کد خبر: ۹۹۶۱۰
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۳

وزیر نفت برای پاسخ‌گویی به سئوالات 67 نماینده به مجلس می‌رود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مسعود میرکاظمی وزیر نفت روز سه شنبه برای پاسخگویی به سئوالات 67 نماینده درحوزه نفت وگاز کشور درکمیسیون انرژی مجلس حضور می‌یابد. 

کمیسیون انرژی مجلس طبق برنامه‌ریزی انجام شده از ساعت 13 تا 18 روز سه شنبه میزبان وزیر نفت برای پاسخگویی به سئوال این نمایندگان است.

مسعود میرکاظمی وزیر نفت در این روز برای پاسخ به سئوال مشترک سید محمد مهدی فاطمی نماینده دشتی و تنگستان، غلامعلی میگی نژاد نماینده بوشهر، سئوال سید فاضل موسوی نماینده خدابنده به نمایندگی 39 نفر از نمایندگان، سئوال مشترک جواد جهانگیرزاده و سلیمان جعفرزاده نمایده ماکو و ارومیه به نمایندگی از 5 نماینده، سئوال امین شعبانی نماینده سنندج، سئوال میرخلیلی نماینده میناب، سئوال امیدوار رضایی نماینده مسجد سلیمان، سئوال غلامرضا اسداللهی نماینده تربت جام، سئوال فخر الدین حیدری نماینده سقز و بانه، سئوال شاپور پولادی نماینده ایلام، سئوال عزت الله اکبری نماینده قائم شهر، سئوال سید یونس موسوی نماینده فیروزآباد، سئوال سید مهدی صادق نماینده آستانه اشرفیه، سئوال عسگر جلالیان نماینده دیر وکنگان، سئوال عبدالحسین ناصری نماینده گرگان، سئوال محمد حسین فرهنگی نماینده تبریز، سئوال فرهاد تجری نماینده قصر شیرین، سئوال سیروس برنا نماینده بروجن، سئوال مجید نصیرپور نماینده سراب، سئوال الیاس نادران نماینده تهران و سئوال خلیل حیات مقدم نماینده ماهشهر در جلسه کمیسیون انرژی مجلس حضور می‌یابد.

میرکاظمی در همین روز با حضور در کمیسیون صنایع و معادن به سئوال مهدی عیسی‌زاده نماینده میاندوآب پاسخ می‌دهد.

فاضل موسوی نماینده خدابنده که قرار است به نمایندگی از 39 نماینده دیگر سئوالی از وزیر نفت در کمیسیون مطرح کند،اظهارداشت: سئوال مطرح از سوی ما علت عدم برنامه‌ریزی صیحح وزارت نفت در برداشت به موقع از میادین نفتی مشترک نفت و گاز است.

عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس ادامه داد: ما در شرایطی قرار داریم که کشورهای همسایه چون عراق و قطر فعالیت زیادی در بهره‌برداری از میادین نفتی مشترک دارند و در واقع به‌طور جدی عقب مانده ایم و این کشور را با مشکلات عدیده‌ای در آینده مواجه می‌کند.

موسوی در پاسخ به این سئوال که آیا اظهارات میرکاظمی در جلسه غیرعلنی هفته گذشته مجلس پیرامون ارائه گزارش از وضعیت نفت و گاز کشور نتوانست نمایندگان را قانع کند که هم اکنون طرح سئوال را در دستور کار دارند، گفت: اظهارات آن روز وزیر بسیار کلی بود و صحبتی در این خصوص نشد اگر هم به موضوع میادین نفتی مشترک پرداخت استدلال‌های وی بسیار ضعیف بود.

به گزارش همچنین میرکاظمی در این هفته برای پاسخ به سئوال سیروس سازدار نماینده مرند و جلفا در صحن علنی حضور می‌یابد.

براساس این گزارش، پس از فراخواندن وزیران کابینه به صحن مجلس و پاسخگویی آنان به سئوال نمایندگان، در صورت قانع نشدن نماینده سئوال کننده، مجلس طبق آئین نامه داخلی وارد رای گیری می شود. درصورتی که درخصوص توضیحات وزیران به مجلس، نمایندگان سه بار رای منفی دهند به منزله استیضاح وزیر تلقی خواهد شد.

میرکاظمی 20 دی ماه سال 88 در پاسخ به سئوال احمد توکلی درباره واردات بدون مجوز بنزین قانع نشد و نمایندگان مجلس نیز در رای‌گیری انجام شده برای این موضوع با 118 رای مخالف، 102 رای موافق و 14 رای ممتنع از مجموع 240 نماینده حاضر اعلام کردند از پاسخ وزیر قانع نشده‌اند. 

میرکاظمی در هفته پیش رو، باید تمام تلاش خود را برای اقناع نمایندگان به کار ببرد در غیر این صورت ممکن است برای بار دوم مجلس توضیحات وی را قانع کننده نداند.

این درحالی است که وزیر نفت دو هفته گذشته نیز با 14 سئوال نمایندگان در کمیسیون مواجه شد.

در 15 اردیبهشت نیز 12 نماینده مجلس که پیشتر سئوالات خود را از وزیر نفت به هیأت رئیسه ارائه کرده بودند با رایزنی های انجام شده از طرح سئوال خود انصراف دادند. 

میرکاظمی در دولت دهم و در پست وزارت در وزارتخانه نفت مورد بیشترین سئوال از سوی نمایندگان مجلس قرار گرفته است. وی که در دولت نهم وزارت بازرگانی را مدیریت می کرد بارها با انتقاد نمایندگان مواجه شد تا آنجا که بارها برگه طرح استیضاح وی برای جمع‌آوری امضاء در دست نمایندگان چرخید اما با رایزنی‌های انجام شده بین وزارت بازرگانی و نمایندگان ارائه آن طرح‌ها متوقف می‌شد اما در آن دوره نیز در نهایت یکی از این طرح‌ها در اواسط اردیبهشت سال 87 از سوی هیأت رئیسه مجلس برای بررسی ارائه شد.

این طرح استیضاح یکی از پرجنجال ترین طرح های استیضاحی بود که در مجلس هفتم مطرح شد و نهایتا پس از دوهفته در حالی که روز استیضاح نیز مشخص شده بود، با رایزنی های گسترده برخی اعضای هیئت رئیسه و نامه 124 نماینده به بهانه اینکه دووزارتخانه اقتصاد و کشور بدون وزیر مانده‌اند و استیضاح وزیر در روزهای پایانی کار مجلس هفتم به مصلحت نیست و بهتر است رسیدگی به وضع نابسامان بازرگانی به مجلس هشتم منتقل شود، از دستور کار مجلس خارج شد.

در مجلس هشتم نیز معرفی وزیر بازرگانی دولت نهم به عنوان وزیر نفت دولت دهم انتقاد بسیاری از نمایندگان را به دنبال داشت با این حال وی توانست با 147 رای از 286 نماینده حاضر در مجلس یعنی با پایین ترین رای در میان سایر وزیران معرفی شده به مجلس به کابینه دهم راه یابد.

حال باید منتظر ماند و دید میرکاظمی این بار از زیر تیغ سئوالات یک چهارم نمایندگان مجلس شورای اسلامی می رهد؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین