کد خبر: ۹۵۳۳۸
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۸:۴۹

بررسی روزنامه‌های صبح - 5 اسفند 88

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دستگیری عبدالمالک ریگی در تمام روزنامه‌های امروز بازتاب وسیعی داشته است، جناح‌های مخالف از یکدیگر خواسته‌اند که از سرنوشت وی عبرت بگیرند. آمارهای ضد و نقیض دولت و مشکلات اقتصادی هم جزو اخبار امروز روزنامه‌هاست. نشست مجلس خبرگان به ویژه سخنان رییس مجلس نیز بازتاب وسیعی در روزنامه‌ها داشته است.

تیترهای اول
ابرار از قول محمود احمدی نژاد در تیتر اول خود نوشته "به روسای جمهور کشورهای اطراف اسرائیل گفتم آماده باشید"، "نامه جدید ایران به آژانس اتمی" عنوان دنیای اقتصاد است، جهان صنعت خبر داده "صنعت برق رو به خاموشی می رود" و آرمان از قول وزیر ارشاد نوشته "غنی سازی اوقات فراغت کمتر از اورانیوم نیست".
سیاست روز در عنوان اصلی خود نوشته "وزارت اطلاعات دل مردم ایران را شاد کرد"، "اقتدار اسمانی سربازان گمنام ریگی به دام افتاد" عنوان گزارش اصلی کیهان است، "ریگی در پیشگاه قانون" تیتر برگزیده آفتاب یزد است، ایران نوشته "عملیات پیچیده اطلاعاتی ریگی در فضای ایران شکار شد"، جام جم خبر داده "شرور شرق در آسمان زمین گیر شد"، مردم سالاری از "بازتاب گسترده دستگیری شرور شرق کشور" نوشته، جوان در عنوان اصلی خود آورده "شرور شرق به دام افتاد"، رسالت "ریگی سرکرده تروریست ها دستگیر شد" را برگزیده و خراسان از "عملیات پیچیده دستگیری عبدالمالک ریگی" خبر داده است. 

"وفاداران با ساختار شکنان مرزبندی کنند" به نقل از رییس مجلس خبرگان تیتر اول ابتکار است، پول از "دفاع هاشمی رفسنجانی از هدفمندی یارانه ها" خبر داده و اعتماد نوشته "وفاق و همدلی مسئولان و دلجوئی از معترضان" را منعکس کرده است. 

گزیده مقالات
توسعه شرق کجاست
آرمان در سرمقاله خود ضمن تجلیل از موفقیت وزارت اطلاعات در دستگیری ریگی خواستار آن شده که طرح مشهور به توسعه شرق که از زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی طرحی در دست اقدام بود دوباره در دستور قرار گیرد. 

به نوشته این مقاله اگر این فعالیتهای اقتصادی در این استان انجام شود بسیاری از نا امنی‌ها ریشه کن خواهد شد. درصورتیکه خط ترانزیت کالا از دریای عمان به کشورهای محاط در خشکی از جمله افغانستان، پاکستان، تاجیکستان وقرقیزستان در دستور کار دولت قرار گیرد، بگونه‌ای که سرمایه گذاری دههامیلیاردی حتی با جذب سرمایه‌های خارجی در این رابطه انجام شود، امنیت پایدار در منطقه بوجود خواهد آمد. 

آرمان نوشته وگرنه گروهکهای ریگی دیگری در این منطقه بوجود خواهد آمدهمچنان که قبل از آن هم وجود داشت. تعامل ایران با کشورهای افغانستان وپاکستان ازجمله دیگر عوامل کاهش دهنده فعالیت تروریسم در منطقه شمار آید، البته محبت مسئولان نظام به مردم نیز می‌تواند یکی از موضوعات مهم وتاثیرگذاردر این زمینه باشد، زیرا افرادی که در حاشیه نوار مرزی زندگی می‌کنند، می‌توانند نگهبانان خوبی برای مرزهای کشور باشند. 

عبرت بگیرند مخالفان
ایران روزنامه دولت نوشته سرنوشت ریگی نشان داد كه بیگانگان از طریق تأمین و حمایت گروه‌های تروریستی نمی‌توانند مسیر پیشرفت ملت ایران را مسدود كنند. چنانچه قبلاً نیز با تجهیز گروهك تروریستی منافقین نتوانستند راه به جایی ببرند و غیر از این‌كه ماهیت پنهان آنها برای همگان آشكار شد، نتیجه‌ای جز رسوایی و بی‌آبرویی برای بیگانگان در برنداشت. 

این روزنامه از ماجرای دستگیری ریگی به معترضان به انتخابات و دولت پرداخته و نوشته مخالفان و دشمنان داخلی می‌بایست آگاه شوند در شرایطی كه دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی كشور تا به این حد مقتدرانه می‌توانند چنین عملیات مهمی را انجام دهند، اگر تاكنون برخی سران فتنه را بازداشت نكرده‌اند نشانه سیاست هدایت‌گرانه‌ای است كه جمهوری اسلامی در دستور كار خود دارد، اگرنه اراده مردم و نظام در عملیات دیگری جلوه‌گر خواهد شد. 

ایران نوشته بر همین اساس و اینگونه عملیات‌ها، مخالفان خارج‌نشین نیز بایستی زودتر توبه كرده و به دامان ملت بزرگ ایران باز گردند؛ چراكه خارج‌نشینی و مصاحبه با رسانه‌هایی كه برنامه‌هایی برای برپا كردن فتنه‌های جدید دارند، نشانه مصونیت نیست. 

ضلع سوم بود
کیهان در سرمقاله خود ضمن با اهمیت شمردن دستگیری ریگی نوشته گروه ریگی محصول ادغام و تلاقی اشغالگری، تحت الحمایگی و مزدوری است در این سناریو آمریكایی ها و انگلیسی ها ضلع اول، دولت های عربستان و پاكستان ضلع دوم و ریگی و گروه او ضلع سوم را تشكیل داده اند بر همین اساس می توان گفت جدال 11 سال اخیر در شرق ایران جدال «جنایتكاران بی ریشه» با «ملتی ریشه دار» است. 

سرمقاله این روزنامه با تاکید بر این که با دستگیری مالك ریگی محیط فعالیت اشرار ناامن شد و هزینه فعالیت های تروریستی بالا رفت آن را مقایسه کرده با افشای نقش کشورهائی که در ترور محمود المبحوح در دوبی دست داشتند و نوشته محیط تصمیم گیری سرویس های اطلاعاتی غرب ناامن شده است. 

به ادعای کیهان دستگیری ریگی باید یك هشدار جدی برای امارات هم باشد. اگر امارات در كنار جاسوسان و تروریست ها قرار دارد پس باید در انتظار چشم های اطلاعاتی كشورهای هدف هم باشد و این حق را برای كشوری نظیر ایران قبول كند كه اگر قبول هم نكند با چنین واقعیتی مواجه می باشد پس بهتر است دولت امارات در پی منافع ملی مردم خود باشد و از تكمیل زنجیره تروریسم خودداری نماید.
 
دفاع از قانون دولت
مهرداد خدیر در سرمقاله پول دفاع هاشمی رفسنجانی را از طرح هدفمند کردن یارانه ها به بحث کشیده و نوشته این دفاع در مرتبه نخست نمایش رویکردی اخلاقی و تفکیکی است. با اینکه اختلافات رییس مجلس خبرگان رهبری و رییس دولت، عیان‌تر و عریان‌تر از آن است که انکار شود اما هاشمی از منظری بالاتر و با نگاهی ملی ارزیابی می‌کند. با این دفاعیه، طرح تحول اقتصادی از دولت فراتر می‌رود و به موضوعی ملی بدل می‌شود. 

نویسنده این مقاله تاکید کرده دفاع هاشمی رفسنجانی از این منظر نیز قابل تحلیل است که می‌داند هدفمند کردن یارانه‌ها در یک بسته کلی قابل تعریف است و خواه ناخواه دولت را به پاسخگویی بیشتر و بها دادن به اهل فن و کارشناسان ترغیب می‌کند. 

در سرمقاله پول آمده چه با این طرح موافق باشیم و چه نباشیم دفاع رییس‌مجلس خبرگان رهبری که در جایگاه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز قرار دارد، قابل توجه و حتی ستایش است. خاصه اینکه گفتار او چند بخش داشت و بحث یارانه‌ها را در کنار موارد دیگر مطرح کرد. مهم‌تر از همه اینکه وقتی از مردم می‌خواهیم عوارض آن را تحمل کنند، وظیفه داریم ابتدا اطمینان آنان را به صحت اجرا جلب و سپس چشم‌اندازی مناسب را ترسیم کنیم. 

تورم پنج درصدی
زمان زاده در سرمقاله دنیای اقتصاد به نقد ادعای دولت در مورد پائین آوردن نرخ تورم به پنج در صد در صورت اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها پرداخته و نوشته بر مبنای نظریات علم اقتصاد و تجربه تاریخی اقتصاد‌ایران، مهم‌ترین و اساسی‌ترین الزام جهت دستیابی به تورم 5 درصدی در برنامه پنجم، اتخاذ سیاست مهار پولی از سوی دولت است. براساس رابطه مقداری پول در نظریه اقتصادی، با فرض رشد اقتصادی خوشبینانه حدود 6 تا 8 درصدی در برنامه پنجم، جهت دستیابی به نرخ تورم 5 درصدی، دولت ملزم به مهار نرخ رشد حجم نقدینگی در محدوده 13 تا 15 درصد می‌باشد. 

این کارشناس اقتصادی پرسیده آیا پایبندی به چنین الزامی، در لایحه برنامه پنجم توسعه تدارک دیده شده است؟ و خود پاسخ داده در برنامه توسعه‌ای که اساسا از الزام کنترل و مهار رشد حجم پول در اقتصاد ‌ایران بحثی به میان نیامده است و به علاوه، واژه تورم تنها یک بار و آن هم در یکی از تبصره ها آمده چگونه می‌توان انتظار داشت كه نرخ تورم به پنج درصد برسد؟ 

دعا کنیم برای تهران
مردم سالاری با تیتر دعا کنیم در تهران زلزله ای اتفاق نیفتد از قول یک مقام دولتی مسئول مدیریت بحران نوشته اگر زلزله ای اتفاق بیفتد بخش قابل توجهی از بیمارستان های تهران آسیب می بیند.
به نوشته این روزنامه قائم مقام سازمان مدیریت بحران معتقد است اگر زلزله در شهری اتفاق بیفتد که مرکزیت سیاسی کشور در آن شهر نباشد پایتخت خیلی راحت مساله را مدیریت می کند و کارها آسان‌تر و روان تر انجام می شود ولی اگر پایتخت دچار حادثه شود کار مشکل‌تر است. 

مردم سالاری از قول همین مقام نوشته تهران از معدود شهرهای کشوراست که اگر در آن حادثه ای اتفاق بیفتد مشکلات آن بیشتر از سایر شهرها و استان های کشور است. جمعیت زیاد ساکن در تهران و مشکلات ترافیکی پایتخت و همچنین وجود اماکن سیاست گذاری و تصمیم گیری در تهران عامل اصلی است. 

گازی که می سوزد
جهان صنعت در سرمقاله خود با عنوان گازی که می‌سوزد و می سوزاند! نوشته در حال حاضر روزانه و به طور متوسط حدود 10 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در مشعل فازهای مختلف پارس جنوبی بدون کوچک‌ترین استفاده‌ای می‌سوزد تا علاوه بر هدررفت ثروت ملی، افزایش آلودگی آسمان آبی جنوب ایران و نارضایتی مردم را شاهد باشیم. 

این مقاله تاکید کرده برافروخته شدن فلرهای هر فاز پارس جنوبی از سوی مدیران به عنوان نماد استخراج گاز و موفقیت ایران در برداشت از میدان مشترک تلقی می‌شود و این سوختن بیهوده به عنوان نماد پیشرفت نفتی هم به حساب می‌آید!اما کهنه‌کاران و دلسوزان صنعت نفت که در عسلویه حضور دارند، افزایش اشتعال این فلرها و شعله‌ورتر شدن آنها را عاملی برای افزایش تاسف به حال ایران و ایرانیان می‌دانند چراکه به اعتقاد آنها برافروخته‌تر شدن شعله‌های فلرها به معنی هدرروی گاز استخراج شده است. 

سرمقاله جهان صنعت با تاکید بر این که روزانه حدود 10 میلیارد و 800 میلیون تومان درآمد کشور در هوا دود می‌شود که البته آلودگی ناشی از این امر نیز باعث شکایت برخی از کشورهای منطقه خلیج فارس نیز شده نوشته هم‌اکنون روزی 36 میلیون متر مکعب گاز در فلرها می‌سوزد که با در نظر گرفتن مسایل زیست‌محیطی این امر و میانگین قیمت هر متر مکعب گاز صادراتی (حدود 300 تومان میانگین قیمت گاز صادراتی فعلی به ترکیه) در صورت جمع‌آوری این میزان گاز می‌توانستیم چهار تریلیون تومان درآمد عاید کشور کنیم. 

روستاهای خالی
گزارش اصلی روزنامه خراسان نشان می دهد 39 هزار روستا طی ۱۰ سال خالی از سکنه شده که حدود نیمی از کل روستاهای کشورست که در سال 75 حدود 85 هزار بود 

به نوشته این روزنامه ۳۹ هزار روستای کشور طی این مدت خالی از سکنه شده اند و جمعیت آن ها به سمت شهرها حرکت کرده اند.به این ترتیب در حالی که حدود ۶۸ درصد جمعیت کشور در سال ۱۳۳۵ در مناطق روستایی سکونت داشتند، اکنون وضعیت برعکس شده و ۶۸ درصد جمعیت در مناطق شهری سکونت دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین