کد خبر: ۲۵۲۴۷
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۸۴ - ۱۵:۰۳

یاهو در به در به دنبال علی بابا

آفتاب‌‌نیوز : شرکت آمريکايی ياهو بر اساس اين قرارداد ۴۰ درصد سهام اين شرکت چينی را که در زمينه تجارت الکترونيکی فعال است، می خرد و از ۳۵ درصد حق رای برخوردار می شود. علی بابا بزرگترين سايتهای حراج و تجارت اينترنتی را در چين اداره می کند و از حالا می تواند از نام تجاری ياهو استفاده کند.

با اين سرمايه گذاری، ياهو در موقعيتی قرار می گيرد که eBay بزرگترين حراجی اينترنتی دنيا، را به چالش بکشد. با اين معامله، ارزش شرکت علی بابا به چهار ميليارد دلار رسيده است.

دانيل رزنزوايگ، مدير اجرايی ياهو در مصاحبه ای مطبوعاتی در پکن به خبرنگاران گفت: "مهمترين و منحصر به فردترين جنبه های اينترنت عبارتند از تجارت الکترونيکی، جستجو، ارتباطات و پرتالها و ترکيب علی بابا و ياهو بزرگترين شرکت اينترنتی چين را پديد می آورد."

علی بابا سال گذشته بيش از ۶۸ ميليون دلار درآمد داشته است. اين شرکت سال گذشته بيش از چهار و نيم ميليارد دلار معامله را انجام داده است. علی بابا در سال ۱۹۹۹ تاسيس شد و اکنون ۱۴ ميليون مشترک دارد.

بعد از شناورسازی سهام جستجوگر اينترنتی Baidu.com که با استقبال خيره کننده مواجه شد، شرکتهای اينترنتی چين با تقاضای زيادی مواجه شده اند. ارزش سهام شرکت مذکور از زمان ورود به بازار بورس "نزدک" بيش از سه برابر شده و از ۲۷ دلار در پنجم اوت به بالای ۹۰ دلار رسيده است.

ياهو دو سال پيش بزرگترين جستجوگر چين را به قيمت ۱۲۰ ميليون دلار خريد. اکنون اين شرکت که پر بيننده ترين سايت دنيا را دارد، به بزرگترين سرمايه گذار در بازار اينترنت چين تبديل شده است.

رقابت حراجی ها

ياهو می خواهد عملياتهای جستجوی اينترنتی خود در چين را با شرکت علی بابا ادغام کند. اين شرکت چينی که اکنون ياهو بزرگترين سرمايه گذار راهبردی آن است، در شهر شرقی هانگژو حدود دو هزار کارمند دارد.

اين شرکت بيشتر برای سايت اينترنتی خود Taobao.com و نيز سايت تجاری Alibaba.com معروف است. علی بابا به شرکتهای کوچک و متوسط امکان می دهد در داخل و خارج چين مشتری بيابند.

الگوی تجاری علی بابا، آن را در عرصه رقابت مستقيم با eBay قرار می دهد. ياهو در ژاپن به لطف همکاری با شرکت سافت بنک از بزرگترين حراجی دنيا سبقت گرفته است.

سافت بنک که يکی از شرکتهای پيشگام اينترنت در ژاپن است، بعد از فروپاشی شرکتهای اينترنتی در سال ۲۰۰۱ در تنگنای مالی قرار گرفته است. گمان می رود اين شرکت نقش واسطه را در قرارداد ياهو با علی بابا ايفا کرده است.

ياهو ۳۳ درصد سهام سافت بنک را دارد. اين شرکت ژاپنی نيز بيش از ۲۷ درصد سهام علی بابا را در اختيار دارد.

اما علی بابا همچنين در عرصه پرداختهای اينترنتی رقابت دارد، زمينه ای eBay به لطف مشارکتش با شرکت آمريکايی Paypal سهم بزرگی در آن دارد. گوگل نيز می خواهد وارد اين بازار سودآور شود.

رشد اينترنت

دولت چين ماه گذشته گزارش داد شمار کسانی که در اين کشور از اينترنت استفاده می کنند به ۱۰۳ ميليون نفر رسيده و اکنون اين کشور بعد از آمريکا (۲۰۳ ميليون نفر) دوم است. انتظار می رود اين رقم تا آخر سال جاری ميلادی به ۱۲۰ ميليون نفر برسد. چينی ها می گويند ظرف پنج سال صدر جدول را از چنگ آمريکا خارج خواهند کرد.

شرکتهای برجسته خارجی اخيرا اقدام به سرمايه گذاری هنگفت در بازار شکوفای اينترنت چين کرده اند. شرکت eBay با پرداخت ۱۸۰ ميليون دلار شرکتی را در شانگهای خريده است. شرکت خرده فروشی آمازون نيز با ۷۵ ميليون دلار رقيب چينی خود Joyo را خريد.

محققان پيش بينی می کنند ارزش بازار حراج اينترنتی چين تا سال ۲۰۰۷ شش برابر شود و به دو و نيم ميليارد دلار برسد. ديک وی، تحليلگر در هنگ کنگ گفت: "شرکتهای اينترنتی مانند ياهو مبالغ هنگفتی می پردازند تا در اين بازار پويا شتاب گيرند. شرکتها حس می کنند بازار چين آنقدر سريع رشد می کند که آنها بايد در آن حضور داشته باشند."

فروشهای بين المللی ياهو در سه ماهه دوم امسال ۸۴ درصد رشد داشت و به ۳۸۳ ميليون دلار رسيد. فروش اين شرکت در آمريکا تنها ۳۹ درصد رشد کرد و به ۸۷۰ ميليون دلار بالغ شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۵
0
0
no
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین