گزارشها حاکی از آن است که کاهش ذخایر گاز طبیعی و عدم تأمین سوخت جایگزین همچون گازوئیل، توان تولید برق نیروگاهها را تحت تأثیر قرار داده، با این حال، وزارت نیرو تاکنون هیچ اطلاعیه رسمی در این خصوص صادر نکرده است.
به نوشته خبرگزاری ایسنا؛ افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و کاهش توان تأمین سوخت نیروگاهها، دلیل اصلی این وضعیت است. از مردم خواسته شده است که با صرفهجویی در مصرف برق و گاز به کاهش فشار بر شبکه کمک کنند.
این قطعیها در حالی رخ میدهد که در سالهای اخیر بارها بر لزوم ارتقاء زیرساختهای تولید و توزیع انرژی تأکید شده، اما مشکلات مدیریتی و کمبود سرمایهگذاری، این چالشها را تداوم بخشیده است.
با توجه به تأثیر گسترده این خاموشیها بر زندگی روزمره شهروندان، انتظار میرود وزارت نیرو و شرکت ملی گاز هرچه سریعتر شفافسازی کرده و برنامههای خود برای حل این بحران را اعلام کنند.
علاوه بر این انتظار میرفت که شرکت توانیر قبل از وقوع خاموشیها اطلاع رسانی میکرد، نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه تا کنون نیز پاسخی از سوی این شرکت داده نشده است.
گفتنی است که دولت تعرفه برق را نیز امسال گران کرده است.
توانیر: برق ادارات و بانکهای پرمصرف قطع می شود
شرکت توانیر نیز اطلاعیه جدیدی درخصوص مصرف برق ادارات و بانکها صادر کرد.
متن این اطلاعیه بدین شرح است: "به اطلاع مشترکان محترم اداری/ بانکها می رساند به منظور جبران ناترازی سوخت نیروگاهها و حفظ پایداری شبکه برق، تمامی ادارات و بانکها می بایست با تنظیم دمای محیط روی ۱۸ درجه، کاهش ۵۰ درصدی مصرف برق نسبت به دوره مشابه سال قبل را رعایت کنند و با توجه به اینکه اعمال محدودیت بر روی کنتورهای هوشمند تنظیم شده است در صورت عدم رعایت کاهش مصرف، با قطعی برق مواجه خواهند شد. "
گازوئیل در ۳۲ نیروگاه کمیاب شد
خبرگزاری فارس نیز در گزارشی نوشته است: پس از قطع برق خانهها نوبت به صنایع رسید و کارخانههای بزرگ نظیر فولادیها، سیمانیها و شهرکهای صنعتی از اعلام برنامه قطعی برق خود خبر دادند.
نارسایی در تامین سوخت نیروگاه علت اصلی قطعی برق پاییزه عنوان شده و بر اساس گزارش شرکت برق حرارتی ذخایر گازوئیل نیروگاهها ۱۷ آذرماه به کمتر از یک میلیارد لیتر رسید.
ذخایر سوخت نیروگاهها همواره در ۵ سال اخیر از شهریور ماه تا انتهای آذرماه افزایش پیدا میکرد، اما در سال جاری و پس از شهریورماه نه تنها افزایش نیافت بلکه نصف شد.
هماکنون ۳۲ نیروگاه کشور با طرفیت بیش از ۲۱ هزار مگاوات از نیروگاههای آماده به کار کشور به دلیل نارسایی در تامین سوخت گاز و مایع در آستانه خاموشی کامل قرار دارند.
مدیریت تامین انرژی در هماهنگی کامل دستگاههای متولی از جمله وزارت نیرو و وزارت نفت رکن اساسی تامین پایدار انرژی برای کشور است.
کارشناس انرژی رضا مدلل به مصرف بالای انرژی در کشور اشاره کرده و معتقد است که افزایش جمعیت و سرمای هوا عامل اصلی مصرف بالای برق و گاز خانگی است و مصرف بیش از اندازه انرژی توسط مردم شرایط را به قطعی برق رسانده است.
اما یک کارشناس انرژی دیگر سیما غفاری میگوید که ناهماهنگی وزارت نفت و نیرو، کاهش ۳ میلیارد متر مکعبی تامین گاز از شهرویور تا کنون، در کنار عدم تامین گازوئیل مورد نیاز عوامل قطعی برق پاییزه است که ربطی به مصرف مردم ندارد.
نمایندگان مجلس با اشاره به دستورالعمل تعیین شده برای دولت از طریق شورای عالی امنیت ملی، اجرای مصوبات این شورا را عامل جلوگیری از قطع برق معرفی کردند. مطابق گزارش اندیشکده مانا دانشگاه تهران، از ابتدای آذرماه تاکنون تامین سوخت نیروگاهی مطابق دستورالعمل نهادهای بالادستی نبوده و اگر در رویه فعلی تجدیدنظر نشود، مشکلات تامین گاز و برق در روزهای پیشرو عمیقتر خواهد شد.
آغاز مجدد مازوت سوزی و تشدید آلودگی هوا
این در حالی است که در ماه های اخیر دولت اعلام کرده بود که بخاطر سلامت مردم، مازوت سوزی در نیروگاه را ممنوع کرد اما پس از مدتی نیروگاه ها مجددا مازوت سوزی را از سر گرفتند.
در روزهای اخیر نیز هوای آسمان کلانشهرهای ایران به شدت آلوده شده و نفس کشیدن برای شهروندان سخت شده است. این امر منجر به تعطیلی گسترده ادارات و مدارس شد.
خبرگزاری ایرنا در همین خصوص نوشته است: آلودگی هوا تبدیل به بخش جدایی ناپذیر از زندگی شهروندان ایرانی در کلانشهرها به ویژه در تهران شده و طبق آمار سالانه حدود ۵۰ هزار نفر در کشور جان خود را به همین دلیل از دست میدهند و خسارت آن نیز حدود ۱۲ میلیارد دلار برآورد شده است. در ایران ۱۱ درصد مرگها به دلیل بیماریهای مزمن انسدادی ریه ناشی از آلودگی هوا است.اگر به موضوع آلودگی هوا به خصوص در تهران و کلانشهرها با فوریت رسیدگی نشود، این معضل به شکل روز افزون رشد خواهد کرد و در سالهای آینده، مردم را با مشکلات بیشتری در سلامت مواجه میکند. درمانهای مقطعی مانند تعطیلی مدارس و ادارهها قطعا در این زمینه اثربخشی مقطعی دارند و باید فکری به حال وضعیت سوخت و کیفیت وسیلههای نقلیه و سایر منابع آلاینده هوا کرد.