کد خبر: ۲۴۴۵۲۱
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۶

95 درصد بازار دارو تولید داخل است

آموزش داروسازی ما نیاز به تحول دارد/ معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو در نشست شورای آموزش داروسازی و تخصصی گفت: ۹۵ درصد داروهای مصرفی کشور تولید داخل است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: دکتر رسول دیناروند ضمن بیان این مطلب گفت: بازار دارویی کشور در سال ۹۲ به طور کلی 4 میلیارد دلار بوده است که از نظر کمی 95 درصد تولید داخل و 5 درصد وارداتی بوده است.

وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف دارو در ایران ۵۰ دلار است افزود: بازار دارویی کشور توسط ۹۰ کارخانه داروسازی و همین تعداد شرکت وارداتی، ۶۰ شرکت فوریتی، ۳۰ شرکت پخش سراسری و ۱۰ هزار داروخانه تأمین می‌شود.

وی افزود: همواره سهم داروهای گران‌قیمت وارداتی در حال افزایش و سهم داروهای تولید داخل در حال کاهش است و نیز تمایل جامعه پزشکی و بیماران به داروهای وارداتی بیشتر می‌شود که اگر این روند کنترل نشود تا ۵ سال آینده شرایط کاملاً برعکس می‌شود بنابراین برای جلوگیری از این روند و برای منطقی کردن تجویز و مصرف باید راهکارهایی ارائه شود.

دکتر دیناروند با تأکید بر اینکه کنترل و تجویز منطقی دارو و مصرف آن از اولویت‌های ماست گفت: زمانی که فرآیند نسخه‌نویسی به صورت الکترونیک درآمده و سیستم بسته ایجاد شود به دنبال آن پروتکل‌های تجویز نیز تعریف می‌شود. در این سیستم نرم‌افزاری، نقل و انتقالات ثبت می‌شود و به طور کامل قابل ردیابی است.

وی گفت: مدیریت و اعمال نظر در این سیستم نیز قابل کنترل بوده و از طرفی می‌توان بین سهم واردات و تولید داخل هم توازن ایجاد کرد و خطاهای پزشکی، تجویزهای غیر ضروری و غیرمنطقی نیز از این طریق طبق پروتکل کنترل شده و کاهش هزینه‌ها را نیز به دنبال دارد.

معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به پیگیری کاهش قیمت داروهای وارداتی اظهار داشت: در تجهیزات پزشکی توانسته‌ایم قیمت‌ها را کنترل کنیم و این کاهش هزینه‌ها کاهش ارزبری را دنبال داشته و دسترسی مردم به این تجهیزات و ملزومات را بیشتر و کاهش هزینه‌های مردم را به دنبال داشته است.

وی در ادامه افزود: بعضی داروهای وارداتی برای اینکه با برنامه طرح تحول نظام سلامت پیش بروند حتی ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش قیمت داشته و بعضی دیگر از این داروها قیمت‌شان تا یک سوم کاهش یافته است. در تجهیزات پزشکی نیز قیمت به مقدار زیادی کاهش یافته و حتی به ۵۰ تا ۷۰ درصد رسیده است.

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در حوزه تجهیزات پزشکی باید از تولید داخل حمایت شود گفت: با توجه به سیاست اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی نظام سلامت همچنین حمایت دولت، مجلس و وزارت بهداشت، فرصت مناسبی برای توسعه اقتصاد شرکت‌های دانش‌بنیان بوجود آمده است. با توجه به پیشرفت این شرکت‌ها طی ۱۰ سال گذشته تدابیری اندیشیده شده تا این شرکت‌ها بتوانند بهتر از قبل به کارشان ادامه دهند.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: هیچ شرکت داروسازی و تجهیزات پزشکی برای اخذ پروانه نیاز به مجوز صنعتی ندارند.

وی افزود: برای این شرکت‌ها صندوق حمایتی در نظر گرفته شده و همچنین معاونت راهبردی علمی و فناوری ریاست جمهوری شرایطی مناسبی را فراهم آورده تا این شرکت‌ها بتوانند در این عرصه فعالیت کنند.

وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در تولید گیاهان دارویی نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، تولید مواد اولیه و لوازم مصرفی و تجهیزات پزشکی یک بار مصرف فعالیت کنند.

افزایش کیفیت خدمات دارویی و آموزش داروسازی

دکتر دیناروند با تاکید بر ضرورت ارائه خدمات دارویی و آموزشی مناسب و مطلوب گفت: آموزش داروسازی ما نیاز به تحول دارد.

وی یادآور شد: گرایشی کردن رشته داروسازی می‌تواند در این حوزه کمک کند. داروسازانی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند از نظر علمی بسیار توانمند هستند اما از نظر مهارت حرفه‌ای نیاز به کسب تجربه دارند.

وی افزود: تمهیداتی اندیشیده شده ولی کافی نبوده است. نظام آموزشی داروسازی نیاز به اصلاح دارد و می‌توان دانشجویان را براساس علاقه و امتیاز و نیاز کشور تقسیم‌بندی کرد. کسی که علاقه دارد در هیئت علمی ادامه دهد، یا وارد خدمت دارویی و داروخانه شود یا شیمی دارویی و فرمولاسیون و یا در بخش صنعت به کار گرفته شود. از نظر نیروی انسانی نیز کمبود داریم که برای همه این‌ها باید راهکارهای مناسبی ارائه شود.

وی در پایان یادآور شد: مهمترین بعد طرح تحول سلامت کاهش پرداخت بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی است. پرداختی بیمار حداکثر ۱۰ درصد است و بیمارستان موظف است تا دارو و ملزومات پزشکی مورد نیاز بیمار را تأمین کند. بنابراین باید همکاری گسترده‌ای داشته باشیم تا این طرح به صورت درست و منطقی پیش رفته و با موفقیت ادامه یابد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین