کد خبر: ۱۶۴۳
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۸۳ - ۰۷:۰۰
وزير دفاع پيشين آمريكا در گفت‌وگو با آفتاب

آمريكا خود را براي گفت‌وگو با ايران آماده مي‌كند

آفتاب‌‌نیوز :  پس از سخنراني رامسفلد در كنفرانس سياست امنيتي مونيخ، وقفه‌اي 15 دقيقه‌اي اعلام شد و فرصت مناسبي بود تا بتوان گفت‌وگويي كوتاه با ميهمانان حاضر برقرار كرد. «ويليام.اس.كوهن»، وزير دفاع پيشين آمريكا مانند همتاي فعلي خود كمتر در زمان خدمت لباس نظامي مي‌‌پوشيد در نقطه‌اي از سالن ايستاده و با چند ژنرال سه ستاره آمريكايي مشغول صحبت است. وي پس از خروج از كاخ سفيد گروهي به نام «گروه كوهن» تشكيل داده و به مطالعات سياسي و استراتژيك مشغول است و خود مديريت عامل اين گروه را برعهده دارد. كوهن مردي ‌مؤدب و مرتب است و پس از اعلام درخواست گفت وگو با احترام از هم صحبت‌هاي خود عذرخواهي مي‌كند و به گوشه‌اي خلوت از سالن آمده و اجازه مي‌دهد كه گفت‌وگوي او ضبط شود.

مطلع صحبت با كوهن از تنش بالاي جنگ در آلمان است. بيشتر خبرنگاران آلماني حاضر در محل كنفرانس پس از اطلاع از اين كه خبرنگاري از ايران در كنفرانس حاضر است، اعلام مي‌كردند كه آمريكا به زودي به ايران حمله مي‌كند و ديگر اشتباهات جنگ عراق را تكرار نخواهد كرد.

كوهن با تأكيد صريح اين ادعا را رد كرده و گفت: «به نظر من در صحبت‌هاي وزير خارجه آمريكا – كاندوليزا رايس – كه به تازگي از اروپا ديدن كرده مشخص و موكد است كه آمريكا نقشه حمله نظامي‌به ايران را ندارد و همانطور كه قبلاً نيز گفته بود، بار ديگر تأكيد جدي خود را اعلام كرد كه هيچگونه عمليات نظامي‌برنامه‌ريزي نشده است.» اما چرا اروپا كه خود شاهد صحبت‌هاي رايس بوده، هنوز بر اين شايعه دامن مي‌زند و اصرار دارد؟ كوهن در پاسخ گفت: «حقيقت اين است كه در رويه سياسي عمومي‌آمريكا، تا به‌حال هيچ گزينه‌اي از دستور كار خارج نشده است اما نوع اين قضيه به گونه‌اي است كه بايد گزينه نظامي را كنار گذاشت و در مورد ايران به‌طور مشخص گزينه ديپلماتيك موردنظر است.» كوهن براين باور است كه جنگ نقطه پايان يك موضوع پيچيده و مبهم است. وي اضافه كرد: «جنگ هميشه در انتهاي گزينه‌هاي ممكن قرار دارد. «اما پرسش، اصلي اينجاست كه رفتار آمريكا تغييري نكرده و هنوز همان تخاصم در آن ديده مي‌شود، اروپا نيز به گفت‌وگو با ايران مشغول است اما هنوز موضع آمريكا مشخص نيست. پس آمريكا در چه حال و هوايي به‌سر مي‌برد و موضع نهايي اين كشور در قبال گفت‌وگوهاي ايران و اتحاديه اروپا چه خواهد بود؟ كوهن در جواب گفت: «در حال حاضر و آنچه مي‌توانم به‌طور مشخص و صريح به آن اشاره كنم اين است كه آمريكا هرآنچه در توان ديپلماسي دارد براي پرونده ايران به‌كار مي‌گيرد و آماده كار با دوستان اروپايي و از همه مهمتر آماده گفت‌وگو و همكاري با ايران است.» ولي چقدر آمريكا خود را براي چنين تصميم آماده كرده و چقدر آمريكا آماده است تا از رويه جنگ‌طلبي خود عقب نشسته و ثابت كند كه به‌دنبال ديپلماسي است؟ كوهن در جواب مي‌گويد: «يكي از دلايلي كه هيأت آمريكا و هيأت ايراني در اين كنفرانس حاضرند، همين مسأله است.

ما از پرونده هسته‌اي ايران سخن مي‌گوييم و طرف ايراني صحبت‌هاي ما را مي‌شنود و ما نيز آماده‌ايم تا طرف ايراني سخن بگويد تا ما حرف‌هاي آنها را بشنويم.» توضيح اينكه غلامعلي خوشرو، معاون وزيرخارجه به همراه شمس‌الدين خارقاني، سفير ايران در آلمان از حاضران اين كنفرانس بودند و وقتي صحبت‌ها درباره پرونده هسته‌اي ايران مطرح شد، خوشرو با قاطعيت اعلام كرد كه ايران به دنبال سلاح هسته‌اي نيست و از زمان انقلاب ايران تا به حال كوچك‌ترين مورد مشاهده نشده كه ايران خطري را براي هيچ كشوري ‌موجب شده باشد. ويليام كوهن، خود از كساني بود كه چنين پرسشي را با خوشرو مطرح كرد. كوهن در ادامه تأكيد كرد: «با قاطعيت اعلام مي‌كنم كه آمريكا هيچ نقشه نظامي‌براي ايران نكشيده و سياست كاخ سفيد اين است كه رويه ديپلماسي در پيش گرفته شود.» اين درحالي است كه در صورت هرگونه پيشرفت ديپلماسي از سوي آمريكا، نخستين و ضروري ترين حالت اين است كه آمريكا تغيير رويه داده و با حسن نيت پيش آمده و لحن خود را تغيير دهد و آيا آمريكا آماده چنين تغييري است؟ كوهن مي‌گويد: «تغيير در هر جامعه اي رخ مي‌دهد. همان طور كه ايران جامعه جوان و پويايي دارد كه موقعيت اقتصادي خوب مي‌خواهند و از جنگ پرهيز دارند. اين تغيير براي آمريكا نيز در راه است.» كوهن در پاسخ به اروپا و برخي جهت‌ها كه از سياست جنگ طلبانه آمريكا در قبال ايران سخن مي‌گويد، گفت: «اين مهم نيست كه چون آمريكا به عراق حمله كرده پس به ايران و كره شمالي نيز حمله خواهد كرد. يكي از نشانه‌هاي تغيير آمريكا همين ورود به گفت و گوهاي مطرح درباره كره شمالي است و آمريكا به شش كشور در حال گفت و گو اضافه شد. متأسفانه اين روزها اخبار خوبي از روند گفت و گوها با كره شمالي به گوش نمي‌رسد اما مهم اين است كه اين تغيير رخ داد. وقتي سياست اصلي اعلام مي‌شود و آن اين است كه آمريكا به دنبال راه حل ديپلماتيك است، ديگر نبايد به سخنان جنگ طلبانه گوش داد.

بايد گفت «پس از عراق» وجود ندارد و سياست جنگ در كار نيست.

اين مهم است كه بدانيم آيا آمريكا به طور جدي گزينه حل ديپلماتيك با ايران را در پيش گرفته يا فقط يك اظهارنظر معمولي است.

ويليام كوهن هرچند حاضر نيست بگويد گفت و گوهاي فعلي در كاخ سفيد به چه سمتي مي‌رود و يا احتمال حضور آمريكا در گفت و گو‌ها چقدر است، حاضر مي‌شود همين قدر پاسخ دهد كه: «در حال حاضر گفت و گوهاي جدي در كاخ سفيد مطرح است و رايس و مشاورانش به طور جدي روي اين پرونده كار مي‌كنند. هرچند اظهارنظر قطعي درباره چگونگي عملكرد ديپلماسي آمريكا نمي‌كنم اما همين قدر مي‌توانم بار ديگر اعلام كنم كه گزينه جنگ مطرح نيست.»


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین