کد خبر: ۹۶۹۰۸
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۰

اولویت‌های صنعت نفت در سال ‌١٣٨٩

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در این رابطه به نظر می‌رسد با امضای تفاهم نامه‌هایی با موسسه ها و بانك‌های داخلی برای تامین منابع مالی، زمینه برای ورود هرچه بهتر به برنامه‌ پنجم توسعه فراهم شده است. همچنین طرح هدفمند كردن یارانه‌ها فرصت خوبی برای صنعت نفت‌ و گاز خواهد بود تا با شفاف سازی و اصلاح قیمت‌ها مصرف را بهینه كند؛ به‌گونه‌ای كه با مدیریت بهتر در مصرف می‌توان موجب ایجاد زمینه صادرات بیشتر، درآمد بیشتر و در نتیجه سرمایه‌گذاری مناسب در سایر حوزه‌های صنعت نفت شد.

براساس برنامه پنجم توسعه باید درمجموع 125 میلیارد دلار در بخش بالادستی صنعت نفت سرمایه‌گذاری شود كه گویای ضرورت سرمایه‌گذاری سالانه حدود 25 میلیارد دلار است.

* اولویت طرح‌های صنعت گاز در سال 1389

ساخت هزار كیلومتر خط لوله فشار قوی، 9 ایستگاه تقویت فشار و جذب 6.8 میلیارد دلار سرمایه داخلی و خارجی از جمله مهم‌ترین اولویت‌های گازرسانی در سال 1389 اعلام شده است.

در این زمینه همچنین باید به راه‌اندازی اولین طرح ذخیره‌سازی گاز در میدان سراجه قم، توسعه فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام برای افزایش ظرفیت آن از 6.8 به حدود 10 میلیون متر مكعب در روز، توسعه فاز3 پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد، اجرای طرح استحصال اتان پالایشگاه پارسیان و توسعه پالایشگاه فجر جم اشاره كرد.

از دیگر طرح‌های گازی كه اجرای آن‌ها از جمله اولویت‌های سال 1389 است، شامل طرح‌هایی مانند ساخت ادامه خط لوله نهم سراسری از پتاوه به پل‌كله، ساخت ادامه خط لوله ششم سراسری، تكمیل پالایشگاه بیدبلند2 و ساخت ادامه خط لوله دوم واردات گاز تركمنستان از پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد ـ سنگ‌بست می‌شوند.

* اولویت طرح‌های سال 1389 در صنعت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی

از جمله طرح‌های اولویت‌دار صنعت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در سال 1389 كه می‌توان به آن‌ها اشاره كرد، شامل راه‌اندازی سامانه هوشمند سوخت در جایگاه‌های عرضه دیگر فرآورده‌های نفتی به‌جز بنزین (نفت‌گاز، سی.ان.جی و ال.پی.جی)، تكمیل سامانه پرداخت الكترونیك وجه بنزین در همه جایگاه‌های توزیع فرآورده كشور، بهره‌برداری از طرح بنزین‌سازی در پالایشگاه‌های شازند اراك و واحد كت‌كراكر پالایشگاه آبادان كه در مجموع افزایش 12 میلیون لیتری تولید بنزین در روز را به همراه خواهند داشت و راه‌اندازی جایگاه‌های عرضه گازوییل با استاندارد یورو4 باتوجه به واردات خودروهای گازوییل‌سوز است.

‌همچنین باتوجه به اهمیت اجرای ساخت پالایشگاه‌های جدید، تامین مالی پالایشگاه‌های ستاره‌خلیج فارس، هرمز، پارس، آناهیتا و خوزستان در اولویت است.

ازسوی دیگر راه‌اندازی واحد سوخت‌رسانی دریایی به كشتی‌ها (بانكرینگ) در جزیره قشم و بندر چابهار، توسعه اسكله صادرات بندرعباس، فروش اوراق مشاركت پالایشگاه‌ها و ادامه روند واگذاری پالایشگاه‌های نفتی و افزایش ظرفیت مخازن ذخیره‌سازی استراتژیك فرآورده‌های نفتی، دیگر طرح‌های اولویت‌دار را تشكیل می‌دهند.

* اولویت طرح‌های سال 1389 در صنعت پتروشیمی

قرار است درمجموع برنامه پنجم توسعه 34.1 میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری شود كه براساس اطلاعات موجود، مقرر شده در سال 1389 حدود 12.4 میلیارد دلار، در سال 1390 حدود 10.6 میلیارد دلار، در سال 1391 حدود 10.3 میلیارد دلار، در سال 1392 حدود 0.7 میلیارد دلار و در سال 1393 حدود 0.1 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود. در مجموع 46 طرح در صنعت پتروشیمی در قالب برنامه پنجم توسعه دیده شده است كه برخی از آن‌ها تاكنون اجرایی شده‌اند و برخی نیز طی برنامه‌ پنجم اجرا خواهند شد.

در این زمینه قرار است برنامه واگذاری هلدینگ پتروشیمی تا پایان امسال و اساسنامه و ترازنامه‌های تلفیقی جدید هلدینگ تا یك‌سال دیگر به سازمان خصوصی‌سازی ارائه شود. راه‌اندازی واحد كلر آلكالی و پی.وی.سی پتروشیمی اروند، راه‌اندازی خط لوله اتیلن غرب، بهره‌برداری از پلی اتیلن سنگین كرمانشاه به عنوان اولین واحد پتروشیمی اتیلن غرب، راه‌اندازی پتروشیمی مروارید، پلی اتیلن سبك پتروشیمی امیركبیر، پلی اتیلن سنگین پتروشیمی مهر و طرح پلی استایرن مقاوم پتروشیمی تبریز از دیگر طرح‌های اولویت‌دار صنعت پتروشیمی در سال 1389 هستند. در این رابطه همچنین می‌توان به ورود هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به بورس اشاره كرد.

* اولویت طرح‌های پارس‌جنوبی در سال 1389

به گزارش ایسنا، به طور كلی توسعه طرح‌های مختلف میدان مشترك پارس جنوبی از اولویت‌های اصلی وزارت نفت در سال 1389 خواهد بود كه قرار است با هدف جذب سرمایه مورد نیاز در طول امسال 5 میلیارد یورو اوراق مشاركت ارزی و ریالی عرضه شود. تعیین تكلیف فازهای 19، 22، 23 و 24 با تركیه و 27و28 با پتروپارس از جمله اولویت‌های اصلی در پارس جنوبی هستند؛ به‌طوری كه وزیر نفت بارها تاكید كرده كه باید تكلیف همه فازهای پارس جنوبی در ابتدای سال 1389 نهایی شود تا با برنامه‌ریزی‌های بعدی، امكان تولیدی شدن آن‌ها تا پایان برنامه پنجم ایجاد شود.

در این زمینه همچنین باید مذاكره و وضعیت توسعه فازهای ال.ان.جی هم مشخص شود كه شامل پارس ال.ان.جی در فاز 11 پارس جنوبی، ایران ال.ان.جی در فاز 12 و به‌ویژه تكمیل مذاكرات برای واگذاری 20 درصد از سهام آن به شركت‌های خارجی و پرشین ال.ان.جی در فازهای 13و14 است كه مذاكره درباره شیوه توسعه با شركت‌های شل و رپسول ادامه دارد.

قابل ذكر است که راه‌اندازی واحد نیروگاه و شیرین‌سازی ایران ال.ان.جی در سال 1389 از جمله برنامه‌های پروژه مایع‌سازی گاز ایران در سال 1389 است؛ به طوری كه پیشرفت كلی این پروژه در اسفند امسال به حدود 70 درصد خواهد رسید. همچنین به‌نظر می‌رسد راه‌اندازی چاه‌های دریای فازهای 9و10 پارس جنوبی از اولویت‌های جدی در این میدان مشترك باشد كه این بخش از طرح توسعه فازهای 9و10 در مراحل نهایی است. آغاز عملیات اجرایی پارس شمالی نیز در برنامه سال 1389 قرار دارد.

* اولویت طرح‌های صنعت نفت در سال 1389

به نظر می‌رسد که آغاز حفاری در خزر، راه‌اندازی فاز دوم میدان دارخوین، راه‌اندازی میدان نفتی هنگام، افزایش تولید زودهنگام میدان آزادگان به 50 هزار بشكه، راه‌اندازی خط لوله سیری ـ عسلویه و بهره‌برداری از میدان سلمان و آغاز عملیات اجرایی میدان گلشن و فردوسی از جمله اولویت‌های توسعه‌ای صنعت نفت باشد.

در این رابطه همچنین باید به راه‌اندازی ان.جی.ال سیری، نهایی شدن مذاكرات برای توسعه میدان لاوان، آغاز عملیات اجرایی میدان كیش، نهایی كردن قرارداد توسعه میدان فارسی با كنسرسیوم هندی، راه‌اندازی فاز اول ان.جی.ال خارگ و معرفی هشت بلوك اكتشافی جدید اشاره كرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین