کد خبر: ۲۱۵۴۶۲
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۷

دومین"فراری"۸ ونیم میلیاردی در راه تهران !؟

حمید سوریان قهرمان به نام کشتی ایران که ۵ طلای جهان و المپیک دارد ، چند سال قبل ناگهان مدالهای طلایش را به رئیس جمهور پیشین ایران اهداء کرد. همان زمان گفته شد او در مقابل از رئیس وقت دولت مجوز ورود خودرو گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حمید سوریان قهرمان به نام کشتی ایران که ۵ طلای جهان و المپیک دارد ، چند سال قبل ناگهان مدالهای طلایش را به رئیس جمهور پیشین ایران اهداء کرد. همان زمان گفته شد او در مقابل از رئیس وقت دولت مجوز ورود خودرو گرفته است.

به گزارش خبر آنلاین؛ این گزارش قصد دارد با ارائه اسناد و مدارک مستند، به افشاگری یکی از تلخ‌ترین مسائل ورزش ایران بپردازد. با وجود مشکلات معیشتی متعدد در کشور و همینطور، واردات پردردسر اغلب موارد مورد نیاز، یکی از ورزشکاران ایران با «امضای طلایی» وزرای دولت دهم موفق شده سه خودروی گران و لوکس را وارد ایران کند.

خبری مهم، بازار خودرو در ایران را تکان می‌دهد. سایت‌های مختلف، از فروش 8.5 میلیارد تومانی «فراری 458» در تهران خبر می‌دهند. شنیدن این خبر برای عده زیادی غیر قابل باور است اما وقتی عکس‌های این خودرو، با پلاک ایران و در خیابان‌های تهران منتشر می‌شود، بی‌برو برگرد همه آن را باور می‌کنند. عکس‌های منتشر شده، این فراری لوکس و سوپر اسپورت را در حال گشت زدن در تهران و پارک شدن در باکلاس‌ترین مناطق تهران نشان می‌دهد. با این حال، هنوز سخت‌باورها منتظر دیدن این فراری قرمز و اخمالو هستند. در یکی از تبلیغ‌های تلویزیونی، سرانجام این غول ایتالیایی برای تمام مردم ایران رونمایی می‌شود تا پس‌لرزه‌ها همچنان ادامه داشته باشد. سایت‌های مختلف خبری به تحلیل ورود چنین خودرویی می‌پردازند و عده‌ای از «امضای طلایی» برای ورود این خودرو می‌نویسند.

خیلی زود، نام یک ورزشکار به میان می‌‌آید، یک کشتی‌گیر‌؛ حمید سوریان؛ او که مدال طلای المپیک و جهانی را دارد و جزو پرافتخارترین‌ها به حساب می‌‌آید. سوریان مصاحبه می‌کند و می‌گوید: «تنها امتیاز ورود ماشین برای من بوده و آن را به‌ فرد دیگری فروخته‌ام.» آگهی فروش ماشین نیز به اسم او در سایت‌های مختلف فروش خودرو، دیده نمی‌شود و در مقابل نام مالک اسم ‌فرد دیگری دیده می‌شود‌. جست‌وجوها در اینترنت برای یافتن اطلاعات بیشتر از کسی که مالک خودرو نامیده شد، بی‌نتیجه می‌ماند اما همچنان سایت‌های مختلف «کشتی‌گیر» معروف را مالک اصلی این فراری متحیرکننده، می‌خوانند. تحلیل‌های مختلفی از فروش چنین خودروی گرانقیمتی صورت می‌گیرد. یکی ارز حاصل از خرید این فراری را دلار 3200 تومانی می‌داند و یکی دیگر 300 تومان اما مستندات گمرک جمهوری اسلامی نشان می‌دهد این خودرو در سال 90 با دلار پیش از گرانی‌ها وارد شده است.

در اسناد گمرک جمهوری اسلامی ایران، قیمت خودروی خریداری شده از گالری «اتو پرویز دبی» به پول ایران در سال 88، 175 میلیون و 991 هزار و 127 تومان بوده است، در حالی که گمرک برای ورود این خودرو تنها 171 میلیون و 767 هزار و 340 تومان دریافت کرده است. این در حالی است که گمرگ خودروهای وارداتی بالای صددرصد است اما فراری 458، از این قانون مستثنی بوده‌؛ همان‌طور که قوانین دیگر مملکتی شامل حالش نشده است!

این خودروی لوکس طبق اسناد، روز 27 مهرماه سال 90 به ایران وارد شده اما زمان فروش و آگهی آن، نزدیک به دو سال بعد بوده است‌؛ یعنی روز 26 شهریور 92. فراری قرمزرنگ در حالی با قیمت 8.5 میلیارد تومان برای فروش روی سایت‌ها قرار گرفت که مالک برای خرید و وارد کردن آن تنها 347 میلیون و 758 هزار و 467 تومان هزینه کرده است! اسناد نشان می‌دهد موانع برای پلاک کردن خودرو، به نفع مالک بوده چراکه از زمان ورود تا آگهی شدن، قیمت خودرو در بازار ایران دو و حتی سه برابر شده بود. اگر 153 میلیون دیگر هم به قیمت خودرو اضافه کنیم و آن را برای خریدار 500 میلیون تمام شده بدانیم، او با فروش فراری خود 8 میلیارد تومان سود کرده است! اتفاقی که فقط و فقط ممکن است در ایران رخ بدهد.

پس از موضع‌گیری‌های مختلف مردم در سایت‌ها و همین‌طور شبکه‌های اجتماعی درباره وضعیت معیشتی مردم و وارد شدن چنین خودروی لوکسی، یکی از افرادی که در پلاک کردن این ماشین نقش داشت در صفحه شخصی خود در شبکه‌ای اجتماعی خود نوشت: «این پلاک ثمره ١٤ ماه کار شبانه‌روزی ماست. مالک خودرو به هرکس که فکر کنید جواب پس داد و بارها نه شنید ولی هرگز ناامید نشد تا اینکه موفق شدیم پس از ٣٥ سال اولین فراری را رسماً وارد ایران و مزین به پلاک ملی کنیم حالا هم...  نوش جونش که به حق برازندشه!»

**امضای طلایی متعلق به «محمدرضا رحیمی» بود!

وارد کردن خودرو کار آسانی نیست، به ویژه خودروهای خاص. به عنوان مثال پس از موفقیت‌های فوتبال، والیبال و کشتی، دولت محمود احمدی‌نژاد به ملی‌پوش‌های این رشته‌ها حواله خودرو داد. در ابتدا، به نظر می‌رسید آنها هر نوع خودرویی می‌توانند وارد کنند اما خیلی زود مشخص شد، مجوزی که در اختیارشان قرار گرفته، اجازه حضور خودروهایی تا سقف قدرت 3500 سی‌سی را می‌دهد. اغلب ورزشکاران تصمیم گرفتند تا «لندروور رنجروور» وارد کنند‌؛ خودرویی لوکس و گرانقیمت در ایران اما به دلیل رابطه نامناسب ایران و انگلیس، دولت ورود این خودرو را ممنوع کرد اما چند روز بعد، سروصدای برخی از بازیکنان تیم‌ملی فوتبال درآمد: «چطور رنجروور ممنوع‌الورود است که 10 دستگاه از این خودرو در ایران پلاک شده است؟!» عابران در خیابان شریعتی وقتی از کنار نمایشگاه یکی از معروف‌ترین کمپانی‌های تیونینگ ماشین ایران عبور می‌کردند، یکی از این رنجروورهای پلاک شده را می‌دیدند اما کلید این ماجرا، فراری قرمزرنگ بود‌؛ اینکه چطور حمید سوریان موفق شده، مجوز ورود فراری را بگیرد؟!

اسناد نشان می‌دهد هیأت وزیران در تاریخ 88/12/16 با ورود «3» دستگاه خودروی لوکس به ایران موافقت کرده است. در این نامه آمده: «ورود و ترخیص سه دستگاه خودرو متعلق به آقای حمید سوریان بدون رعایت شرط سال ساخت و داشتن نمایندگی رسمی خدمات پس از فروش در ایران و ضوابط فنی واردات خودرو موضوع تصویب نامه شماره..... ...  و بدون انتقال ارز و با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط مجاز است.» پای این نامه که رونوشت آن به وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت بازرگانی ارسال شده است، «امضای طلایی» معاون اول رئیس جمهوری ایران در دولت دهم یعنی محمدرضا رحیمی  به چشم می‌خورد. این نامه 6 روز بعد در دبیرخانه وزارت اقتصاد به ثبت رسیده است و مهر «پیام توسط سیستم دریافت گردید» ذکر شده است.

اما این نامه دو نکته کلیدی دارد؛ اول‌ ورود ماشین بدون داشتن نمایندگی رسمی! این با قانون جمهوری اسلامی ایران مطابقت ندارد. طبق قانون، تنها خودروهایی در ایران پلاک می‌شوند که نمایندگی رسمی داشته باشند اما خودروی فراری 458 بدون داشتن نمایندگی این کمپانی در ایران، پلاک شده است! جالب اینجاست که تا به حال هیچ‌یک از نمایندگان مجلس و یا سایر مسئولان دولتی که درباره مسائل مختلف به ویژه فوتبال اظهار ‌نظر می‌کنند، پس از انتشار عکس‌های پلاک‌شده این خودرو، به طور کامل سکوت کرده‌اند اما باید این سؤال را از مسئولان دولتی ایران پرسید که با مشکلاتی که در واردات دارو وجود دارد و با مشکلات اقتصادی موجود در جامعه، چطور به یک ورزشکار مجوز ورود چندباره چنین خودروی گرانقیمتی داده می‌شود؟!

دومین نکته به خط اول نامه هیأت وزیران بازمی‌گردد که در آن ذکر شده «حمید سوریان» اجازه ورود سه دستگاه خودرو را دارد! اسناد فاش‌شده در خبرورزشی که برای مردم ابعاد تازه‌ای از این اتفاق را موشکافی می‌کند، نشان می‌دهد دو خودروی فراری 458 با نام حمید سوریان وارد گمرک ایران شده است. خودروی اول در تاریخ90/7/27و خودروی دوم در تاریخ 92/5/14. یعنی هنوز یک فراری دیگر در گمرک ایران وجود دارد که مالک خودرو که در اسناد «حمید سوریان» ثبت شده به دلیل تغییر دولت، موفق به ترخیص این خودرو نشده است. سوریان امسال همزمان با وارد کردن فراری دوم، یک «BMW» سری 6 هم وارد کرده است که لوکس‌ترین سواری این کمپانی به حساب می‌‌آید. این خودرو در بازار ایران نایاب است و در روزهای گرانی تا یک میلیارد و 400 میلیون تومان، به فروش می‌رسید. طبق اسناد، این خودرو 249 میلیون و 193 هزار و 396 تومان از آن سوی آب خریداری شده و مالک آن 214 میلیون و 50 هزار و 812 تومان به عنوان حق گمرک پرداخت کرده است.

**سرنوشت فراری دوم چه می‌شود؟

در یکی از انبارهای گمرک نوشهر، یکی دیگر از غول‌های خفته فراری آرام گرفته است. در تاریخ92/5/14 دومین فراری وارد گمرک ایران شده است و مالک که نام او «حمید سوریان» ذکر شده، مثل خودروی اول مراحل را برای پلاک کردن این ماشین لوکس پشت‌سر می‌گذارد. فراری اول نزدیک به دو سال در گمرک ایران بود و سرانجام پلاک شد و به خیابان‌های تهران راه یافت. به نظر می‌رسد دومین فراری لوکس نیز تا سال 94 از گمرک ترخیص خواهد شد تا زیر پای یکی از میلیاردرهای ایران بیفتد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین