کد خبر: ۲۱۳۲۴۱
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۹

روایت دبیرکل اتحادیه عرب از مذاکراتش با ظریف

دبیرکل اتحادیه عرب گفت که چیزی تحت عنوان رقص دیپلماتیک ایران و آمریکا را شاهد نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: نبیل العربی در گفت‌وگو با روزنامه‌ی الحیات - چاپ لندن، درباره روابط ایران و آمریکا و نگاه کشورهای عربی نسبت به آن بیان کرد: احساس کردم تغییری در سیاست آمریکا ایجاد شده و نگرانی از سوی برخی کشورهای عربی (در قبال این امر) وجود دارد. اما در این‌جا شاهد رقص دیپلماتیک میان ایران و آمریکا نیستم.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد:‌ تغییراتی در سیاست ایران نیز ایجاد شده است. حسن روحانی را نمی‌شناسم اما از شهرت و تاریخش پیدا است که او مردی با ذهن باز است. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز دوست عزیز بیش از 25 ساله‌ام است که من دو بار با او جلسه داشتم معتقدم که او قصد دارد چیزهای زیادی را در سیاست (ایران) تغییر دهد. به‌صراحت با او صحبت کردم و مهم‌تر از همه آن بود که ایران در امور کشورهای عربی دخالت نکند و برای او درباره مصر مثال زدم و خاطره‌ای که شیخ الازهر برای من درباره دیدارش با علی اکبر صالحی، وزیر پیشین گفته بود این که ما از ایران به عنوان یک همسایه که روابط تاریخی با آن داریم، انتظار داریم در امور کشورهای عربی دخالت نکند. در مصر تلاش‌هایی برای شیعه‌سازی بود که موجب اعتراض شیخ الازهر شد و کتاب‌هایی داد که در ایران به چاپ رسیده بودند.

او در پاسخ به این سوال که وزیر خارجه ایران به شما در این باره چه گفته است، مدعی شد: وزیر امور خارجه پیشین انکار کرد. وزیر خارجه فعلی ایران هم که یکی از دوستانش همراهش بود، گفت که ما این مساله را بررسی می‌کنیم تا ببینیم این مساله درست بوده است تا متوقفش کنیم. به او درباره جزایر سه گانه و اختلاف با امارات دراین باره گفتم و هم‌چنین به او که گفتم که ما امیدواریم این مساله طبق ماده 33 منشور سازمان ملل به واسطه مذاکرات و در نهایت ارجاع به داده بین‌المللی حل شود.

دبیرکل اتحادیه عرب درباره پاسخ وزیر خارجه ایران نسبت به این مساله نیز بیان کرد که در این باره آن چه که وزیر به من گفت این بود که مذاکرات "شاید" یک راه حل باشد. اما وزیر خارجه قبلی به من گفته بود که این جا خاک ماست و ما در این باره با کسی صحبت نخواهیم کرد و این خود "تحولی مثبت" است.

وی در پاسخ به این سوال که بنابراین از دیدگاه شما تحول مثبتی در مساله جزایر سه‌گانه ایجاد شده است؟ بیان کرد: این که در این باره چه پیش خواهد آمد، نمی‌دانم اما می‌دانم که او (ظریف) با تعدادی از وزیران خارجه کشورهای عربی نشست داشته است.

العربی در ادامه در پاسخ به این سوال الحیات که حتما شما در این دیدار درخصوص مساله سوریه و نقش ایران در این کشور نیز گفت‌وگوهایی داشتید، افزود: طبیعتا دراین باره نیز صحبت کردیم و مساله اول گفت‌وگوها بود. به او گفتم که همه کشورهای عربی با وجود دیدگاه‌های مختلف‌شان بریک چیز آن هم ضرورت در پیش گرفتن راه حل سیاسی و شرکت در ژنو توافق دارند. شما (ایران) هم بخشی از مشکل هستید و هم راه حل. آیا می‌پذیرید که در ژنو شرکت کنید؟ که گفت: ما می‌پذیریم اما بدون شرط. بدون آن که کسی برای ما شرط تعیین کند.

او ادامه داد:‌ من با هیچ یک از کشورهای عربی (دراین‌باره) حرف نزدم. همه آن چه که من گفتم در آوریل گذشته و زمانی بود که احتمال شرکت در ژنو در ماه مه مطرح بود که دبیرکل سازمان ملل نظر مرا درباره تشکیل هیات و اقدامات مربوط به نشست خواست و من حرفم را به او گفتم. که ظاهرا برای برخی کشورها خوشایند نبود و من بارها تاکید کردم همه کشورهای منطقه به ویژه آن‌هایی که نقشی در این مساله دارند، بهتر است در نشست حاضر باشند

وی در این خصوص که چه کسانی به ژنو 2 دعوت خواهند شد؟ گفت که این مساله هنوز مشخص نشده است حتی در خصوص ایران.

نبیل العربی با بیان ادعای انتقال سلاح از ایران به سوریه اظهار کرد: ما از ایران (به دلیل انتقال سلاح) انتقاد کردیم و از آن خواستیم که این مساله را متوقف کند. بیش از این نمی‌توانیم انجام دهیم. ایران (در این درگیری ها) طرف نیست هم‌چنین عضو اتحادیه عرب هم نیست از این رو نمی‌توانیم کاری انجام دهیم جز این که نظرمان را بیان کنیم.

دبیرکل اتحادیه عرب در پاسخ به این سوال که آیا با این مساله موافقید که گفته می‌شود آمریکا در مساله سوریه کشورهای عربی را با صحبت کردن از حمله نظامی فریب داد و بعد هم ضمن لغو آن به ایران گرایش یافت؟ بیان کرد: همه این‌ها یک پیش‌بینی است. اطلاعات موکدی در این باره وجود ندارد. آن چه که من احساس کردم این است که آمریکا فعلا در نظر دارد اقدام نظامی انجام دهد و شکی در این باره نیست اما شکست دولت انگلیس در به دست آوردن موافقت لازم و موضع اعضای سنا و نمایندگان مجلس موجب تغیر در مواضع شد. این تغییر در نتیجه فشار و اجبار بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین