این روزنامه قرار بود که قانون برنامه چهارم مسیر پیشرفت را با استفاده از منابع ارزی این صندوق پیش روی توسعه کشور قرار دهد، غافل از آنکه کسی خبر نداشت که بعدها مدیریت صندوق به دست کسانی می‌افتد که اساسا هیچ اعتقادی به توسعه از طریق محوریت بخش خصوصی ندارند. دیگر دولت بود که حیات و ممات صندوق را بر عهده می‌گرفت و برای سنت به سنت منابع آن برنامه‌ریزی به شیوه دولتی می‌کرد.

در پایان مقاله جهان صنعت آمده دولت از تصمیمی که برای حساب گرفته نتیجه اخلاقی می‌گیرد و عنوان می‌کند که می‌خواهد منابع صندوق را برای توسعه کشور به کار بگیرد، غافل از اینکه دخل و خرج صندوق نشان می‌دهد که اساسا پولی در میان نیست و صندوق بدهکار است.

به نوشته ابتکار رییس دادگستری تهران در مصاحبه‌ای گفته است مردم از این مجتمع قضائی بسیار کم گله دارند. یکی از گله‌هایی که مردم دارند این است که برخی از قضات و کارمندان اداری سرِ ساعت تعیین شده حاضر نمی‌شوند.‌‌ وی خطاب به حضار گفت: چرا بدقولی می‌کنید. شما که باید مظهر وفای به عدل باشید. برخی جواب دادن‌ها باعث سرخوردگی، افسردگی و عصیان مردم می‌شود.

آقای آوائی بدون هیچ اشاره به به ده ها نوشته و مصاحبه و نامه صدها تنی که در هفت ماه گذشته بازداشت شده اند به نوشته این روزنامه با انتقاد از برخی برخوردهای نامناسب با ارباب رجوع گفت: امروز ادبیات ‌دیگری جواب می‌دهد، ما 30 سال است به مردم یاد می‌دهیم نترسید، نمی‌شود حالا به آنها بگوئید از من بترسید. مردم از بی‌اعتنایی ها، شوکه می‌شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین