کد خبر: ۹۶۲۳۵
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۰
سخنگوی شورای نگهبان:

مراقب باشید رنگ واقعی پرچم در عكس بیفتد

ان شاء الله حمایت اعضا از کاندیداها تکرار نخواهد شد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-سرویس سیاسی: كدخدایی در پایان آخرین نشست خبری خود با خبرنگاران، با اشاره به پرچم پشت سر خود، به مزاح به عكاسان گفت: مراقب باشید كه در اینجا رنگ واقعی پرچم در عكس بیفتد! 

عباسعلی كدخدایی در گفت‌وگو باخبرنگاران با ارائه گزارشی از نظارت این نهاد بر قانون‌گذاری در سال 88، اظهار داشت: از مجموع 93 مصوبه دریافتی از مجلس شورای اسلامی كه 60 مورد آن لایحه و 33 مورد طرح بود، ‌61 مورد عدم مغایر با شرع و قانون اساسی اعلام شد و 32 مورد نیز مغایر با آنها تشخیص داده شد. 

وی در مورد اساسنامه‌هایی كه از سوی هیات وزیران به شورای نگهبان رسید، افزود: 12 مورد اساسنامه دریافت شد كه در 8 مورد عدم مغایرت و در دو مورد مغایر با قانون اساسی و شرع تشخیص داده شد و دو مورد نیز در دست بررسی است. 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین خاطرنشان كرد: از 43 مورد نامه‌های دیوان عدالت اداری 14 مورد مغایر عدم شرع، سه مورد مغایر آن تشخیص داده شد و 26 مورد نیز در دست بررسی است. 

كدخدایی در ادامه این جلسه در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد سوالی مبنی بر اینكه كمیسیون ملی انتخابات كه در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار می‌گیرد، قرار است جای شورای نگهبان را بگیرد، با بیان اینكه ما قبلا پاسخ این سخنان را داده ایم، یادآور شد: بارها اعلام كرده‌ایم از هر گونه اصلاح قانون انتخابات در چارچوب قوانین و نظام جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌كنیم و رهبری نیز در فرمایشات اخیرشان به موضوع نظارت شورای نگهبان اشاره كردند و لذا قطعا تمام نهادهای نظام در چارچوب قانون اساسی حركت می‌كنند كه اظهارات دبیر و سایر وابستگان مجمع تشخیص حاكی از این مساله است و در مجمع نیز صرفا سیاست‌های كلی انتخابات بررسی می‌شود كه مانند سایر سیاست‌های كلی از جانب مجمع تشیخص به مقام معظم رهبری پیشنهاد می‌شود و در صورت موافقت ایشان اجرا خواهد و این مصوبات نمی‌تواند قانون را نادیده بگیرد. 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در مورد بررسی بودجه سال 89 در شورای نگهبان خبر داد: بخش درآمدی بودجه به طور غیر رسمی به این شورا ارسال شده كه آن را مورد رسیدگی قرار دادیم و طی دو روز آینده پاسخ خود را در این مورد ارسال می‌كنیم و به محض دریافت بخش هزینه‌ای نیز در طی جلسات فوق العاده آن بخش را بررسی خواهیم كرد. 

وی درباره طرح مربوط به تشكیل سازمان تدوین و تنقیح قوانین گفت: نظر رسمی در مورد این طرح هنوز ارسال نشده است، ولی مورد بررسی قرار گرفته است و با اصول 57، 110، 156، 108، 109 و 75 قانون اساسی مغایر دانسته شد كه به مجلس ارسال می‌شود. 

كدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد تغییر رنگ پرچم در برخی جلسات رسمی تصریح كرد: ما چارچوب قانون اساسی را برای نهادها ودستگاه‌ها بیان می‌كنیم و اگر این مساله صحت داشته باشد باید از آنها سوال كنیم و سوال از حیطه شورای نگهبان خارج است، زیرا فقط اگر موارد مربوط به قانون اساسی به طور مستند ارسال شود درباره آن اظهار نظر می‌كنیم. 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینكه تدابیر شورای نگهبان برای انتخابات آینده در جهت جلوگیری از حمایت اعضای آن از كاندیدای خاص برای جلوگیری از ایجاد شائبه در میان مردم چیست؟ گفت: ان‌شاءالله این موارد دیگر تكرار نخواهد شد. 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال كه تكلیف شكایت مصطفی تاج‌زاده از آیت الله جنتی دبیر این شورا چیست؟ با بیان اینكه اگر شكایتی مطرح است باید از قوه قضاییه در مورد آن سوال كرد، یادآور شد: هرگاه شكایتی از شورای نگهبان یا اعضای آن مطرح شده است، پاسخ داده‌ایم و اكنون هم آماده پاسخگویی هستیم. 

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره طرح اصلاح قانون انتخابات كه توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی می‌شود، تصریح كرد: تا زمانی كه این طرح به تایید نهایی نرسیده نظری درباره آن نمی‌دهیم و چنانچه به تصویب نهایی رسید آماده توضیحات لازم هستیم. 

كدخدایی تاكید كرد: هر طرحی كه مغایر با اختیارات شورای نگهبان در قانون اساسی باشد مطابق قانون نخواهد بود و این شورا مخالفت خود را اعلام خواهد كرد. و از همه دستگاه می‌خواهیم در چارچوب قانون عمل كند. 

سخنگوی شورای نگهبان درپاسخ به سوالی درباره وقت اندك برای بررسی بودجه سال 89 توسط شورای نگهبان گفت: این مساله در چارچوب اختیارات ما نیست واینكه در مدت زمان روشن‌تر و وسعت بیشتر بودجه سالانه بررسی شود تا ما فرصت بیشتری داشته باشیم، به عهده دولت و مجلس است، ولی به این خاطر كه این مساله چندساله است و تجربه داریم، با برگزاری جلسات فوق العاده اجازه نمی‌دهیم چرخ اقتصاد كشور متوقف شود. 

كدخدایی در پاسخ به سوال دیگری در مورد غفلت‌های دستگاهی گوناگون در هنگامه برگزاری انتخابات، با بیان اینكه وقایع گذشته می‌تواند چراغ راه آینده باشد، تصریح كرد: از حوادث گذشته مانند انتخابات باید درس بگیریم و اگر اشتباهی هم بوده باید رفع شود و تلاش كرد تا در چارچوب قوانین و مقررات حركت كنیم و اگر نهادها، مردم و كسانی كه مدعی هستند در این چارچوب حركت كنند، كمترین آسیب را خواهیم داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین