آفتابنیوز : آفتاب-سرويس هنري:محمدحسین نیرومند معاون سینمایی سوره درباره بحث مافیای اكران گفت: اعتقادی به مافیای اكران ندارم چون تعداد فیلمها از تعداد سینماها بیشتر است و سینماداران فیلم را انتخاب میكنند؛ معتقدم فیلمی اگر خوب باشد خود را تحمیل میكند.
وی با اشاره به اینكه سالهاست سینما را پیگیری میكند و عضو شورای پروانه ساخت بوده است، گفت: متاسفانه چون ذات سینما با تبلیغات عجین شده است به بسیاری از بخشهای سینما به خاطر تبلیغات كمتر توجه شده است درحالی كه باید به سینما نگاه كلی داشته باشیم.
وی ادامه داد: برای رشد سینما باید از بخشیگری پرهیز كرد و به همه اجزا سینما توجه كرد زیرا سینما یك موجود زنده است و باید به همه اجزا آن توجه كرد؛ امری كه در چهار سال گذشته مورد توجه نبوده است.
نیرومند با اشاره به اشكالات و ایرادهای سینمای ایران گفت: با بررسی وضعیت سینما ازایده تا اكران متوجه میشویم كه اكثرایده های سینمای ایران بدیع نیست و با نیازهای جامعه هماهنگ نیست و مكانیزمی نیز وجود ندارد كه این ایدهها را پیشنهاد دهد.
وی با اشاره به لزوم توجه به ادبیات داستانی گفت: ادبیات داستانی و سینما باید تقویت شود و نمیتوان با وجود دو فیلم، فیلم برتر را انتخاب كرد. ما باید به سمتی برویم كه فیلمنامه تخصصی نوشته شود زیرا برای سینمای حرفهای نیازمند فیلمنامه تخصصی هستیم.
معاون سینمایی سوره با اشاره به مشكلات تهیهكنندگی در سینمای ایران گفت: تهیهكننده امروزه متاسفانه به كسی میگویند كه پول خوبی بیاورد و در پرسه تولید سودآوری كند و علت آنكه بیشتر فیلمها در پشت خط اكران میمانند به دلیل آن است كه تهیهكننده در طول مسیر تولید سود خود را به دست میآورد.
وی ادامه داد: یكی دیگر از مشكلات سینما؛ شخصیسازی است. امروز بسیاری از كارگردانها فیلمها را برای دل خود میسازند و تصور میكنند كه سینما مانند نقاشی است كه بسیار شخصی است.
نیرومند، ورود بازیگران به سینما به وسیله پول را یكی دیگر از مشكلات سینمای ایران دانست و افزود: متاسفانه در بعضی از فیلمها افراد با دادن پول به دنبال كسب نقش اول و دوم هستند كه اتفاق ناگواری است. ازسوی دیگر تعداد ستارهها در سینمای ایران كم است و دستمزدها نیز با دلیل كمبود ستارهها بسیار بالا است.
معاون سینمایی حوزه هنری با اشاره به دولتی بودن سینمای ایران گفت: 70 درصد بودجه سینما از طرف دولت تامین میشود. درست است كه این بودجه آمار سینما و تولید را افزایش میدهد؛ اما باید پرسید اولویتبندی این بودجهها كجاست و چگونه و چه كسی تشخیص میدهد كه ده میلیارد برای یك فیلم فاخر هزینه شود درحالیكه میتوان با این بودجه چند سینما را بازسازی كرد.
مدیرعامل موسسه توسعه سینمای سوره؛ با اشاره به مشكلات فنی سینمای ایران افزود: متاسفانه امروز در بخش لابراتوار، مسائل فنی مشكل داریم و در بخش اطلاعرسانی نیز از امكانات روز مانند اینترنت استفاده نمیكنیم. زمانی كه بهترین فیلم تولید شود اما سالن سینما فاقد كیفیت باشد وضعیت سینما ارتقا پیدا نمیكند.
نیرومند افزود: در بخش بینالملل نیز ما فعالیت آنچنانی صورت ندادیم و نتوانستیم مخاطب فعال جذب كنیم.
معاون سینمای حوزه هنری با اشاره به عملكرد این معاونت گفت: ما باتوجه به بودجه خود در سال میتوانستیم سه فیلم تولید كنیم كه یكی از این سه فیلم باید مربوط به آثار اول باشد و تلاش داریم مجموعه تولیدات حوزه به سمتی برود كه مترادف و متناسب با اهداف حوزه باشد همینطور كارگاههای فیلمنامهنویسی را راهاندازی كردیم كه فیلمهای زخم شانه حوا، بیداری رویاها و پرنده باز از محصولات این فعالیتها است.
وی ادامه داد: قصد داریم تا با همكاری معاونت سینمایی؛ فیلمی درباره ریگی تهیه كنیم همچنین قصد داریم تا با یك كارگردان خانم نیز همكاری كنیم. تهیه مجموعه 120 درس درباره سینما، انتشار سه كتاب درباره فیلمنامه و همچنین بازسازی سینماهای حوزه هنری ازجمله اقدامات سینما است.
نیرومند با اشاره به لزوم توجه به سینماها گفت: مخاطب سینماها از سال 72 كه 65 میلیون نفر بود؛ امروز به 14 میلیون نفر رسیده است كه یكی از دلایل آن پخش بیكیفیت فیلم در سینماها است.
وی ادامه داد: حوزه هنری 83 سینما در كشور دارد كه 37 سینمای آن غیرفعال است و این امر در شهرستانها بسیار مشهود است.
نیرومند با اشاره به اینكه بازسازی سینما یك همت ملی را میطلبد، افزود: درحالیكه ما در 400 شهر فاقد سینما هستیم؛ بخش خصوصی تمایلی به سینماسازی ندارد و بحث نوسازی بلاتكلیف مانده است و این اتفاق باعث شده است تا دولت در پنج سال گذشته سه میلیارد یارانه بدهد.
وی با گلایه از كمیسیون تلفیق مجلس گفت: 25 سینما از مجموعه سینماهای ما باید بازسازی شود و برای این منظور درخواست 30 میلیارد تومان بودجه به كمیسیون فرهنگی را پیشنهاد دادیم كه كمیسیون نیز موافقت كرد اما متاسفانه در كمیسیون تلفیق موافقت شد.
نیرومند در پاسخ به سئوالی درباره اكران فیلمهای فرهنگی و مستند گفت: برای اكران فیلمهای فرهنگی با همكاری شهرداری تهران و موسسه سینما شهر اقدامات خوبی انجام دادیم همچنین اكران خوب فیلم تهران انار ندارد؛ نشان داد كه میتوان با تمركز بر فیلمهای مخاطب خاص، فیلمهای مستند را اكران كرد.
وی در پاسخ به سئوالی درباره اعتراض بعضی فیلمسازان حوزه به بخش آثار آنها گفت: اكران بعضی فیلمها در گروههای سینمایی اشتباه است بلكه باید مخاطبسنجی كرد و بعد براساس هدفگذاری فیلمها را اكران كنیم.
معاون سینمایی حوزه هنری درباره اكران فیلمهای روز دنیا گفت: فیلمی مانندآواتار قابلیت اكران داخلی ندارد و مناسب فرهنگ ما نیست اما میتوان شرایطی را فراهم كرد كه گروههای متخصص فیلمها را ببینند.