آفتابنیوز : آفتاب: به گزارش مهر، جواد نجم الدین در جمع خبرنگاران درباره خودروی جایگزین پیکان گفت: چندین خودرو برای این منظور در حال تست عملکردی هستند که ظرف 2 تا 3 هفته آینده نتیجه این تستها مشخص و مجوز لازم برای تولید این نوع خودروها صادر خواهد شد.
وی تاکید کرد این نوع خودرو قطعا با قیمت کمتر از 10 میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد. نجم الدین کاهش 20 درصدی تعرفه واردات خودرو براساس مصوبه کمیسیون تلفیق را به نفع صنعت خودروی کشور ندانست و خواستار دقت نظر مجلس در این باره شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه تحریم تاثیر چندانی روی کار ایران خودرو نگذاشته است، اظهار داشت: تحریم تنها روند گردش کار را طولانی تر کرده است.
وی راهبرد ایران خودرو در همکاریهای بین المللی را معادله "برد-برد" عنوان کرد و گفت: هم اکنون با سوزوکی، رنو، بنز، هیوندا، پژو همکاری داریم و در آینده نیز همکاری با خودروسازان دیگر خارجی را دنبال خواهیم شد.
نجم الدین از اصلاح ساختار مالی ایران خودرو خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر انضباط مالی بر این شرکت حاکم شده است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو درباره تعیین تکلیف خودروی رانا گفت: هیئت مدیره باید عوامل مختلف درباره توجیه اقتصادی یا غیر اقتصادی این پروژه را بررسی کند و در صورت رسیدن به نتیجه مقتضی، این خودرو تولید و با قیمت مناسب روانه بازار خواهد شد، ضمن اینکه در حال حاضر این موضوع در نوبت بررسی هیئت مدیره قرار دارد.
نجم الدین در ادامه گفت: در شرایطی که تغییرات گسترده محیط کسب و کار جهانی و داخلی در سال 88، رکود، زیان دهی و ورشکستگی بسیاری از خودرو سازان معتبر جهانی را بدنبال داشت، ایران خودرو موفق شد ضمن ارتقای بهره وری و بهره برداری هر چه بیشتر از ظرفیتهای تولید خود، رکورد تولید و فروش سال های گذشته را شکسته و زمینه تحول کیفیت محصولات را فراهم سازد.
مدیر عامل ایران خودرو گفت: در شرایطی که عمــده خودرو سازان جــهان با کاهــش 18درصدی تولید مواجه شدند، ایران خودرو توانست 16درصد رشد تولید در حوزه سواری و وانت و 22 درصد رشد در حوزه تجاری نسبت به سال گذشته را در کارنامه خود ثبت کند.
وی افزود: رکورد تولید 42 سال گذشته ایران خودرو در 24 بهمن ماه جاری شکسته شد و با پیشی گرفتن از برنامه تولید سهامداری، تا پایان هفته گذشته توانستیم از عدد 650 هزار و 600 دستگاه هم عبور کنیم و در هفته چهارم اسفند هدف برنامه ای 680 هزار دستگاه را محقق خواهیم ساخت.
نجم الدین این تیراژ تولید را یک رویداد بی سابقه در تاریخ صنعت خودرو کشور خواند و گفت: ایران خودرو بار دیگر پس از سه سال، عنوان بزرگ ترین و اولین خودروساز خاورمیانه از نظر تولید را از آن خود ساخت و برنامه تولید 730 هزار دستگاه برای سال آینده را در دستور کار قرار داد.
نجم الدین تصریح کرد: با سرمایه گذاری های انجام شده به خصوص در حوزه محصولات خانواده 206 و کسب مطلوبیت نزد مشتری، پژو i207 با طراحی و نمای بیرونی و داخلی جدید بر روی پلتفرم 206 و مجهز به ABS و Air bag طراحی و به بازار عرضه شد. از سوی دیگر با توجه به حضور موثر و با ثبات سوزوکی گراندویتارا در بخش محصولات SUV در بازار، مدل جدید این محصول با موتور 4/2 لیتری و تجهیزات بیشتر به بازار عرضه و تولید آن در شرکت ایران خودرو خراسان آغاز شده است .
وی اجرای فاز راه اندازی تولید در کمتر از شش ماه را که با استانداردهای جهانی در ارائه محصولات جدید به بازار برابری می کند، از نکات حائز اهمیت در این دو پروژه دانست و گفت: سوزوگی گراندویتارا، دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 و پنج ستاره کامل در تست تصادف و مجهز به Air bag و ABS است.
نجم الدین از عرضه سورن با داشبورد جدید، درخت سیم مالتی پلکس و موتور ملی در اوایل سال آینده به بازار خبر داد و گفت: سمند جدید با بدنه و تزئینات کاملا" متمایز نیز در دست طراحی است که فاز نمونه سازی آن از نیمه دوم سال آینده آغاز خواهد شد. هم چنین با توجه به استقبال مشتریان از پارس و 405، محصولات SLX 405 و پارس سال امسال به بازار عرضه شده و پارس جدید نیز در سال آینده به بازار می آید.
وی عرضه سالانه سه محصول جدید و دو مدل سال به بازار را از راهبرد های مهم ایران خودرو دانست و افزود: در بخش سواری کوچک و ارزان نیز محصولی از یکی از شرکت های خارجی انتخاب شده که به محض اتمام فاز مطالعاتی و نهایی شدن مذاکرات، به اطلاع مردم عزیز خواهد رسید.
مدیر عامل ایران خودرو ، اظهار داشت: حذف محصول قدیمی شرکت، سهم بازار ایران خودرو را از بالای 50 درصد به 46 درصد کاهش داد، اما با اقدامات صورت گرفته در سال جاری و رشد تولید 16 درصدی و با توجه به سهم تولید 54 درصدی بهمن ماه، در حال حاضر به 49 درصد سهم بازار (تجمعی سالانه) دست یافته ایم.
وی دستیابی به سهم بازار در سطح 50 درصد را برنامه سال آینده ایران خودرو دانست و گفت: در حوزه تجاری، ایران خودرو دیزل توانسته در سال جاری به 24 درصد سهم بازار دست یافته و برای سال آینده هدف 27 درصد در بازار داخل را برنامه ریزی کرده است.
نجم الدین، سهم ریالی ایران خودرو در حوزه خودروی سبک را 61 درصد در بهمن ماه امسال ذکر کرد و گفت: در مجموع 57 درصد ارزش بازار (تجمعی سالانه) در این بخش و 49 درصد از سهم تعدادی تولید خودروهای سبک و سنگین کشور به گروه صنعتی ایران خودرو اختصاص دارد. همچنین 74 درصد افزایش تولید خودروی سبک و سنگین کشور، ناشی از افزایش تولید گروه ایران خودرو است.
وی کاهش حجم کل صادرات سواری را ناشی از توقف در حوزه های زیان ده ذکر کرد و گفت: با این حال، صادرات شبکه ایران خودرو، حدود 50 درصد افزایش یافته و در 11 ماه امسال، بیش از 30 هزار و 600 دستگاه خودرو به ارزش بیش از 226 میلیون دلار به 20 کشور جهان صادر کرده ایم. علاوه بر این ارزش قطعات ریخته گری صادره توسط ایران خودرو در سال جاری بالغ بر هفت میلیون و 765 هزار دلار است .
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: در راستای استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت های تولیدی، سال آینده، صادرات 55 هزار دستگاه سواری را هدف گرفته ایم، که حدود هفت و نیم درصد برنامه تولید سال آینده را شامل می شود و حاکی از رشد چشمگیر نسبت به سال جاری است.
نجم الدین تعداد فروش ثبت شده بر مبنای اسناد صادره در نیمه اول ماه جاری را 597 هزار و 570 دستگاه خودرو در داخل و خارج کشور ذکر کرد که حاکی از رشد 14 درصدی فروش تعدادی نسبت به سال قبل است. وی ارزش ریالی این بخش از فروش را نیز 69 هزار و 185میلیارد ریال ذکر کرد که نشان دهنده رشد 20 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.
مدیر عامل ایران خودرو از خودکفایی بالای 90 درصد در اکثر محصولات در پایان سال جاری خبر داد و گفت: این میزان در مورد 206 در نیمه دوم سال آینده، به 97 درصد می رسد.
وی کاهش زمان پرداخت بخش عمده مطالبات سازندگان از شش ماه به 90 روز را از دیگر دستاوردهای ایران خودرو در حوزه زنجیره تامین دانست و گفت: ساپکو برای تأمین قطعه برای 800 هزار دستگاه تولید سال آینده، برنامه ریزی کرده و تمامی سازندگان دارای رتبه کیفیت کمتر از B ، در سال آینده باید به رتبه B و مطابق برنامه، سازندگان مستعد به گرید A دست یابند.