کد خبر: ۹۸۸۰۶
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۴
در جمع دانشجویان دانشکده پردیس علوم دانشگاه تهران

علی مطهری: باید مجوز می‌دادیم مردم بیایند داد بزنند

در خصوص رسیدگی به حادثه کوی دانشگاه کوتاهی شد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی مطهری نماینده تهران در مجلس هشتم شورای اسلامی در نشستی با عنوان ”شاخصه‌های جمهوری اسلامی“که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده پردیس علوم دانشگاه تهران برگزار شد و در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان پس از اینکه گفت «من برای پاسخ آماده‌ام به شرطی که دانشجویان آشوب درست نکنند» در پاسخ به سئوالی که به روحیه جهاد و اعتراض و هم‌چنین امر به معروف در مردم زمان انقلاب اشاره داشت و پرسید که آیا این روحیه در جامعه امروزی نیز وجود دارد گفت: این 2 عنصر امروز هم وجود دارد و یا لااقل اینکه باید باشد زیرا ما اگر مدعی اسلام هستیم باید به وظایف خود عمل کنیم. حال اگر کوتاهی صورت می‌گیرد ممکن است به برخی از برداشت‌های غلط ما مربوط باشد زیرا راه امر به معروف باز است و ما وظیفه داریم این کار را به عنوان یک اصلاح مستمر اجتماعی انجام دهیم. 

وی افزود: به عنوان مثال برداشت غلطی نسبت به جایگاه ولی فقیه وجود داشت که که هرگاه افراد نقصی را در جامعه به صورت روشن و بدیهی می‌دیدند با این ادعا که ما تکلیفی نداریم و ولی‌فقیه و مقام بالاتر خود می‌داند دم بر نمی‌آوردند که نمونه آن در قضیه فروش تراکم در شمال شهر تهران در دوران سازندگی بود. عده‌ای می‌گفتند این کار با اصول شهرسازی منطبق نیست زیرا یک کوچه 6 متری ظرفیت چندین ساختمان بزرگ و چند طبقه را ندارد اما عده‌ای هم می‌گفتند که اگر این کار اشتباه باشد خود مقام معظم رهبری و یا آقای هاشمی رفسنجانی که رئیس دولت است نسبت به آن تصمیم می‌گیرد در نتیجه به فریادهای آن زمان هم توجهی نشد. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: هم‌چنین در داستان استیضاح مرحوم کردان ما خیلی با مشکل مواجه بودیم و نگاه بسیاری از نمایندگان واقعا عجیب بود خیلی از افراد از ما سئوال می‌کردند آیا این موضوع را با حضرت آقا مطرح کرده‌اید و یا با بالا هماهنگ شده اما من می‌گفتم ما نماینده ملت هستیم و وظیفه مشخصی داریم. 

وی افزود: بنابراین می‌بینید که راه باز است و احکام روشن ولی بعضا خود ما نمی‌خواهیم وارد شویم. من فکر نمی‌کنم اگر انتقادی بشود به صرف آن شما را اذیت کنم زیرا تا زمانی‌که اقدام عملی صورت نگرفته و در حد صحبت و انتقاد است باید همه چیز آزاد باشد و زمانی‌که نمی‌خواهیم آشوب کنیم باید بحث و گفتگو و انتقاد آزاد باشد. 

پس از اینکه سخنگوی این جلسه از ابراز سئوالاتی که به عنوان نوشته ارائه شده بود امتناع کرده و گفت: می‌ترسم و دست و دلم می‌لرزد بخوانم سئوال دیگری که به اتفاقات پس از انتخابات اشاره داشت مبنی بر اینکه آیا وضعیت موجود کشور، برخورد با احزاب، گروه‌ها، دانشجویان، اخراج اساتید و توقیف مطبوعات با شاخصه‌هایی که شهید مطهری مطرح می‌کرد انطباق دارد یا خیر؟ و چنان‌چه به مهدی هاشمی و جاسبی تمرکز کرده و از افراد اطراف آقای احمدی‌نژاد هم‌چون رحیمی و محصولی غافل شویم چه می‌شود؟ که علی مطهری ابتدا با مزاح گفت که من مسئول کل حکومت نیستم تا در مورد همه این مسائل پاسخ دهم و سپس اظهار داشت: در خصوص آزادی بیان پس از انتخابات من شخصا راضی نیستم و اساسا خیلی از اقدامات را ضروری نمی‌دانم و به عبارتی لازم نمی‌دانم که برخی از روزنامه‌ها توقیف شوند در مجلس هم وقتی که از معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد توضیح خواستیم پاسخ وی واقعا توجیه‌کننده و قانع‌کننده نبود و بالاخره یک دلیل درست برای این اقدامات ارائه نکرد به عنوان مثال خیلی از مواردی که انتقاد به رئیس‌جمهور بوده و حتی از سوی بنده صورت می‌گرفت را توهین به دولت و شخص رئیس‌جمهور تلقی کرده بودند. 

وی ادامه داد: ‌بنابراین نوعی تندروی‌ها در این جهت وجود داشته و قابل تردید نیست اصولگرایان مجلس نیز باید این موارد را بگویند اما امروز معمولا اصلاح‌طلب‌ها هستند که به دنبال این مسائل هستند و این خیلی بد است که اصولگراها حرفی نمی‌زنند. 

وی در خصوص سئوال دیگر که به شعار عدالت‌ورزی احمدی‌نژاد اشاره داشت گفت: اراده برقراری عدالت واقعا وجود دارد و نمی‌توان گفت که هیچ‌ کاری صورت نگرفته البته گاهی شکل و روش اجرایی نیز درست نبوده مثلا شکل توزیع پول نقد میان مردم بود که این باعث می‌شود فرهنگ کار و تلاش در جامعه آسیب ببیند. 

مطهری اضافه کرد: اقدامات خوبی نیز در روستاها نیز شکل گرفته که روستاییان واقعا راضی هستند. 

وی با بیان اینکه نام بردن از افراد پیش از آنکه اتهامشان از نظر قضایی اثبات شده باشد صحیح نیست و با تاکید بر اینکه البته این مسائل در هر حال مهم است و باید با آنها مقابله شود به پرونده رحیمی اشاره کرد و گفت: این پرونده الان در حال بررسی است یکی دو بار آن مقام را برای توضیح دعوت کرده‌اند و در حال بررسی است اما از آنجا که در مطبوعات مطرح نشده به این معنا نیست که واقعا مسکوت مانده باشد. 

سئوالات دیگری در خصوص اینکه چرا پس از 5 سال هنوز اسامی مفسدان اقتصادی از درون جیب احمدی‌نژاد بیرون نیامده مطرح شد و هم‌چنین به برخورد قوه قضائیه با تخلفات در هر جناح تاکید شد که علی مطهری نیز در این زمینه اظهار داشت: به نظر مقداری از این نقص در این خصوص به قوه قضائیه بر می‌گردد من در دیدارها و گفتگوهایی که داشتم احساس کردم که اینها (مسئولان قوه قضائیه) برای بررسی پرونده شخص و مقام مهمی که مطرح می‌شود استقلال کاملی ندارند و می‌گویند که می‌خواهیم اجازه فلان شخص را بگیریم و یا فلانی اجازه دهد تا بررسی آغاز شود. اما باید پرسید که آیا چه شخصی باید این اجازه را دهد؟ 

این نماینده مجلس رفتار شخص ریاست قوه قضائیه را قاطعانه ارزیابی کرد. 

سئوال دیگری در خصوص تاثیر رفتار حکومت در اخلاق و معنویت اسلامی در جامعه پرسید که مطهری این موضوع را از مسائل فردی دانست و با بیان اینکه باید حساب حکومت و حتی روحانیت را از اسلام که به عنوان یک واقعیت مطرح است جدا کرد گفت: به عنوان مثال پس از حوادث انتخابات شنیدم افرادی می‌گفتند که ما نماز را کنار گذاشتیم اما برای من سئوال است که این حوادث چه ربطی به نماز دارد پس شاید این افراد خود زمینه ترک نماز را داشتند. 

دانشجوی دیگری با اشاره به سخنان شهید مطهری مبنی بر اینکه باید در دانشگاه‌ها اساتیدی که واقعا به مارکسیست اعتقاد دارند بیایند و تدریس کنند و ما نیز پاسخ آنها را بدهیم، برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه وضعیت دانشگاه‌ها خوب نیست و اساتید سکولار باید از دانشگاه‌ها اخراج شوند را یادآور شد و نظر فرزند شهید مطهری را در این خصوص جویا شد که وی گفت: در مورد استاد سکولار 2 بحث است به این صورت که ممکن است یک استاد فیزیک بخواهد از وقت کلاس برای اهداف خود و برخی اغراض دیگر استفاده کند که این صحیح نیست و باید با او برخورد شود اما اگر یک استاد جامعه‌شناسی یا معارف اعتقاد خود را در خصوص دین مطرح می‌کند این واقعا اشکال ندارد بنابراین اگر استادی به فکری رسیده که هر چند مخالف با نظر ما است اما مرتبط با درسی که او تدریس می‌کند است نباید سخت گرفت. 

دانشجوی دیگری تفاوت دیدگاه‌های مصباح یزدی را با شهید مطهری در رابطه با حکومت پرسید که علی مطهری گفت: من به دیدگاه‌های آقای مصباح خیلی مسلط نیستم سئوال دیگری بپرسید. 

دانشجوی دیگری با اشاره به نامه مقام معظم رهبری در خصوص برکناری مشایی به احمدی‌نژاد پرسید که آیا احمدی‌نژاد را شخصی ولایت‌مدار می‌دانید و یا مشایی‌مدار که این نماینده مجلس پاسخ داد: آن موضوع نقصی برای احمدی‌نژاد بود که با وجود نظر رهبری احمدی‌نژاد 10 روز مقاومت کرد البته انسان جایز‌الخطا است و بالاخره علاقه وی به مشایی باعث شد که چند روزی را در برابر رهبری مقاومت کند. 

سئوال دیگری در خصوص مواضع کنونی علی مطهری در مجلس و آیا اینکه با این روال در انتخابات مجلس نهم نیز رای خواهد آورد یا خیر مطرح شد که وی گفت: هر کسی باید کار خود را انجام دهد نه آنکه رفتارش را به گونه‌ای تنظیم کند که به عنوان مثال برای دوره بعدی پایگاه خود را تقویت کند این یک لغزش بزرگ است و من توجهی به این موضوعات ندارم و اگر در دور بعد هم کاندید شوم و رای نیاورم برایم مهم نیست. 

وی سپس به بیان مواضع شهید مطهری در مورد این مسأله پرداخت و از موضع‌گیری‌های پدرش در قضیه دکتر شریعتی که معتقد بود شریعتی را شهید مطهری کشف کرد اما وقتی که لغزش‌های او را مشاهده کرد وظیفه خود را انجام داد را یادآور شد. 

سئوال دیگری در خصوص اندیشه شهید مطهری نسبت به ولایت فقیه مطرح شد که مطهری گفت: پدرم فرصت زیادی پیدا نکرد تا در این مورد صحبت کند اما آن‌چه که بیان شد در همین حد است که ولایت‌فقیه ولایت ایدئولوژیک است. فقیه آن مکتب‌شناس است که در راس حکومت قرار می‌گیرد تا حرکت جامعه از مسیر خارج نشود. 

وی ادامه داد: شهید مطهری برای ولی‌فقیه نقش نظارتی قائل بودند و فقیه را حاکم نمی‌دانستند زیرا حاکم رئیس‌جمهور است که آن‌را نیز مردم به‌طور موقت انتخاب می‌کنند. 

مطهری با بیان اینکه البته حالا بیش از این هم نمی‌شود بیان کرد در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص انتصابی یا انتخابی بودن ولی‌فقیه گفت: ‌اصل اولیه این است که به‌طور طبیعی از سوی مردم انتخاب می‌شود که با توجه به اینکه انتخاب از هر گروهی از طریق متخصصان آن بهتر است در عمل انتخاب از طریق مجلس خبرگان راه درست آن است. 

وی ادامه داد: اما اینکه آیا انتصاب از طرف خدا است واسطه‌ای نداریم که به ما بگوید و در واقع به آن دسترسی نداریم و در نتیجه یا مردم تعیین می‌کنند یا خبرگان. 

دانشجوی دیگری با اشاره به حواث 18 تیر سال 78 و با بیان اینکه در آن قضایا پس از 16 جلسه دادگاه در نهایت فردی به دزدی یک ریش‌تراش از کوی متهم شد از اقدامات مجلس در خصوص حوادث کوی دانشگاه پس از انتخابات سال گذشته نیز پرسید، این دانشجو هم‌چنین از دستگیری زهرا عباسی‌نژاد طی روزهای گذشته و احضار دانشجویان به دادسرای سازمان قضایی نیروهای مسلح یاد کرد و مطهری گفت: البته مجلس در رابطه با حادثه کوی دانشگاه کمیته‌ای به ریاست ابوترابی‌فرد تشکیل داد و نمایندگانی چون نادران و کاتوزیان نیز فعالیت‌ها و اقدامات خوبی در آن خصوص داشتند اما متاسفانه این گزارش هنوز خوانده نشده و علی‌رغم آنکه مقام معظم رهبری هم فرمودند که قضایایی رخ می‌دهد که دل انسان خون می‌شود در این خصوص کوتاهی شد. 

وی گفت: البته به نظر می‌رسد که اگر سخت‌گیری‌هایی اخیرا نسبت به دانشجویان صورت می‌گیرد شاید به خاطر سالگرد رحلت امام (ره) و نیز سالگرد انتخابات سال گذشته باشد. 

مطهری تاکید کرد: من معتقدم که ما باید از حوادث سال گذشته برای آینده عبرت گرفته و در خصوص اغنای مردم بهتر کار کنیم باید حساب کسانی که با حسن نیت فکر می‌کردند تقلب شده را با رهبران اعتراضات جدا کرد به نحوی که نباید آن‌طور با مردم برخورد می‌شد. باید مجوز می‌دادیم مردم بیایند داد بزنند هر شعاری که می‌خواهند بدهند و صدا و سیما هم آن‌را پخش کند و دولت نیز جواب بدهد. نباید می‌ترسیدیم که اعتراضات حتی 20 الی 30 روز ادامه می‌یافت باید اجازه داده می‌شد که معترضان که قابل توجه هم بودند حرف خود را بزنند و پس از بیان تمام شبهات و پاسخ و اتمام‌ حجت آن‌گاه نسبت به کسانی که قصد دیگری داشتند خشونت به کار می‌رفت در واقع ما قبل از ورود به این مرحله یکباره به سراغ برخورد رفتیم. 

این نماینده مجلس با بیان اینکه کار موسوی در خصوص اینکه من رئیس‌جمهور می‌شدم و تقلب صورت گرفته اشتباه بود گفت: رهبر حرکت‌های اجتماعی کسی است که اعتراضات و شعارها را کنترل کند اما وی نتوانست خوب این مسأله را اداره کند و شعارها از دست او خارج شد به نحوی که در اثبات خوب موضع می‌گرفت اما در نفی نه وی باید به صراحت می‌گفت که نه غزه نه لبنان شعار ما نیست. 

وی افزود: رئیس‌جمهور در شب مناظره در ایجاد و زمینه‌سازی فتنه نقش داشت اما نقش اصلی را خود موسوی ایفا کرد. 

مطهری با تاکید بر اینکه باید روش اقناع در پیش گرفته شود و سپس برخورد شود به قضیه منافقین در اوایل انقلاب اشاره کرد و گفت: در حوادث اخیر کار به آنجا نرسیده بود و برخی از مردم که به خیابان‌ها آمده بودند واقعا تعجب می‌کردند که چرا در اول کار آنها را کتک می‌زدند.
دانشجوی دیگری با انتقاد از مواضع دوپهلوی رئیس مجلس شورای اسلامی و هم‌چنین سکوت علی مطهری در توقیف روزنامه‌ها و هم‌چنین حادثه کوی دانشگاه پرسید که آیا نقد شامل حال حکومت نیز می‌شود یا خیر و مطهری پاسخ داد: روشن است که می‌شود به حکومت نیز انتقاد کرد این وظیفه‌ای است که حضرت علی نیز یادآوری کرده و می‌گوید به من انتقاد کنید، در واقع از حکومت باید بشود به راحتی انتقاد کرد و این موضوع باید طبیعی باشد. 

وی با بیان اینکه البته با اعتراض و موضع‌گیری یکی، دو نفر در مجلس کار چندانی ساخته نیست گفت: دامن‌ زدن به هیجانات ایجاد شده در روزهای پس از انتخابات نیز درست نبود. 

دانشجوی دیگری خواستار قرائت گزارش کوی دانشگاه شد که مطهری گفت: من به شخصه نمی‌توانم آن گزارش را برداشته و پشت تریبون بخوانم من به عنوان نماینده تنها می‌توانم تذکر دهم و رئیس مجلس هم خواهد گفت که انشاء‌الله خوانده می‌شود بنابراین باید ابوترابی که رئیس آن کمیته بود این موضوع را پیگیری کند. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی در عین حال قول پیگیری گزارش کوی دانشگاه را در این جلسه به دانشجویان داد. 

وی در پاسخ به سئوال دیگری که به عدم انتقاد در مجلس اشاره داشت گفت: نقد یعنی بررسی دقیق و صرف نگاه به نقاط منفی نیست و مواضع رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به خاطر ملاحظاتی است که وی دارد. شهید مطهری تعدد زوجات را از حقوق زن می‌دانست نه از حقوق مرد 

مطهری در پایان گفت: البته فکر نمی‌کنم پس از کروبی و موسوی کسی به اندازه من دولت را نقد کرده باشد. 

علی مطهری در ابتدای این نشست با اشاره به شاخص‌های جمهوری اسلامی از دیدگاه شهید مطهری، از جمله این شاخصه‌ها را مسأله عدالت عنوان کرد و گفت: ایشان تاکید داشتند که اگر به عدالت توجه نکنیم و در واقع انقلاب اسلامی اهمیت لازم را به عدالت ندهد، دچار مشکل می‌شود. 

این نماینده مجلس ادامه داد: در واقع وقتی دیگران پرچم عدالت را در دست بگیرند، آن موقع است که انقلاب ما با شکست روبه‌رو می‌شود. البته ایشان این تصور را نداشتند و تاکید می‌کردند که این‌گونه نیست، چون انقلاب ما پیوند اسلامی دارد. ما هرگونه عمل کنیم این انقلاب حفظ می‌شود. 

وی همچنین به تعریف شهید مطهری از عدالت پرداخت و گفت: منظور شهید مطهری از عدالت، عدالت سوسیالیستی و یا عدالت سرمایه‌داری نیست. اسلام از عدالت تعریف خاصی دارد و بر جامعه‌ای بدون ظلم، ستم و تبعیض تاکید می‌کند. 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این‌که شهید مطهری می‌گفتند سخن گفتن در باب عدالت کار آسانی نیست و مهم اجرای عدالت است،‌گفت: ایشان معتقد بودند که چه بسا کسانی ساعت‌ها در باب حق و عدالت صحبت کنند ولی در عمل زیر بار آن نروند و کسانی می‌توانند احکام خدا را اجرا و عمل کنند که اهل سازش‌کاری، رو دربایستی و رفیق بازی نباشند و گرفتار هوای نفس خود نشده باشند، برده شهوت جنسی نباشند، برده مقام نباشند و نتوان او را با پول و ثروت خرید. از دیدگاه شهید مطهری نبودن عدالت باعث ایجاد ناهنجاری‌ها و دل‌ها از هم دور می‌شود ولی اجرای عدالت باعث همدلی در جامعه خواهد ‌شد. 

وی با اشاره به یکی دیگر از شاخصه‌های انقلاب اسلامی که آن را مساله آزادی فکر و آزادی بیان عنوان کرد، گفت: شهید مطهری معتقد است که تفکر اندیشه باید آزاد باشد و انسان حق آزادی تفکر و بیان دارد. حتی ایشان اعتقاد داشتند که در نظام جمهوری اسلامی احزاب غیراسلامی هم آزاد هستند تا حرف‌های خود را بزنند، منتهی یک شرط می‌گذاشتند و شرط آن این بود که این احزاب با تابلو و پرچم خود این کار را بکنند و اگر مثلا معتقد به مارکسیست هستند با همین پرچم فعالیت کنند و می‌گفتند ما هراسی از مباحثه و مناظره نداریم، به مکتب خود اعتقاد داریم و معتقدیم که اسلام دین خاتم است و تا قیامت قادر به اداره جامعه است. 

مطهری تصریح کرد: شهید مطهری معتقد بودند که مناسب است که در دانشکده ادبیات و معارف کرسی مارکسیست ایجاد شود و اساتیدی که واقعا به مارکسیست اعتقاد دارند تدریس کنند. 

وی تصریح کرد:‌ بحث ایشان در مورد آزادی شامل آزادی‌های اجتماعی هم می‌شد البته اینجا راه ما با غربی‌ها از یک جا جدا می‌شود. آن‌ها می‌گویند مرز آزادی اجتماعی، آزادی دیگران است و تا آن‌جا آزاد هستیم که آزادی دیگران را منحرف نکنیم ولی اسلام می‌گوید مرز آزادی علاوه بر آزادی دیگران، مصلحت خود فرد و جامعه هم هست.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی استقلال فرهنگی و مکتبی را از دیگر شاخصه‌های مورد تاکید شهید مطهری بیان کرد و گفت:استعمار سیاسی و اقتصادی آنگاه موفق می‌شود که در استعمار فرهنگی توفیق به دست آورده باشد و اگر مستکبری بتواند ملتی را استعمار فرهنگی کند در استعمار سیاسی و اقتصادی نیز موفق خواهد شد. 

وی تصریح کرد: شهید مطهری تاکید می‌کردند که باید به مکتب خودمان اعتماد کنیم و نباید با تجددگرای‌های افراطی سعی کنیم که اسلام را باب طبع زمان خود کنیم مثل اقدامی که مارکیسست‌ها در بحث مالکیت خصوصی انجام می‌دادند. 

فرزند شهید مطهری گفت: شهید مطهری به خودباختگی برخی از افراد نسبت به مکتب‌های بیگانه نگران بودند و متاسفانه امروز نیز گاهی می‌بینیم که این اتفاق می‌افتد مثلا می‌گویند که تعدد زوجات یا برخی از احکام اسلام مربوط به 1400 سال قبل بوده است و برخی از این احکام متناسب با زمان کنونی نیست. 

وی با بیان این‌که " ما باید به اسلام اعتماد و یقین داشته باشیم که راهی بهتر از اسلام وجود ندارد" ادامه داد: مثلا غربی‌ها که تعدد ازدواج را رد کرده‌اند چه چیزی جایگزین آن کرده‌اند، آیا جز فحشا و فساد چیز دیگری جایگزین آن کرده‌اند. تعدد زوجات در جای خود راه‌حل یک معضل اجتماعی است. شهید مطهری معتقد بودند که تعدد زوجات از حقوق زن است نه از حقوق مرد. 

این نماینده مجلس به دیدگاه استاد مطهری نسبت به زنان اشاره کرد و گفت: شهید مطهری بر روی نقش زنان در جمهوری اسلامی نیز تاکید می‌کردند البته ایشان تاکید داشتند که در این مبحث نباید از راه اعتدال خارج و دچار افراط و تفریط شد. وی در همین زمینه ادامه داد:شهید مطهری اعتقاد داشتند در دوره‌ای زنان پرده‌نشین بودند، نقش غیرمستقیم داشتند و در واقع شی بودند و در دوره‌ دیگر زنان نقش مستقیم پیدا کردند و وارد جامعه شدند ولی این حضور بی‌قید و شرط در جامعه باعث شد که احترام‌شان را از دست بدهند. در هر کوی و برزنی اعلام حضور کنند و با کوچک‌ترین اشاره زن در اختیار مرد قرار بگیرد. ایشان معتقد بودند که زن باید شخص گران‌بها باشد، استعدادهایش شکوفا شود، فعالیت اجتماعی داشته باشد ولی احترام و ارزش خود را از دست ندهد. 

وی به دیدگاه شهید مطهری در مورد وظایف روحانیت اشاره کرد و گفت: شهید مطهری معتقد بودند که روحانیت ما باید بعد از انقلاب تلاش‌شان را چند برابر کنند و می‌گفتند که واردات فکری جامعه ما نسبت به گذشته چندین برابر شده است؛ به همن دلیل تلاش روحانیت نیز چند برابر شده است و وظیفه روحانیت پاسخ دادن به شبهات و در عمل مبارزه با انحرافاتی است که در جامعه مطرح می‌شود. 

مطهری خاطرنشان کرد: ایشان معتقد بودند که رهبری نهضت باید بر دوش روحانیت بماند؛ چراکه اگر بر دوش روشنفکران بیفتد نهضت به سرعت تغییر ماهیت و مسیر می‌دهد و ولی‌فقیه نیز کسی است که بر حکومت اسلامی نظارت دارد و باید مراقبت کند که این حکومت از جاده اسلام خارج نشود. 

وی در پایان تاکید کرد: شهید مطهری معتقد بودند که روحانیون نباید پست‌های اجرایی دولت را بپذیرند و باید استقلال خود را حفظ کنند. روحانیون باید در کنار مردم باشند، تا نفوذ‌شان در بین مردم باقی بماند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین